epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 9. 2023
    ID: 116905upozornění pro uživatele

    Dohody o určování cen pro další prodej (RPM) nemusí mít vždy za cíl narušení hospodářské soutěže (rozsudek SuperBock)

    Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) je v poslední době mimořádně aktivní při šetření vertikálních dohod o určování cen pro další prodej (tzv. RPM dohody). Jen v období od ledna do srpna tohoto roku bylo v této oblasti vydáno pět rozhodnutí a byly uloženy sankce v celkové výši 156.431.000 Kč.[1] Zároveň však na konci června 2023 vydal Soudní dvůr Evropské unie zcela klíčové rozhodnutí pro posuzování RPM dohod. Je tak na místě se ptát, zda dosavadní praxe Úřadu (a rovněž i českých soudů) odpovídá závěrům Rozsudku, a zda bude v současné podobě dále pokračovat. Anebo snad lze spolu s klasikem zvolat, „Nic nekončí, jedeme dál!“?

    Co jsou to RPM dohody

    Dohody o určování cen pro další prodej jsou dohody, na jejichž základě dodavatel omezuje kupující (standardně své distributory) při dalším určování ceny nabízeného zboží či služeb. Může tak činit přímo (například explicitním smluvním ujednáním), anebo nepřímo (například stanovením marže pro kupujícího, ovlivněním výše poskytovaných slev apod.). Z pohledu soutěžního práva se může jednat o delikt, protože RPM dohody mohou vést k oslabení soutěže na navazujícím trhu (tj. trhu, na němž kupující dále prodává zboží, které sám koupil od dodavatele).

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zakázané jsou zejména dohody, jejichž prostřednictvím dochází k fixaci cen (kupující musí dále prodávat za stanovenou cenu) a určení minimální prodejní ceny (kupující nesmí prodávat za méně než stanovou cenu). Naopak stanovení maximálních prodejních cen či pouhé doporučení prodejních cen (nijak dále nevynucované) není ve standardních tržních podmínkách z pohledu soutěžního práva problematické.[2] Detailnější rozbor jednotlivých aspektů je obsažen v části 6.1.1. Pokynů Komise k vertikálním omezením („Vertikální pokyny“).[3]

    RPM dohody jsou považovány za tzv. tvrdé (hardcore) omezení. Tedy kategorii dohod definovanou Nařízením o blokové výjimce pro vertikální dohody („Nařízení VBER“).[4] Obecně Nařízení VBER stanoví podmínky, při jejichž splnění se aplikuje výjimka, podle které vertikální dohody nelze vůbec posuzovat jako zakázané ve smyslu čl. 101 SFEU.[5] Jinými slovy: Nařízení VBER stanoví, za jakých podmínek nemohou být vertikální dohody považovány za soutěžně problematické. Tato legislativní výjimka má však své limity. Nemůže se mimo jiné uplatnit pro případy, kdy dohoda mezi soutěžiteli obsahuje tzv. tvrdé omezení. Výčet tvrdých omezení je obsažen v čl. 4 Nařízení VBER. Bod 15 preambule Nařízení VBER pak vysvětluje, že by se základní výjimka stanovená Nařízením VBER neměla aplikovat na „omezení, která pravděpodobně omezují hospodářskou soutěž […]“ a konkrétně i na „vertikální dohody obsahující určitá závažná omezení hospodářské soutěže, jakými jsou stanovení minimálních nebo pevných prodejních cen […].“

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Dohody s cílem narušení soutěže a tvrdá omezení

    A právě zde hrozí určité zmatení pojmů. Základní úprava zakázaných dohod obsažená v čl. 101 SFEU a § 3 ZOHS totiž rozlišuje dvě kategorie zakázaných dohod: (i) dohody, jejichž cílem je narušení hospodářské soutěže (by object); a (ii) dohody, jejichž výsledkem je narušení hospodářské soutěže (by effect). Dohody s cílem narušit hospodářskou soutěže vykazují samy o sobě dostatečný stupeň škodlivosti pro hospodářskou soutěž a není proto nutné zkoumat dále jejich důsledek. Naopak u výsledkových dohod je nutno provést šetření, zda účinkem konkrétní uzavřené dohody bylo skutečně narušení hospodářské soutěže. Toto rozlišení může mít zásadní význam pro průběh správního řízení před Úřadem, ale také například i pro výši případně uložené pokuty.

    Kategorie tvrdých omezení a cílových dohod mají do určité míry podobné definiční rysy (srov. výše citovanou preambuli Nařízení VBER) a mohou být proto občas zaměňovány. Proto i RPM dohody bývají občas považovány za dohody s cílem narušit hospodářskou soutěž. Ostatně i v rozhodnutí Krajského soudu v Brně ze srpna 2022 byl učiněn závěr, že: „[d]ohoda o maloobchodních cenách je podle názoru soudu automaticky tzv. cílovou dohodou, tj. dohodou s cílem narušit hospodářskou soutěž.“[6] Rovněž i rozhodovací praxe Úřadu směřuje k tomu automaticky posoudit RPM dohodu jako dohodu s cílem narušit hospodářskou soutěž.[7] Je však nutno uznat, že obdobný přístup se vyskytuje i v dokumentech Evropské komise – za všechny lze jmenovat body 179 a 180(a) Vertikálních pokynů, podle kterých tvrdá omezení jsou obecně cílovými dohodami. Obdobné závěry obsahuje dokonce i starší judikatura Soudní dvůr Evropské unie („SDEU“).[8]

    Rozsudek SuperBock

    Dne 29. 6. 2023 vydal SDEU rozsudek ve věci C-211/22 SuperBock („Rozsudek“), který bude pro budoucí posuzování RPM dohod zřejmě zásadní. Zabýval se v něm posouzením RPM dohody v krystalické podobě. Prodejní oddělení portugalského pivovaru SuperBock v období let 2006 až 2017 zpravidla každý měsíc schvalovalo seznam minimálních cen dalšího prodeje, který předávalo svým distributorům (tj. kupujícím soutěžitelům). Distributoři měli v rámci systému kontroly a dohledu zavedeného společností SuperBock povinnost sdělovat jí údaje týkající se dalšího prodeje, například pokud jde o množství a částky. V případě nedodržení cen se distributoři v souladu s obchodními podmínkami stanovenými společností SuperBock vystavovali různým represím.[9] Řízení před portugalskými soudy vyústilo v položení několika předběžných otázek k SDEU. Jednou z nich bylo právě posouzení, za jakých podmínek mohou být RPM dohody považovány za cílové dohody.

    Tvrdá omezení nejsou bez dalšího cílové dohody

    Rozsudek se věnuje mimo jiné vztahu kategorie tvrdých omezení a kategorie dohod s cílem narušit hospodářskou soutěž. Zcela jednoznačně stanoví, že tyto kategorie nelze zaměňovat. Kategorie tvrdých omezení upravená v Nařízení VBER znamená, že na určité typy dohod nelze aplikovat výjimku, kterou Nařízení VBER obecně stanoví. Rozsudek zdůrazňuje, že v Nařízení VBER se neuvádí nic ve vztahu k rozlišování dohod s cílem narušení hospodářské soutěže a dohod s účinkem narušení hospodářské soutěže. Proto je nutno dohody, které lze kvalifikovat jako tvrdé omezení posuzovat vždy případ od případu.[10] Skutečnost, že určitý typ dohody (tedy i RPM dohoda) je považován za tvrdé omezení, může mít pouze vliv jako jedna z okolností při posuzování, zda má určitá dohoda skutečně za cíl narušení hospodářské soutěže[11]

    Kritéria pro posouzení, že dohoda má za cíl narušit hospodářskou soutěž

    Zároveň SDEU stanovil kritéria, které musí soutěžní úřady vzít v úvahu při posuzování, zda určitá dohoda je skutečně dohodou s cílem narušit hospodářskou soutěž. Uvádí, že je třeba se soustředit na (i) obsah jejích ustanovení, (ii) na cíle, kterých má dosáhnout, jakož i na (iii) hospodářský a právní kontext, do něhož spadá. V rámci posuzování tohoto kontextu je třeba rovněž zohlednit (iv) povahu dotčeného zboží nebo služeb, jakož i (v) skutečné podmínky fungování a struktury dotčeného trhu nebo dotčených trhů.[12] Zároveň SDEU dodává, že nelze opomíjet ani prověření (vi) možných prosoutěžních účinků dohody jako prvky kontextu této dohody, pokud se jich strany dovolávají. Pokud by byly tyto prosoutěžní účinky prokázány a byly dostatečně významné, mohly by totiž vyvolat důvodné pochybnosti o škodlivosti posuzované dohody pro hospodářskou soutěže.[13] Minimálně z pohledu, zda se jedná o dohodu s cílem narušení hospodářské soutěže.

    Výše uvedená kritéria je nutno posuzovat v rámci požadavku na restriktivní výklad kategorie dohod s cílem narušit hospodářskou soutěž.[14] Zároveň je nutno každou dohodu posuzovat specificky „případ od případu.“[15] Až poté, kdy je po zohlednění všech výše uvedených kritérií učiněn závěr, že posuzovaná dohoda vykazuje dostatečný stupeň škodlivosti pro hospodářskou soutěž, je možné dovodit, že se jedná o dohodu s cílem narušení hospodářské soutěže.

    S ohledem na výše uvedené a množství faktorů, které mají být posuzovány (navíc vždy případ od případu), si lze klást otázku, jaký je rozdíl šetření (posuzování soutěžním úřadem) dohod s cílem narušit hospodářskou soutěž a dohod, jejichž výsledkem je narušení hospodářské soutěže. Možnou odpověď lze nalézt v dřívějším stanovisku Generálního advokáta Bobka ze dne 5. 9. 2019 ve věci C-228/18 Budapest Bank („Stanovisko“). Stanovisko uvádí, že „rozdíl v analýze, kterou má dotčený orgán v těchto dvou situacích provést, je spíše rozdílem v míře a hloubce dané analýzy než rozdílem co do druhu.“[16] Při posuzování navrhuje dvoustupňovou analýzu: „V první fázi se orgán soustředí zejména na znění ustanovení dohody a její cíle. Hlavním cílem tohoto procesního kroku je určit, zda dotyčná dohoda spadá do kategorie dohod, jejichž škodlivá povaha je s přihlédnutím k nabyté zkušenosti běžně přijímaná a snadno odhalitelná. […] Jako druhý krok je dotčený orgán povinen ověřit, že předpokládaná protisoutěžní povaha dohody, určená na základě jejího čistě formálního posouzení, není zpochybněna úvahami týkajícími se právního a hospodářského kontextu, v jehož rámci byla dohoda prováděna. Pro tyto potřeby je nutno zohlednit povahu dotčeného zboží nebo dotčených služeb, jakož i skutečné podmínky fungování a struktury sporného trhu či trhů. […]“[17]

    Nic nekončí, jedeme dál?

    Je otázkou, zda aktuální rozhodovací praxe Úřadu i českých soudů odpovídá požadavkům vyjádřeným v Rozsudku. Lze se důvodně ptát, zda jsou dostatečně zohledňovány hospodářský kontext, povaha zboží, fungování trhu a další okolnosti každého konkrétního případu (v zásadě tedy druhý krok dvoufázového testu popsaného ve Stanovisku) atd. Tendence automaticky posuzovat RPM dohody jako dohody s cílem narušit hospodářskou soutěž by totiž do budoucna neměla obstát.[18]

    Na Rozsudek by proto měla reagovat dosavadní praxe Úřadu i českých soudů.  Do určité míry si to zřejmě uvědomuje i sám Úřad. V nedávném soft law „Oznámení o de minimis“, které bylo vydáno dne 29. 7. 2023 (tedy až po vydání Rozsudku), se v poznámce pod čarou č. 16 ve vztahu k posuzování, zda má dohoda za cíl narušení hospodářské soutěže uvádí, že „Úřad vždy posuzuje každý případ ad hoc s přihlédnutím k individuálním okolnostem případu.“ Lze se tak domnívat, že do budoucna dojde k odlišnému přístupu při posuzovaní RPM dohod a většímu zohlednění konkrétních okolností.

    Mgr. David Línek,
    advokát

     

    Bříza & Trubač, s.r.o., advokátní kancelář
     
    Palladium Praha
    Na Poříčí 1079/3a
    110 00 Praha 1
     
    Tel.:       +420 777 601 114
    e-mail:    info@brizatrubac.cz

    [1] V oblasti zakázaných dohod se jedná o jedno z nejčastěji postihovaných jednání. Úřad uložil za období ledna až srpna 2023: dvě pokuty v lednu (12.733.000 Kč a 1.134.000 Kč), a po jedné v květnu (30.228.000 Kč), v červnu (307.000 Kč), v červenci (64.000.000 Kč) a srpnu (48.000.000 Kč).

    [2] V zásadě může jít o situaci, kdy by stanovení maximálních či doporučených cen umožnilo snížení strategické nejistoty mezi kupujícími a tím například usnadnilo slaďování jejich cen. Rovněž nelze vyloučit situaci, kdy by stanovení maximálních či doporučených cen mohlo zmírnit soutěž na úrovni dodavatelů.

    [3] Pokyny k vertikálním omezením (2022/C 248/01).

    [4] Nařízení Komise (EU) 2022/720 ze dne 10. 5. 2022 o použití čl. 101 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie na kategorie vertikálních dohod a jednání ve vzájemné shodě.

    [5] Česká právní úprava soutěžního práva pak „vtahuje“ Nařízení VBER i pro účely dohod s dopadem pouze na český trh (tj. nesplňujících kritérium ovlivnění obchodu mezi členskými státy) prostřednictvím § 4 odst. 1 zákona o ochraně hospodářské soutěže.

    [6] Srov. rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 24. 8. 2022, č. j. 31 Af 5/2021-844, bod 59.

    [7] Například při porovnání rozhodnutí Úřadu ze dne 27. 4. 2023, č.j. ÚOHS-15964/2023/870 a rozhodnutí Úřadu ze dne 28. 6. 2023, č.j. ÚOHS-24746/2023/871 zjistíme, že klíčové pasáže V.2.2 a V.4.2 jsou v zásadě totožné.

    [8] Srov. rozsudek SDEU ze dne 3. 7. 1985 ve věci 243/83 Binon.

    [9] Srov. Rozsudek, bod 14.

    [10] Srov. Rozsudek body 39 až 42.

    [11] Srov. Rozsudek, bod 38.

    [12] Srov. Rozsudek, bod 35.

    [13] Srov. Rozsudek, bod 36.

    [14] Srov. Rozsudek, bod 32.

    [15] Srov. Rozsudek, bod 41.

    [16] Stanovisko Generálního advokáta Bobka ze dne 5. 9. 2019 ve věci C-228/18 Budapest Bank, bod 32.

    [17] Stanovisko Generálního advokáta Bobka ze dne 5. 9. 2019 ve věci C-228/18 Budapest Bank, body 42 a 43.

    [18] Srov. pozn. pod čarou 6 a 7. Znovu lze upozornit na poměrně kategorický závěr rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 24. 8. 2022, č. j. 31 Af 5/2021-844. Zajímavé je, že v bodě 59 jeho odůvodnění je explicitně odmítnuta povinnost provést dvoustupňovou analýzu popsanou ve Stanovisku.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. David Línek (Bříza & Trubač)
    25. 9. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Obchodní vedení společnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Společná domácnost
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    ESLP po členských státech požaduje, aby zajistily nejen ochranu dětí před samotným pachatelem, ale také trvá na důsledné prevenci před sekundární viktimizací dětí způsobenou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.