epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
15. 12. 2023
ID: 117331upozornění pro uživatele

Novela zákona o obcích - přehled nejzásadnějších změn

S účinností od 1. ledna 2024 by měla[1] nabýt účinnosti novela právního předpisu, který zřejmě nejvíce zasahuje do každodenního chodu obcí a měst – zákona 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Ačkoliv se na první pohled jedná spíše o kosmetickou novelu, některé změny jsou poměrně zásadní a je třeba na ně upozornit.

V tiskových zprávách se nejčastěji dozvídáme o zakotvení institutu společenství obcí, respektive o tzv. létajícím úředníkovi, do fungování obcí a měst však výraznějším způsobem zasahuje úprava v oblasti odměňování či změny fungování a pravomocí některých obecních orgánů.

Odměňování

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

V květnu roku 2023 vydal Ústavní soud nález (sp. zn. Pl. ÚS 22/22), kterým zrušil některá ustanovení zákona o obcích věnující se odměňování členů zastupitelstev obcí a především pak i nařízení vlády 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků. Aby Ústavní soud však poskytl dostatečný časový prostor pro reakci zákonodárce, odložil vykonatelnost nálezu k 31. prosinci 2023. Účinky zrušení tedy nastávají až ke konci roku 2023.

Novelizované znění zákona o obcích i nadále obsahuje komplexní úpravu odměňování členů zastupitelstev obcí přímo v zákoně, přílohou zákona je pak dobře známá tabulka odstupňovaná dle velikostní kategorie obce a dle vykonávané funkce, s rozlišením toho, zda je zastupitel pro výkon své funkce dlouhodobě uvolněn (uvolněná funkce), či nikoliv (neuvolněná funkce). Podstatným rozdílem je však to, že tabulka již neobsahuje konkrétní částky, nýbrž koeficienty s několika desetinnými místy.

Reklama
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným  (online - živé vysílání) - 3.6.2025
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
3.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
3 285 Kč bez DPH

Koupit

Výše odměny uvolněných členů zastupitelstva obce se nově stanoví jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu uvedeného právě v této tabulce. Ve vztahu k neuvolněným členům zastupitelstva obce se pak principiálně jako doposud tímto výpočtem stanoví maximální výše odměny takového zastupitele, jelikož výši odměny neuvolněných zastupitelů stanovuje svým usnesením zastupitelstvo dané obce. Výše odměny může být 0 Kč (vyjma neuvolněného starosty) až do výše odpovídající zmíněnému součinu.

Za základnu se pak považuje průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství dosažená za první pololetí předchozího kalendářního roku podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu známých k 1. říjnu předchozího kalendářního roku. Zjednodušeně řečeno, základnou se rozumí průměrná měsíční mzda za první pololetí kalendářního roku, ta bude ovlivňovat výši odměny, respektive maximální výši odměny, pro další kalendářní rok.[2]

Důvodem této změny je snaha zavést automatickou valorizaci odměn členů zastupitelstev obcí. Automatická valorizace však nastane pouze u uvolněných členů zastupitelstva (těm vzniká nárok na odměnu v konkrétní výši přímo ze zákona), v případě neuvolněných členů zastupitelstva se budou pouze měnit hranice maximální výše odměny. K případnému navýšení či snížení odměny bude (nadále) zapotřebí usnesení zastupitelstva.

Ačkoliv se odměna bude určovat součinem průměrné mzdy a koeficientu, bude stále nezbytné odměnu stanovit v celých korunách (zaokrouhleno nahoru).

Ve vztahu k odměňování se zpřesňuje i úprava možného souběhu funkcí v mezivolebním období či omezení doby, po kterou je nutné vyčkat na ověření podmínek nároku na odchodné. Slevuje se i z požadavku na uvedení návrhu na mimořádnou odměnu jako samostatného bodu na pozvánce na připravované zasedání zastupitelstva obce, stále by však v rámci zasedání zastupitelstva obce mělo jít o samostatný bod – bude jej však možné navrhnout např. i během zasedání zastupitelstva obce. Příspěvek na penzijní připojištění či životní pojištění bude možné poskytovat i neuvolněným členům zastupitelstva obce. Sjednocuje se i úprava toho, jak naložit s nevyčerpanou dovolenou uvolněného člena zastupitelstva obce při skončení výkonu funkce – bude se vždy poskytovat náhrada.

Distanční účast

Od doby šíření onemocnění Covid-19 se řeší i možnost distanční účasti členů zastupitelstva obce či rady obce (či i dalších orgánů), kdy v době mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví byla (i s ohledem na okolnosti) tato možnost Ministerstvem vnitra připuštěna, byť takovou možnost zákon o obcích výslovně nestanovil. I po skončení všech opatření a omezení se Ministerstvo vnitra přiklánělo k  výkladu, že je nadále možné, aby byla účast např. člena zastupitelstva obce zajištěna distančně on-line prostředky s přenosem obrazu i zvuku tak, aby byl zajištěna možnost výkonu všech práv spojených s danou funkcí.

Novela možnost distanční účasti zakotvuje do textu zákona výslovně za podmínky předchozího uvedení této možnosti v jednacím řádu zastupitelstva obce (či rady obce). Obce však nejsou povinny této možnosti využít, nejsou tedy ani povinny distanční účast členů svých orgánů zajišťovat.

Zákon tedy podmiňuje distanční účast předchozím stanovením této možnosti v jednacím řádu, obousměrným přenosem obrazu i zvuku a dále tím, že se tento člen zastupitelstva (či rady) obce bude i tak moci účastnit zasedání nebo schůze osobně v místě konání.

Jak budou pravidla v jednacím řádu nastavena a do jakých detailů rozepsána pak zákonodárce ponechává na uvážení obcí.

Pravomoci a fungování obecních orgánů

Další významnou změnou je nepochybně navýšení finančních limitů u vyhrazených pravomocí zastupitelstva obce (dary, dotace, návratné finanční výpomoci, prominutí dluhu, vzdání se práva, postoupení pohledávek, zastavení movitých věcí), kdy dochází k navýšení těchto limitů na pětinásobek.[3]  Zároveň se mj. doplňuje výslovně pravomoc zastupitelstva schvalovat střednědobý výhled rozpočtu (doposud nutnost schválit střednědobý výhled rozpočtu zsatupitelstvem obce vyplývala ze zákona 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).

Dále dochází k posílení pravomocí starosty obce v době např. krizových stavů, epidemií či jiných katastrof, kdy může některé pravomoci rady obce vykonávat sám.

Významnou změnou je zmírnění časového tlaku na vyhotovení zápisů ze zastupitelstva či rady obce, kdy zápisy bude nezbytné vyhotovit do 15 dnů, namísto dosavadních 10 dnů v případě zastupitelstva  a 7 dnů v případě rady. Prodlužuje se i lhůta[4] pro konání náhradního zasedání zastupitelstva obce v případech, kdy zastupitelstvo nebylo usnášeníschopné.

Do textu zákona se rovněž doplňuje, že například doba krizového stavu či mimořádných opatření se nezapočítává do běhu lhůt pro konání zasedání zastupitelstva obce. Novela reaguje i na některé nešvary vztahující se k mezivolebnímu období, kdy docházelo k účelovým rezignacím zastupitelů i náhradníků, což mohlo mít za následek určitou paralýzu fungování obce (mj. se posilují pravomoci zastupitelstva, u něhož poklesl počet členů pod 5 nebo o více než jednu polovinu – může volit starostu, místostarostu, radu obce, stanovit odměnu atd.).

Společenství obcí a létající úředník

Úplnou novinkou je nepochybně zavedení kvalifikované formy svazku obcí – tzv. společenství obcí, které by mělo umožňovat užší spolupráci obcí nejenom v rozsahu samostatné působnosti, ale též pro některé správní činnosti, které by mohl pro členské obce vykonávat zaměstnanec společenství obcí – onen zmíněný létající úředník. Společenství obcí by mělo sdružovat alespoň 15 obcí, nebo alespoň tři pětiny všech obcí ze správního obvodu obce s rozšířenou působností. Současně tyto obce musejí spadat do stejného správního obvodu obce s rozšířenou působností. Nejvyšším orgánem společenství bude shromáždění starostů, v jehož čele bude stát předseda, který bude volen shromážděním starostů z jeho řad.

Jak hojně bude institut společenství obcí využíván a jakým způsobem ukáže až praxe.

Nad rámec výše uvedených změn pak novela obsahuje i několik dílčích úprav například v ustanoveních upravujících dozor a kontrolu či neplnění povinností orgány obce při výkonu přenesené působnosti.

Mgr. Bc. Tomáš Auer,
specialista na odpadovou legislativu

 

Advokátní kancelář KVB
 
KVB advokátní kancelář s.r.o.
 
Teplého 2786
530 02 Pardubice 
 
Tel.:   +420 226 259 401
e-mail: pravnik@akkvb.cz
 

[1] K 22. listopadu 2023 platí, že novela byla schválena Poslaneckou sněmovnou a doručena Senátu. S ohledem na naléhavost (ve vztahu k odměňování) však lze očekávat její schválení skutečně s účinností od 1. ledna 2024.

[2] Dle údajů ČSÚ průměrná mzda v prvním pololetí roku 2023 dosáhla částky 42 249 Kč. Výši základny by mělo vyhlásit Ministerstvo vnitra sdělením ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, mělo by se však jednat o uvedenou částku, z níž by se mělo vycházet při odměňování v roce 2024.

[3] Dosavadní částky 20 000 Kč se mění na 100 000 Kč, u dotací a návratných finančních výpomocí se částka z 50 000 Kč navyšuje na 250 000 Kč.

[4] Z dosavadních 15 dní na 21 dní.


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Bc. Tomáš Auer (KVB)
15. 12. 2023
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
  • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
  • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
  • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
  • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
  • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
  • 10 otázek pro ... Petru Zaoralovou
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • 10 otázek pro ... Michala Jaška
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
  • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
  • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Trestný čin poškození věřitele

Soudní rozhodnutí

Obnova trestního řízení

Je-li v řízení o povolení obnovy coby nový důkaz předložen úřední záznam výpovědi poškozeného jako důležitého svědka, kterou byla podstatným způsobem změněna jeho...

Náhrada nákladů poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

Přizná-li soud poškozené nárok na náhradu nákladů podle § 154 odst. 2 trestního řádu, protože jí nebyl přiznán nárok na náhradu škody, a zároveň výši přiznaných nákladů...

Náhrada nákladů řízení (exkluzivně pro předplatitele)

Proti rozhodnutím o částkách svou výší bagatelních, u nichž zákon nepřipouští dovolání, je důvodnost ústavní stížnosti s výjimkou extrémních rozhodnutí vyloučena. Stejně tak...

Náklady řízení – překvapivé rozhodnutí (exkluzivně pro předplatitele)

Při rozhodování o náhradě nákladů řízení nelze úspěch či neúspěch procesních stran posuzovat ve vztahu k řízení jako celku, nýbrž je nutno každou věc, tj. každý nárok, jenž...

Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

Odvolací soud poruší právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jestliže vyhodnotí důkazy provedené soudem prvního stupně jinak, než jak...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.