epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 5. 2019
    ID: 109269upozornění pro uživatele

    Jak se připravit na daňovou kontrolu z finančního úřadu

    Pokud má daňový subjekt konkrétní poznatky o blížící se daňové kontrole, např. prostřednictvím neformálního telefonního hovoru s pracovníkem finančního úřadu o úmyslu zahájit daňovou kontrolu, je vhodné se dobře připravit na takovou kontrolu již před jejím zahájením a nenechat v náhodě některé záležitosti.

    Daňový subjekt by měl již před zahájením daňové kontroly zvážit vhodný prostor pro provádění daňové kontroly. Daňový řád ukládá kontrolovanému daňovému subjektu povinnost zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly. Pokud budou pro kontrolní pracovníky finančního úřadu k provedení daňové kontroly zajištěny nevhodné prostory, může se v extrémním případě jednat o porušení povinností vyplývající z daňového řádu.

    Posouzení vhodnosti poskytnuté místnosti je na správním uvážení správce daně. Za vhodné lze obecně považovat takové prostory, které jsou využívány daňovým subjektem nebo jeho zaměstnanci k činnosti obdobné, jako je daňová kontrola samotná, tedy k provádění úkonů administrativní povahy. Takové posouzení by mělo také zohledňovat možnosti daného daňového subjektu. Místnost by ovšem měla splňovat alespoň standardní hygienické normy, především co se týče velikosti, hlučnosti a světlosti. Často daňovou kontrolu provádí více pracovníků z finančního úřadu, pokud se jedná například o relativně větší firmu či náročnější daňovou kontrolu. V praxi se můžeme setkat s délkou daňové kontroly v horizontu několika měsíců až dvou let. Proto je nutné vzít v úvahu, že kontrolovaná společnost nebude mít daný prostor po určitou dobu k dispozici.

    Velmi často se lze s pracovníky finančního úřadu neformálně domluvit, že daňová kontrola bude převážně probíhat na finančním úřadě a pouze nezbytné úkony budou v předem stanovenou dobu prováděny v prostorách daňového subjektu tak, aby nedošlo k zásadnímu narušení ostatních činností daňového subjektu. Finanční úřad by neměl vyžadovat po daňovém subjektu například pronajmout si dodatečné prostory k provedení daňové kontroly, čímž by vznikaly daňovému subjektu dodatečné náklady. V této souvislosti by měly být respektovány zásady hospodárnosti a přiměřenosti, které jsou ukotveny v daňovém řádu. Nicméně vždy bude samozřejmě záležet na konkrétních pracovnících, do jaké míry budou ochotni se s kontrolovaným subjektem domluvit. Současně bude velmi záležet také na konkrétním kontrolovaném subjektu a případných okolnostech.

    Příklad 1:

    Pokud bude daňová kontrola na DPH probíhat u OSVČ vykonávající svoji činnost doma (například architekt, který nemá k dispozici žádnou kancelář) a ve zdaňovacím období eviduje pouze jednotky daňových dokladů, bylo by nesmyslné ze strany finančního úřadu vyžadovat zajištění vhodného prostoru k daňové kontrole. V takovém případě by si správce daně dle zásady hospodárnosti a přiměřenosti tyto daňové doklady pravděpodobně převzal a jejich kontrolu provedl v kancelářích finančního úřadu. V případě dodatečných dotazů ze strany správce daně by následně architekt (případě jeho zástupce) přišel vše objasnit v rámci ústního protokolu do kanceláře finančního úřadu.


    Příklad 2:

    Pokud by daňová kontrola na DPH probíhala u stavební společnosti, která má tisíce daňových dokladů v kontrolovaném období, bude vhodné provést takovou kontrolu v prostorách společnosti. Správce daně se bude moci v případě potřeby ihned dotazovat odpovědných pracovníků (nejčastěji účetních), kteří mohou obratem dohledat případné další podklady a informace (například emailovou komunikaci, předávací protokoly apod.), a bude tak zajištěno rychlejší a hospodárnější provedení daňové kontroly.


    Dále je vhodné, aby daňový subjekt měl předem vyjasněnou otázku zastupování při daňové kontrole, případně zda bude společnost zastupovat sám jednatel. Daňový subjekt mohou zastupovat interní pracovníci, advokát nebo ideálně certifikovaný daňový poradce. Interní zastoupení lze doporučit v případě, kdy daňový subjekt zaměstnává zodpovědné pracovníky a současně tito pracovníci působí u  daňového subjektu delší dobu, tedy jsou jim známy poměry a určitá historie daňového subjektu, ideálně sami vypočítali daňovou povinnost u kontrolované daně a nejlépe k tomu ještě navíc ovládají daňové právo z hlediska procesu. Bohužel ne vždy má daňový subjekt takové zaměstnance, proto lze doporučit zastupování při daňové kontrole externímu advokátovi či daňovému poradci.

    V rámci přípravy je nezbytné mít také připravené
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    všechny relevantní podklady nezbytné pro daňovou kontrolu. V této souvislosti lze doporučit průběžně sbírat a archivovat všechny podklady, které budou úplné a kdykoliv dostupné a uspořádané. Pokud se tak neděje, daňový subjekt musí být i přesto schopen po oznámení o zahájení daňové kontroly ze strany finančního úřadu zajistit během několika dnů veškerou dokumentaci sesbírat na jedno centrální místo. Úplnost a dostupnost relevantních podkladů se považuje za zcela nezbytnou pro daňovou kontrolu, neboť právě kvalita, ale v některých sporných případech také kvantita relevantních podkladů bude rozhodující pro úspěšnou daňovou kontrolu, protože právě na základě těchto podkladů budou vycházet základní důkazní prostředky.

    Příklad 3:

    Finanční úřad na základě přijatého daňového dokladu za poskytnutí reklamy bude vyžadovat prokázání, že skutečně sloužila k ekonomické činnosti daňového subjektu. V této souvislosti je vhodné mít k dispozici další dokumenty, které toto prokazují (například fotografii billboardu, emailovou komunikaci s dodavatelem reklamy, výstupy z PR oddělení prokazující konkrétní obsah reklamy apod.)
    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit



    Martin Svoboda

    e-mail:  martin.svoboda022@gmail.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Martin Svoboda
    24. 5. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • DEAL MONITOR
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.