epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 5. 2024
    ID: 118031upozornění pro uživatele

    Nákup reklamy – transparentnost VS sofistikovaný nákup

    Transparentnost versus sofistikovaný nákup reklamy: Článek poskytuje detailní pohled na procesy nákupu reklamy a zamyšlení nad trendem k vyšší transparentnosti v nákupu reklamního prostoru a analyzuje základní výzvy spojené s rozhodováním mezi transparentností a sofistikovanými metodami nákupu. Autor nabízí praktické rady pro efektivní rozhodování a zdůrazňuje důležitost vyváženého přístupu. Pro čtenáře je tento článek cenným průvodcem v oblasti reklamy, který jim pomáhá lépe porozumět současným trendům a rozhodovacím procesům při nákupu reklamních prostorů.

    Pokud zadavatel reklamy hledá maximální efektivitu pro své kampaně, záleží spíše na tom, jaké si zvolí cíle, poradce a subdodavatele, než na transparentním přístupu k nákupu reklamního plnění.

    Nákup reklamního prostoru a času je záležitostí, kterou pravidelně řeší většina velkých a středně velkých korporací po celém světě. Společnosti s větší potřebou mediální komunikace obvykle k nákupu reklamního prostoru a času využívají prostředníky nebo zprostředkovatele. Nejčastějším typem takových subdodavatelů jsou mediální agentury. V České republice, stejně jako ve většině Evropy, je zvykem, že mediální agentury vystupují v roli prostředníka. Mediální prostor a čas tedy nakupují od médií či jejich zástupců vlastním jménem a na vlastní účet a stejně tak jej následně i prodávají svým klientům. V tomto uspořádání se může tzv. transparentní nákup reklamního prostoru a času jevit jako nelogický, neboť omezuje smluvní volnost na straně prostředníka. Nicméně potenciální výhodnost této varianty obchodování s reklamním prostorem a časem stále láká řadu klientů. Které parametry jsou pro efektivní nákup reklamního prostoru a času však opravdu rozhodující? Je to opravdu transparentnost, nebo vede cesta jinudy? Vezměte prosím na vědomí, že tento článek je značně generalizující a i s ohledem na omezení jeho rozsahu nemá ambici obsáhnout právní náhled na mediální nákup v celé jeho komplexnosti.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Transparentní princip nákupu reklamního prostoru a času spočívá ve smluvní úpravě, která cenu reklamního prostoru a času účtovanou prostředníkem finálnímu klientovi odvozuje čistě od ceny, kterou účtuje prostředníkovi médium, a to obvykle v poměru 1:1. Prostředník nemá právo vytvářet marži a jeho jedinou odměnou je standardně poplatek určený jako procentní sazba z ceny nákupu reklamního prostoru označovaný jako „fee“. Na první pohled by se mohlo zdát, že z pohledu klienta jde o velmi výhodné uspořádání. Zájemce o reklamu totiž dostane komplexní službu mediální agentury, včetně plánování kampaní a nákupu reklamního prostoru a času, a zaplatí za to jen fee ve výši několika procent. Je to ale ve skutečnosti opravdu nejvýhodnější varianta?

    Odpověď na předchozí otázku není snadná. Matematika je v tomto případě spíše na straně transparentního modelu, ve kterém klient platí cenu účtovanou médiem a fee. Vzhledem k tomu, že fee je obvykle hrazeno i v netransparentních variantách, je tedy v transparentním modelu jediným viditelným nákladem na straně zadavatele nákupu reklamního prostoru. Netransparentní varianta by tak měla teoreticky vždy vyjít dráž. Tohoto závěru se někteří marketingoví manažeři drží tak usilovně, že se jinými nabídkami ani nezabývají. Přitom na rozdíl od výše popsané teorie je praxe často odlišná. Některé mediální agentury jsou připraveny nabídnout klientům nezanedbatelně výhodnější podmínky, pokud se při nákupu a prodeji reklamního prostoru a času nemusí řídit extrémně svazujícími pravidly transparentního nákupu. Tato pravidla jim totiž znemožňují využití některých jejich obchodních dovedností. Faktorem je i to, že transparentní omezení nevytvářejí prostředí pro dodatečnou motivaci kontinuálně zlepšovat cenové a další parametry kampaní. Obecně lze na straně agentury v této variantě očekávat zapojení více nástrojů a kreativity k dosažení lepších parametrů kampaní, včetně jejich ceny.

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Pro posouzení výhodnosti jednotlivých smluvních variant nákupu reklamního prostoru a času je vedle porovnání jednotkové ceny reklamy zásadní, aby zadavatel dokázal vyhodnotit celkovou kvalitu a efektivitu v porovnání s náklady na své kampaně. V této souvislosti je mimo jiné podstatné, aby klient správně identifikoval, jakou kvalitu reklamního plnění potřebuje a chce nakoupit. Kupříkladu v případě reklamního času v televizním vysílání může optimalizace tohoto typu představovat v ceně plnění velmi zásadní rozdíl. Při běžných rozpočtech větších zadavatelů, které se pohybují v desítkách až stovkách milionů korun, jde často o velmi vysoké částky. Chyby tohoto druhu mohou mít zásadní dopady nejen na cenu, ale i na efektivitu komunikace klienta, a přebijí téměř s jistotou případné výhody plynoucí z volby nákupu v transparentním či netransparentním režimu.

    V neposlední řadě je pro zajištění maximální efektivity reklamního nákupu důležité, aby klient věnoval pozornost smluvnímu zakotvení pravidel, na kterých se pro dodávku mediálních služeb dohodl. Nesprávně či nedostatečně nastavené podmínky spolupráce mohou vést k budoucím sporům a v kritických okamžicích mohou představovat velmi zásadní těžkosti při plnění komunikačních a marketingových cílů klienta. Pokud se strany neshodnou na obsahu podmínek, pak je nepravděpodobné i jejich dosažení.

    Logickým závěrem tedy je, že nemá smysl trvat na jakýchkoli dogmatech. Zadavatelé by měli nabídky mediálního plnění posuzovat z hlediska celkové kvality a ceny. V této souvislosti doporučuji posuzovat nejen vlastní obchodní nabídku, ale pozornost věnovat i výběru partnerů, které klient pověří mediálním plánováním a nákupem reklamního prostoru a času. S ohledem na velmi kompetitivní prostředí a specifika obchodování s mediálním prostorem hraje významnou roli i volba právního poradce, který mimo jiné zajistí, že mezi stranami nebudou vznikat zbytečné nejasnosti.


    Mgr. Ing. Pavel Kejla


    MELKUS KEJLA & PARTNERS advokátní kancelář s.r.o.

    Washingtonova 1624/5
    110 00 Praha 1

    Tel.:   +420 725 907 365
    e-mail: info@melkuskejla.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ing. Pavel Kejla (MELKUS KEJLA & PARTNERS)
    17. 5. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Klamavá reklama
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.