epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    10. 6. 2010
    ID: 62643upozornění pro uživatele

    K nálezu Ústavního soudu ze dne 10. 11. 2009, sp. zn. III. ÚS 2983/08 o povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace prodejcem

    Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 10. 11. 2009, sp. zn. III. ÚS 2983/08 zaujal právní názor k výkladu ust. § 19 zák. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, podle kterého povinnost prodávajícího vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace, v sobě zahrnuje, resp. předpokládá rovněž aktivní podání informace (oznámení) o vyřízení reklamace spotřebiteli.

     

    HOLEC, ZUSKA & Partneři

    Povinnost prodávajícího vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace je třeba vykládat extenzivním způsobem ve prospěch spotřebitele, a to s ohledem na účel zákona, jímž je právě ochrana spotřebitele jako "slabší strany" právního vztahu založeného spotřebitelskou smlouvou. Ústavní soud je toho názoru, že výklad uvedeného ustanovení zákona na ochranu spotřebitele, který by nerespektoval jeho účel, by omezil právo na spravedlivý proces dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.

    Ústavní soud se shora uvedeným výkladem pokusil odstranit dosavadní nejednotnost sporadické rozhodovací praxe soudů ČR v této otázce, a to i s přihlédnutím k omezené možnosti podávání mimořádných prostředků ve srovnatelných věcech (nepřípustnost dovolání ve věcech, v nichž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 50 000 Kč), která tak má za následek nedostatek podnětů pro sjednocení judikatury Nejvyšším soudem.

    Uvedený výklad, který lze jistě považovat za logický, neboť opačným výkladem by mohlo dojít k nepřípustnému omezení práv spotřebitele, který pokud by se sám aktivně u prodávajícího o způsobu vyřízení reklamace neinformoval, by se vůbec nedozvěděl o tom, že se jeho práva z odpovědnosti za vady změnila. Důsledkem tohoto výkladu je pak ovšem skutečnost, že prodávající, aby plně mohl dostát svým povinnostem, musí již při přijetí reklamace vyžádat od kupujícího (spotřebitele) kontaktní údaje, na kterých následně bude kupujícího (spotřebitele) o vyřízení reklamace informovat. Forma, jakou by měl být spotřebitel informován, stanovena není, proto prodávající dostojí své povinnosti i tehdy, informuje-li kupujícího (spotřebitele) ústně, např. telefonicky. Nutno ovšem konstatovat, že v případném soudním sporu by se takováto telefonická informace obtížně prokazovala, lze tedy doporučit zaslat informaci e-mailem, SMS zprávou či doporučenou poštou. V souladu s rozhodovací praxí soudů ČR je jednostranný písemný projev vůle účinný vůči adresátovi okamžikem, kdy se ocitne v jeho dispoziční sféře a adresát má možnost se s jeho obsahem seznámit (tedy např. i vložením do poštovní schránky v místě bydliště adresáta, zdržuje-li se tam). Není rozhodné, že se ještě toho dne adresát o obsahu právního úkonu nedozvěděl, postačuje, získal-li objektivně možnost seznámit se s obsahem zásilky seznámit. V souladu s uvedeným by mohlo být shledáno nedostatečným podání dopisu se zprávou na poštu až poslední den lhůty pro vyřízení reklamace.

    Následkem nevyřízení reklamace (včetně nepodání informace o vyřízení reklamace) v zákonem stanovené 30-ti denní lhůtě (není-li dohodnuta lhůta delší) je změna práv kupujícího (spotřebitele) z odpovědnosti za vady. Po uplynutí této lhůty má totiž spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Nepodá-li tedy prodávající kupujícímu (spotřebiteli) informaci, pak kupující (spotřebitel) může bez dalšího od kupní smlouvy odstoupit a požadovat na prodávajícím vrácení kupní ceny.

    Ústavní soud v této souvislosti dále poukazuje rovněž na ustanovení § 13 zákona o ochraně spotřebitele, v němž je stanovena povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb (ve smyslu ustanovení § 622 občanského zákoníku je odstoupení od smlouvy právem z odpovědnosti za vady), jehož extenzivním výkladem by eventuelně bylo možno dovodit, že prodávající je povinen v rámci uvedené obecné informační povinnosti spotřebitele alespoň upozornit na to, že se musí sám o výsledek vyřízení reklamace zajímat s tím, že v případě, že tak neučiní, musí snášet důsledky, které pro něj z jeho nečinnosti v tomto směru vyplynou. Pokud takovou informaci prodávající spotřebiteli nepodá, nemůže následná nečinnost spotřebitele v takovém případě být přičítána k jeho tíži.

    Z odůvodnění nálezu Ústavního soudu je tak patrný důraz na účel zákona, kterým je ochrana spotřebitele jako „slabší strany“ právního vztahu. Tento účel je nutno respektovat, ať už bude soudní praxe v budoucnu považovat pro naplnění účelu zákona za dostačující pouhé obecné upozornění v reklamačním řádu anebo bude vyžadovat informaci spotřebiteli v každém konkrétním případu. Prodávající by rozhodně neměl spoléhat na to, že uspěje s argumentací názorem, který t.č. zastává Česká obchodní inspekce a který je uveřejněn i na jejích internetových stránkách; podle České obchodní inspekce „prodávající nemá povinnost kupujícího o vyřízení reklamace sám informovat. Je proto na kupujícím, aby prodávajícího kontaktoval a o stavu vyřizování reklamace se informoval“. Této argumentace by se prodávající mohl případně dovolávat pouze tehdy, pokud by mu ze strany České obchodní inspekce byla za nedodržení povinnosti informovat spotřebitele o vyřízení reklamace uložena sankce.


    JUDr. Anna Bartůňková,
    advokát


    HOLEC, ZUSKA & Partneři
    Advokáti
       
    Palác Anděl
    Radlická 1c/3185
    150 00 Praha 5

    Tel.: +420 296 325 235  
    Fax: +420 296 325 240
    e-mail: recepce@holec-advokati.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Anna Bartůňková ( HOLEC, ZUSKA & Partneři )
    10. 6. 2010

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 3. díl: Společní správci osobních údajů a sociální sítě
    • Zákon o přístupnosti
    • Povinnost zajištění gramotnosti dle AI Aktu a její naplňování v praxi
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Evropská pravidla pro univerzální AI: Jaké povinnosti přinášejí nové pokyny Komise?
    • Informační povinnost podnikatele v souvislosti se smlouvou o dílo
    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.10.2025Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 2.10.2025
    • 07.10.2025ESG v roce 2025 a jak dál (s praktickými nemovitostními souvislostmi) (online - živé vysílání) - 7.10.2025
    • 09.10.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 9.10.2025
    • 10.10.2025Úvod do problematiky smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 10.10.2025
    • 14.10.2025Rozhodovací činnost finančního arbitra (online – živé vysílání) - 14.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Přeměna společnosti a ochrana dobré pověsti nástupnické společnosti
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 3. díl: Společní správci osobních údajů a sociální sítě
    • 10 otázek pro ... Pavla Kroupu
    • Bezplatná obhajoba
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Zákon o přístupnosti
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Informační povinnost podnikatele v souvislosti se smlouvou o dílo
    • Přerušení exekučního řízení podle § 35 exekučního řádu
    • Evropská pravidla pro univerzální AI: Jaké povinnosti přinášejí nové pokyny Komise?
    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Zákon o přístupnosti
    • Náhrada nákladů v incidenčním sporu
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny

    Soudní rozhodnutí

    Blanketní stížnost

    Podáním prosté stížnosti do protokolu bezprostředně po převzetí usnesení není konzumována lhůta k podání stížnosti a účastník řízení má možnost stížnost v otevřené lhůtě doplnit.

    Bezplatná obhajoba

    Obecné soudy nemohou při rozhodování o nároku na bezplatnou obhajobu či obhajobu za sníženou odměnu (čl. 40 odst. 3 Listiny základních práv a svobod) klást obviněnému k tíži, že si...

    Styk rodiče s dítětem

    Rozhodnutí, které upravuje styk rodiče s dítětem ve značně omezeném rozsahu, musí zároveň obsahovat konkrétní výhled jeho dalšího rozšiřování. V opačném případě může být...

    Účinné vyšetřování (exkluzivně pro předplatitele)

    Odepřela-li GIBS stěžovateli právo nahlédnout do spisu vedeného v souvislosti s šetřením postupu Policie České republiky při zásahu, při němž došlo k usmrcení jeho dcery, porušila...

    Úhrada za užívání pozemku (exkluzivně pro předplatitele)

    Dojde-li k omezení ústavně zaručeného vlastnického práva (čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) k nemovitému majetku tím, že nemovitost je užívána jako účelová...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.