epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 3. 2011
    ID: 72054upozornění pro uživatele

    Polemika alibistického ex-úředníka

    Původně jsem neměl v úmyslu na článek s titulkem „Daňová politika a souběh funkcí - polemika s Petrem Chrenkem“ reagovat, protože jsem v něm žádnou zásadní věcnou polemiku neshledal. Nicméně, po množících se upozorněních od svých přátel advokátů a daňových poradců, kteří se mě ptali, co jsem autorovi článku provedl, rozhodl jsem se přeci jenom zareagovat a uvést několik faktických poznámek, abych spíše odpověděl na položené otázky.

     

    PricewaterhouseCoopers

    Na úvod předestírám, že se nechci ani vymlouvat, ani obhajovat. Nevzdávám se jakékoliv odpovědnosti za to, že jsem za svého působení na ministerstvu financí (MF) neřešil dílčí či parametrické změny v daňovém systému. Vzhledem ke svému zamýšlenému krátkodobému působení jsem to nepovažoval za svou prioritu. Na rozdíl od přípravy a prosazováni komplexní změny daňového systému, která zahrnuje nový daňový řád, transformaci daňové správy na jedno inkasní místo a konečně nový zákon o daních z příjmů. Ten bude sjednocovat hmotně-právní úpravu pojistného na sociální a zdravotní pojištění a realizaci tzv. harmonizace vyměřovacích základů pro daně a pojištění.

    Nechci ani polemizovat s názorem pana Novotného, či hodnotit, zda se v případě rozsudku Nejvyššího správího soudu jednalo o průlomové soudní rozhodnutí ve věci souběhu či nikoliv. Faktem ale zůstává, že i když byla soukromoprávní judikatura konzistentní, ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo změnit legislativu a připustit souběh až na základě zmíněného rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

    Také nechci polemizovat s tím, jak si pan Novotný představuje, že by ministerstvo financí, případně jeho náměstek, měl z pozice ústředního orgánu státní správy zasahovat do správní praxe daňových orgánů a kontrolovat je, zda v jednotlivých případech „ignorovaly faktické obcházení zákona o daních z příjmu a konstantní rozhodovací praxi českých soudů, které se k tomuto souběhu opakovaně vyjádřily“, případně jak se vypořádaly s předběžnou otázkou. 

    Cílem mého článku bylo podívat se na problematiku souběhu trochu z jiného pohledu a poukázat na to, že k podobným situacím dochází zejména z důvodu neprovázanosti politik jednotlivých rezortů a následně právního prostředí, kdy si poplatník vybírá menší zlo, které v konečném důsledku může vést až k obcházení zákonů. Neprovázanost právního systému vyplývá z přílišného resortizmu jednotlivých politik a časté novelizace zákonů bez důsledné analýzy, bez hodnocení alternativ a jejich dopadu. Je otázkou, zda vnější přípomínkové řízení, které by mělo de iure tento problém řešit, plní svoji funkci a je tím správným nástrojem.

    Autor polemického článku však zřejmě nepochopil význam slova zákonodárce, který jsem ve svém článku použil jako zkratku pro celý zákonodárný proces a jeho aktéry, tedy včetně ministerských úředníků, kteří jsou většinou na začátku tohoto procesu a různých lobbistů, kteří „hlídají a korigují“ zákonodárný proces v parlamentě, tedy na jeho konci. 

    Při této příležitosti bych se však rád zastal svých bývalých kolegů, které pan Novotný ve svém polemickém článku nazývá „alibistickými úředníky, kteří obviňují zákonodárce z nelogičnosti zákonů a soudy z nepředvídatelné interpretace, aniž by sami přiznali svůj podíl na existenci stávajícího legislativního prostředí“. Pokud jde o problematiku souběhu, tito „alibističtí úředníci“ připravili řešení problému účasti na pojištění i daňové uznatelnosti odměny za výkon funkce člena statutárního orgánu na pracovních jednáních ve dnech 12. března a 20. května 2009 v rámci mezirezortní tematické pracovní skupiny (TPS4 – Harmonizace vyměřovacích základů) projektu Jednoho inkasního místa a nového zákona o daních z příjmů. V této mezirezortní pracovní skupině, které jsem měl čest přesedat, trvale působí jak zástupci MF, MPSV a MZD na úrovni vrchních ředitelů, ředitelů odborů i odborných referentů pro věcnou i legislativní problematiku, tak přizvaní externí experti na veřejnoprávní pojištění. Toto řešení bylo součástí materiálu „Základní teze harmonizace“, který byl podkladem pro přípravu usnesení Fischerovy vlády pro sjednocení hmotně-právní úpravy daní a odvodů do jednoho zákona. Tento materiál dnes slouží jako předloha při přípravě nového zákona o důchodových daních, který, doufám, spatří světlo světa za Nečasovy vlády.

    Na závěr, bych si dovolil jenom konstatovat, že komplexní legislativní proces, a to nejenom v České republice, pokud se dělá standardně a transparentně, trvá od myšlenky, přes schválení koncepce/tezí, dopadové analýzy, někdy věcného záměru schvalovaného vládou a následně přípravy a projednávání a připomínkování paragrafového znění, schválení vládou a senátem a konečně podpisem pana prezidenta hodně dlouho. Z mé zkušenosti, minimálně 2 roky, pokud se to nedělá cestou sněmovních přílepků či dílčích novel. Tímto si nechci postěžovat nad složitostí procesu. Ten je takový jaký je a má svá pravidla. A právě proto by stálo za to, abychom mnohem zodpovědněji přistupovali ke každé změně legislativy, a to nejenom daňové, protože stabilita systému je hodnota sama o osobě. Daňové zákony by proto měly být obecnější a nadčasové. Neměly by představovat „kuchařku“ na vyplnění daňového přiznání. Na to by měly stačit podrobnější metodické příručky a návody, které jsou běžné ve všech rozvinutých zemích. Pokud má však někdo představu, že by dokázal systém, který se budoval desetiletí, vylepšit rychleji, doporučuji, aby si to vyzkoušel, a nejenom se uchyloval k líbivé kritice „alibistických úředníků“.


    Peter Chrenko

    Peter Chrenko,
    partner v Daňovém a právním oddělení PwC ČR


    PricewaterhouseCoopers Česká republika, s.r.o.

    Kateřinská 40/466
    120 00 Praha 2

    Tel:  +420 251 151 111
    Fax: +420 251 156 111
    e-mail: pricewaterhousecoopers.cz@cz.pwc.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


     


    Peter Chrenko ( PwC ČR )
    9. 3. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • DEAL MONITOR
    • Adhezní řízení v praxi
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Exekuce
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Novela trestního zákoníku
    • Klamavá reklama
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.