epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference_Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi
24. 10. 2019
ID: 110140upozornění pro uživatele

Povinnost vyznačit v předběžném oznámení informaci o zkrácení lhůt pro doručení nabídek a obecně ke lhůtě pro podání nabídek

V praxi zjevně i nadále činí problém správně vyplnit předběžné oznámení dle § 34 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (dále jen „ZZVZ“) a v návaznosti na to dle ZZVZ zkrátit lhůty pro podání nabídek v otevřeném nadlimitním řízení. Považujeme tedy za vhodné si některé základní principy tímto článkem připomenout.

Nejdříve tedy k předběžnému oznámení, na základě kterého je možné zkrátit lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení v nadlimitním režimu.

Dle § 34 ZZVZ je zadavatel oprávněn uveřejnit formou předběžného oznámení svůj úmysl zahájit zadávací řízení. Předběžné oznámení se následně odesílá k uveřejnění způsobem podle § 212 ZZVZ.

Zadavatel může zkrátit lhůtu pro podání nabídek až na 15 dnů, zveřejnil-li dle § 34 ZZVZ předběžné oznámení, které odeslal k uveřejnění alespoň 35 dnů a nejvýše 12 měsíců před dnem, kdy zahájil otevřené řízení odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení[1].

Bližší vodítka pro vyplnění formuláře předběžného oznámení dle § 212 ZZVZ dávají Metodické pokyny a validační pravidla pro vyplnění formuláře F01 (dále jen „Metodické pokyny“). Dle Metodických pokynů v případě zkrácení lhůt zadavatel označí ve formuláři předběžného oznámení políčko u informace „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek.“    

Metodické pokyny nejsou prováděcím právním předpisem, kterým je vyhláška č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele (dále jen „vyhláška 168/2016 Sb.“).

V příloze č. 7 vyhlášky 168/2016 Sb. v části A „Informace, jež mají být uvedeny v předběžném oznámení podle § 7 písm. a) vyhlášky“ není výslovně stanovena povinnost zadavatele vyznačit informace o zkrácení lhůt pro podání nabídek.

§ 1 vyhlášky 168/2016 Sb. uvádí, že vyhláška upravuje formuláře pro uveřejňování informací dle ZVZZ v návaznosti na přímo využitelný předpis Evropské unie. V poznámce pod čarou je uveden odkaz na prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1986[2].

Prováděcí nařízení stanoví povinnost využívat pro zveřejnění standardní formuláře uvedené v přílohách Prováděcího nařízení. Formulář předběžného oznámení je uveden v Příloze I. Prováděcího nařízení a obsahuje závazné informace určené ke zveřejnění. Mimo jiné je v tomto formuláři uvedeno políčko k označení informace: „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek.“

Obsah předběžného oznámení s uvedením informace o zkrácení lhůty pro doručení nabídek vyplývá z přímo použitelného právního předpisu Evropské unie a zadavatelé jsou tak tímto obsahem vázáni. V případě, že hodlají zkrátit lhůty pro podání nabídek v nadlimitním otevřeném řízení, jsou povinni v předběžném oznámení tuto informaci řádně vyznačit.

Ostatně jinak by ani nedávalo smysl takové předběžné oznámení zveřejňovat, neboť by se dodavatelé se zkrácením lhůty pro podání nabídek nemohli seznámit a na podání nabídek ve zkrácené lhůtě reagovat. Jiný postup by byl dle našeho názoru v rozporu se základními zásadami definovanými § 6 ZZVZ.

Zkrácení lhůty pro podání nabídek zveřejněním předběžného oznámení je možností, nikoliv povinností zadavatele. Tedy v případě, že je předmět veřejné zakázky natolik složitý, komplexní či technicky náročný, a zpracování nabídek na tento předmět není možné provést ve lhůtě 15 kalendářních dní, nelze ze strany zadavatele automaticky přistoupit ke zkrácení lhůt. Byť by naplnil všechny požadavky ZZVZ (a tedy i správně označil ve formuláři předběžného oznámení políčko „Na základě tohoto oznámení budou zkráceny lhůty pro doručení nabídek“).

K problematice stanovení lhůty pro podání nabídek se opakovaně vyjadřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“). Z rozhodnutí ÚOHS vyplývá, že zadavatel je při stanovení lhůty pro podání nabídek povinen poskytnout všem potenciálním dodavatelům dostatečný prostor pro seznámení se se zadávacími podmínkami a pro přípravu nabídky.[3] V mnoha případech tedy minimální lhůta pro podání nabídek stanovená ZZVZ nemusí být a nebude dostatečně přiměřenou pro přípravu a podání nabídek.   

Shrnutí

Hodlá-li zadavatel zkrátit na základě předběžného oznámení lhůtu pro podání nabídek, měl by věnovat maximální pozornost vyplňování formuláře předběžného oznámení. Obsah předběžného oznámení je stanoven přímo použitelným právním předpisem Evropské unie, a je tedy závazný pro okruh zadavatelů, kterých se dotýká.  

Nevyplní-li zadavatel v předběžném oznámení informaci o zkrácení lhůty, není dle našeho názoru oprávněn lhůty v otevřeném nadlimitním řízení zkrátit. Pokud lhůtu již zkrátil, měl by přistoupit k nápravě. Nápravu je dle našeho názoru možné učinit před uplynutím zkrácené lhůty pro podání nabídek tak, že zadavatel stanoví novou lhůtu pro podání nabídek v rozsahu dle § 57 ZZVZ a zároveň v rozsahu přiměřeném pro přípravu a podání nabídek. A ke zveřejněnému předběžnému oznámení nebude nadále přihlížet.  

Lhůta pro podání nabídek musí vždy a za každých okolností zohledňovat složitost přípravy nabídek a nesmí omezit možnost potenciálních dodavatelů podat své nabídky na plnění předmětu veřejné zakázky.


Mgr. Tomáš Rydvan,
partner


Mgr. Dita Seménková,
advokátka
 

ŘANDA HAVEL LEGAL advokátní kancelář s.r.o.

Truhlářská 13-15
110 00  Praha 1

Tel.:    +420 222 537 500 – 501
Fax:    +420 222 537 510
e-mail:    office.prague@randalegal.com

 

[1] § 57 odst. 2 písm. a) ZZVZ.

[2] Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1986 ze dne 11. listopadu 2015, kterým se stanoví standardní formuláře pro uveřejňování oznámení v oblasti zadávání veřejných zakázek a kterým se zrušuje prováděcí nařízení (EU) č. 842/2011 (v textu dále jen „Prováděcí nařízení“).

[3] Viz například rozhodnutí ÚOHS č.j.: ÚOHS-S0486/2017/VZ-03745/2018/521/RŠu ze dne 6. února 2018 „Účelem lhůty pro podání nabídek je informovat dodavatele o předmětu veřejné zakázky a umožnit dodavatelům obeznámit se s veškerými povinnostmi a požadavky zadávacího řízení, objektivně se rozhodnout, zda se zadávacího řízení zúčastní, a v konečné fázi sestavit a předložit nabídku splňující veškeré zadavatelovy požadavky… Úřad dále v souvislosti se lhůtou pro podání nabídek doplňuje, že zákonem stanovená lhůta je chápána jako minimální lhůta pro podání nabídek a zadavatel při jejím stanovení musí reflektovat předmět veřejné zakázky a základní zásady zadávání veřejných zakázek, zakotvené v § 6 zákona, zejm. právě zásadu přiměřenosti. Stanovením přiměřené lhůty pro podání nabídek při zohlednění předmětu veřejné zakázky se zabýval Krajský soud v Brně např. ve svém rozsudku č. j. 29 Af 47/2013.“


 


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Tomáš Rydvan, Mgr. Dita Seménková (ŘANDA HAVEL LEGAL)
24. 10. 2019
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Jak je to s nepřípustným přenášením odpovědnosti za správnost a úplnost zadávacích podmínek
  • Akvizice v režimu veřejných zakázek
  • Prokazování základní způsobilosti v situaci, kdy je dodavatel členem skupiny registrované k DPH
  • Měl by zadavatel rozhodovat o námitkách proti zadávacím podmínkám až po otevření nabídek?
  • Dynamický nákupní systém – změny v roce 2021
  • Smlouva o fiduciárním postoupení pohledávky z pohledu zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
  • Údajná povinnost elektronického uzavírání smluv na veřejné zakázky
  • IT bezpečnost při zadávání veřejných zakázek
  • Změna závazku ze smlouvy na plnění veřejné zakázky v kontextu vyšší moci
  • Zpětvzetí účastníka zadávacího řízení, obrana účastníka zadávacího řízení
  • Nevyváženost smlouvy jako indikátor netransparentnosti veřejné zakázky

Související produkty

Online kurzy

  • Zadávání sektorových veřejných zakázek a zadávání koncesí dle ZZVZ
  • Výjimky ze zadávacího řízení
  • Spolupráce zadavatelů
  • Základní změny a novinky, které přináší ZZVZ (zadávací řízení, režimy a zvláštní postupy)
  • Podstatná změna závazků (smlouvy) ve světle ZZVZ a judikatury
Lektoři kurzů
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
Mgr. Jan Hlavsa
Mgr. Jan Hlavsa
Kurzy lektora
Mgr. Jan Měkota
Mgr. Jan Měkota
Kurzy lektora
Mgr. Michal Kožár
Mgr. Michal Kožár
Kurzy lektora
Mgr. David Říčný
Mgr. David Říčný
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Zaměstnavatel přijímá zaměstnance – pozor na povinnosti
  • 10 otázek pro ... Kláru Long Slámovou
  • ELMA-THERM znovu na scéně a snad již naposledy
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Náklady řízení
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Možné alternativy úpravy styku nezletilého s rodičem při svěření nezletilého do péče druhého rodiče
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Novinky v odpovědnosti statutárních orgánů obchodních korporací
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Nájem bytu

O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li...

Majetková podstata

Insolvenční zákon výslovně upravuje, jaké pohledávky a v jakém pořadí jsou v insolvenčním řízení uspokojovány, stejně jako způsoby jejich uplatnění. Výslovně v § 165 odst. 2...

Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

Žádné ustanovení insolvenčního zákona nebrání tomu, aby tam, kde je zvoleným způsobem oddlužení plnění splátkového kalendáře po dobu (nejdéle) 5 let, byl před vydáním...

Odměna advokáta

Podle § 71 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zůstávají pravomocná rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, který byl zrušen (s výjimkou rozsudku vydaného v...

Přípustnost dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

Je-li předmětem řízení o odpůrčí žalobě insolvenčního správce požadavek na určení neúčinnosti plateb (uskutečněných bankovními převody) a (současně) požadavek na vydání...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

Nejčtenější články

Souběh podání výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru

Při výkonu závislé práce se zaměstnanec může dopustit různých prohřešků proti pracovnímu právu s různým stupněm intenzity provinění. Zákoník práce rozlišuje mezi soustavným...

PRÁVNICKÁ FIRMA ROKU 2020 - VÝSLEDKOVÁ LISTINA

Společnost EPRAVO.CZ vyhlásila výsledky již 13. ročníku firemního žebříčku Právnická firma roku. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo, stejně jako v minulých letech...

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a změna zákona o daních z příjmů

Dne 26. září 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., jímž se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a jenž mění další...

Fotografování na veřejně přístupných místech povoleno?

Fotografujete na veřejně přístupných místech nebo na veřejném prostranství? A je v tom vlastně rozdíl? V praxi se stále častěji setkáváme s dotazy týkajícími se problematiky...

Zajímavý posun soudní judikatury ve věci přezkoumávání rozhodčích nálezů jako exekučních titulů

Ústavní soud ve svém nálezu pod sp. zn. II.ÚS 3194/18 ze dne 1. 4. 2019 shrnul svoji dosavadní rozhodovací praxi a vyjádřil se k možnosti soudního přezkumu exekučních titulů v...

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů