epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    12. 3. 2019
    ID: 108997upozornění pro uživatele

    Digitální ústava v deseti bodech

    Na konci roku 2018 byl připraven návrh zákona o právu na digitální služby a o změně některých zákonů (tzv. digitální ústava)[1]. Na jeho přípravě se podílelo několik subjektů, včetně Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, České bankovní asociace, Asociace provozovatelů mobilních sítí nebo CZ.NIC (zájmové sdružení právnických osob založené poskytovateli internetových služeb).[2]

    Zákon je koncipován jako právo na poskytnutí digitálních služeb, které zákon současně definuje a jejichž přehled má být veden v Katalogu orgánů veřejné moci. Má přinést revoluci do e-governmentu a právo každého vyřídit své záležitosti přes internet[3].

    Elektronizace veřejné správy je nevyhnutelná a má jistě svá pozitiva. Stejně tak má i svá negativa. Pozitivem je skutečnost, že kontakt mezi orgány veřejné moci na straně jedné a fyzickými a právnickými osobami na straně druhé by měl být levnější, rychlejší, komfortnější a příznivější pro životní prostředí. Negativa jsou pak spatřována např. v rovině možných hackerských útoků, v zablokování a nefunkčnosti celého systému, v prolomení zabezpečení systému, získání a zveřejnění osobních údajů a informací o občanech a jejich soukromí či dokonce v jejich možném vydírání.

    Všichni, kteří se na přípravě digitální ústavy podílí nebo kteří se jí budou povinni řídit, by si proto měly být vědomi zejména toho, že:

    1. Právo na poskytnutí digitální služby není povinností digitální služby využívat.

    Stát by neměl předpokládat, že každý může nebo chce komunikovat se státem touto formou.

    Počet uživatelů digitálních služeb se bude v různých obdobích lišit a může se pohybovat v rozmezí od minimálního počtu až po číslo blížící se maximu. V takovém případě by počet těch, kteří nevyužívají digitální služby byl v menšině, která však nemůže být za své rozhodnutí nevyužívat digitální služby (nebo dokonce za nemožnost je využívat) znevýhodňována a nemůže mít ztíženou pozici při vyřizování věci.

    A zatímco digitální ústava usiluje o zakotvení práva na poskytnutí digitální služby, další zákon může toto právo fakticky změnit na povinnost, za jejíž nesplnění bude stižen sankcí jiný subjekt (např. lékaři hrozí za nevystavení e-receptu postih, takže pacientovi, ať chce nebo ne, bude e-recept lékařem vystaven).

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    2. Možnost využívat digitální služby nesmí být vyloučena nebo oslabena průtahy v soudních řízeních, jestliže se občan bude svého práva na poskytnutí digitální služby domáhat soudní cestou.

    Jak už bylo v minulosti judikováno, průtahy v řízeních nemohou jít k tíži občanů, kteří právem očekávají ochranu svých práv v přiměřené době.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    3. Občanům, kteří se rozhodnou využívat digitální služby, musí stát poskytnout jasné návody na jejich využití, zároveň musí být úředníci vůči občanům vstřícní a být jim nápomocni.

    Nesmí nastat situace, že ti, kteří budou využívat digitální služby, budou v případě problémů odkázáni pouze na elektronickou komunikaci, neboť nebude úředník, který by se jim věnoval.

    4. Právo musí obsahovat dostatečné záruky proti zneužití informací shromážděných v informačním systému a profitování z těchto informací ze strany jednotlivců, soukromých subjektů nebo státu.

    Není v zájmu občanů, aby se na přípravě zákona podílela zájmová sdružení nebo společnosti, jež mohou do zákona promítnout své zájmy.

    Nesmí také dojít k úniku informací z informačního systému, což může mít dalekosáhlé důsledky, a to včetně vytvoření falešné identity.

    Občané mají mít také právo na informaci, kde dochází k zálohování dat, včetně informace o zálohování dat na zahraničních serverech.

    5. Souhlas se sdílením údajů o osobě a o jejích právech a povinnostech vedených v informačních systémech, tzv. povinné sdílení údajů mezi úřady, musí být ze strany občana nejen kdykoli odvolatelný, ale zákon musí současně obsahovat sankci pro případ, že odvolání souhlasu nebude respektováno.

    Sankce musí být zároveň dostačující, aby odradila od možného neoprávněného procházení sdílených údajů, vyhledávání informací o konkrétní osobě a od zneužití těchto údajů např. pro komerční účely, politický boj nebo vydírání. Nestačí, aby po neoprávněném procházení sdílených údajů zůstala v systému dohledatelná stopa, pokud se o procházení údajů konkrétní osoba, které se to týká, ani nedozví, nebo pokud nebude takové jednání postihnutelné či udělená sankce vymahatelná.

    Orgán veřejné moci také musí být povinen zapsat právo nebo povinnost do registru práv a osob bezodkladně a musí být zakotvena sankce pro případ, že k nezapsání práva a povinnosti nedojde.

    6. Právo občana mít přístup ke svým informacím, které o něm vede orgán veřejné moci v informačním systému veřejné správy a dožadovat se jejich změny nebo opravy, musí být rovněž zajištěno dostatečnou sankcí.

    Pokud jsou data o občanech nepřesná a nedojde k jejich změně nebo opravě, může v důsledku toho dojít až k porušení základních práv a svobod. Orgán veřejné moci proto musí zajistit občanovi přístup k informacím, které se týkají jeho osoby a umožnit jejich průběžnou kontrolu.

    7. Právo, aby digitální služba byla přístupná, vnímatelná, ovladatelná, srozumitelná a stabilní, je nutno zaručit i seniorům.
    Nestačí, aby zákon toto zaručoval pouze osobám se zdravotním postižením.

    8. Zakotvení práva na slevu ze správních a soudních poplatků při využití digitální služby ve výši 20 % ze sazeb stanovených jinými předpisy je nutno znovu zvážit.

    Sleva při využití digitálních služeb má nepochybně motivovat všechny, aby tyto služby využívali v co největší míře. Co se však jednomu jeví jako výhoda, může druhý oprávněně pociťovat jako znevýhodnění. Zejména senioři, kteří nepoužívají internet, nebo ti, kteří k internetu stále nemají snadný přístup, mohou slevu vnímat jako nespravedlivou.

    Zákon zároveň stanoví, že digitální právní jednání uživatele nemůže být zpoplatněno, ledaže by to stanovil právní předpis. Lze však očekávat, že nebude nepřekonatelným problémem přijmout právě takový právní předpis zpoplatňující digitální právní jednání.

    Systém pro úhradu za poskytnutí digitální služby musí nabídnout více možností platby, ze kterých si po vyhodnocení bezpečnosti platby vybere sám uživatel, včetně možnosti on-line platby z internetového bankovnictví své banky. Uživatel služby nemůže být nucen využívat nedostatečně zabezpečené způsoby platby, např. online platbu kartou, kdy je povinen sdělit číslo své platební karty a CVV/CVC kódy uvedené na zadní straně platební karty (bez možnosti dalšího zabezpečení pomocí kódu zaslaného SMS zprávou), a usnadnit tak zneužití své platební karty.

    9. Je třeba, aby zákon současně zakotvil i právo občanů účastnit se rozhodovacích procesů tzv. na dálku. I přesto, že tento způsob zvyšuje transparentnost veřejné správy resp. samosprávy a umožňuje její kontrolu ze strany občanů, zákon toto právo opomíjí.

    10. Zákon musí obstát i při případné změně režimu. Mezery v zákoně nesmí dát nedemokratickému režimu nebo demokratickému režimu s vadami možnost využít těchto mezer např. ke sledování občanů a shromažďování informací o nich.

    Takové jednání by mohla státu usnadnit i postupná centralizace moci, tj. přenesení moci z místních úřadů a institucí na centrální orgány státu, a využívání jednotného informačního systému.

    Těchto 10 bodů si nedává za cíl shrnout všechny problémy, které by mohly do budoucna vzniknout, avšak jsou inspirovány reálnými případy, z nichž některé řešila estonská ombudsmanka. Jedním z cílů, které si však kladou, je, aby se veřejnost nespokojila s projekty slibujícími urychlení procesů, jednodušší vyřizování dokladů či daňových přiznání, ale uvědomila si další aspekty, které do jejich života elektronizace přináší nebo v budoucnu může přinést.

    Mgr. Marcela Fadrná,
    autorka článku je právničkou Kanceláře veřejného ochránce práv, Brno

    Tento článek shrnuje osobní názory autorky. Článek nevyjadřuje názor Kanceláře veřejného ochránce práv nebo veřejné ochránkyně práv
     
    _______________________
    [1] Pozn: Elektronizací se rozumí modernizace procesů pomocí informačních a komunikačních technologií (např. elektronizace veřejné správy). Pojem digitalizace se používá k popsání procesu převodu informací z papírové formy na formu elektronickou. Zdroj. www.it-slovnik.cz
    [2] Zdroj informace: www.lupa.cz
    [3] Návrh zákona k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Marcela Fadrná
    12. 3. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.