epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 5. 2016
    ID: 101167upozornění pro uživatele

    Může být poslední den lhůty pro podání nabídek zadavatelem zkrácen?

    Podle ustanovení § 39 odst. 1 zákona 137/2006 Sb., zákona o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), veškeré lhůty určeny veřejným zadavatelem musejí být stanoveny s ohledem na předmět veřejné zakázky. Jak ve stávajícím znění ZVZ, tak i v novém návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) je obligatorně stanovena minimální délka lhůty pro podání nabídek, respektive podání žádostí o účast, a to v závislosti na druhu zadávacího řízení, nebo předpokládané hodnotě samotné veřejné zakázky. V průběhu uplynulých let vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“) řadu rozhodnutí, ve kterých se vyjádřil, mimo jiné, k otázce, zda je zadavatel oprávněn zkrátit poslední den lhůty pro podání nabídek.

    Uplynutí lhůty pro podání nabídek je významným mezníkem jak pro zadavatele, tak i uchazeče, a to u většiny zadávacích řízení. Od tohoto okamžiku zadávací řízení vstupuje do nové fáze, kdy jsou otevřeny obálky s nabídkami uchazečů, poté dochází k procesu hodnocení nabídek a posouzení jejich souladu se zadávacími podmínkami a ZVZ.

    Stanovení přiměřené lhůty pro podání nabídek ze strany zadavatele má dvě hlediska. Jednak je jím zájem zadavatele, aby zadávací řízení proběhlo v co  možná nejkratším časovém úseku a druhým, někdy protichůdným hlediskem je, aby lhůta pro podání nabídek byla zároveň dostatečně dlouhá na to, aby jednotlivým uchazečům umožnila řádně připravit a koncipovat své nabídky.[1]

    Pravidla pro běh lhůty nejsou upravena v ZVZ. Je nutné na ně aplikovat obecná pravidla pro počítání času obsažena v ustanovení § 605 a násl. zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „OZ“). Dle § 605 odst. 1 a odst. 2 OZ platí, že „lhůta nebo doba určená podle dnů počíná dnem, který následuje po skutečnosti rozhodné pro její počátek. Konec lhůty nebo doby určené podle týdnů, měsíců nebo let připadá na den, který se pojmenováním nebo číslem shoduje se dnem, na který připadá skutečnost, od níž se lhůta nebo doba počítá. Není-li takový den v posledním měsíci, připadne konec lhůty nebo doby na poslední den měsíce“. Lhůtou se rozumí tedy „časový úsek stanovený k uplatnění práva“ u příslušného subjektu.[2] Lhůta stanovená podle dní uplyne dnem, který se pojmenováním nebo číslem shoduje se dnem, který připadá na skutečnost, od níž se lhůta počítá.

    Ačkoliv ZVZ, tak i návrh ZZVZ umožňuje zadavateli, aby některé lhůty pro podání nabídek při naplnění podmínek mohl přiměřeně zkrátit, tak toto oprávnění neplatí pro všechny druhy zadávacích řízení.

    Jedním z druhů zadávacích řízení, pro které neplatí výše zmíněná zásada, je zjednodušené podlimitní řízení, pro které výslovně platí § 39 odst. 3 písm. b) bod 2, že „lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než 15 dnů ve zjednodušeném podlimitním řízení“. Návrh  ZZVZ  v ustanovení § 54 odst. 1 uvádí, že lhůta pro podání nabídek bude v případě zjednodušeného podlimitního řízení činit nejméně 11 pracovních dní od zahájení zadávacího řízení, a tedy eventuální zkrácení již tak velmi krátké lhůty pro podání nabídek by postrádalo smysl. K přípustnosti zkrácení posledního dne lhůty pro podání nabídek u zjednodušeného podlimitního řízení jsou spojena i rozhodnutí ÚOHS, ve kterých se orgán dohledu k této otázce vyjadřoval.

    ÚOHS v roce 2012 vydal rozhodnutí,[3] ve kterém uložil sankci ve výši 50.000 Kč za spáchání správního deliktu zadavateli, jenž nedodržel podmínku 15-denní lhůty pro podání nabídek v rámci zjednodušeného podlimitního řízení. ÚOHS konstatoval, že „zadavatel tedy nedodržel minimální lhůtu pro podání nabídek u podlimitních veřejných zakázek zadávaných ve zjednodušeném podlimitním řízení, která podle ustanovení § 39 odst. 3 písm. b) bod 2 zákona nesmí být kratší než 15 dní, neboť stanovil konec lhůty na sobotu 19. 12. 2009 do 12 h, ačkoliv měla být stanovena do 19. 12. 2009 do 24 hodin. Zadavatel tak mohl omezit okruh potenciálních dodavatelů, kteří se mohli ucházet o veřejnou zakázku a případně nabídnout výhodnější plnění pro zadavatele, a tento postup tak mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, přičemž zadavatel uzavřel smlouvu na plnění veřejné zakázky“.

    ÚOHS v otázce zkrácení lhůty pro podání nabídek u zjednodušeného podlimitního řízení navázal v minulém roce i ve svém v dalším rozhodnutí,[4] v jehož odůvodnění jednak odkázal na výše uvedené rozhodnutí z roku 2012, a dále také poukázal na to, že
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    zadavatel mohl svým jednáním omezit okruh potenciálních dodavatelů, kteří se mohli ucházet o veřejnou zakázku a případně nabídnout výhodnější podmínky plnění pro zadavatele, tj. např. nemuseli stihnout nabídky ve zkrácené lhůtě zpracovat nebo je takto stanovená lhůta od podání nabídky odradila. ÚOHS tak ve svém prvoinstančním rozhodnutí opětovně potvrdil, že poslední den lhůty pro podání nabídek nemůže být zkrácený, ale musí trvat nejméně do 24.00 hod.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Na základě výše uvedeného se může zdát, že otázka případného zkrácení posledního dne u lhůty pro podání nabídek, již byla aplikační praxí v minulosti vyřešena. Přesto se domnívám, že v případě krajní situace nemusí vždy platit výše uvedený restriktivní výklad ÚOHS. 

    Tuto skutečnost primárně dokumentuji na prvostupňovém rozhodnutí[5] ÚOHS z roku 2008, které bylo téhož roku potvrzeno v rámci přezkumného řízení i předsedou ÚOHS.[6] . Jedná se pravděpodobně o první rozhodnutí, ve kterém ÚOHS připustil možnost, aby mohl být poslední den lhůty pro podání nabídek zadavatelem zkrácen. V šetřeném případě zadavatel předal výzvu pro podání nabídek k poštovní přepravě 17. 10. 2007 a konec lhůty pro podání nabídek byl stanoven na 1. 11. 2007 do 10.00 hod.  ÚOHS k postupu zadavatele spočívající odeslání výzvy uchazečům a jejím uveřejnění uvedl následující: „Z výše uvedených skutečností vyplývá, že zadavatel stanovil lhůtu pro podání nabídek ve zjednodušeném podlimitním řízení v souladu s § 39 odst. 3 písm. b) bod 2. zákona, neboť dodržel zákonem stanovenou minimální lhůtu, kterou je povinen podle zákona stanovit dodavatelům pro podání nabídek, a to přestože patnáctý den lhůta pro podání nabídek končila a dodavatelé museli patnáctý den lhůty nabídky podat“.

    Jako další příklad ne zcela restriktivního výkladu v otázce běhu posledního dne u lhůty pro podání nabídek odkazuji na druhostupňové rozhodnutí předsedy ÚOHS,[7] kterým byla snížena výše peněžité pokuty pro zadavatele z původně stanovených 60.000 Kč na 30.000 Kč. Skutkově se jednalo o otevřené podlimitní řízení, které bylo zadavatelem zahájeno dne 25. 4. 2013. Konec lhůty pro podání nabídek byl stanoven na 17. 5. 2013 do 10.00 hod. Předseda ÚOHS v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že „přestože souhlasím s Úřadem, že na základě § 48 odst. 3 zákona může podat nabídku rovněž dodavatel, který zadavatele nepožádal o poskytnutí zadávací dokumentace či který si zadávací dokumentaci nevyzvedl, musím se přiklonit spíše k tvrzení, že omezení potenciálního okruhu uchazečů, kteří by mohli zadavateli podat výhodnější nabídku, pokud by nebyla lhůta pro podání nabídek nezákonně zadavatelem zkrácena, je v tomto případě spíše menší. Jinými slovy, nelze a priori vyloučit, jak dovodil Úřad, že dodavatel, který si od zadavatele vyžádal neveřejnou část zadávací dokumentace, ji neposkytl dalšímu dodavateli nebo širšímu okruhu dodavatelů, kteří by mohli podat výhodnější nabídku, nicméně je třeba objektivně připustit, že taková situace je méně pravděpodobná“. Předseda ÚOHS v rámci přezkumu prvostupňového rozhodnutí využil správního uvážení a správně zohlednil, že lhůta pro podání nabídek byla zadavatelem zkrácena jenom 14 hodin. Pravděpodobně nejdůležitějším hlediskem ale bylo, že nabídku podali všichni uchazeči, kteří o plnění veřejné zakázky projevili zájem tím, že si zažádali o poskytnutí neveřejné části zadávací dokumentace. To znamená, že zkrácení posledního dne lhůty pro podání nabídek ze strany zadavatele mělo minimální vliv na účast potencionálních uchazečů v předmětném zadávacím řízení.

    I přes výše uvedené nelze předpokládat, že  ÚOHS  k otázce zkrácení posledního dne lhůty pro podání nabídek bude přistupovat měně formalisticky, než tak činil doposud. V souladu se stávající i připravovanou novou právní úpravou zadávání veřejných zakázek lze proto doporučit, aby zadavatelé nezkracovali poslední den lhůty pro podání nabídek, či žádostí o účast u žádného z druhů zadávacího řízení. Pokud se přesto zadavatel rozhodne zkrátit poslední den lhůty pro podání nabídek, musí svůj postup zejména řádně odůvodnit tím, že samotné zkrácení poslední dne lhůty pro podání nabídek nemělo podstatný vliv na výběr nejlepší nabídky, respektive vliv na účast potencionálních uchazečů v zadávacím řízení.

     
    JUDr. Radoslav Lukovič,
    advokátní koncipient


    Společná advokátní kancelář Balcar, Hrouzek, Veselý, Zelenková

    Palác Riesů
    Panská 895/6
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 222 231 133
    Fax:    +420 222 231 819
    e-mail:    sak@akspol.cz

     
    ------------------------------------
    [1] JURČÍK, Radek. Zákon o veřejných zakázkách, Komentář. 3. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. s. 288.
    [2] ŠVESTKA, Jiří., DVOŘÁK, Jan., FIALA, Josef. a kol. Občanský zákoník. Komentář. Svazek I. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2014. s. 1521.
    [3] Rozhodnutí ÚOHS ze dne 02.04.2012, č.j.: ÚOHS-S207/2011/VZ-16332/2011/520/Ema.
    [4] Rozhodnutí ÚOHS ze dne 21.09.2015, č.j.: ÚOHS-S0623/2015/VZ-29348/2015/523/MKv.
    [5] Rozhodnutí ÚOHS ze dne 15.01.2008, č.j.: S354/2007/VZ-24271/2007/520-KV.
    [6] Rozhodnutí ÚOHS, ze dne 30.06.2008, č.j.: R036/2008/02-13050/2008/310-Hr. Nutné dále uvést, že v předmětném druhostupňovém rozhodnutí proti rozkladu podaného zadavatelem se ale předseda ÚOHS podrobněji otázkou případného zkrácení posledního dne lhůty pro podání nabídek nezabývá, prvostupňové rozhodnutí je jako celek potvrzeno.
    [7] Rozhodnutí ÚOHS ze dne 08.07.2015, č.j.: ÚOHS-R308/2014/VZ-16946/2015/323/KKř.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Radoslav Lukovič ( Společná advokátní kancelář Balcar, Hrouzek, Veselý, Zelenková )
    2. 5. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.