epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 5. 2020
    ID: 111078upozornění pro uživatele

    Jak na dárkové poukázky

    Ještě před vypuknutím pandemie koronaviru SARS CoV-2 a s tím souvisejícího rozhodnutí vlády o uzavření velké části prodejen rostla oblíbenost dárkových poukázek v tuzemsku i v zahraničí. Není divu, dárkové poukázky přinášejí výhody všem stranám. Zákazník, který při vybírání dárku nechce zvolit špatně, „předplatí“ obdarovanému možnost vybrat si dárek sám. Pro podnikatele je pak dárková poukázka skvělým nástrojem v doplnění vlastního sortimentu, budování zákaznické loajality, marketingu, a v neposlední řadě i prostředkem pro bezúročné financování.

    Za současné situace, kdy se řada podnikatelů potýká s výpadkem příjmů, se zvláště posledně jmenovaný finanční aspekt dostává do popředí jejich zájmu. Ve snaze o překonání výpadku cash-flow a s tím hrozící platební neschopnosti se řada podnikatelů uchyluje k vydávání papírových i elektronických dárkových poukázek, které nabízí ke koupi svým zákazníkům. Často bez předchozích zkušeností, a aniž by se zabývali „právními formalitami“. Před takovým ukvapeným jednáním však musíme varovat.

    Cílem tohoto příspěvku je shrnout některá právní úskalí spojená s vydáním a užitím dárkových poukázek a napomoct podnikatelům i jejich zákazníkům předejít nepříjemnostem a sporům, které by mohly v budoucnu nastat.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Dárkové poukázky z pohledu práva

    Některé instrumenty obchodního styku jsou v praxi natolik rozšířené, že se jejich právní úprava sjednotila a standardizovala v právních předpisech jako tzv. smluvní typ. Smluvní strany nejsou nuceny uzavírat mnohastránkové smlouvy, pouze postačí, když svým jednáním naplní podstatné náležitosti smluvního typu a zbývající práva a povinnosti automaticky vyplývají z právních předpisů[1]. V některých případech se však výhoda jednoduchosti může změnit v nevýhodu, a to když právní úprava smluvního typu obsahuje takové povinnosti, ke kterým se smluvní strany zavázat vůbec nechtějí.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Aby měly smluvní strany jistotu, jaká práva a povinnosti jsou s dárkovou poukázkou vlastně spojená, je zapotřebí posoudit, zdali podstatné náležitosti dárkové poukázky naplňují charakteristiku určitého smluvního typu či nikoli.

    Jen na českém trhu v současné době podnikatelé nabízí tisíce nejrůznějších druhů dárkových poukázek, dárkových karet, voucherů a kreditů, které lze v budoucnu využít k nákupu zboží nebo služeb. Z pohledu podnikatele i zákazníka je dárková poukázka na první pohled jednoduchý produkt. Pokud si ale rozebereme jednotlivé kroky vydání a uplatnění dárkové poukázky, je zřejmé, že alespoň z právního hlediska se jedná o poměrně složitý konstrukt. V běžném životě se lze často setkat s následující sérií jednání, která vydání a uplatnění dárkové poukázky provázejí:

    •  podnikatel vydá fyzickou nebo elektronickou dárkovou poukázku a zavazuje se, že pokud dojde k jejímu uplatnění, poskytne určité zboží nebo služby (toto zboží nebo služby mohou být konkrétně určené již v dárkové poukázce, ale není to pravidlem);
    •  zákazník dárkovou poukázku koupí a daruje ji nebo ji jinak převede na obdarovaného, popřípadě si ji ponechá;
    •  obdarovaný či sám zákazník dárkovou poukázku uplatní u podnikatele, (zboží nebo službu konkretizuje) a přijímá od podnikatele zboží nebo služby nebo dokonce určí třetí osobu, které má podnikatel zboží nebo služby poskytnout.

    Občanský zákoník sice obsahuje právní úpravu „poukázky“ [2], avšak taková „poukázka“ neodpovídá výše popsanému mechanismu vydání a uplatnění dárkových poukázek a máme za to, že běžnou dárkovou poukázku nelze za „poukázku“ dle občanského zákoníku vůbec považovat[3].

    Výše popsaný mechanismus vydání a uplatnění dárkových poukázek vykazuje některé znaky smlouvy o smlouvě budoucí[4], která již od počátku předpokládá, že v následně uzavřené smlouvě[5] budou cena, předmět i strana této smlouvy určeny později. Variabilita dárkových poukázek je však tak vysoká, že dle našeho názoru nelze paušálně určit žádný smluvní typ, který by se na dárkové poukázky vztahoval.

    S ohledem na výše uvedené je nezbytné, aby si smluvní strany mezi sebou sjednaly práva a povinnosti spojená s dárkovou poukázkou zcela samostatně, protože právní předpisy neobsahují náležitosti toho, co by měla dárková poukázka obsahovat.

    Jak „vydat“ dárkovou poukázku

    Zásada bezformálnosti právních jednání[6] ponechává zcela na vůli smluvních stran, zdali si svá práva a povinnosti sjednají písemně, ústně nebo pouze na základě jednání projeveného mlčky. S ohledem na právní jistotu a na povinnosti, které podnikatel má v případě, kdy je zákazník spotřebitelem[7], doporučujeme, aby takové ujednání bylo v písemné formě. Skutečnost, že při vydání dárkové poukázky nelze dost dobře využít smluvních typů obsažených v právních předpisech ještě neznamená, že podnikatel musí ohledně každé dárkové poukázky vyjednávat a uzavřít zcela samostatnou smlouvu.

    Praktickým řešením, ke kterému dospěla již samotná obchodní praxe, je práva a povinnosti smluvních stran upravit v obchodních podmínkách, na které podnikatel při prodeji dárkové poukázky předem odkáže a umožní zákazníkovi se s nimi prokazatelně seznámit. Dárková poukázka sama o sobě tak nemusí nést žádný zvláštní údaj, nicméně doporučujeme, aby byla jasně odlišitelná[8] od jiných dárkových poukázek vydaných stejným podnikatelem pro případ, že by se jejího uplatnění domáhalo více osob či by se ji zákazník rozhodl vrátit[9]. Lze též doporučit, aby dárková poukázka obsahovala údaj o její hodnotě, případné době platnosti a odkaz na existenci obchodních podmínek a kde je nalézt[10].

    Co by měly dobré obchodní podmínky obsahovat

    Obchodní podmínky by ve vztahu k dárkové poukázce měly obsahovat vše, co by obsahovala každá jednotlivá smlouva, kterou by podnikatel se zákazníkem při prodeji dárkové poukázky uzavíral. S ohledem na to, že dárkových poukázek existuje nespočet druhů podle obchodního modelu a kreativity každého podnikatele, neexistuje uzavřený výčet ujednání, které by obchodní podmínky měly obsahovat.

    Z naší praxe jsme však identifikovali několik klauzulí, které by dle našeho názoru neměly v dobrých obchodních podmínkách ve vztahu k dárkovým poukázkám chybět. Jde zejména o následující ujednání:

    a. kdo dárkovou poukázku vydává a u koho ji lze uplatnit;

    b. zdali je dárková poukázka přenosná či nepřenosná na třetí osobu;

    c. jaké jsou důsledky převedení dárkové poukázky na třetí osobu[11];

    d. zdali je předmět poukázky[12] možné zvolit nebo je již zvolen při jejím vydání;

    e. způsob uplatnění dárkové poukázky[13];

    f. zdali je dárkovou poukázku možné uplatnit jednou či opakovaně, popřípadě její uplatnění rozložit;

    g. dárkovou poukázku může uplatnit pouze ten, kdo ji uplatní jako první[14];

    h. zdali je či není hodnota dárkové poukázky úročena;

    i. zdali je možné dárkovou poukázku vrátit oproti penězům;

    j. zdali je dárková poukázka časově omezena a zdali uplynutím doby právo s ní spojené zaniká.

    Časovou omezeností dárkových poukázek se v minulosti zabýval i Nejvyšší soud ČR[15] se závěrem, že nejde o nepřiměřenou podmínku ve spotřebitelské smlouvě, jestliže je mezi podnikatelem a zákazníkem, který je spotřebitel, sjednáno, že není-li dárková poukázka uplatněna ve lhůtě jednoho roku, pozbývá platnosti bez náhrady.

    Pozor na porušování práv spotřebitele

    Je na místě upozornit, že jakékoli omezování možnosti dárkovou poukázku uplatnit je nezbytné důkladně zvážit. Vzhledem k tomu, že zákazník bude zpravidla spotřebitel a zároveň nebude mít možnost do ujednání v obchodních podmínkách zasahovat, stanovují právní předpisy celou řadu omezení[16] toho, co by obchodní podmínky naopak obsahovat neměly. Tato omezení se však vztahují na veškeré smlouvy mezi podnikatelem a spotřebitelem a nemají zvláštní návaznost výlučně na dárkové poukázky – proto jejich výklad ponecháme na jiné naše pojednání.

    Závěr

    Z pohledu podnikatelů i jejich zákazníků se dárkové poukázky zdají být bezproblémovým zbožím a často se stává, že ani jedna z účastněných stran nevěnuje přílišnou pozornost jejich právním aspektům. Vědomí si práv a povinností spojených s vydáním a prodejem dárkových poukázek však slouží jako nejlepší prevence případných sporů či dokonce sankcí ze strany příslušných orgánů veřejné správy[17] v případě porušení předpisů na ochranu spotřebitele. Doporučujeme vždy zvážit, zdali dárkovou poukázku podnikatel zvládne vydat svépomocí, či by se raději měl obrátit na profesionály. Jednou dobře nastavené obchodní podmínky totiž dokáží zaručit, že všechny dárkové poukázky bez problému poslouží svému účelu – přinést radost zákazníkovi a úspěch podnikateli.

    Mgr. Martin Smička,
    advokát



    Z/C/H Legal v.o.s., advokátní kancelář

    Národní 973/41
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 225 020 500
    Fax:    +420 225 020 555
    e-mail:    office@zchlegal.cz

     

     

    [1] Nejčastěji se podnikatelů setkávají se smluvními typy obsaženými v zákoně 89/2012 Sb., občanském zákoníku, (dále jen „občanský zákoník“), který obsahuje úpravu kupní smlouvy, směnné smlouvy, darovací smlouvy a mnoha dalších.

    [2] Ustanovení § 1939 odst. 1 občanského zákoníku.

    [3] „Poukázka“ dle občanského zákoníku například neumožňuje, aby zboží nebo službu podnikatel poskytl samotnému zákazníkovi, ale vždy pouze třetí osobě (typicky obdarovanému) či zakotvuje právo zákazníka, aby po darování dárkové poukázky obdarovanému takovou poukázku odvolal, a to i bez vědomí obdarovaného.

    [4] Ustanovení § 1785 a násl. občanského zákoníku.

    [5] Tato „následně uzavřená smlouva“ bude nejčastěji smlouvou kupní, ale může se jednat i o jiné smluvní typy jako je smlouva o zájezdu či smlouva o dílo.

    [6] Ustanovení § 559 občanského zákoníku.

    [7] Občanský zákoník definuje spotřebitele ve svém § 419 takto „spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.“

    [8] Například sériovým číslem nebo čárovým kódem.

    [9] „Vrátit“ dárkovou poukázku může zákazník - spotřebitel i v případě odstoupení od smlouvy, prostřednictvím které dárkovou poukázku nabyl. V takovém případě může být pro podnikatele výhodnější nevyžadovat vrácení fyzické dárkové poukázky, ale místo toho dárkovou poukázku zneplatnil, například jejím vyškrtnutím ze své evidence. K tomu je zapotřebí mít každou dárkovou poukázku jasně rozlišenou.

    [10] Například odkaz ne webovou stránku či na provozovnu podnikatele.

    [11] Vyjmenování převoditelných práv zákazníka a jeho souhlas s tím, že v případě převedení dárkové poukázky se tato práva převádí i na třetí osobu (typicky obdarovaného).

    [12] Předmětem poukázky je zde myšleno zboží nebo služba, k jejichž nákupu dárková poukázka opravňuje.

    [13] Způsob uplatnění dárkové poukázky může spočívat v jejím prostém předložení podnikateli, avšak může být i jinak podmíněno – například předchozí rezervací.

    [14] To platí v případě, že lze dárkovou poukázku uplatnit pouze jednou. Toto ujednání má zabránit nedorozumění či dokonce podvodům v případě, že je dárková poukázka vydávaná elektronicky a není tak v moci podnikatele kontrolovat její fyzické rozmnožování a kopírování.

    [15] Jedná se o rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. března 2010, spis. zn. 33 Cdo 1956/2007.

    [16] Jedná se například o právo na odstoupení ve 14 denní lhůtě podle § 1829 občanského zákoníku, další omezení obsažená v § 1814 občanského zákoníku či neúčinnost ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat podle § 1753 občanského zákoníku. V neposlední řadě omezení jednání podnikatele vůči spotřebiteli obsahuje i zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

    [17] Typicky půjde o Českou obchodní inspekci.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Martin Smička (Z/C/H Legal)
    13. 5. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.