epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 2. 2015
    ID: 97051upozornění pro uživatele

    Kdy je nutné opakovat ústní jednání v územním řízení

    Patrně nejvýznamnějším momentem v průběhu územního řízení je ústní jednání, je-li v souladu se stavebním zákonem konáno. Nejpozději v jeho průběhu se účastníci mohou seznámit s dokumentací pro vydání rozhodnutí a dalšími podklady předloženými žadatelem. Je s ním spojena též koncentrace řízení, jelikož nejpozději při něm mohou účastníci řízení uplatňovat námitky, dotčené orgány svá závazná stanoviska a při veřejném jednání veřejnost své připomínky. Úprava ústního jednání ve stavebním zákoně však tomuto významu příliš neodpovídá, jelikož řadu otázek s ním spojených nechává bez odpovědi. Jednou z nich je opakování ústního jednání, které stavební zákon s jedinou výjimkou přehlíží. Jistě proto není od věci připomenout závěry, k nimž ohledně opakování ústního jednání dospěl v nedávném rozhodnutí Nejvyšší správní soud.

     
     Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář
     
    Právní úprava

    Podle § 87 odst. 1 stavebního zákona stavební úřad oznámí zahájení územního řízení a k projednání žádosti nařídí ústní jednání. Je-li to účelné, spojí ústní jednání s ohledáním na místě. Oznámení o konání ústního jednání se doručí nejméně 15 dnů předem. Od ústního jednání může stavební úřad upustit, pokud mu jsou dobře známy poměry v území a žádost poskytuje dostatečný podklad pro posouzení.

    Ve druhém odstavci jsou upraveny případy, kdy se koná veřejné ústní jednání, jehož se může účastnit každý, kdo se k němu dostaví. Naproti tomu (neveřejného) ústního jednání se účastní jen pracovníci stavebního úřadu či dotčených správních orgánů, účastníci řízení a případně další osoby, je-li jejich přítomnost nutná (projektant, odborníci, kteří vypracovali podklady k žádosti apod.). Veřejné jednání se koná u staveb (i) posuzovaných ve zjišťovacím řízení podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, (ii) pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivu jejich provedení na životní prostředí dle zmíněného zákona a (iii) umisťovaných v území, pro které nebyl vydán územní plán. Od veřejného ústního jednání stavební úřad upustit nemůže.

    V souladu s § 89 odst. 1 stavebního zákona mohou být nejpozději při ústním jednání uplatněny námitky účastníků, závazná stanoviska dotčených orgánů a (v případě veřejného ústního jednání) připomínky veřejnosti. Pokud stavební úřad od konání (neveřejného) ústního jednání upustil, mohou účastníci uplatňovat námitky a dotčené orgány závazná stanoviska ve lhůtě k tomu určené stavebním úřadem, která podle § 87 odst. 1 stavebního zákona nesmí být kratší než 15 dnů.

    Možnosti účasti veřejnosti odpovídá i doručení oznámení konání veřejného ústního jednání. To se totiž vedle doručení účastníkům jako v případě (neveřejného) ústního jednání doručuje veřejnou vyhláškou a žadatel je povinen zajistit, aby informace o jeho záměru a o podání žádosti o vydání územního rozhodnutí byla za stanovených podmínek vyvěšena na místě určeném stavebním úřadem. Tím bude typicky stavební pozemek nebo vhodné veřejně přístupné místo v jeho okolí. Informace obsahuje údaje o žadateli, o předmětu územního řízení a o veřejném ústním jednání a její součástí je grafické vyjádření záměru, popřípadě jiný podklad, z něhož lze usuzovat na architektonickou a urbanistickou podobu záměru a na jeho vliv na okolí.

    Pokud žadatel tuto povinnost poruší a toto porušení mělo za následek zkrácení práv účastníků územního řízení, stavební úřad nařídí opakované veřejné ústní jednání. Jde o jediný případ, kdy stavební zákon opakování (navíc pouze veřejného) ústního jednání ukládá. V praxi je přitom nepochybně neméně důležité zodpovědět na otázku, zda a za jakých podmínek je nutné (veřejné i neveřejné) ústní jednání opakovat v případě změn záměru či jiného doplnění žádosti v průběhu územního řízení. Zatímco doplnění některých náležitostí žádosti (plná moc, doklad o vlastnickém právu k pozemku) se práv ostatních účastníků nedotýká, změny samotného záměru znamenající změnu jeho vlivů na okolí nepochybně ano. Z logiky věci by proto měli mít účastníci možnost k nim uplatnit námitky a veřejnost připomínky, jejichž podání je však ze zákona koncentrováno buď do konce ústního jednání nebo (v případě jeho nekonání) do uplynutí stavebním úřadem stanovené lhůty.

    Právní názor Nejvyššího správního soudu

    Nejvyšší správní soud otázku opakování veřejného ústního jednání v případě doplnění žádosti či změny záměru řešil v rozsudku ve věci spis. zn. 1 As 50/2014 ze dne 28. května 2014. V jím projednávané věci se sice aplikoval stavební zákon před „velkou“ novelou, která nabyla účinnosti v roce 2013 a dotkla se i úpravy ústního jednání v územním řízení, avšak závěry, k nimž dospěl, lze obdobně použít i v územních řízeních vedených dle součastné úpravy. Rovněž je možné tyto záměry přiměřeně použít i ve stavebním řízení, které ústní jednání rovněž upravuje. Pro úplnost je vhodné zmínit, že dle Nejvyšším správním soudem aplikovaného původního znění stavebního zákona se veřejné ústní jednání konalo v územním řízení vždy, nejen u výše uvedených staveb a stavební úřad od něj nemohl upustit. Žadatel byl povinen zajistit zveřejnění informace o záměru obdobným způsobem jako za současné úpravy a porušení této povinnosti taktéž bylo jediným výslovně stanoveným důvodem pro konání jednání.

    Ze spojení ústního jednání s koncentrací řízení Nejvyšší správní soud jednoznačně dovodil, že veřejné ústní jednání je nutné opakovat nejen v případě nesplnění povinnosti žadatele informovat o jeho záměru, ale i v dalších případech, na které zákon výslovně nepamatuje. Takovým případem je mj. změna či doplnění žádosti o vydání územního rozhodnutí. Pokud k takové změně či doplnění dojde, stavební úřad musí zvážit, zda bude veřejné ústní jednání opakovat, či zda dá účastníkům řízení možnost uplatnit námitky, dotčeným orgánům stanoviska a veřejnosti připomínky jinou formou. Kritériem přitom je typ a míra změn záměru, které změna či doplnění žádosti přináší. Je-li záměr měněn takovým způsobem, že bude způsobilý zatížit své okolí většími vlivy než v původní veřejně projednané podobě, musí se veřejné ústní jednání opakovat. Tento závěr nepochybně platí i pro případy, kdy by změněný záměr mohl okolí zatížit typově jinými vlivy než záměr původní. V ostatních případech postačí, když stavební úřad bude účastníky řízení a veřejnost o změně či doplnění žádosti informovat (pochopitelně způsobem, jakým jim bylo oznámeno zahájení řízení a konání ústního jednání) a poskytne jim odpovídající možnost k uplatnění námitek či připomínek.

    K závěrům Nejvyššího správního soudu lze jistě doplnit, že ve vztahu k měněným částem záměru či doplněným podkladům se pochopitelně nemůže uplatnit původní koncentrace řízení. Pak by totiž nemělo opakované ústní jednání či jiná forma informování o změně či doplnění žádosti smysl. Námitky či připomínky k měněným částem záměru či doplněným podkladům proto bude možné uplatnit do konce opakovaného veřejného ústního jednání nebo ve lhůtě stanovené stavebním úřadem.

    Při aplikaci tohoto závěru v územních řízeních vedených podle současné právní úpravy je nutné zohlednit skutečnost, že konání ústního jednání již není vždy obligatorní. Pokud jde o případ, kdy se konalo veřejné ústní jednání, tyto závěry se uplatní bezezbytku. Rovněž by se měly uplatnit v případě, kdy stavební úřad od (neveřejného) ústního jednání neupustil. V případě, že se (neveřejné) ústní jednání nekonalo, nemusí se pochopitelně konat ani po změně záměru či jiném doplnění žádosti. Stavební úřad však musí posoudit, zda stále platí, že žádost poskytuje dostatečný podklad pro posouzení záměru, podmínka pro upuštění od ústního jednání je nadále splněna a tento závěr odůvodnit. Vždy však musí účastníky o změně žádosti informovat a dát jim dostatečný prostor uplatnit k ní námitky.

    Vzhledem k častému postupu stavebních úřadů v praxi se domnívám, že jako informace o změně záměru či jiném doplnění žádosti rozhodně nemůže postačit pouhé upozornění na shromáždění podkladů pro rozhodnutí a možnost se s nimi seznámit a vyjádřit se k nim ve smyslu § 36 odst. 3 správního řádu. Podle tohoto ustanovení lze totiž postupovat až v situaci, kdy jsou všechny podklady pro rozhodnutí shromážděny. Mezi tyto podklady přitom v souladu s § 50 odst. 1 správního řádu patří právě i námitky účastníků či připomínky veřejnosti, včetně námitek či připomínek ke změněnému záměru či jinak doplněné žádosti a před jejich uplatněním či marným uplynutí lhůty tak učinit nelze o shromáždění všech podkladů z logiky věci hovořit.

    Závěr

    Se závěry Nejvyššího správního soudu se lze jistě ztotožnit. Samotná absence požadavku na opakování ústního jednání v jiných případech, než při nesplnění informační povinnosti žadatele při konání veřejného ústního jednání, nemůže znamenat, že stavební úřad nebude tímto či jiným vhodným způsobem na změnu záměru či jiné doplnění žádosti reagovat. Ostatně i velká část stavebních úřadů v souladu s výše uvedenými závěry postupuje a i dříve postupovala. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu by pak mělo pomoci jejich postup sjednotit a eliminovat případy, kdy stavební úřady k újmě účastníků řízení či veřejnosti na změny záměru v průběhu územního řízení (někdy jistě i záměrně) nereagují.


    Mgr. Jan Pořízek

    Mgr. Jan Pořízek,
    advokát


    Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář, s. r. o. 

    Longin Business Center
    Na Rybníčku 1329/5
    120 00 Praha 2

    Tel.: +420 296 368 350
    Fax: +420 296 368 351
    e-mail: law.office@mn-legal.eu


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Jan Pořízek ( Mališ Nevrkla Legal )
    17. 2. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Zastavení exekuce
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Společné jmění manželů
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Zastavení exekuce

    Co se rozumí exekucí, jejíž zastavení by odporovalo dobrým mravům, není v soudní praxi dosud vymezeno. S ohledem na znění ustanovení § 55 odst. 9 EŘ jako celku a zjevný záměr...

    Základní kapitál

    Neurčí-li společenská smlouva jinak, pak neudělí-li valná hromada souhlas podle § 222 z. o. k. a nestanoví-li „dodatečnou“ lhůtu pro převzetí vkladové povinnosti osobou, jíž byl...

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.