epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference: Rodina v právu a bezpráví
3. 12. 2019
ID: 110324upozornění pro uživatele

K otázkám regulace Crowdfundingu a vydávání virtuálních měn v EU

Příprava nového nařízení o crowdfudingu se dostává do další fáze, v rámci jednání mezi Evropským parlamentem a Radou EU. V březnu 2018 Evropská komise předložila návrh nařízení o poskytovatelích crowdfundingových služeb[1]. Návrh Komise cílí na zvýšení transparentnosti získávání kapitálu cestou crowdfundingu (jak dluhového, tak investičního).

Na konci března 2019 schválil upravenou verzi nařízení prvním čtením Evropský parlament.[2] V červnu 2019 schválila Rada EU návrh své pozice a nyní probíhá finální diskuse mezi Evropským parlamentem a Radou EU. Vzhledem k unijním prioritám opatření na podporu podnikání a kapitálové unii, lze předpokládat finalizaci v nejbližších době.

Nové nařízení má zavést jednotná pravidla pro činnost poskytovatelů crowdfundingových služeb, jejich licencování a možnost poskytovat služby v rámci EU na základě tzv. evropského pasu.[3] Dále také zvýšení transparence crowdfundingu a profesionální a férový poskytování služeb a výběru projektů. Rovněž se mají být zavedeny určité organizační a provozní požadavky, obdobné jako při poskytování investičních služeb např. pořizování a uchování záznamů komunikace s klienty.

 BBH, advokátní kancelář, s. r. o.
 

Významná část nové regulace se týká poskytování informací klientům, které obsahují mimo jiné informace o rizicích spojených s tímto typem služby, uveřejnění míry defaultů projektů nabízených prostřednictvím crowdfundingové platformy za předcházejících 24 měsíců. Navrhované nařízení bude vyžadovat také určité vstupní ověření znalostí a zkušeností klientů (investorů), informací o nabízených projektech včetně poskytnutí specifického sdělení klíčových informací.

Navrhované nařízení doprovází novelizace směrnice MiFID 2,[4] která vyjasňuje vztah mezi investičními službami a službou crowdfundingu. Konkrétně vyjme z působnosti nařízení MiFID 2 provozovatele crowdfundingových služeb, kteří podléhají navrhovanému nařízení o crowdfundigu.

V této souvislosti je vhodné uvést, že v tuzemsku Česká národní banka vydala v květnu 2019 stanovisko k nabízení emise dluhopisů na internetových platformách. Předmětem stanoviska je analýza tří typů dluhopisových platforem, ve které je posuzováno splnění jednotlivých definičních znaků poskytování investičních služeb, přičemž se podrobněji vyjadřuje k investičním službám přijímání a předávání pokynů, umisťování investičních nástrojů a investiční poradenství.[5]

Rovněž byl crowdfunding předmětem nedávných veřejných konzultací ministerstva financí,[6] které vnímá význam tzv. investičního crowdfundingu pro kapitálový trh. Pojetí crowdfundingu dnes dopadá na tři typy dluhopisových platforem ve smyslu výše uvedeného stanoviska ČNB. Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky pokrývá pouze platformy poskytující hlavní investiční služby, tedy dva ze tří typů crowdfundingových platforem.

Třetí typ platforem není právně regulován a s ohledem ochranu investorů by tak třetí typ platforem, tzv. inzertní platformy, měl na svých stránkách výslovně uvádět, že nepodléhá dohledu ČNB. V rámci konzultací je položena otázka, zda je absence dohledu ČNB nad těmito platformami považována za problematickou. Mezi další navrhované opatření k posílení ochrany investorů patří regulace reklamy na investiční nástroje. Také k této otázce bylo možné se v rámci veřejných konzultací vyjádřit do 16. září 2019.[7] Navrhovaná právní úprava třetího typu platforem navazuje na předchozí právní regulaci, kdy ČNB v březnu vydala Dohledový benchmark č. 2/2019.[8] Tento však upravoval pouze bankou již regulované subjekty a třetího typu platforem se nedotýkal.

Připravované crowdfundingové nařízení by také mělo přinést určitou regulaci tzv. initial coin offering "ICO", jako specifického způsobu získávání prostředků od veřejnosti. Jedná se o proces, kdy nejsou vydávány cenné papíry či sjednávány smlouvy o půjčkách či úvěrech, ale pro získávání financí jsou využívány digitální poukázky či záznamy tzv. coiny nebo tokeny, které jsou určeny k prodeji po omezenou dobu provozovatelem určité platformy, jejich emitentem nebo jinou osobou za oficiální (fiat) měnu nebo virtuální měny. Návrh nařízení v současné podobě nedefinuje coin či token, to je ponecháno na národní právní úpravě.

Byť crowdfundingové nařízení nepřináší komplexní regulaci vydávání virtuálních měn a nakládání s nimi, regulace dle nového nařízení by se měla dotýkat ICO, nabízeného crowdfundingovými platformami, v případě, že:

  • k vydání tokenů využijí protistranu,
  • vybírají prostředky v objemu menším než 8 mil. eur,
  • jde o veřejnou nabídku,
  • jde o primární emisi.

V těchto případech by dle návrhu nařízení mělo dojít k posouzení vhodnosti daného ICO pro případného investora a poskytnutí klíčových informací ze strany poskytovatele služby crowdfundingu.

Zde je vhodné zmínit, že definice virtuální měny v českém právu je dnes uvedena toliko pro účely AML zákona, přičemž v připravované novele AML zákona se uvažuje o změně v souladu s doporučením FATF. Tato navrhovaná definice by měla zahrnovat nejen virtuální měny s funkcí platební, ale také směnnou či investiční. Mohla by tedy také zahrnovat ICO tokeny.

V kontextu připravované unijní úpravy crowdfundingu je na místě zmínit aktuální vývoj v členských státech. Regulace crowdfundingu v Německu byla zavedena již v roce 2015, nicméně letos v květnu německý parlament přijal nový komplexnější právní rámec regulace crowdfundingu. Regulaci představuje zejm. výše limitu pro investici, požadavky na prospekt nabízených projektů, sdělení klíčových informací a pravidla propagace crowdfundingových služeb. Crowdfunding podléhá dozoru spolkového úřadu pro finanční služby (BaFin).

Rovněž britský trh, byť poznamenán brexitovu nejistotou, reaguje na rostoucí rozšíření crowdfundingových platforem. Britský úřad pro finanční služby (FCA) aktualizoval pravidla fungování crowdfundingu, zejm. činnost P2P úvěrových platforem. Cílem nové regulace je zlepšit ochranu investorů a upravit podmínky nabízení hypoték prostřednictvím P2P platforem. Nová pravidla nabyla účinnosti od září 2019.

Regulace crowdfundingu, virtuálních měn a ICO je velmi dynamická oblast, která je aktuálně předmětem mnoha odborných diskusí. Na úrovni mezinárodních organizací jde například o společné stanovisko EBA a ESMA ze srpna letošního roku zaslané Komisi, které se vyjadřuje ke kryptoaktivům a souvisejícím otázkám[9] a metodiku FATF k virtuálním aktivům a poskytovatelům služeb virtuálních aktiv[10]. Vzhledem k nadcházející přípravě programového prohlášení nové Evropské komise tak lze očekávat, že agenda crowdfundingu a virtuálních měn, bude jednou z významných oblastí zájmu unijních institucí i v nadcházejícím období.

Mgr. Ing. et Ing. Zdeněk Husták, PhD.,
Head of Regulatory, Compliance and Corporate Governance

Mgr. Martin Procházka,
advokátní koncipient


BBH, advokátní kancelář, s. r. o.

Klimentská 1207/10
110 00  Praha 1

Tel.:    +420 234 091 355
Fax:    +420 234 091 366
e-mail:    legal@bbh.cz

 

[1]  "Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) o evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky".

Pozn. česká verze nařízení a dalších předpisů používá jako český ekvivalent pojmu "crowdfunding" slovní spojení "skupinové financování". Je otázkou, zda tento pojem skutečně dostatečně výstižně odráží podstatu a rozmanitost crowdfundingu, a čeští právní lingvisté by mohli přijít s pojmem výstižnějším nebo, jak je to dnes již nikoliv výjimečné, tento anglický pojem zkrátka převzít.

[2]    K dispozici >>> zde.

[3]    K dispozici >>> zde.

[4]     K dispozici >>> zde.

[5]     K dispozici >>> zde.

[6]     K dispozici >>> zde.

[7]     K dispozici >>> zde.

[8]     K dispozici >>> zde.

[9]     K dispozici >>> zde.

[10]   K dispozici >>> zde. 


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Ing. et Ing. Zdeněk Husták, PhD. (BBH)
3. 12. 2019
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Co je to WHITE-WASH REPORT aneb zpráva o poskytnutí finanční asistence
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Mimořádné odpisy jako alternativní forma odepisování položek dle novely zákona o daních z příjmů
  • Variace dle smluvních podmínek FIDIC – právo veřejných zakázek (V.)
  • Bankovní identita – posun v digitalizaci nejen veřejné správy
  • Limity pro hotovostní platby a výjimky
  • Stravenkový paušál - vítaná novinka roku 2021
  • Přerušení elektronické evidence tržeb (EET) do 31.12.2022
  • Několik slov ke vzniku povinnosti oznamovat tzv. přeshraniční uspořádání dle směrnice DAC6
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc leden 01/2021

Související produkty

Online kurzy

  • Novela zákona o DPH 2019
  • Změny přinesené 5. směrnicí AML a zpřísnění evidence skutečných majitelů
  • Nová pravidla proti praní špinavých peněz v běžném podnikání
  • Daňové aspekty vysílání zaměstnanců do zahraničí
  • Obrana před daňovou kontrolou
Lektoři kurzů
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
Ing. Martina Šotníková
Ing. Martina Šotníková
Kurzy lektora
Ing. Roman Burnus
Ing. Roman Burnus
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Kurzy lektora
Ing.  Klára Sauerová
Ing. Klára Sauerová
Kurzy lektora
Ing. Miroslav Skopec
Ing. Miroslav Skopec
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Barbora Vlachová, Ph.D.
JUDr. Mgr. Barbora Vlachová, Ph.D.
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Na co se zaměřoval úřad pro ochranu osobních údajů při své kontrolní činnosti v roce 2020?
  • Hlasování per rollam ve společnosti s ručením omezeným
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Povinnost zdržet se určitého jednání prostřednictvím třetích osob ve světle recentní judikatury Nejvyššího soudu ČR
  • Ústavním soudcem pouze jednou. Opakování mandátu narušuje víru v nezávislost
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Dětské dluhy a chystaná novelizace OZ a OSŘ
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Telička do Vídně, možnost uzavření kapitoly životní prostředí
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Aktivní věcná legitimace (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud by byly zjištěny okolnosti, které by jinak, bylo-li by vedeno odpovídající řízení, vedly k závěru o neplatnosti usnesení valné hromady společnosti o naložení s uvolněným...

Péče řádného hospodáře (exkluzivně pro předplatitele)

Pro aplikaci § 68 odst. 1 z. o. k. je – z časového hlediska – rozhodné, zda za účinnosti tohoto ustanovení došlo k jednání člena (nebo bývalého člena) statutárního orgánu...

Předkupní právo (exkluzivně pro předplatitele)

Na rozdíl od předkupního práva sjednaného smluvně – bez ohledu na to, zda působí jen mezi stranami nebo má věcněprávní účinky – je předkupní právo spoluvlastníků nemovité...

Insolvenční správce

Ustanovení § 32 odst. 1 a 2 insolvenčního zákona, ve znění účinném od 1. ledna 2014, je nutno vykládat tak, že návrh na zproštění insolvenčního správce funkce může podat (jen)...

Pojem „správní činnosti“ (exkluzivně pro předplatitele)

Pod „správní činnosti“ ve smyslu ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů je možno podřadit...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů