epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 1. 2024
    ID: 117454upozornění pro uživatele

    Influencerství – judikatura Spolkového soudního dvora

    Influencerství je stále významnější metodou komerční propagace, která nemá přesně vymezenou definici a současně postrádá jasně daná pravidla. V některých zemích došlo již k legislativnímu vymezení jasných pravidel a povinností pro influencery (např. Francie)[1] s cílem zamezit klamání veřejnosti, zejména zastíráním komerční prezentace. Oproti tomu například v Německu dochází k „usměrnění“ pravidel pro influencery prostřednictvím judikatury potažmo aplikací stávající obecné právní úpravy. Představme si nyní blíže právní rámec a aktuální judikaturu upravující postavení influencerů v Německu jako možný zdroj inspirace.

    Posouzení legitimnosti působení influencerů vychází v případě německých zákonů z předpisů, které je možno obecně aplikovat ve spojitosti s influencerstvím a jeho zásadním problémem, které spočívá v zastření účelu prezentace, tedy nedostatečné informování veřejnosti o komerční podstatě příspěvků influncerů.

    Zákon o telemédiích (TMG – Telemediengesetz) stanoví v § 6 odst. 1 požadavky na označení obchodních (komerčních) sdělení, dle kterého poskytovatelé služeb musí splňovat následující požadavky pro identifikaci komerční sdělení:

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    1. Obchodní sdělení musí být jako takové jasně identifikovatelné.

    2. Fyzická nebo právnická osoba, jejímž jménem jsou obchodní sdělení činěna, musí být jasně identifikovatelná.

    Reklama
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 15.10.2025
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 15.10.2025
    15.10.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    3. Nabídky na podporu prodeje, jako jsou slevy, dárky a dárky musí být jako takové jasně identifikovatelné a podmínky jejich použití musí být spotřebiteli snadno dostupné.

    4. Soutěže reklamního charakteru musí být jako takové jasně rozpoznatelné a podmínky účasti na nich musí být snadno dostupné.

    Obdobně tak vymezuje povinnost identifikace komerční prezentace § 22 odst. 1 Smlouva o sdělovacích prostředcích (Medienstaatsvertrag), dle kterého reklama musí být jako taková jasně rozpoznatelná a být jasně odděleny od ostatního obsahu nabídek.

    Zákon proti nekalé soutěži (UWG) podle § 1 odst. 1 chrání spotřebitele před nekalými obchodními aktivitami v souladu s § 5a odst. 4, kterými jsou nepoctivé obchodní praktiky spojené s absencí identifikace, které spotřebitele přiměje učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil.

    Toliko právní rámec upravující v obecné rovině komerční prezentaci a ochranu spotřebitele. Seznamme se s aplikací uvedených předpisů v praxi.

    Spolkový soudní dvůr (Bundesgerichthof), v rozsudcích ze dne 9. září 2021 pod č.j. IZR 125/20; IZR 126/20 a IZR 90/20 předložil právní rozbor toho, co je influencerství a jaká je jeho pozice v systému regulace obchodních sdělení.[2]

    Soud se zde zabýval otázkou, zda influencerství je propagací ve smyslu reklamy. Vzhledem k tomu, že právní úprava reklamy v Německu vychází z unijního práva, je možno uvedené rozsudky považovat za inspirativní i mimo hranice německé jurisdikce. Podstatou těchto rozsudků je konstatování, že influencerství naplňuje znaky obchodního sdělení ve smyslu § 2 odst. 1 č. 1 UWG, který rozumí „Obchodním ujednáním jako chování osoby ve prospěch vlastní společnosti nebo činnosti jiné společnosti před obchodní transakcí, během ní nebo po ní, které má za cíl podporu prodeje nebo nákupu zboží nebo služeb nebo uzavření nebo plnění smlouvy na zboží nebo služby související.“

    Jinými slovy, pokud existuje reklamní cíl v podobě podpory prodeje zboží a služeb je nutno spotřebitele dostatečně informovat.

    Dalším významným rozsudkem, který podstatně doplnil uvedený rozsudek, je rozhodnutí Spolkového soudního dvora ze dne 13. 1. 2022 – I ZR 35/21.[3]

    Tento rozsudek upřesnil postavení influencerů a současně se zabýval jedním ze základních znaků influencerství, jakožto komerční prezentace, a to otázkou protihodnoty.

    Soud konstatoval, že influenceři, kteří provozují nezávislý profil na platformách sociálních médií ve smyslu § 1 odst. 1 věta 1 TMG , jsou poskytovateli služeb ve smyslu § 2 věty 1 č. 1 TMG

    Soud se dále vyslovil k otázce, zda je naplněna podmínka protihodnoty, pokud influenceři nedostávají za svoji propagaci žádné peníze, ale například kadeřnické služby, módní produkty atp.

    Senát Spolkového soudního dvora potvrdil, že nejen každá peněžní odměna naplňuje znak protihodnoty, ale i plnění ve formě čerpání zboží a služeb (v daném případě kadeřnictví).

    Musí však být dána souvislost, že existuje zřejmá souvislost mezi protiplněním a zveřejněním propagované komodity. Soud argumentuje tím, že poskytnutím produktu dochází k porušení neutrality redakčního obsahu a v důsledku toho je zcela irrelevantní, zda existuje určitá minimální hodnota.

    Podle judikatury Spolkového soudního dvora se při zkoumání, zda příspěvky influencerů na sociálních sítích, které se zabývají zbožím nebo službami společností třetích stran, jedná o komerční aktivity ve prospěch společností třetích stran.

    Soud dále konstatoval, že i kdyby nebyla poskytnuta žádná protiplnění, stále může jít o obchodní akt ve prospěch společnosti, pokud je celkový dojem z příspěvku „nadměrně“ propagační, tj. obsahuje tzv. exces reklamy.

    Podle judikatury Spolkového soudního dvora není označení obchodního sdělení nutné, pokud je podoba sdělení navržena tak, že komerční cíl by byl zcela jasný průměrně informovanému, náležitě pozornému spotřebiteli, který patří do oslovené skupiny a dokáže komerční podstatu jasně rozpoznat na první pohled a nikoliv po hlubší analytické studii. Účelem označení komerční prezentace je dát spotřebiteli možnost přizpůsobit se obchodní povaze činu, aby jej mohl od počátku kriticky posoudit nebo se mu zcela vyhnout.

    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA

     

    [1] K dispozici >>> zde.

    [2] K dispozici >>> zde.

    [3] K dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
    8. 1. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Informativní veřejné aplikace versus soukromé justiční databáze
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Historické právo stavby - starý institut s mimořádnou aktuálností

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 22.10.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 22.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • DEAL MONITOR
    • K výpovědní době
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Zahlazení odsouzení
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • K výpovědní době
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti

    Soudní rozhodnutí

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Dočasná ochrana (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.