epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 10. 2019
    ID: 110140upozornění pro uživatele

    Povinnost vyznačit v předběžném oznámení informaci o zkrácení lhůt pro doručení nabídek a obecně ke lhůtě pro podání nabídek

    V praxi zjevně i nadále činí problém správně vyplnit předběžné oznámení dle § 34 zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen „ZZVZ“) a v návaznosti na to dle ZZVZ zkrátit lhůty pro podání nabídek v otevřeném nadlimitním řízení. Považujeme tedy za vhodné si některé základní principy tímto článkem připomenout.

    Nejdříve tedy k předběžnému oznámení, na základě kterého je možné zkrátit lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení v nadlimitním režimu.

    Dle § 34 ZZVZ je zadavatel oprávněn uveřejnit formou předběžného oznámení svůj úmysl zahájit zadávací řízení. Předběžné oznámení se následně odesílá k uveřejnění způsobem podle § 212 ZZVZ.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zadavatel může zkrátit lhůtu pro podání nabídek až na 15 dnů, zveřejnil-li dle § 34 ZZVZ předběžné oznámení, které odeslal k uveřejnění alespoň 35 dnů a nejvýše 12 měsíců před dnem, kdy zahájil otevřené řízení odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení[1].

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Bližší vodítka pro vyplnění formuláře předběžného oznámení dle § 212 ZZVZ dávají Metodické pokyny a validační pravidla pro vyplnění formuláře F01 (dále jen „Metodické pokyny“). Dle Metodických pokynů v případě zkrácení lhůt zadavatel označí ve formuláři předběžného oznámení políčko u informace „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek.“    

    Metodické pokyny nejsou prováděcím právním předpisem, kterým je vyhláška 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele (dále jen „vyhláška 168/2016 Sb.“).

    V příloze č. 7 vyhlášky 168/2016 Sb. v části A „Informace, jež mají být uvedeny v předběžném oznámení podle § 7 písm. a) vyhlášky“ není výslovně stanovena povinnost zadavatele vyznačit informace o zkrácení lhůt pro podání nabídek.

    § 1 vyhlášky 168/2016 Sb. uvádí, že vyhláška upravuje formuláře pro uveřejňování informací dle ZVZZ v návaznosti na přímo využitelný předpis Evropské unie. V poznámce pod čarou je uveden odkaz na prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1986[2].

    Prováděcí nařízení stanoví povinnost využívat pro zveřejnění standardní formuláře uvedené v přílohách Prováděcího nařízení. Formulář předběžného oznámení je uveden v Příloze I. Prováděcího nařízení a obsahuje závazné informace určené ke zveřejnění. Mimo jiné je v tomto formuláři uvedeno políčko k označení informace: „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek.“

    Obsah předběžného oznámení s uvedením informace o zkrácení lhůty pro doručení nabídek vyplývá z přímo použitelného právního předpisu Evropské unie a zadavatelé jsou tak tímto obsahem vázáni. V případě, že hodlají zkrátit lhůty pro podání nabídek v nadlimitním otevřeném řízení, jsou povinni v předběžném oznámení tuto informaci řádně vyznačit.

    Ostatně jinak by ani nedávalo smysl takové předběžné oznámení zveřejňovat, neboť by se dodavatelé se zkrácením lhůty pro podání nabídek nemohli seznámit a na podání nabídek ve zkrácené lhůtě reagovat. Jiný postup by byl dle našeho názoru v rozporu se základními zásadami definovanými § 6 ZZVZ.

    Zkrácení lhůty pro podání nabídek zveřejněním předběžného oznámení je možností, nikoliv povinností zadavatele. Tedy v případě, že je předmět veřejné zakázky natolik složitý, komplexní či technicky náročný, a zpracování nabídek na tento předmět není možné provést ve lhůtě 15 kalendářních dní, nelze ze strany zadavatele automaticky přistoupit ke zkrácení lhůt. Byť by naplnil všechny požadavky ZZVZ (a tedy i správně označil ve formuláři předběžného oznámení políčko „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek“).

    K problematice stanovení lhůty pro podání nabídek se opakovaně vyjadřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“). Z rozhodnutí ÚOHS vyplývá, že zadavatel je při stanovení lhůty pro podání nabídek povinen poskytnout všem potenciálním dodavatelům dostatečný prostor pro seznámení se se zadávacími podmínkami a pro přípravu nabídky.[3] V mnoha případech tedy minimální lhůta pro podání nabídek stanovená ZZVZ nemusí být a nebude dostatečně přiměřenou pro přípravu a podání nabídek.   

    Shrnutí

    Hodlá-li zadavatel zkrátit na základě předběžného oznámení lhůtu pro podání nabídek, měl by věnovat maximální pozornost vyplňování formuláře předběžného oznámení. Obsah předběžného oznámení je stanoven přímo použitelným právním předpisem Evropské unie, a je tedy závazný pro okruh zadavatelů, kterých se dotýká.  

    Nevyplní-li zadavatel v předběžném oznámení informaci o zkrácení lhůty, není dle našeho názoru oprávněn lhůty v otevřeném nadlimitním řízení zkrátit. Pokud lhůtu již zkrátil, měl by přistoupit k nápravě. Nápravu je dle našeho názoru možné učinit před uplynutím zkrácené lhůty pro podání nabídek tak, že zadavatel stanoví novou lhůtu pro podání nabídek v rozsahu dle § 57 ZZVZ a zároveň v rozsahu přiměřeném pro přípravu a podání nabídek. A ke zveřejněnému předběžnému oznámení nebude nadále přihlížet.  

    Lhůta pro podání nabídek musí vždy a za každých okolností zohledňovat složitost přípravy nabídek a nesmí omezit možnost potenciálních dodavatelů podat své nabídky na plnění předmětu veřejné zakázky.


    Mgr. Tomáš Rydvan,
    partner


    Mgr. Dita Seménková,
    advokátka
     

    ŘANDA HAVEL LEGAL advokátní kancelář s.r.o.

    Truhlářská 13-15
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 222 537 500 – 501
    Fax:    +420 222 537 510
    e-mail:    office.prague@randalegal.com

     

    [1] § 57 odst. 2 písm. a) ZZVZ.

    [2] Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1986 ze dne 11. listopadu 2015, kterým se stanoví standardní formuláře pro uveřejňování oznámení v oblasti zadávání veřejných zakázek a kterým se zrušuje prováděcí nařízení (EU) č. 842/2011 (v textu dále jen „Prováděcí nařízení“).

    [3] Viz například rozhodnutí ÚOHS č.j.: ÚOHS-S0486/2017/VZ-03745/2018/521/RŠu ze dne 6. února 2018 „Účelem lhůty pro podání nabídek je informovat dodavatele o předmětu veřejné zakázky a umožnit dodavatelům obeznámit se s veškerými povinnostmi a požadavky zadávacího řízení, objektivně se rozhodnout, zda se zadávacího řízení zúčastní, a v konečné fázi sestavit a předložit nabídku splňující veškeré zadavatelovy požadavky… Úřad dále v souvislosti se lhůtou pro podání nabídek doplňuje, že zákonem stanovená lhůta je chápána jako minimální lhůta pro podání nabídek a zadavatel při jejím stanovení musí reflektovat předmět veřejné zakázky a základní zásady zadávání veřejných zakázek, zakotvené v § 6 zákona, zejm. právě zásadu přiměřenosti. Stanovením přiměřené lhůty pro podání nabídek při zohlednění předmětu veřejné zakázky se zabýval Krajský soud v Brně např. ve svém rozsudku č. j. 29 Af 47/2013.“


     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Tomáš Rydvan, Mgr. Dita Seménková (ŘANDA HAVEL LEGAL)
    24. 10. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, DUBEN 2025
    • Aktivní legitimace k podání námitek proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním
    • Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, BŘEZEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ÚNOR 2025
    • Byznys a paragrafy, díl 4.: Náhrada škody a újmy ve veřejných zakázkách
    • Předkládání návrhu smlouvy v nabídce v zadávacím řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, LEDEN 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.