epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 1. 2017
    ID: 104433upozornění pro uživatele

    Kácení dřevin v okolí železniční dráhy po novele zákona o dráhách účinné ke dni 1. 4. 2017

    Pozornost odborné a laické veřejnosti již před delší dobou zaujaly spory o to, kdo má povolovat kácení dřevin v okolí železničních tratí. Střetávaly se zde totiž různé právem chráněné zájmy a rovněž působnost různých správních úřadů. Tato problematika je dodnes poměrně živá a to dokonce natolik, že se zákonodárce rozhodl vyřešit případné problémy snad již jednou provždy a to cestou novelizace zákona 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK), která však byla provedena zákonem 319/2016 Sb., který novelizoval především zákon 266/1994 Sb., o dráhách (ZoD). Jaký je tedy výsledek a jaká pravidla budou pro kácení dřevin v okolí železniční dráhy platit od prvního dubnového dne roku 2017, na to se snaží dát odpovědi následující krátké pojednání.

    Současný stav

    Zákon o dráhách ve znění účinném do 31.3.2017 hovoří v § 10 o oprávněních drážního správního úřadu a povinnostech vlastníků nemovitostí v sousedství dráhy. Tito vlastníci jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla podniknuta mj. opatření k zamezení padání stromů, pokud takovéto nebezpečí vzniklo výstavbou dráhy, jejím provozem, nebo přírodními vlivy. Pokud by takovéto nebezpečí vzniklo jednáním vlastníků pozemku (vysazení stromu na nevhodném místě, nevhodná úprava terénu v okolí stromu z důvodu stavby domu atp.), musejí podniknout takováto opatření vlastníci nemovitosti. Drážní správní úřad pak rozhoduje o tom, kdo provede vhodná opatření, jaká to budou a jaký bude jejich rozsah. Toto oprávnění má drážní správní úřad v případě jakékoliv dráhy, na kterou dopadá režim ZoD, tedy v případě dráhy železniční, tramvajové, trolejbusové a lanové. To ovšem neznamená, že by byl oprávněn povolovat kácení dřevin. Potřeba kácet dřeviny v okolí dráhy může vyvstat i na straně provozovatele dráhy (srov. § 11 odst. 1 ZoD), který má především povinnost uloženou mu podle § 22 odst. 1 písm. a) ZoD provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy. I zde je tato povinnost dána provozovatelům všech drah spadajících pod režim ZoD. Provozováním dráhy se zde myslí provozování dopravní cesty a nikoli drážních vozidel.  

    Kácení dřevin upravuje již zmíněný ZOPK a to konkrétně ve svém § 8, kde jsou však popsány rozličné situace. Obecně je podle ZOPK ve znění účinném do 31. 3. 2017 možno kácet dřeviny jen se souhlasem orgánu ochrany přírody (§ 8 odst. 1). Pokud má docházet ke kácení v okolí železniční dráhy (tedy nikoli již drah jiných), je orgán ochrany přírody povinen „dohodnout se“ s drážním správním úřadem a to postupem podle části čtvrté zákona 500/2004 Sb., správního řádu. Druhou možností představují situace, kdy ke kácení sloužící k vybraným účelům není povolení třeba, je však zvolen režim ohlašovací, což znamená, že kdo chce kácet dřeviny podle § 8 odst. 2 ZOPK, musí tuto skutečnost oznámit orgánu ochrany přírody nejméně 15 dní před provedením kácení a to písemně. Orgán ochrany přírody může v této době kácení pozastavit, omezit nebo zakázat. Tato cesta však podle dosavadní úpravy není pro kácení v okolí železničních tratí využitelná. Vyhláškou ministerstva životního prostředí je pak dán okruh případů, kdy není kácení dřevin třeba ohlašovat ani povolovat (§ 8 odst. 3 ZOPK). Poslední možností je postup podle § 8 odst. 4 ZOPK, který bývá někdy nazýván kácení v krajní nouzi. Povolení tak není třeba ke kácení dřevin, pokud jsou v takovém stavu, že je bezprostředně ohrožen život nebo zdraví, případně pokud hrozí škoda značného rozsahu. V takovýchto případech je možné ke kácení přistoupit bez jakýchkoliv formalit, zpětně je však třeba kácení nahlásit orgánu ochrany přírody a to ve lhůtě 15 dní od provedení kácení.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Úprava kácení dřevin v blízkosti drah po novele

    Ustanovení § 10, stejně jako ustanovení § 22 ZoD se novela provedená zákonem 319/2016 Sb. v zásadě nedotkla. Změna v režimu kácení dřevin kolem tratí se odehrála v § 8 ZOPK. Původní režim souhlasu s kácením dřevin po dohodě s drážním správním úřadem v okolí tratí podle prvního odstavce tohoto paragrafu byl zrušen, jeho obdoba zůstala zachována pro kácení kolem silnic. Kácení kolem železniční dráhy (opět tedy nikoli kolem jiných drah, např. kolem dráhy tramvajové, trolejbusové nebo lanové) byl přesunut pod režim druhého odstavce a napříště se tedy bude vyžadovat pouze ohlášení orgánu ochrany přírody. Lhůta pro ohlášení zůstala zachována a takovéto ohlášení musí proběhnout nejméně 15 dní před zamýšleným kácením a to písemně. I nadále může orgán ochrany přírody kácení pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud to odporuje požadavkům na ochranu dřevin. V případě železniční dráhy ovšem platí, že jsou-li dřeviny odstraňovány za účelem „zajištění provozuschopnosti železniční dráhy nebo zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy na této dráze“, pak může orgán ochrany přírody k těmto krokům přistoupit jen se závazným stanoviskem drážního správního úřadu. Závazné stanovisko upravuje § 149 zákona 500/2004 Sb., správní řád. Podle tohoto ustanovení je závazné stanovisko směrodatné pro výrokovou část rozhodnutí orgánu, který si závazné stanovisko vyžádal (v tomto případě orgán ochrany přírody). Pokud tedy bude ohlášeno kácení dřevin a to písemně a ve stanovené lhůtě, orgán ochrany přírody nabyde dojmu, že jsou zde důvody pro pozastavení, omezení nebo zakázání kácení, avšak drážní správní úřad se vysloví proti takovémuto odkladu nebo zrušení kácení, nemůže orgán ochrany přírody kácení v okolí železniční dráhy z důvodu její ochrany zamezit. Lze snad jen připomenout, že i nadále zůstává zachována možnost provést kácení podle ustanovení § 8 odst. 3 ZOPK na základě vyhlášky 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, a to bez ohlašování nebo povolování, stejně jako je i nadále zachována možnost provést kácení „v krajní nouzi“ s informační povinností ex post podle § 8 odst. 4 ZOPK.   

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Několik slov závěrem  

    Změny v režimu kácení v okolí železniční dráhy lze hodnotit spíše pozitivně. S ohledem na bezpečnost a význam železniční dopravy je celý režim urychlen a především pro správce železniční infrastruktury zjednodušen. Doposud totiž správce infrastruktury stíhalo určité dilema, kdy musel vyhodnotit, zda jsou již dány podmínky pro kácení podle § 8 odst. 4, tedy zda nebezpečí hrozí bezprostředně, nebo zda je ještě čas na zdlouhavé povolování kácení v režimu § 8 odst. 1 ZOPK. Odpovědnost za následky špatného rozhodnutí potom nesl sám, přičemž tyto mohly být i tragické. Nový proces by však mohl prospět i ochraně přírody, kdy provozovatel železniční dráhy bude motivován zvolit cestu ohlašování a nebude se uchylovat ke kácení „v krajní nouzi“, aby předešel tragickým následkům, takže orgán ochrany přírody se o zamýšleném kácení dozví ex ante, s možností tento proces ovlivnit, než ex post, kdy už jaksi není co chránit.  


    JUDr. Jiří Lojda, LL.M. EUR., Ph.D.

    e-mail:    lojda@akvt.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Jiří Lojda, LL.M. EUR., Ph.D.
    4. 1. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Specifika online mediace
    • Odůvodnění soudního rozhodnutí
    • Firemní influencing pohledem pracovního, autorského práva a ochrany spotřebitele
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Pracovní poměr (exkluzivně pro předplatitele)
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Insolvence v českém právu: co by měli vědět věřitelé i dlužníci
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Firemní influencing pohledem pracovního, autorského práva a ochrany spotřebitele
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky

    Soudní rozhodnutí

    Odůvodnění soudního rozhodnutí

    Postup soudu, který řádně neodůvodní své právní závěry, porušuje právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 Listiny základních práv a svobod.

    Pracovní poměr (exkluzivně pro předplatitele)

    V případě § 48 odst. 3 písm. c) zák. práce „jeho smyslem a účelem je zabránit trvání pracovního poměru ve všech případech, kdy nejsou splněny zákonné předpoklady pro...

    Právní jednání (exkluzivně pro předplatitele)

    Smyslem a účelem úpravy § 581 věty druhé o. z. je především ochrana osob jednajících v duševní poruše. Ochrana osoby bez dostatečné schopnosti právně jednat má přednost před...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    K uzavření dohody podle § 647 o. z. může dojít i jednáním mezi věřitelem a dlužníkem o mimosoudním řešení sporu. Bude tomu tak v případě, kdy se způsobem nevzbuzujícím...

    Soudní poplatky (exkluzivně pro předplatitele)

    Osvobození podle § 11 odst. 2 písm. d) zákona o soudních poplatcích se týká i žalobce, který se domáhá přímého nároku na pojistné plnění podle § 9 zákona č. 168/1999 Sb., o...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.