epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 8. 2016
    ID: 102175upozornění pro uživatele

    Analýza rizik systémové podjatosti při povolovacích procesech v judikatuře Nejvyššího správního soudu

    Čím dál tím častěji se v rámci správních řízení, zejména při povolovacích řízeních podle stavebního zákona, lze setkávat s pojmem systémová podjatost. Systémovou podjatostí se rozumí případ, ve kterém jsou z rozhodování o věci (např. územní rozhodnutí, stavební povolení) vyloučeni všechny úředních osoby příslušného správního orgánu (typicky stavebního úřadu), a to z důvodu, že v důsledku jejich zaměstnaneckého poměru k územnímu samosprávnému celku (zpravidla obci) existuje reálné riziko, že by jejich postoj k věci mohl být ovlivněn i jinými než zákonnými prostředky.

     
     Kinstellar, s.r.o., advokátní kancelář
     
    Riziko systémové podjatosti úředníků správního orgánu existuje zpravidla v případech, kdy se rozhoduje o věcech, které se přímo nebo nepřímo týkají takového územního samosprávného celku, přičemž o systémovou podjatost půjde vždy, pokud zde existuje někdo, kdo má zájem na určitém výsledku řízení a současně má nebo může mít schopnost působit na příslušné rozhodující úředníky prostřednictvím jejich zaměstnaneckého poměru k územnímu samosprávnému celku.

    Následek rozhodnutí, které bylo vydáno podjatou úřední osobou (včetně podjatosti, kdy s ohledem na systémovou podjatost je z rozhodování vyloučený celý správní orgán), je zcela zásadní, protože takové rozhodnutí bude zatíženo vadou řízení, která bude zpravidla důvodem pro zrušení napadeného rozhodnutí. Navíc, doba pro napadení rozhodnutí z důvodu systémové podjatosti je relativně dlouhá, protože námitka proti systémové podjatosti může být uplatněna až v odvolacím řízení.[1] Ačkoliv se v § 14 odst. 2 správního řádu uvádí, že k opožděné námitce se nebude přihlížet, neznamená to, že rozhodující správní orgán automaticky námitku odmítne jako opožděně podanou. Nejvyšší správní soud naopak zdůraznil, že podjatost nastává přímo ze zákona, a proto musí správní orgán námitku neformálně prověřit a v případě, že by byla shledána relevantní, mohlo by to být důvodem pro zrušení prvostupňového rozhodnutí.

    S ohledem na výše uvedená rizika je nezbytné, aby investoři při jednání s politickou reprezentací územně samosprávných celků o realizaci stavebních záměrů byli obezřetní, pokud politickou reprezentaci žádají o politickou podporu, pokud realizace takových stavebních záměrů je rovněž ve prospěch územně samosprávného celku a především pokud se takových jednání účastní úředníci územního samosprávného celku, kteří o uvedených záměrech budou rozhodovat v přenesené působnosti.

    Na základě současné judikatury správních soudů jsou níže uvedeny jednotlivé příklady jednání, které bude zatíženo rizikem systémové podjatosti a dále jsou uvedeny relativně „bezpečné“ hranice pro jednání, které systémovou podjatostí zpravidla zatíženo nebude.

    Ve své dřívější judikatuře Nejvyšší správní soud sice připouštěl podjatost konkrétního pracovníka správního orgánu skrze potenciální ovlivňování tohoto pracovníka ze strany jeho zaměstnavatele (tj. ze strany obce či kraje), ale odmítal myšlenku vyloučení celého správního orgánu pro podjatost všech jeho pracovníků,[2] a to především z důvodu, že správní řád žádnou výslovnou úpravu systémové podjatosti neobsahuje.

    Od výše uvedeného rozsudku Nejvyššího správního soudu došlo v judikatuře Nejvyššího správního soudu k názorovému posunu. Otázce systémové podjatosti se v posledních letech několikrát věnoval rozšířený senát Nejvyššího správního soudu a ten nejenže existenci systémové podjatosti připustil, ale určil základní obecná kritéria jejího posuzování.[3]

    V projednávané věci Úřad městské části Praha 7 povolil kácení dřevin a keřových porostů z důvodů realizace pražského městského okruhu na základě žádosti podané, mimo jiné, hlavním městem Praha jako jedním z žadatelů. Věc se dostala před Nejvyšší správní soud a ten vzhledem k okolnosti, že shledal ve věci důvod pro judikaturní odklon, postoupil věc rozšířenému senátu. Rozšířený senát v tomto usnesení uznal existenci rizika systémové podjatostí s tím, že kladl důraz na skutečnost, že v souladu s textem správního řádu stačí pro vyloučení úřední osoby pouhá pochybnost o nepodjatosti. S ohledem na současný model veřejné správy (zejména s ohledem na počet případů, kdy je takto rozhodováno, zásadu hospodárnosti a náročnost rozhodování) rozšířený senát uznal, že nelze vyloučit pracovníky správního orgánu z důvodu rizika systémové podjatosti ve všech projednávaných věcech, ve kterých se toto riziko projeví. V souladu se správním řádem by totiž pouhá pochybnost o nepodjatosti v konečném důsledku mohla vést k vyloučení všech pracovníků správního orgánu. S ohledem na množství projednávaných věcí, kde je sama obec (či kraj) žadatelem, by velký počet věcí byl zatížen rizikem systémové podjatosti a rozhodování by muselo být delegováno na jiné orgány. Proto pro vyloučení úřední osoby musí přistoupit ještě další skutečnost, která založí podezření, že v důsledku jejího zaměstnaneckého poměru by mohl být vztah této úřední osoby k rozhodované věci ovlivněn jinými než zákonnými hledisky, jako například „(…) jevy v politické či mediální sféře, jež předcházejí příslušnému správnímu řízení či je doprovázejí a naznačují zvýšený zájem o výsledek řízení ze strany osob schopných ovlivnit jednání územního samosprávného celku jako zaměstnavatele úřední osoby. Příkladem může být zájem politických činitelů či jiných v rámci daného územního samosprávného celku vlivných osob (např. zákulisních aktérů místní politiky či podnikatelských subjektů) na určitém výsledku řízení (např. na tom, aby určitá stavba, činnost apod. byla povolena, anebo naopak nepovolena); takový zájem lze vysledovat například z různých mediálních vyjádření, předvolebních slibů, konkrétních investičních či jiných obchodních počinů, předchozích snah nasměrovat určité související rozhodovací procesy určitým způsobem apod.“.[4]

    Jak vyplývá z výše citovaného rozhodnutí Nejvyššího správního osudu, kritéria systémové podjatosti jsou nastavena velmi obecně a systémovou podjatost je třeba posuzovat „případ od případu“. Pro určení, které situace se jeví jako podezřelé z hlediska systémové podjatosti, nezbývá proto nic jiného než zabrousit do rozhodovací praxe správních soudů a srovnat, které chování je považované za podjaté a které nikoliv.

    Dílčí řízení, která nejsou územím nebo stavebním řízením, zpravidla nejsou systémovou podjatostí zatížena

    Ve výše zmíněném případě kácení dřevin nebyla Nejvyšším správním soudem nakonec systémová podjatost shledána. I přestože Nejvyšší správní soud uznal, že povolení kácením dřevin se vydávalo z důvodu realizace pražského městského okruhu, který je podle Nejvyššího správního soudu považován za velmi významnou a kontroverzní stavbu, která je předmětem častých sporů a je proto významným politickým tématem, a i přestože Nejvyšší správní soud uznal, že v některých řízeních týkajících se pražského městského okruhu byla již překročena ona kritická míra „systémového rizika podjatosti“, v řízení o povolení kácení dřevin neshledal důvod existence systémové podjatosti. Tento závěr odůvodnil zejména tím, že povolení kácení dřevin se vydávalo až po vydání rozhodnutí o umístění stavby a případný politický tlak na výsledku řízení by tak byl vyvíjen v rámci povolovacího řízení na stavbu než v rámci povolování kácení dřevin.

    Z uvedeného závěru lze dovozovat, že riziko systémové podjatosti zpravidla nebude hrozit v řízeních, ve kterých se nerozhoduje o samotném umístění nebo výstavbě záměru, např. v řízeních o vydání závazných stanovisek nebo vyjádřeních dotčených orgánů,[5] které jsou podkladem pro vydání samotného rozhodnutí, v řízení např. o povolení kácení dřevin rostoucích mimo les nebo výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle zákona o ochraně krajiny a přírody (114/1992 Sb.) atd.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    I pokud jde o záměr, který přímo podává obec, nejde o systémovou podjatost, pokud neexistuje tlak na rozhodující úřední osoby

    Z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 14. ledna 2016, sp. zn. 47 A 31/2013, dále vyplývá, že samotný fakt, že obec je žadatelem v územním řízení o umístění stavby a na základě této žádosti obecní úřad, jako příslušný stavební úřad, vydá územní rozhodnutí ve věci, ještě není důvodem pro vyslovení podjatosti úřední osoby. Pro vyloučení z důvodu systémové podjatosti se k tomu musí přidat další konkrétní okolnosti případu, které dokládají tlak na oprávněné úřední osoby. Systémová podjatost nebyla dokonce shledána ani v případě, kdy předmětem řízení byla žádost podána starostou obce a o této žádosti opět rozhodoval starosta obce. Žadatelem a úřední osobou, která rozhodovala ve věci, byla tudíž tatáž osoba.[6]

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Negativní rozhodování nemusí znamenat systémovou podjatost

    Z negativního rozhodování správního orgánu nelze bez dalšího dovozovat podjatost a nepřátelský vztah, a to i pokud stěžovatel tvrdí podjatost úřednic, které se měli chovat nepřátelsky a šikanózně, což se projevovalo opakovaným nevypořádáním se s námitkami.[7]  

    Na „večírek“ ano, ke kulatému stolu nikoliv

    Chování, které může způsobit podjatost úředních osob je scházení se u tzv. „kulatého stolu“ s účastníky vykonávající státní správu v přenesené působnosti a zástupci developera, pokud výstup z jednání „má ráz agitace za zprůchodnění napadeného záměru“. V případě, že se těchto jednání účastní úředníci samosprávného celku, kteří vykonávají přenesenou působnost se zástupci developera, a v rámci těchto jednání diskutují stavební či jiné záměry, mohou být tito úředníci následně vyloučeni z rozhodování ve věci, pokud správní orgán po posouzení všech skutečností dojde k závěru, že byly naplněny rizika podjatosti úředních osob. Nejvyšší správní soud uvedl, že v takovém případě je dán důvod pochyb o nepodjatosti úřední osoby, neboť postoj úředních osob mohl být v důsledku jejich zaměstnaneckého poměru v tomto případě ovlivněn.[8]

    Setkávání se u kulatých stolů, kterých se účastní zástupce developera, starosta a vedoucí stavebního úřadu jsou zpravidla velmi častým a v zásadě i velmi praktickým jevem. S ohledem na riziko systémové podjatosti a následné možnosti zrušení vydaného rozhodnutí je nutné se takových jednání vyvarovat a při jednání se samosprávou (starostou atd.) požadovat, aby se takových jednání neúčastnila žádná osoba vykonávající přenesenou působnost, typicky výše uvedený vedoucí stavebního úřadu.

    Naopak pouhé setkávání úředních osob na kolegiální úrovni, např. na různých společenských akcích, nebo fakt, že se úřední osoba zná či si dokonce tyká s účastníkem řízení, samo o sobě podjatost nezakládá.[9]

    Pozor na politické proklamace a mediální podporu záměru

    Námitka podjatosti úředních osob byla také shledána relevantní ve věci Plzeňské plynárenské, týkající se výstavby závodu na energetické využití komunálního odpadu Chotíkov. V tomto případě Krajský soud Plzeňského kraje uvedl, že realizace uvedeného záměru není běžnou záležitostí, a to i z důvodu mediálního zájmu, který se k tomu záměru vztahoval. Dalším faktorem, který hrál ve věci význam, bylo předchozí konání místního referenda a velký zájem environmentálních spolků. V neposlední řadě také svou roli hrály závazky Plzeňského kraje a Statutárního města Plzně vyvinout maximální úsilí, které mají ve své kompetenci, k realizaci záměru.[10]


    Barbora Ševčíková

    Barbora Ševčíková
    ,
    advokátní koncipientka  

    Jan Lehký

    Jan Lehký
    ,
    Managing Associate  


    Kinstellar, s.r.o., advokátní kancelář

    Na Příkopě 19
    117 19  Praha 1

    Tel.:    +420 221 622 111
    Fax:    +420 221 622 199

    ------------------------------
    [1] Například viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. ledna 2013, č. j. 1 As 89/2010-152.
    [2] Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. prosince 2004, sp. zn. 2 As 21/2004.
    [3] Zejména v usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 20. listopadu 2012, sp. zn. 1 As 89/2010.
    [4] Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 20. listopadu 2012, sp. zn. 1 As 89/2010.
    [5] Avšak např. podle rozhodnutí Krajského soudu v Plzni sp. zn. 30 A 15/2014 je kladné závazné stanovisko vydané správou národního parku ve prospěch stavebních úprav objektu ve vlastnictví správy národního parku zatíženo systémovou podjatostí, protože docházelo k ukončování zaměstnaneckých poměrů z důvodu odlišného názoru na správu parku.
    [6] Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. června 2015, sp. zn. 30A 64/2014.
    [7] Rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem sp. zn. 15 A 11/2012
    [8] Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. června 2015, sp. zn. 8 A 56/2013.
    [9] Rozsudek Nejvyššího správního soud ze dne 30. ledna 2014, sp. zn. 30 A 32/2013.
    [10] Rozsudek Krajského soud v Plzni ze dne 2. února 2015, sp. zn. 30 A 58/2013, a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. června 2015, sp. zn. 7 As 57/2015 – 80.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Barbora Ševčíková, Jan Lehký (Kinstellar)
    15. 8. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Mobilizace ozbrojených sil v ČR a postavení odmítačů boje: právní analýza a návrhy legislativních úprav
    • Právní aspekty přechodu z OSVČ na obchodní společnost: Strategický krok pro vaše podnikání
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Průtahy v řízení

    Nečinnost soudu trvající i po kárném odsouzení vyřizující soudkyně, spojená s opakovaným odročováním jednání, neefektivní organizací řízení a nevyužitím dostupných možností...

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.