epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop1
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 11. 2016
    ID: 103503upozornění pro uživatele

    Alternativní možnosti dohledu nad zadáváním veřejných zakázek malého rozsahu

    Veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“) tvoří nezanedbatelný objem veřejných výdajů. Navíc v posledních letech musí být řada těchto zakázek zadávána skutečně veřejně prostřednictvím elektronických tržišť. Přesto při zadávání VZMR dochází někdy ze strany zadavatelů k netransparentním postupům či přímo k diskriminaci některých dodavatelů, např. při posuzování kvalifikace, uplatňování institutu mimořádně nízké nabídkové ceny, hodnocení nabídek apod. Zadavatelé jsou často nedůslední ve svém postupu již díky vědomí, že u takto malých zakázek se dodavatelé nemají možnost účinně bránit. Je tomu skutečně tak?

     
     DBK PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o.
     
    Od 1. 10. 2016 vstoupil v účinnost nový zákon 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“). I tento zákon chápe VZMR jako zakázky, u nichž předpokládaná hodnota nepřesahuje 2 mil. Kč u dodávek a služeb a 6 mil. Kč u stavebních prací. Obdobně jako za předchozí právní úpravy též platí, že při zadávání těchto zakázek zadavatelé nemusí postupovat podle ZZVZ, musí však dodržovat zásady zadávaní veřejných zakázek popsané v ust. § 6 ZZVZ (zásada transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace). U těchto zakázek též nelze uplatnit formální námitkové řízení u zadavatele dle ust. § 241 a násl. ZZVZ.

    Za účinnosti minulého zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    ZVZ“) se vedla dlouhodobá diskuse, zda má Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „
    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    ÚOHS“) přezkoumávat i postup zadavatelů při zadávání těchto drobnějších zakázek. Jde o složitější problematiku patřící spíše do právní minulosti. Proto k tomu stručně uveďme pouze vývoj z posledních let, že zatímco část judikatury se snažila ÚOHS takovou působnost přiznat,[1] ÚOHS toto odmítal a přezkum zadávání VZMR nevykonával.[2] ÚOHS v tomto dal nakonec za pravdu i jiný senát Nejvyššího správního soudu.[3] Rozhodnutí rozšířeného senátu tohoto soudu, které by mělo roztříštěnost judikatury vyřešit, se však teprve očekává.

    Nová právní úprava řeší tuto otázku výslovně v ust. § 248 ZZVZ, podle kterého takový dozor do působnosti ÚOHS nespadá („Úřad vykonává dozor nad dodržování pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky“). Nově tedy již není pochybnosti, že poškození dodavatelé se v případě potřeby přezkumu postupu zadavatele před ÚOHS nedovolají. O to více je nyní palčivější otázka, zda se může dodavatel v konkrétním zadávacím řízení domoci nápravy jinak, či zda je v dané oblasti odkázán na pouhou vůli zadavatele dané zásady dodržovat.

    Důvodová zpráva k ZZVZ se v části věnující se k této problematice vyjadřuje následovně: „V rámci zákonných pravidel je nezbytné se zaměřit se zejména na základní zásady a dohled nad zadáváním veřejných zakázek menšího rozsahu ponechat kontrole „zezdola“, tj. interním procesním postupům zadavatele, veřejností a neziskovými organizacemi zabývajícími se zadáváním veřejných zakázek.“[4] Pokud jde o kontrolu veřejností (např. skrze média) nebo neziskovými organizacemi, jde spíše o kontrolu obecnou, o obecné působení na zadavatele, které sice může mít dlouhodobější preventivní účinek, nicméně dodavateli v konkrétním zadávacím řízení zpravidla příliš nepomůže. Dovolávání se interních procesních postupů je již použitelným postupem, a pokud takový zadavatel má vydanou vnitřní směrnici nebo metodiku o zadávání veřejných zakázek, jistě je vhodné ji využít. Otázkou je však, zda takový vnitřní dokument bude zahrnovat i konkrétní pravidla pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, kterých by bylo možné se dovolat (zejména nějakou možnost přezkumu), nebo zda se omezí na pouhé opakování zákona v tom smyslu, že zadavatel je povinen dodržovat zásady dle ust. § 6 ZZVZ.

    Přezkum obecnými soudy?

    Zajímavou polemiku na téma alternativní možnosti přezkumu zadávání VZMR vedl též samotný předseda ÚOHS Petr Rafaj ve svém shora citovaném rozhodnutí.[5] V rámci toho, že odmítal působnost ÚOHS k tomuto přezkumu, uváděl dodavatelům další možnost, jak se dovolat svých práv u nezávislých orgánů státní moci. Takovou možností je dle předsedy ÚOHS podat na zadavatele žalobu z titulu odpovědnosti za škodu způsobenou v zadávacím řízení s tím, že jako prejudiciální otázku si soud posoudí, zda zadavatel v zadávacím řízení respektoval zásady uvedené v tehdy účinném § 6 ZVZ.

    Takový postup má však dle našeho názoru jistá praktická úskalí. Prvním problémem je vůbec představa samotné prejudiciální otázky, tj. představa, že by civilní soud rozhodoval o odpovědnosti za škodu, aniž by mu předtím specializovaný úřad (ÚOHS) nebo specializovaný soud (správní senát krajského soudu) deklarovali, že se zadavatel dopustil protiprávnosti. Běžný civilní soud, zpravidla neznalý právní úpravy a judikatury v oblasti veřejných zakázek, by mohl mít s posouzením prejudiciální otázky ve věci § 6 ZVZ zřejmě velké problémy.

    Dále platí, že soudy v civilním řízení obecně nejsou ochotné přiznávat odpovědnost za škodu ve formě ušlého zisku vzniklého nezákonným zadáním veřejné zakázky, a to dokonce ani v případě, že se jedná o podlimitní či nadlimitní veřejnou zakázku, kde bylo porušení zákona zadavatelem shledáno ÚOHS či správním soudem. Civilní soudy se zřejmě obávají, že by se takovou judikaturou otevřela „pandořina skříňka“ a došlo by k vlně žalob na zadavatele, mnohdy státní subjekty, neboť rozhodnutí o nezákonném postupu zadavatele existuje poměrně dost. Důsledky pro veřejné rozpočty by pak byly jistě nemalé. V praxi tak žaloba tohoto typu požadující ušlý zisk zpravidla neuspěje pro nedostatek příčinné souvislosti.

    Dané soudní řízení by se tak vzhledem k výše uvedenému natáhlo na nepřiměřenou dobu a předvídatelnost soudního rozhodnutí by byla velmi nízká. Je tedy otázkou, zda by o takové řízení měl poškozený dodavatel vůbec zájem.

    Dohled z hlediska hospodárnosti

    Proto je dle našeho názoru vhodnější uvažovat i o dalších způsobech dohledu nad zadáváním VZMR. Jedním z takových způsobů je bezpochyby kontrola řádného hospodaření s veřejnými prostředky. Ta je činěna řadou subjektů, ať už se jedná o subjekt přímo financující zadavatele či specializovaný kontrolní subjekt. Pokud tedy poškozený dodavatel shledá, že se zadavatel vedle porušování ust. § 6 ZZVZ chová též nehospodárně, může zvažovat podání podnětu vůči některému z těchto kontrolních subjektů, či zadavatele na takového podnětu alespoň varovně upozornit (vhodné např. v případech, kdy zadavatel vyloučí dodavatele pro údajnou mimořádně nízkou nabídkovou cenu, aniž by si ji řádně prověřil, a vybere dodavatele mnohem dražšího, nebo např. pokud zadavatel rozdílně přistupuje k posouzení kvalifikace dodavatelů, v důsledku čehož řadu dodavatelů vyloučí a vybere dodavatele dražšího nebo méně kvalitního).

    Povinnost řádného hospodaření a kontrola jejího plnění je upravena řadou právních předpisů. V první řadě jde o zákon 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje finanční hospodaření organizačních složek státu, příspěvkových organizací apod., a je tak závazný pro celou řadu veřejných zadavatelů. Dle ust. § 45 odst. 2 tohoto zákona platí následující povinnost: „Organizační složka státu je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. Prostředky, kterými disponuje, může používat na krytí nezbytných potřeb a na opatření zakládající se na právních předpisech.“ Dle ust. § 44 tohoto zákona je porušení této povinnosti považováno za porušení rozpočtové kázně, z čehož můžou vůči danému subjektu vyplynout sankce.[6]

    Obdobná pravidla obsahuje i zákon 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje hospodaření obcí a krajů.

    Podstatným zákonem je též zákon 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto zákona je vykonávána finanční kontrola orgánů veřejné správy zejména s cílem prověřovat, zda jsou při hospodaření s veřejnými prostředky dodržovány právní předpisy a zda je výkon veřejné správy hospodárný, efektivní a účelný. Kontrola podle toho zákona je dokonce dvojí. V první řadě jde o vnější kontrolu realizovanou Ministerstvem financí, finančními úřady, popř. správcem příslušné kapitoly státního rozpočtu (tzv. veřejnosprávní kontrola) a dále jde o vnitřní kontrolu přímo v orgánu veřejné správy (včetně povinnosti vytvořit tzv. vnitřní kontrolní systém). Díky této právní úpravě má tedy smysl zkoumat, kdo vykonává vnější finanční kontrolu daného zadavatele a jaký útvar vykonává takovou kontrolu vnitřní. Takový orgán/útvar pak může být potencionálního adresátem podnětu dotčeného dodavatele k provedení finanční kontroly zadavatele.

    Též stojí za úvahu, zda v dané oblasti nezvážit podání podnětu na Nejvyšší kontrolní úřad. Podle ust. § 3 zákona 186/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, vykonává tento úřad kontrolu hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob (s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti), stejně jako vykonává kontrolu zadávání státních zakázek. Tuto kontrolu tento úřad vykonává, nestanoví-li zvláštní zákon jinak, u všech organizačních složek státu a u právnických a fyzických osob.

    Dohled v linii nadřízenosti a podřízenosti vůči zadavateli a v rámci zadavatele

    Avšak i v případě, že se postup zadavatele nejeví jako vyloženě nehospodárný, nicméně je v rozporu s ust. § 6 ZZVZ, je možné usilovat o kontrolu zadavatele, a to z hlediska jiných předpisů, zejména v linii nadřízenosti a podřízenosti vůči danému zadavateli. Řada veřejných zadavatelů (např. státní podniky, úřady s celorepublikovou působností, soudy, nemocnice, školská zařízení krajů a obcí, společnosti vlastněné kraji a obcemi apod.) má svůj nadřízený státní orgán, svého zřizovatele, ovládajícího společníka moci či jiný více či méně nadřízený subjekt (zejména to jsou ministerstva, kraje a obce). Tyto nadřízené subjekty mají zpravidla zákonnou povinnost či alespoň zájem zajistit, aby zadavatelé, nad kterými vykonávají určitou pravomoc či je přímo ovládají, dodržovali právní předpisy včetně ZZVZ. I vůči těmto nadřízeným subjektům proto stojí za zvážení podání podnětu k prověření, zda se daný zadavatel choval v dané zakázce zákonně a hospodárně. Optimální je pak adresovat takový podnět na příslušný odbor (pracoviště) nadřízeného orgánu, který se zabývá právě dohledem nad daným zadavatelem.

    Konečně je možné obrátit se i přímo na daného zadavatele. V rámci toho je vhodné daný podnět adresovat též nadřízenému pracovišti v rámci daného zadavatele či přímo na vedoucí osobu takového zadavatele, tj. též linie nadřízenosti a podřízenosti v rámci daného zadavatele. Mnohdy totiž samotný zadavatel má v obecné rovině zájem dodržovat ust. § 6 ZZVZ i v případě zadávání VZMR, avšak jeho pracoviště, která konkrétní VZMR zadávají, již takto důsledná mnohdy nejsou.

    Základní krok - výzva k nápravě postupu v zadávacím řízení

    S ohledem na shora uvedené lze poškozeným dodavatelům při zadávání VZMR doporučit jako konkrétní postup následující. Je optimální zadavateli zaslat výzvu k nápravě postupu v zadávacím řízení, obdobu klasických námitek. V té je důležité popsat, v čem konkrétně došlo dle dodavatele k porušení pravidel dle § 6 ZZVZ a následně uvést, čeho se dodavatel domáhá (zpravidla zrušení konkrétního úkonu zadavatele / zrušení zadávacího řízení). Konečně bude důležité uvést, na jaké další orgány/osoby se dodavatel obrátí se svými podněty (viz výše), pokud zadavatel bude jeho výzvu ignorovat. Výzvu je však vhodné formulovat spíše kooperačním než konfrontačním způsobem, aby zadavatel neměl dojem, že se jej dodavatel snaží spíše šikanovat, než s ním spolupracovat na realizaci kvalitního plnění zakázky. Koneckonců to je pravým účelem výzvy – zadání VZMR ve spravedlivé soutěži a její následné kvalitní plnění, což je též v zájmu zadavatele.

    Danou výzvu je pak vhodné zaslat nejenom k rukám dané kontaktní osoby v zadávacím řízení, ale i k rukám osob v rámci daného zadavatele nadřízených, aby výzva „nezapadla“ pouze na některém konkrétním oddělení.

    Pokud bylo pracoviště zadavatele skutečně při dodržování ust. § 6 ZZVZ nedůsledné a pracují-li v něm svědomitější osoby, často svůj přístup postup přehodnotí a svůj vadný úkon zruší a zopakují. Tím poškozený dodavatel dostane šanci získat danou VZMR.

    Pokud bude dodavatel naopak ignorován, nezbude mu než zvážit, zda se obrátí též na shora popsané kontrolní/nadřízené subjekty zadavatele se svým podnětem, kdy v důsledku takového postupu může dosáhnout minimálně toho, že zadavatel začne legálně postupovat do budoucna.


    JUDr. Daniel Milota

    JUDr. Daniel Milota
    ,
    spolupracující advokát


    DBK PARTNERS, advokátní kancelář, s.r.o.

    V Parku 2323/14
    148 00 Praha 4

    Tel.:    +420 244 912 463
    Fax:    +420 244 912 803
    e-mail:    ak@dbkp.cz

    Právnická firma roku 2015

    ___________________________-
    [1] Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 11. 8. 2009 č. j. 62 Ca 30/2008 - 90, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 1. 2011 č. j. 2 Afs 132/2009-275.
    [2] Rozhodnutí ÚOHS ze dne 18. 5. 2012 č. j. S136/2012/VZ-7395/2012/530/RNI, rozhodnutí předsedy ÚOHS ze dne 12. 8. 2013 č. j. R157/2012/VZ-15153/2013/310/MLR.
    [3] Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 4. 2016 č. j. 9 As 195/2015-59.
    [4] Str. 184 důvodové zprávy  k ZZVZ - část věnující se finančním limitům VZRM.
    [5] Rozhodnutí předsedy ÚOHS ze dne 12. 8. 2013 č. j. R157/2012/VZ-15153/2013/310/MLR.
    [6] Možnost porušení rozpočtové kázně při zadání VZMR je zmiňována i v judikatuře, shora zmíněném usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 4. 2016 č. j. 9 As 195/2015-59.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Daniel Milota (DBK PARTNERS)
    25. 11. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.