epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 12. 2014
    ID: 96427upozornění pro uživatele

    Mimosoudní vyrovnání – levnější a rychlejší řešení spotřebitelských sporů?

    Česká republika musí do července 2015 přizpůsobit pravidla o mimosoudním řešení sporů směrnici 2013/11/EU o alternativním řešení spotřebitelských sporů („směrnice“). Implementace má pomoci řešit vzniklé spory mezi spotřebiteli a podniky například ohledně paušálních cestovních zájezdů nebo problematických kupních smluv ještě před případným soudním sporem smírčí cestou. Příslušná novela zákona o ochraně spotřebitele, která k již fungujícímu řízení před finančním arbitrem přináší nové kompetence ČTÚ a ČOI, je v současnosti projednávána Parlamentem ČR („novela“). Návrh má však řadu slabých míst: zejména zvolil kontroverzní vymezení organizací příslušných k řešení sporů a nedořešil otázku vykonatelnosti rozhodnutí. Dále neponechal otevřenou otázku financování, které bude ze státního rozpočtu ročně vyžadovat více než 50 milionů Kč.

    Většina členských států EU má právní úpravu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů výslovně zakotvenou v právním řádu. V některých státech funguje systém takzvaného „urovnávání a řešení sporů“ dle jednotlivých odvětví na regionální i celostátní úrovni, např. v oblastech řešení sporů se zubařem, ve vztahu k užitkovým vozidlům, v rámci nájemních vztahů atd. (např. v Rakousku nebo Německu). Některé státy pak zavedly institut speciálního ombudsmana pro oblast telekomunikace, energetiky nebo finančních služeb (např.  Spojené království). Někde dokonce existuje jediná rada pro řešení všech spotřebitelských sporů (Švédsko). Konečně existují také státy, kde funguje systém urovnávání a řešení sporů podřízený finančnímu dozoru (Maďarsko). 

    Český systém mimosoudního vyrovnání naproti tomu působí poněkud vyprázdněně. Na první pohled – když se podíváme na informace dostupné na webových stránkách Evropské komise ( k dispozici >>> zde ) - by se mohlo zdát, že u nás existuje 19 organizací řešících spory mezi spotřebiteli a podnikateli, ale z uvedených organizací tuto činnost vykonává pouze jedna (SIC Ostrava). V ostatních případech se totiž jedná o neziskové spotřebitelské organizace, které jsou kvůli nedostatku finančních prostředků již více než 5 let v platební neschopnosti. V potaz je třeba vzít též skutečnost, že pilotní projekt Hospodářské komory ČR z let 2008-2009 spočívající ve vybudování 14 kontaktních míst pro řešení spotřebitelských sporů již neměl pokračování. Na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu jsou naopak uvedeny 4 jiné organizace, které řeší spotřebitelské spory ( k dispozici >>> zde ). Z toho pouze 3 se této činnosti prokazatelně věnují (dTest, Sdružení českých spotřebitelů a Spotřebitel net), a to navzdory skutečnosti, že tuto službu veřejnosti stát nijak nedotuje.

    Podle novely by mimosoudní řešení spotřebitelských sporů již dále tyto organizace nevykonávaly, ačkoliv již v této oblasti nabyly mnoho zkušeností. To je paradoxní především ve vztahu ke směrnici, která považuje za nejdůležitější předpoklad výkonu této činnosti právě odbornost a nezávislost (čl. 6 směrnice). Avizovaným důvodem pro vyloučení výše uvedených spotřebitelských organizací je jejich údajná “nedůvěryhodnost” pro podnikatele, aniž by byl tento závěr podrobněji odůvodněn. Pokud budou od roku 2015 služby související s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů poskytovat pouze státní inspekční a dozorčí orgány jako ČOI nebo ČTÚ, které sice splňují kritérium nezávislosti, ale prozatím nesplňují předpoklad odbornosti, zůstane bohužel know-how získané neziskovými organizacemi nevyužito. Novela však předvídá i užitečná opatření. Zejména rozšíření pracovní skupiny a doplnění pravomocí finančního arbitra představují nutná a odůvodněná vylepšení. Otázkou je jen zdáli již dnes přetížený finanční arbitr směrnicí předepsanou lhůtu 90 dnů dodrží.

    Co se týče základního problému vykonatelnosti rozhodnutí dosaženého v rámci mimosoudního jednání, je navrhovaná úprava nedostatečná a vytváří právní nejistotu. Novela sice vyžaduje, aby strany sporu byly informovány o tom, že je rozhodnuti závazné nebo vykonatelné, zároveň však nekonkretizuje, kdy se tak stane a jakou formou.  Je zřejmé, že vykonatelnost rozhodnutí je alfou a omegou účinného prosazování práv spotřebitele, a proto je též jednou z nejdůležitějších otázek celého mimosoudního řešení sporů. Proč by spotřebitelé zbytečně trávili čas mimosoudním řešením sporu, pokud by se obchodník jednání neúčastní a výsledné rozhodnutí nakonec ani neakceptuje, resp. se jím neřídí? Výsledkem takového řízení by byly jen zbytečně vynaložené náklady a frustrovaný spotřebitel. Naplněn by nebyl ani primární cíl celého procesu, jímž je odlehčení obecných soudů od těchto sporů.

    Z mezinárodního srovnání systémů mimosoudního řešení sporů přitom vyplývá řada metod, jak tyto problémy řešit. Některé státy pokutují obchodníky, kteří nejdříve  přislíbí svoji účast v mimosoudním řešení, ale později nespolupracují (Nizozemsko a Bulharsko). V jiných státech získá spotřebitel na základě mimosoudního rozhodnuti vykonatelný titul od soudu (Maďarsko). Jiné státy pak zveřejňují nejenom seznam neúčastnících se obchodníků, tzv. black list, ale i tzv. white list těch, kteří spolupracují. Tyto informace mohou ovlivňovat rozhodnutí spotřebitele při výběru jednotlivých poskytovatelů služeb a zboží. Všechna výše uvedená opatření motivují obchodníka jednat při mimosoudním řešení sporu aktivně, v novele však podobné instrumenty zcela absentují.

    Možností, jak by mohla být novela zkvalitněna, existuje mnoho. Je proto škoda, že se český zákonodárce neinspiruje ani právní úpravou, která dobře funguje v některém z jiných členských států EU. Faktem totiž zůstává, že polovičaté zákonodárství nakonec nepomůže nikomu.


    Dr. iur Rita Sik-Simon,


    Centrum právní komparatistiky
    Univerzita Karlova v Praze
    Právnická fakulta


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Dr. iur Rita Sik-Simon ( Centrum právní komparatistiky )
    19. 12. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Právo na účinné vyšetřování
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.