epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 8. 2008
    ID: 55135upozornění pro uživatele

    Ochrana potenciálních kulturních památek před jejich pravomocným prohlášením za kulturní památku

    Smyslem tohoto příspěvku je popsat mechanismus předběžné ochrany jak vyplývá ze zákona 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „památkový zákon“, zákona 500/2004 Sb., správní řád, v znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a zákona 141/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní zákon“).

    DPP

    Význam otázek spjatých s předběžnou památkovou ochranou lze demonstrovat např. na případu Kulturního domu Trávník (či Komuna) v Přerově z února 2007.

    Ačkoli česká právní úprava obsahuje ustanovení týkající se ochrany věcí[1] – potenciálních kulturních památek, ani tato ustanovení, ani aktivity nevládních organizací a místních občanů, ani na místě zasahující ministr kultury nebyli schopni zabránit odstranění stavby výše uvedené potenciální kulturní památky. Na objekt Kulturního domu Trávník, z něhož byla předtím sňata památková ochrana, bylo vydáno rozhodnutí o odstranění stavby. Ministerstvo kultury pojalo záměr objekt znovu prohlásit za kulturní památku, nicméně vyrozumění o zahájení řízení o prohlášení za kulturní památku se nepodařilo doručit do sídla vlastníka – právnické osoby. Objekt byl po několika dnech, kdy se kauza pravidelně objevovala v hlavních zpravodajských pořadech i na stránkách novin, srovnán se zemí.


    „Předběžná“ památková ochrana

    Vázána preambulí vlastní Ústavy i svými mezinárodními závazky[2] je Česká republika povinna chránit své kulturní dědictví. Děje se tak za pomoci prohlašování věcí s kulturní hodnotou za kulturní památky. Věci prohlášené kulturními památkami jsou chráněny státem před nevhodnými zásahy a zejména proti poškození či zničení. Vlastnické právo vlastníků kulturních památek je tím omezováno, neboť „veřejný zájem“ na ochraně kulturních památek přesahuje jejich samotnou majetkovou podstatu.

    Aby mohlo být dosahováno cíle ochrany kulturních památek, musí samozřejmě existovat mechanismy ochrany věcí, které kulturními památkami samy o sobě nejsou, ale o nichž se lze důvodně domnívat, že vykazují „památkovou hodnotu“ a je rovněž dáno kvalifikované očekávání, že se kulturními památkami stanou. Ustanoveními, která takovéto objekty chrání, jsou ustanovení § 3 odst. 2) a § 3 odst. 3) památkového zákona.

    Praktický význam automatické ochrany potenciálních kulturních památek je zřejmý. Není zapotřebí zvlášť vydávat předběžné opatření zakazující vlastníkovi poškozování nebo zničení předmětu řízení, neboť těmito povinnostmi je vázán již v okamžiku doručení vyrozumění. Není tedy možné, aby takovéto povinnosti vzaly za své nebo aby byl vlastník takovýchto povinností a zákazů jiným způsobem zproštěn právě s ohledem na zrušení předběžného opatření.

    Pro naše účely je možné konstatovat, že památkovou ochranu objektů je možné rozčlenit do čtyř skupin:

         1) Ochrana samotných kulturních památek (jednotlivé objekty, které byly prohlášeny za kulturní památku)
         2) Ochrana prostředí/okolí samotných kulturních památek (jednotlivé objekty v „ochranném pásmu“ památkově chráněného objektu)
         3) Ochrana památkových zón a rezervací
         4) Ochrana objektů, o nichž je vedeno řízení o jejich prohlášení za kulturní památku.

    Zatímco v případech ad 2 a 3 je chráněn širší kontext kulturních památek či genius loci památkové zóny či rezervace, v případech ad 1 a 4 se již jedná přímo o ochranu kulturních památek a potenciálních kulturních památek jako takových.

    Ochrana kulturních památek se tedy vztahuje primárně na statky, které jsou za kulturní památky prohlášeny. Pozornost si nicméně zaslouží i nepamátkové objekty, které podléhají speciální „předběžné“ památkové ochraně. Jistým „vedlejším efektem“ ochrany potenciálních kulturních památek je skutečnost, že ochrana věci, o níž je správní řízení vedeno, představuje i ochranu samotného výkonu veřejné moci na úseku správy kulturních památek. Osoba, která se vědomě dopustí jednání za účelem zničení takovéhoto předmětu tak brání výkonu státní moci na předmětném úseku, byť by se nejednalo o její primární úmysl.


    Obsah „předběžné“ památkové ochrany

    Předběžná památková ochrana se týká věcí, o nichž bylo zahájeno řízení o prohlášení věci za kulturní památku. Toto řízení se zahajuje dvojím způsobem: na návrh (kdy je řízení zahájeno dnem doručení návrhu Ministerstvu kultury), nebo z moci úřední Ministerstvem kultury dnem doručení vyrozumění o zahájení řízení vlastníku potenciální kulturní památky.

    Návrh na prohlášení věci za kulturní památku nezná co do oprávněných subjektů omezení. Jinými slovy řečeno, návrh na zahájení řízení o prohlášení věci za kulturní památku může podat kdokoli, nejenom vlastník či odborná instituce typu Ministerstva kultury či Národního památkového ústavu. Je-li ovšem k podání návrhu oprávněn každý, je vhodné vzít v potaz mj. to, že se podobný návrh může stát nástrojem umožňujícím šikanu vlastníka objektu či dokonce nekorektní praktiky konkurenčního boje.

    Konkrétní povinnosti, které se s předběžnou památkovou ochranou pojí jsou zejména povinnost:
         - „chránit věc před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání“, jak vyplývá z § 3 odst. 3 památkového zákona
         - zákaz potenciální kulturní památku „zničit, poškodit, učinit neupotřebitelnou nebo zašantročit“ plynoucí z § 258 zákona trestního.


    Subjekty povinné z „předběžné“ památkové ochrany

    Povinnosti ve vztahu k potenciální kulturní památce váží primárně vlastníka či vlastníky. Toto ustanovení je pochopitelné. Sotva lze spravedlivě požadovat po každém jednotlivci, aby přizpůsoboval své chování probíhajícímu řízení o prohlášení věci za kulturní památku vedenému Ministerstvem kultury, obzvláště za situace, kdy informace o probíhajícím řízení nejsou běžně přístupné a lze je získat (například na rozdíl od postupů pořizování územního plánu, procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí apod. – byť se nejedná o správní řízení) v podstatě jen postupem podle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Na druhou stranu je stejně pochopitelné, že má-li být určitý předmět chráněn před poškozením ze strany vlastníka či vlastníků, není jediný důvod, proč jej nechránit také proti zásahům kohokoli jiného.

    Kromě vlastníka jsou povinnostmi v souladu s ustanovením § 43 odst. 3 památkového zákona vázáni rovněž: „správce a uživatel takové věci, jakož i ten, kdo s ní nakládá jako se svou a je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu věc patří.“

    Zatímco pojmy „vlastník“, „ten, kdo s ní nakládá jako se svou a je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu věc patří“ či „uživatel“ se jeví být relativně bezproblémové, termín „správce“ už tak jasný být nemusí. Termín správce samotný památkový zákon nedefinuje. Bezpochyby by takovou osobou mohli být správci podle zvláštních předpisů (insolvenční správce, nucený správce, správce dědictví). V jejich případě by však například záměr odstranění potenciální kulturní památky mohl přesahovat rozsah oprávnění, jimiž jsou příslušnými zákony vybaveni.

    Ze zákona rovněž jasně nevyplývá, jestli je, či není možné za správce pro účely předběžné památkové ochrany považovat například smluvní partnery vlastníka, jejichž úkoly tkví mj. v úpravách prováděných na potenciální kulturní památce.

    Lze se snad oprávněně domnívat, že by bylo vhodné, kdyby byli povinnostmi dle ustanovení § 3 odst. 3 památkového zákona vázáni všichni účastníci řízení o prohlášení za kulturní památku. Nejen tedy vlastník potenciální kulturní památky, ale rovněž „dotčené osoby“. Zde ovšem vyvstávají otázky účastenství především s ohledem na ustanovení § 27 odst. 1 písm. b) a § 27 odst. 2) správního řádu. Do jaké míry je možné potenciálního smluvního partnera vlastníka – stavební společnost – považovat za účastníka řízení podle některého z výše uvedených ustanovení a rovněž spíše praktická otázka, jak se správní orgán dozví, kdo všechno může být dotčenou osobou.


    Časový režim „předběžné“ památkové ochrany

    Předběžná památková ochrana končí ke dni právní moci rozhodnutí o prohlášení za kulturní památku, neboť je nahrazena kvalifikovanější ochranou kulturní památky. V případě neprohlášení věci za kulturní památku končí dnem právní moci rozhodnutí o ne-prohlášení bez náhrady.

    Počátek ochrany se odvíjí od doručení vyrozumění o řízení. Už s doručením vlastníku se mohou spojovat otázky týkající se například spoluvlastnictví. Doručení jednomu ze spoluvlastníků totiž nemůže zakládat povinnosti jiným osobám, nežli právě jemu. Z hlediska okamžiku vzniku povinnosti podle ustanovení § 3 odst. 3 památkového zákona je logické, aby tyto povinnosti osoby vázaly od okamžiku doručení vyrozumění podle § 3 odst. 2 jim samotným.

    Z výše uvedeného vyplývá, že předběžná památková ochrana není nástrojem, který by potenciální kulturní památku chránil proti všem. Představuje pouze adresný příkaz konkrétním osobám, aby se chovaly zákonem předepsaným způsobem. Po prohlášení věci kulturní památkou je však k šetrnému zacházení s touto památkou podle ustanovení § 9 odst. 3) památkového zákona povinen již každý.


    Kolize s akty státní správy na úseku stavebního řádu

    Konkrétně na případu Kulturního domu Trávník v Přerově lze demonstrovat možnou kolizi dobré víry vlastníka potenciálně památkově chráněné nemovitosti plynoucí z vydaného, popřípadě dokonce pravomocného správního rozhodnutí (lhostejno zda stavebního povolení či povolení odstranění stavby) s povinnostmi plynoucími z doručení vyrozumění o řízení o prohlášení za kulturní památku.

    Ačkoli lze poukázat na požadavek právní jistoty vlastníka nemovitosti založené na pravomocném rozhodnutí stavebního úřadu a rovněž riziko toho, že návrh na prohlášení památkové ochrany může být podán za účelem šikany či nekorektního konkurenčního boje, neplatí, že by vydané povolení zprošťovalo vlastníka nemovitosti povinností podle ustanovení § 3 odst. 3) památkového zákona.


    Sankce při porušení „předběžné“ památkové ochrany

    Neplnění povinností plynoucích z předběžné památkové ochrany může vést k uplatnění sankcí. Tyto sankce vyplývají jednak z předpisů práva správního, jednak z trestního zákona.


    Nástroje správního práva:

    Správní sankce v podobě pokut předpokládá sám památkový zákon. Dle § 35 odst. 1 písm. a) lze „právnické osobě, nebo fyzické osobě oprávněné k podnikání, která při výkonu svého podnikání nechrání věc před poškozením, zničením nebo odcizením od doručení vyrozumění o podání návrhu na prohlášení věci za kulturní památku nebo o tom, že ministerstvo kultury hodlá věc prohlásit za kulturní památku z vlastního podnětu, až do rozhodnutí ministerstva kultury“ uložit pokutu až do výše 2.000.000 Kč. Sankcí ve stejné výši je podle ustanovení § 39 odst. 1 písm. a) možné uložit za přestupek s téměř totožnou skutkovou podstatou.

    Do 20. srpna 2008, kdy nabyl účinnosti zákon 307/2008 Sb., kterým se mění zákon 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, byla výše pokut předmětem kritiky. V případě pokuty za přestupky fyzických osob bylo totiž možné uložit pokutu do výše 10.000 Kč, za správní delikt právnických či podnikajících fyzických osob se jednalo o pokutu ve výši až 100.000 Kč.

    Vedle toho počítá s možností uložení pokuty ve výši do 15.000 Kč rovněž zákon 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů a to za jednání, jímž pachatel poruší zvláštní právní předpis o ochraně předmětů nebo souborů předmětů kultovní, muzejní nebo galerijní hodnoty. Kromě nižší výše sankce ustanovení neřeší ochranu potenciální kulturní památky ze strany vlastníka, která je předmětem zvláštní právní úpravy památkovým zákonem.


    Trestněprávní nástroje:

    Kromě uvedeného systému sankcí ve správním právu se na ochraně kulturních památek podílí mimo jiné i právo trestní. Trestní zákon obsahuje jednu skutkovou podstatu, která se výrazněji dotýká chráněných kulturních zájmů. Jde o trestný čin zneužívání vlastnictví spočívající ve zničení, poškození nebo zašantročení vlastní věci, či v učinění této věci neupotřebitelnou. Ustanovení postihuje trestem vlastníka a v některých případech i jeho smluvní partnery (stavební podnikatele) jako spolupachatele.

    Pro případnou aplikaci ustanovení § 258 trestního zákona jsou významné zejména dva aspekty:

         1) Okamžik, od kterého podléhá kulturní objekt ochraně podle zvláštního předpisu pro účely trestního zákona

         Širší formulace ustanovení § 258 trestního zákona napovídá, že skutková podstata trestného činu pokrývá skutky zaměřené nejen proti kulturním   památkám jako takovým, ale rovněž proti objektům, na něž se vztahuje předběžná památková ochrana. Vzhledem k tomu, že vlastníka i jiné osoby váží stanovené povinnosti až od okamžiku doručení vyrozumění o zahájení řízení, nelze než uzavřít, že tato ochrana podle zvláštního právního předpisu náleží potenciálním kulturním památkám až od okamžiku tohoto doručení.

         2) Osoba, která může mít kulturní objekt za věc „vlastní“ ve smyslu trestního zákona

         Ne zcela jasnou se jeví rovněž otázka šíře definice pojmu „věc vlastní“ podle ustanovení § 258 trestního zákona. Již z rozsudku Nejvyššího soudu č. 8 Tdo 503/2005 ze dne 18. května 2005 vyplývá, že takovou osobou nelze rozumět pouze vlastníka věci, nýbrž také osoby, které s takovými předměty nakládají „ jako s věcmi vlastními“. Z uvedeného judikátu nevyplývá zcela konkrétně, na které osoby by se měla skutková podstata vztahovat a jestli je za osobu, jíž je potenciální kulturní památka vlastní, možné považovat rovněž „správce a uživatele takové věci, jakož i toho, kdo s ní nakládá jako se svou a je se zřetelem ke všem okolnostem v dobré víře, že mu věc patří.“ podle ustanovení § 43 odst. 2) památkového zákona, případně výše zmiňované smluvní partnery vlastníka potenciální kulturní památky apod. Dovolím si nicméně vyjádřit názor, že zahrnutí těchto osob do okruhu povinných podle ustanovení § 258 trestního zákona, by znamenalo nepřípustné rozšíření skupiny pachatelů.

    Sankcí podle ustanovení § 258 trestního zákona je trest odnětí svobody až na dvě léta, peněžitý trest nebo propadnutí věci.

    Jiné skutkové podstaty se nejeví způsobilé vyřešit problémy, na které upozornila demolice Kulturního domu Trávník:

         a) poškozování cizí věci
         Samotná skutková podstata trestného činu poškozování cizí věci i její systematické zařazení prozrazují, že není vhodným nástrojem ochrany potenciálních památek už jen proto, že ochrana kulturního dědictví není cílem, k němuž by ustanovení § 257 trestního zákona mělo primárně vést.

         b) výtržnictví
         Není trestným činem, jenž by svou povahou dost dobře naplňoval účely ochrany potenciální kulturní památky. Jak bylo výše nastíněno, nelze povinností zachování potenciální kulturní památky z hlediska zájmu na ochraně kulturního dědictví vázat každou jednotlivou osobu a případná sankce za poškození by se tak mohla odehrávat spíše na úrovni majetkové. V případě totiž, že někdo hanobí historickou nebo kulturní památku, musí si být vědom toho, že se o památku jedná.

         c) maření výkonu úředního rozhodnutí
         S ohledem na znění trestního zákona, ustálenou českou judikaturu [3]  a koneckonců i obdobnou právní úpravu v zahraničí [4] lze konstatovat, že konání, jímž jeho činitel zmaří správní proces a tedy vydání správního rozhodnutí, nenaplňuje i přes svou zjevnou a snad nepopiratelnou společenskou nebezpečnost skutkovou podstatu trestného činu, neboť tato je zacílena na postih nerespektování již vydaného správního rozhodnutí a lze ji vnímat nejenom jako prostředek napomáhající vymožení tohoto rozhodnutí, ale i jako sankci za „pohrdání“ daným orgánem.

    Ačkoli se někomu může jevit nepochybné, že zmaření vydání správního rozhodnutí je vlastně zmařením jeho pozdějšího výkonu (bez ohledu na to, jakou povinnost či právo rozhodnutí přizná či uloží), konstrukce ustanovení současného § 171 trestního zákona ani § 335 zamýšleného trestního zákoníku se na takto tenký led nepouští.


    Závěr

    Jaké tedy plynou pro jednotlivé subjekty povinnosti ve vztahu k potenciálním kulturním památkám v souvislosti s řízením o jejich prohlášení?

    Povinnostmi stanovenými relevantními předpisy jsou povinnost chránit věc před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání, jakož i zákaz potenciální kulturní památku zničit, poškodit, učinit neupotřebitelnou nebo zašantročit.

    Předně jsou to povinnosti vázající konkrétní subjekty, zejména vlastníka, který disponuje mj. právem věc ve svém vlastnictví zničit. V případě převažujícího společenského zájmu na zachování předmětu vlastnictví soukromé osoby je ovšem nezbytné vlastníkova práva omezit.

    Kromě toho jsou povinnostmi zachování potenciální kulturní památky vázány rovněž některé další osoby. Dodržování těchto povinností lze po nich nicméně požadovat pouze v případě, že se o probíhajícím řízení o prohlášení objektu za kulturní památku měly možnost kvalifikovaně dovědět.

    Nepominutelným problémem právní úpravy na úseku kulturních památek je otázka doručování. Správní řád předpokládá doručování do sídla osoby, přičemž pokud se jedná ochranu potenciální nemovité kulturní památky v době jejího ohrožení demolicí, bývá zpravidla možné nejpovolanějšího adresáta – stavebního podnikatele – zastihnout přímo na místě a možná rovnou při provádění činností, jichž by se měl v souladu ustanovením § 3 odst. 3) památkového zákona zdržet. Doručení stavbyvedoucímu by mělo být doručením pro záchranu ohrožené potenciální kulturní památky dostatečným, zvláště pokud by v takovém případě tuto osobu mohla stihnout sankce za spáchaný trestný čin.

    Mgr. Adam Gromnica

    Advokátní kancelář Dáňa, Pergl & Partneři

    Na Ořechovce 580/4
    162 00 Praha 6 - Střešovice

    tel.: +420-224 232 611
    fax: +420-233 313 067
    e-mail: akdpp@akdpp.cz

    --------------------------------------------------------------------------------

    [1]  Věcmi rozumíme (podle občanského zákoníku) věci movité i nemovité. S ohledem na jistá specifika se tento příspěvek zaměří spíše na věci nemovité, konkrétně stavby.
    [2]  Evropská úmluva o ochraně architektonického dědictví (vyhlášena sdělením Ministerstva zahraničních věcí 73/2000 Sb.m.s.
    [3]  Viz např.: Rozsudek NS č. 6 Tdo 733/2003 ze dne 9. července 2003.
    [4]  § 348 zákona č. 300/2005 Z.z., trestného zákona



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Adam Gromnica ( Advokátní kancelář Dáňa, Pergl & Partneři )
    29. 8. 2008

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
    • Pozvánka na valnou hromadu akciové společnosti
    • Sugestivní a kapciózní otázky při výslechu v trestním řízení
    • Obecně k přezkumu úkonů policejního orgánu
    • K ochrannému rozsahu norem v § 220 a 221 trestního zákoníku, aneb koho a před jakou újmou zákon vlastně chrání
    • Splnění zákonných předpokladů pro vzetí do tzv. útěkové vazby se zaměřením na cizince zadržené v ČR
    • Co všechno může být poplašná zpráva

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.