epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 3. 2012
    ID: 81229upozornění pro uživatele

    Další návrh na novelizaci nařízení o ratingových agenturách - do třetice všeho dobrého?

    Ve snaze snížit závislost tzv. regulovaných finančních institucí na externích ratinzích a zároveň posílit transparenci ratingových agentur, uveřejnila Evropská komise dne 15. listopadu 2011 na svých webových stránkách v pořadí již třetí návrh na novelizaci nařízení Evropského parlamentu (dále jen „EP“) a Rady č. 1060/2009, o ratingových agenturách (tzv. NoRA 3)[1].

     

    Při definování ratingu narážíme na klasický problém finančně právních termínů, a sice na terminologickou diskrepanci a neexistenci závazné definice. V užším smyslu můžeme pod pojmem rating chápat nezávislé hodnocení, jehož cílem je zjistit, a to na základě komplexního rozboru veškerých známých rizik hodnoceného subjektu, jak je tento subjekt schopen a ochoten dostát včas a v plné výši všem svým splatným závazkům.[2] Nelze však opomíjet, že rating je ve své podstatě produktem ratingové agentury, který je poskytován spotřebitelům.

    Trh ratingů, především co se globálního měřítka týče, má v podstatě oligopolní charakter. Vyznačuje se existencí několika firem v odvětví (globálně se prakticky jedná o oligopol tří agentur: Standard & Poor‘s, Moody‘s, a Fitch, které mají dohromady více než 95% podíl na celosvětovém trhu[3]), značnými bariérami vstupu, které znemožňují příchod nových firem, a také zpravidla diferencovaným produktem. Důvěryhodnost ratingové agentury determinuje zejména dlouhodobost jejího působení na trhu.

    Nařízení ES č. 1060/2009 o ratingových agenturách[4] vyžaduje, aby ratingové agentury dodržovaly striktní pravidla chování za účelem eliminování možných střetů zájmů a zajištění vysoké kvality a dostatečné transparentnosti procesu vydávání ratingů i samotných ratingů.

    Dne 1. června 2011 vstoupila v platnost novela nařízení o ratingových agenturách (nařízení EU č. 513/2011[5] – tzv. NoRA 2), která Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA, European Securities and Market Authority) svěřuje výhradní pravomoc dohledu nad ratingovými agenturami registrovanými v EU za účelem centralizace a zjednodušení jejich registrace a dohledu nad nimi na evropské úrovni. Tato novela je nepochybně krokem vpřed a poskytuje solidní základ, nezabývá se však v dostatečné míře řadou otázek týkajících se ratingové činnosti a využívání ratingu. Příčiny problémů, jejich následky a způsobené globální problémy, které byly podnětem pro NoRA 3, zobrazuje podrobněji Obr. 1.

    Hlavní cíle navrhovaného nařízení (a k ní navrhované směrnice)

    Subjekty působící na finančních trzích se při investičních činnostech často řídí ratingy, a to zejména proto, že je pro ně náročné a často nepřehledné provádět samostatně hloubkovou kontrolu a všechna vyhodnocení. Ratingy pro ně pak představují jednoduché, pohodlné a srozumitelné ohodnocení úvěrové kvality emitenta nebo emise.

    Prvním cílem NoRA 3 je tedy snaha snížit dopad „lavinového efektu“[6] na finanční instituce a trhy omezením slepé důvěry finančních institucí pouze v ratingy svých investic.

    Ratingy v současnosti plní napůl institucionální úlohu, ale nedávné události na finančních trzích prokazují, že se nelze na ně již tolik spoléhat. Do návrhu NoRA 3 je proto zakomponována obecná povinnost investorů provádět vlastní hodnocení. Kromě toho by měly ratingové agentury i samotné hodnocené subjekty sdělovat více kvalitnějších informací, z nichž ratingy vycházejí, aby profesionální investoři měli k dispozici lepší informace a mohli se na jejich základě sami lépe rozhodovat. Ratingové agentury by například musely sdělovat své ratingy ESMA, který zajistí, že všechny ratingy určitého dluhového nástroje dostupné na trhu jsou zveřejněny v rámci evropského ratingového indexu, který bude investorům volně přístupný.

    Současně se navrhuje povinnost ratingových agentur zkonzultovat veškeré zamýšlené změny svých ratingových metodik s emitenty i investory. Takové změny pak bude třeba sdělovat ESMA, která ověří, zda byla dodržena platná pravidla týkající se formy a řádného postupu.

    Další klíčovou ambicí NoRA 3 jsou transparentnější a častější ratingy státních dluhopisů. Navrhuje se častější hodnocení členských států (a to jednou za šest měsíců, a nikoli až za rok) a investoři a členské státy by byli informováni o základních skutečnostech a předpokladech každého ratingu. Aby nedošlo k narušení trhu, ratingy zemí by se měly zveřejňovat až po ukončení obchodování a nejméně jednu hodinu před otevřením obchodních míst v EU.

    Dále usiluje NoRA 3 o větší rozmanitost a klade důraz na nezávislost ratingových agentur za účelem zamezení střetu zájmů. Emitenti by nově museli každé tři roky střídat agentury, které je hodnotí. Pro komplexní strukturované finanční nástroje by navíc byly nutné dva ratingy od dvou různých ratingových agentur a osoba s velkým podílem na kapitálu jedné ratingové agentury by neměla být současně velkým akcionářem jiné.

    Čtvrtým významným cílem je větší odpovědnost ratingových agentur za ratingy, které poskytují. Návrh zavádí odpovědnost ratingové agentury v případě, že poruší, úmyslně nebo hrubou nedbalostí, nařízení o ratingových agenturách, a způsobí tak škodu investorovi, který na rating vzniklý v důsledku porušení spoléhal. Tímto způsobem postižení investoři by měli své nároky v rámci občanskoprávní odpovědnosti za škodu vymáhat před vnitrostátními soudy. Důkazní břemeno by leželo na ratingových agenturách.

    Vznikne taky evropská ratingová agentura?

    Účelem NoRA 3 není založení evropské ratingové agentury, kterou zejména kvůli nutnosti zvýšení konkurence na poli mezinárodních ratingových agentur a zabránění střetu zájmů, požaduje Evropský parlament. Komise však zastává názor, že i když veřejně financovaná ratingová agentura může mít některé výhody, pokud jde o zvýšení rozmanitosti stanovisek na ratingovém trhu a poskytnutí alternativy k obchodnímu modelu ratingu placeného emitentem, bylo by obtížné řešit problémy týkající se střetu zájmů a její důvěryhodnosti, zejména pokud by tato ratingová agentura hodnotila stát z hlediska zadlužení.

    Návrh NoRA 3 byl předložen kompetentním orgánům EU k projednání a přijetí.[7] Pokud budou jednotlivá jeho ustanovení schváleny a uvedeny do praxe, bude pak v režii Komise sledovat, jak je členské státy uplatňují. Zda NoRA 3, za podmínek, že bude schválena, v konečném důsledku skutečně přispěje k omezení rizik pro finanční stabilitu a k obnovení důvěry investorů a dalších účastníků trhu ve finanční trhy a kvalitu ratingů, ukáže jen budoucnost determinována především vývojem na finančních trzích.


    Anna Suchá

    Anna Suchá


    Obr. 1. Příčiny problémů, jejich následky a způsobené globální problémy, které byly podnětem pro NoRA 3

    obr

    Pramen: PRACOVNÍ DOKUMENT ÚTVARŮ EVROPSKÉ KOMISE: SOUHRN POSOUZENÍ DOPADŮ. Průvodní dokument k návrhu nařízení, kterým se mění nařízení (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách, a návrhu směrnice, kterou se mění směrnice 2009/65/ES o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP) a směrnice 2011/61/EU o správcích alternativních investičních fondů.

    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Podrobnější informace viz. >>> zde.
    [2] VINŠ, P., LIŠKA, V. Rating. 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X, s. 1.
    [3] FAZ.NET. S & P, Moody’s and Fitch: Brussels’ battle against the rating oligopoly. Finances Journal.com  [online] 24. červen 2011. [cit. 2012-01-24]. Dostupný z WWW >>> zde.
    [4] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách, Úř. věst. L 302, 17.11.2009.
    [5] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 513/2011 ze dne 11. května 2011, kterým se měnínařízení (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách, Úř. věst. L 145, 31.5.2011.
    [6] „Lavinovým efektem“ rozumíme náhlé jednání iniciované poklesem ratingu pod určitou hranici, kdy snížení ratingu u jednoho cenného papíru může mít nepřiměřený kaskádový účinek.
    [7] První schůze studijní skupiny je dle časového harmonogramu naplánovaná na 8. února 2012, schůze specializované sekce na 7. března 2012 a plenární zasedání by měli proběhnout 28. a 29. března 2012.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Anna Suchá
    5. 3. 2012

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – I. část
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.