epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 4. 2015
    ID: 97352upozornění pro uživatele

    K pojmu „fixní“ lhůta u prokazování technických kvalifikačních předpokladů dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů

    Zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), stanovuje pro případ prokázání technických kvalifikačních předpokladů u tzv. „významných zakázek“ realizovaných dodavatelem dle ustanovení § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ lhůtu, ve které mají být tyto významné zakázky ze strany dodavatele prokázány. Může být na základě nejnovější rozhodovací praxe ÚOHS a soudů a směrnice Evropského parlamentu a rady 2014/24/EU, o zadávání veřejných zakázek a zrušení směrnice 2004/18/ES (dále jen „Směrnice“) tato lhůta zadavatelem nastavena odlišně (prodloužena či zkrácena), nebo je nutné tuto lhůtu považovat za pevně stanovenou?

    Proces prokázání kvalifikačních předpokladů je jednou z nejdůležitějších částí zadávacího řízení. Prostřednictvím kvalifikace veřejný zadavatel zjišťuje, nakolik je potencionální uchazeč způsobilý splnit předmět veřejné zakázky, respektive zda disponuje dostatečnou kapacitou, zkušenostmi, odborností či zázemím pro bezproblémové splnění předmětu veřejné zakázky. V případě technických kvalifikačních předpokladů dle § 56 ZVZ na rozdíl od základní či profesní kvalifikace platí, že je pouze na rozhodnutí zadavatele, zda je bude v rámci zadávacího řízení po uchazečích požadovat. Zadavatel nemá možnost žádným způsobem rozšiřovat jejich výčet nad rámec stanovený ZVZ[1], což dále vyplývá i z nedávné rozhodovací praxe SDEU[2]. Jedním z nejběžnějších druhů kvalifikačních předpokladů jsou kvalifikační předpoklady dle § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ spočívající v předložení osvědčení o realizaci tzv. „významné zakázky“ dodavatelem. Tyto „významné zakázky“ musí být v případě veřejných zakázek na dodávky a služby prokázány dodavatelem za uplynulé 3 roky, v případě veřejných zakázek na stavební práce je lhůta k prokázání stanovena na 5 let.

    K  problematice lhůt u prokazování technických kvalifikačních předpokladů u tzv. „významných zakázek“ se v nedávné době vyjádřil jak ÚOHS, tak i soudy. ÚOHS, stejně jako Krajský soud a Nejvyšší správní soud, musel posoudit, zda u veřejné zakázky spočívající v dodávce „šicích materiálů“ je možné dle § 56 odst. 1 písm. a) ZVZ zkrátit lhůtu pro prokázání tohoto technického kvalifikačního předpokladu z původních 36 měsíců na konečných 12 měsíců. Předseda ÚOHS se v rozhodnutí o námitkách[3] v této otázce vyjádřil v tom smyslu, že „stanoví‐li § 56 odst. 1 písm. a) zákona, že zadavatel může po uchazečích požadovat předložení seznamu významných dodávek realizovaných dodavatelem v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby plnění, je nutné trvat nejen na nastavení technických, ale i časových parametrů. Není tedy možné, aby zadavatel libovolně měnil období, za které je uchazeč povinen technické kvalifikační předpoklady prokázat, a to zejména nikoli, pokud by změnou nastavil přísnější požadavky než zákon“.

    Krajský soud v Brně potvrdil[4] předcházející rozhodnutí ÚOHS a dodal, že „za situace, kdy k výkladu pravidla ohledně „posledních 3 let“ obsaženého v § 56 odst. 1 písm. a) ZVZ neexistuje žádná tuzemská prejudikatura, se zdejší soud musí přiklonit k výkladu, který sice nemusí být vnímán na první pohled jako smysluplnější, logičtější a lépe umožňující zadavateli efektivněji a přiměřeněji volit prekontraktační způsobilost dodavatelů s ohledem na objektivní potřeby související s charakterem zadávané veřejné zakázky a situací na trhu, na němž se dodavatelé pohybují, avšak který na druhé straně lépe odpovídá jazykové dikci vykládaného ustanovení, neboť to skutečně pravidlo ohledně „posledních 3 let“ nepodává jako pravidlo maximální, nýbrž jako fixní. Především však jde o výklad, který směřuje k zajištění širší soutěže o veřejnou zakázku mezi dodavateli, což je hledisko, které je třeba při výkladu jednotlivých pravidel ZVZ akcentovat.“ Krajský soud tedy judikoval, že lhůta „posledních 3 let“ uvedená v ustanovení § 56 odst. 1 písm. a) ZVZ nemůže být vykládána jako maximální lhůta, v jejímž rozmezí je zadavatel oprávněn stanovit konkrétní lhůtu. Tuto fixní lhůtu je dle Krajského osudu nutno chápat jako pevně stanovenou, ve vztahu k níž musí zadavatel nastavit další hodnoty (počet významných zakázek, nebo jejich finanční rozsah) vztahující se k tomuto technickému kvalifikačnímu předpokladu.

    Proti rozhodnutí Krajského soudu podal zadavatel kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který tuto stížnost zamítl[5]. Nejvyšší správní soud sice uvedl s odkazem na naplnění základních zásad obsažených v § 6 ZVZ, že cílem samotného zadávacího řízení je zajistit konkurenční prostředí při nakládání s veřejnými prostředky a tím pádem je na rozhodnutí zadavatele, jaké podmínky účastí potencionálních uchazečů na veřejné zakázce připustí, nicméně postup veřejného zadavatele musí být vždy přezkoumatelný. Z toho důvodu ZVZ obsahuje dle Nejvyššího správního soudu řadu ustanovení, u nichž prostor pro libovolnou volní úvahu zadavatele není přípustný. Mezi tyto lze řadit i § 56 odst. 1 písm. a) ZVZ, respektive lhůtu v něm obsaženou. Jak dále Nejvyšší správní soud konstatoval, tak „lhůta „v posledních 3 letech“ je stanovena jako fixní a neumožňuje svoje zkrácení. Stěžovatel nemusel požadovat předložení seznamu realizovaných dodávek podle § 56 odst. 1 písm. a) zákona o veřejných zakázkách. Pokud tak ovšem učinil, byl vázán zákonným rozsahem tohoto požadavku. Stanovení fixní tříleté, respektive pětileté délky období, za které dodavatelé prokazují realizované významné dodávky, pokud zadavatel zvolí tento požadavek, opodstatňuje zájem zákonodárce na zamezení možné diskriminace dodavatelů v tomto směru“.

    Je možné tedy prohlásit, že lhůtu obsaženou v ustanovení § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ není možné zkrátit, neboť na základě výše uvedených rozhodnutí soudů je v ZVZ fixně stanovena. Je možné ji ale prodloužit?

    De lege lata to dle mého názoru možné není. Jak už jsem výše zmínil, tak soudy se vyjádřil, že lhůtu pro prokázání technických kvalifikačních předpokladů u významných zakázek je nutné považovat za „fixní“, jinými slovy za „pevně stanovenou“. Jako další argument bych rád uvedl, že v případě prodloužení lhůty u významných zakázek by se zadavatel dostal do přímého konfliktu nejenom se samotným zněním ZVZ, ale i základními zásadami zadávacího řízení. Lhůta obsažená v § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ garantuje všem uchazečům jednoznačně stanovený standard, který mohou očekávat od veřejného zadavatele.  Jednoznačně stanovenými požadavky na technickou kvalifikaci zároveň nedochází k možné diskriminaci uchazečů o veřejnou zakázku a přispívá ke zvýšení jejich právní jistoty. Veřejný zadavatel by měl prioritně ještě před zahájením samotného zadávacího řízení zvážit, zda ad exemplum u veřejné zakázky na dodávky bude do konečné fáze hodnocení nabídek připuštěn i uchazeč, který má sice prokazatelné zkušenosti s těmito významnými zakázkami, ale tyto významné zakázky realizoval před více 3 lety. V pozici veřejného zadavatele dává dle mého názoru větší smysl, pokud se zadávacího řízení účastní uchazeči, kteří jsou schopni prokázat „aktuálnější“ zkušenosti s realizací takové významné zakázky. Jako poslední důležitý argument proti prodloužení lhůty u významných zakázek dle § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ bych zmínil skutečnost, kterou jsem již uvedl výše a to, že veřejný zadavatel nemusí vůbec po potencionálních uchazečích požadovat prokázání jakéhokoliv technického kvalifikačního předpokladu dle § 56 ZVZ. Za situace, kdy má veřejný zadavatel zájem, aby se zadávacího řízení účastnili i uchazeči, kteří mají prokazatelně „starší“ zkušenostmi s významnými zakázkami dle § 56 odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) ZVZ, nemusí tento technický kvalifikační předpoklad proto vůbec stanovovat

    Na závěr bych rád podotkl, že Směrnice přináší k této problematice částečnou změnu.  Čl. 58, respektive Příloha č. XII Směrnice nově stanovuje, že zadavatel má právo v případě veřejných zakázek na dodávky a služby a veřejných zakázek a veřejných zakázek na stavební práce požadovat po uchazečích doklady, které jsou starší než 3 roky, respektive 5 let. Podmínkou ale je, že tyto doklady jsou nezbytné pro zajištění přiměřené úrovně hospodářské soutěže. Lze proto důvodně přepokládat, že podobnou možnost bude veřejnému zadavateli umožňovat i nový zákon o veřejných zakázkách, který momentálně připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Bude mimořádně zajímavé sledovat, jak se v budoucnu s  problematikou lhůty u prokázání technické kvalifikace uchazečů u tzv. „významných zakázek“ vypořádá aplikační praxe.


    JUDr. Radoslav Lukovič,
    právník se specializací na veřejné zakázky financované ze strukturálních fondů EU

    e-mail: radoslav.lukovic86@gmail.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] JURČÍK, Radek. Zákon o veřejných zakázkách, Komentář. 3. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. s. 393 .
    [2] např: Rozhodnutí SDEU ve věci C-218/11, Hochtief Construction AG Magyarországi Fióktelepe v. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že čl. 48 Směrnice 2004/18/ES obsahuje taxativní výčet požadavků na „technickou a odbornou způsobilost“.
    [3] Rozhodnutí ÚOHS, sp. zn: ÚOHS‐R113/2011/VZ‐18616/2011/310/ASc/JSl.
    [4] Rozhodnutí Krajského soudu v Brně, sp. zn.: 62Af 18/2012 – 52.
    [5] Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, sp. zn.: 7 Afs 44/2013 – 37.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Radoslav Lukovič
    8. 4. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.