epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    16. 1. 2004
    ID: 22795upozornění pro uživatele

    Jak dál s portálem veřejné správy?

    Ministerstvo informatiky představilo dvě nové služby portálu veřejné správy (obchodní věstník a možnost nahlížení do katastru nemovitostí), a také způsob provozního zajištění portálu, skrze společnost TestCom Servis. Další službou, která by mohla být spuštěna někdy na pomezí prvního a druhého kvartálu, je daňové přiznání právnických osob. Otevírá se také možnost k alespoň částečnému samofinancování provozu portálu.


     

    Jedním z hlavních rysů Portálu veřejné správy, který byl spuštěn (do testovacího provozu) během loňského Invexu, a nyní je v provozu zkušebním, je to že "roste" doslova za pochodu. Rozhodně tedy nejde o něco, co by již mělo definitivní podobu. Naopak, nové služby postupně přibývají, a ještě na dalších se pracuje. Relativně skromná počáteční "náplň", zahrnující mj. adresář veřejné správy, plná aktuální znění zákonů či databázi tzv. životních situací, se tak postupně rozrůstá a obohacuje. Pravidelní uživatelé portálu si nejspíše již všimli, že s počátkem nového roku 2004 zde přibyly dvě nové "informační" služby, samozřejmě již dopředu avizované - obsah obchodního věstníku, a možnost nahlížení do katastru nemovitostí.

    Nyní ministerstvo informatiky, které je ze zákona (365/2000 Sb.) odpovědné za provoz portálu, avizuje další službu, která by měla rozšířit "transakční" služby portálu, neboli služby umožňující realizovat elektronickou cestou různé agendy. Až dosud nabízel portál jedinou "vlastní" službu transakčního charakteru (elektronické podání měsíčních výkazů zaměstnanců České správě sociálního zabezpečení, určené pro malé organizace). Vedle toho zprostředkovával přístup i k dalším elektronickým agendám z resortu Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí, a Veřejného ochránce lidských práv. Konkrétně:

    • přiznání k dani z přidané hodnoty
    • daňovému přiznání k dani silniční
    • oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám
    • (podání) obecné písemnosti
    • žádosti o přiznání dávek Státní sociální podpory
    • podání podnětu k Veřejnému ochránci lidských práv

    Podle toho, co zaznělo na pondělní tiskové konferenci na Ministerstvu informatiky, by další zprovozněnou agendou mělo být podávání daňového přiznání právnických osob. Ta by mohla být k dispozici někdy v březnu. Naopak s mediálně zprofanovaným daňovým přiznáním fyzických osob to vypadá na delší dobu, protože se musí nejprve vyřešit problém povinných příloh (například různých "papírových" potvrzení o výši příjmů od zaměstnavatele, o příjmech manžela/manželky atd.). Tyto přílohy je buď nutné zcela odbourat (což je asi málo pravděpodobné), nebo legislativně ošetřit jejich převod do elektronické podoby.

    Nahlížení do katastru nemovitostí

    Jednou z již implementovaných služeb, která by mohla být opravdu významným přínosem pro nejširší veřejnost, je možnost nahlížet do katastru nemovitostí. Co si ale pod "nahlížením" představit?

    Informace lze z katastru získávat více různými způsoby:

    • klasickou cestou, s "papírovými" výstupy, s právní relevancí (za úplatu)
    • skrze tzv. dálkový přístup do katastru: tímto způsobem jsou dostupné prakticky všechny služby katastru, a to v elektronické podobě a on-line způsobem (na dálku). Bohužel příslušné výstupy mají pouze nezávazný (jen informativní) charakter, a nelze je tedy použít jako podklady například pro další řízení. Navíc jde o službu placenou (50 korun za každou započatou stránku A4 výstupů) a vyžadující předchozí registraci. Celkově tedy jde o službu určenou spíše jen užšímu okruhu lidí, kteří s informacemi z katastru pracují častěji - ale ani pro ně nemusí být nejvhodnější (vzhledem k nezávaznému statutu výstupů).
    • skrze tzv. poskytování údajů z katastru: také zde jsou výstupy poskytovány v elektronické formě a za úplatu, ale ne on-line (nýbrž fyzicky, na vhodném médiu). Opět jde o službu určenou spíše užšímu okruhu uživatelů.

    K výše uvedeným možnostem nyní tedy přibývá možnost další - již zmiňované "nahlížení do katastru nemovitostí". Od "dálkového přístupu" se liší v tom, že nabízí jen menší rozsah služeb:

    • možnost podívat se, kdo je vlastníkem konkrétní budovy či parcely (na základě znalosti jejího umístění - obce, části obce a popisného čísla, resp. území a parcelního čísla)
    • možnost zjistit, v jakém stavu je konkrétní žádost, např. o vkladu do katastru (na základě jejího pořadového čísla), a také stavy "sousedních" žádostí (podaných před či po dané žádosti)
    • možnost vypsat si všechny žádosti, podané v určitém dni

    Stejné jako u dálkového přístupu je to, že poskytnuté výstupy jsou pouze informativní a nemají právně závazný charakter. Odlišností je naopak to, že pro nahlížení do katastru nemusíte být, na rozdíl od dálkového přístupu, nijak předem registrováni. No a to možná nejpodstatnější: nahlížení je zcela zdarma. Jde tedy o službu, určenou opravdu nejširší veřejnosti.

    Podrobnější představení celé služby najdete v mém dnešním článku na Lupě.

    Obchodní věstník

    Publikování Obchodního věstníku na Portálu veřejné správy je další již zprovozněnou službou. Samotný Obchodní věstník je přitom specifickým veřejným registrem, ve kterém jsou některé subjekty ze zákona povinné publikovat o sobě určité informace (a další subjekty tak mohou, ale nemusí činit). Jde například o změny ve statutu obchodních společností (které se stejně tak promítají do Obchodního rejstříku), či vyhlašování výběrových řízení a veřejných zakázek (což se zase musí publikovat na tzv. centrální adrese). Vedle toho se ale v Obchodním věstníku v hojném počtu objevují i takové informace, jako jsou oznámení o konkurzu a likvidaci.

    Historie Obchodního věstníku sahá až do roku 1992, kdy nařízení vlády svěřilo jeho vydávání Ministerstvu spravedlnosti - ovšem ne přímo, ale prostřednictvím nakladatelství. Tím se stalo nakladatelství Economia, které od roku 1992 vydává věstník v tištěné podobě. Od roku 1994 jej poskytuje i v elektronické podobě, a v poslední době také v v elektronické podobě on-line způsobem, tedy po Internetu, včetně celého archivu (od roku 1992). Ovšem jen jako placenou službu, nikoli zdarma.

    Způsob vydávání Obchodního věstníku nově upravilo další nařízení vlády, č. 408/2003 z listopadu loňského roku, které pověřilo odpovědností za vydávání Obchodního věstníku Ministerstvo informatiky. Kromě toho došlo i k další významné změně: relevantní (rozhodující) už není tištěná verze, vydávaná skrze nakladatelství, ale verze elektronická, publikovaná právě na Portálu veřejné správy!

    Jak ale na pondělní tiskové konferenci uvedl ministr Mlynář, dosavadní smlouva s vydavatelstvím Economia na vydávání tištěné verze platí i nadále, protože prý nemá žádné vypovídací ustanovení. Economia tedy bude vydávat tištěnou verzi ještě dva roky (jak je ostatně uvedeno i v příslušném nařízení vlády). Kvůli pokračování smlouvy také prý nebylo vypisováno žádné výběrové řízení na vydávání Obchodního věstníku.

    Smlouvy s nakladatelstvím Economia

    Jinak je tomu ovšem s vydáváním elektronické verze Obchodního věstníku. Na toto vydávání byla uzavřena nová smlouva s nakladatelstvím Economia, která tomuto vydavatelství postupuje právo publikovat obsah Obchodního věstníku na Portálu veřejné správy, a to za částku 15 milionů ročně (plus dalších 5 milionů za to, že v blízkosti budou umístěny odkazy na vlastní web Economie). Jinými slovy, Economia bude platit za to, že může poskytovat příslušnou službu (obsah Obchodního věstníku) na Portálu. Pro správné docenění této skutečnosti je třeba si uvědomit, že zveřejňování v Obchodním věstníku se děje za úplatu, tj. Economia sama inkasuje od subjektů, které jí zadávají informace ke zveřejnění.

    Nová smlouva s nakladatelstvím Economia je v plném znění dostupná na webu MI ČR (zde). Na jejím obsahuje je zajímavé to, že dosud byla uzavřena jen na dva měsíce, tedy do konce února. Důvodem má být to, že o "definitivní" podobě (zřejmě pro horizont dvou let, určený nařízením vlády) se teprve jedná. Hlavní body k jednání jsou podle ministerstva informatiky dva:

    • změněný rozsah toho, co musí být ve věstníku povinně publikováno (v souvislosti se změnou zákona o zadávání veřejných zakázek), a
    • jednání o zpřístupnění staršího obsahu obchodního věstníku (ve stávající verzi smlouvy se totiž hovoří pouze o zpřístupnění obsahu za posledních 26 týdnů).

    Testcom Servis

    Další zajímavostí nové smlouvy s nakladatelstvím Economia je to, že druhou stranou není samotné Ministerstvo informatiky, ale společnost s ručením omezeným Testcom Servis. Právě tuto společnost, coby dceřinou společnost své účelové organizace Testcom, přitom ministerstvo informatiky založilo za účelem provozování a správy Portálu, a také kvůli tomu, aby peníze inkasované od Economie (a také za event. další služby) mohly být zpětně investovány do provozu portálu, který by se tak mohl alespoň zčásti samofinancovat. Na pondělní tiskovce k tomu ministr Mlynář řekl:

    My jsme hledali způsob, jak zajistit to, aby portál veřejné správy na sebe vydělával nějaké peníze, aby nebyl odkázán čistě na příjmy ze státního rozpočtu. Protože na portálu mohou být některé placené služby, hledali jsme způsob jak peníze které portál získá zase vrátit zpět do jeho provozu. Protože platí rozpočtová pravidla, kdyby příjemcem peněz bylo ministerstvo informatiky, musí je podle zákona odvádět zpět do státního rozpočtu. To bychom z těch peněz neviděli ani korunu. Hledali jsme tedy nějaký jiný způsob. Ten jsme nalezli ve zřízení společnosti s ručením omezeným, která patří naší organizaci TestCom, a je plně pod kontrolou ministerstva. …

    Samotný provoz portálu (bez informačních agend), zajišťovaný Českým Telecomem na základě dodatků k Základní prováděcí smlouvě na Intranet veřejné správy (v plném znění zde) , přitom přijde ročně na 40 milionů. Stávající smlouva s Economií, pokud by v nezměněné podobě platila celý rok, by přinesla na příjmech 15 + 5 milionů (viz výše). To by umožnilo samofinancování provozu portálu z celé poloviny, a jistě by usnadnilo jeho další rozvoj a obohacování o další nové služby.

    Zdroj: www.zive.cz



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jiří Peterka
    16. 1. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
    • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
    • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
    • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
    • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • Profesor Petr Hajn, legenda obchodního práva, byl uveden do Právnické síně slávy
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
    • Dílo s nehmotným výsledkem
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Flexibilní novela zákoníku práce
    • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu

    Soudní rozhodnutí

    Dílo s nehmotným výsledkem

    Spor o zaplacení ceny za provedení díla není sporem vyplývajícím z práva duševního vlastnictví podle § 9 odst. 2 písm. g) o. s. ř. ani tehdy, pokud se zhotovitel ve smlouvě o dílo...

    Náhrada nemajetkové újmy (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro stanovení náhrady nemajetkové újmy u znásilněné ženy je rozhodující, zda jde („jen“) o zásah do osobnostních práv (zejména svobody rozhodování v sexuálních vztazích a...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Za škodu se v právní teorii i praxi považuje újma, která nastala v majetkové sféře poškozeného, a je objektivně vyjádřitelná penězi. Skutečnou škodou je nutno rozumět takovou...

    Odměna zmocněnce (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhoduje-li soud o stížnosti odsouzeného proti usnesení o přiznání odměny a náhrady hotových výdajů zmocněnkyně poškozené, musí dát zmocněnkyni možnost vyjádřit se k...

    Podání obviněného (exkluzivně pro předplatitele)

    Vyplývá-li z obsahu stížnosti dostatečně zřejmě, že jde o podání samotného obviněného a že manželka, která stížnost podepsala, měla být zmocněna pouze k podpisu, jde sice o...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.