epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    5. 11. 2021
    ID: 113758upozornění pro uživatele

    Povinnosti influencerů na sociálních sítích - rozsudek Spolkového soudního dvora

    Influnceři jsou již nedílnou součástí marketingu. Ať již se jedná o Instagram nebo jiné sociální sítě, dokáží pomoci virální propagace oslovit významné množství publika. Zákazníci z podstaty věří více lidem a jejich zkušenostem, než značkám. A nejvíce samozřejmě důvěřují osobnostem, které jsou známé a populární. Poměrně nevinné schéma založené na principu, kdy populární osoba užívá určitých služeb, případně určité zboží má však svá úskalí. Leckdy si recipient neuvědomí reklamní a ryze komerční charakter obsahu příspěvku influencera, tedy že dotyčný influencer provádí prezentaci na ryze komerční bázi.

    Jak však nahlížet na influencerství z pohledu zákona. Neexistuje doposud žádná speciální úprava influecerství. Je tak nutno vycházet při případné regulaci z obecných předpisů a ustanovení pro reklamu, tedy ze zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, případně je případně možno aplikovat zákon č. 634/1992, o ochraně spotřebitele.

    Právní rozbor toho, co influencerství je a jaká je jeho pozice v systému regulace obchodních sdělení můžeme nalézt v nejnovější judikatuře německého soudnictví, a to konkrétně v rozsudcích Spolkového soudního dvora (Bundesgerichthof), publikovanými dne 9. září 2021 pod č.j. IZR 125/20; IZR 126/20 a IZR 90/20.[1] Vzhledem k tomu, že právní úprava reklamy v Německu vychází z unijního práva, je možno uvedený rozsudek považovat za inspirativní i mimo hranice německé jurisdikce.

    Z obsahu rozsudků.

    Žalobcem ve všech třech řízeních bylo  sdružení, zastřešující ochranu obchodních zájmů, které namítalo nekalosoutěžní praktiky influencerů v podobě zastírání charakteru příspěvků. Konkrétní protiprávní jednání se týkalo propagace služeb a zboží (fitnes, malinový džem), přičemž příspěvky na instagramových profilech obsahovaly takzvané „tap tagy“, které přesměrují uživatele na instagramový profil příslušného prodejce.

    Reklama
    Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    19.10.2022 09:003 025 Kč s DPH
    2 500 Kč bez DPH

    Koupit

    Spolkový soudní dvůr dospěl k závěru, že sporné příspěvky na Instagramu jsou obchodními ujednáními ve smyslu § 2 odst. 1 č. 1 UWG, který rozumí „Obchodním ujednáním jako chování osoby ve prospěch vlastní společnosti nebo činnosti jiné společnosti před obchodní transakcí, během ní nebo po ní, které má za cíl podporu prodeje nebo nákupu zboží nebo služeb nebo uzavření nebo plnění smlouvy na zboží nebo služby související“; [...][2].

    Soud dále rozvedl, že pouhá skutečnost, kdy příspěvky v kterých je výrobek zobrazen, jsou opatřeny „tap tagy“, nepostačuje k tomu, aby byly naplněny znaky reklamy. Pokud je však uveden odkaz na webovou stránku výrobce uvedeného produktu (tedy  „zadavatele“, pak jsou již plně naplněny definiční znaky reklamy.

    Jelikož se v případě předmětných instagramových příspěvků jedná o reklamu, spotřebitelé musejí být schopni rozpoznat skutečný účel příspěvku, tedy že se jedná o propagaci produktu či služeb za určitou protihodnotu pro influencera. Zastření komerčního účelu je porušením § 58 odst. 1 věty první RStV, dle kterého musí být reklama jako taková jasně identifikovatelná a jasně oddělená od zbytku obsahu. [3]

    Zda je jinak příspěvek influencera možno považovat za ryze reklamní, je nutno aplikovat test proporcionality, tedy komplexního posouzení účelu a podoby obchodního sdělení. Existuje-li však odkaz na webovou stránku výrobce uvedeného produktu, obvykle se jedná o naplnění definice reklamy a tím potřebu splnění zákonných povinností.

    Podstatný je pak závěr soudu, dle kterého příspěvky na sociálních sítí, vedena ve prospěch vlastní společnosti žalovaného (tedy případy kdy se nejedná o komerční propagaci  jiné osoby) ​​nedochází k porušení předpisů o neoddělené reklamě.

    Pokud  tedy influencer jednal ve prospěch propagace jiných společností musí být příspěvek stejně jako každé jiné obchodní sdělení jasně rozpoznatelné a oddělené od ostatního obsahu.

    Závěr.

    Rozhodnutí Spolkového soudního dvora vymezuje influencerství jako propagaci s určitými pravidly. Je však rozdíl, pokud influencer jedná ve prospěch třetí strany, tedy pomyslného „zadavatele“. Pak jsou zcela naplněny znaky reklamy, která musí být patřičně označena a oddělena od ostatního obsahu.

    V případě, že influencer propaguje svoje produkty, není potřeba takovýto obsah oddělit od ostatního obsahu.

    Závěrem je potřeba dodat, že na začátku června schválil Bundestag zákon na posílení ochrany spotřebitele v oblasti hospodářské soutěže a obchodního práva, který má poprvé stanovit právně závazná pravidla tzv „influencerský zákon“, který začne platit již příští rok.

    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA

    [1] Dostupné >>> zde.

    [2] „Geschäftliche Handlung“ jedes Verhalten einer Person zugunsten des eigenen oder eines fremden Unternehmens vor, bei oder nach einem Geschäftsabschluss, das mit der Förderung des Absatzes oder des Bezugs von Waren oder Dienstleistungen oder mit dem Abschluss oder der Durchführung eines Vertrags über Waren oder Dienstleistungen objektiv zusammenhängt; als Waren gelten auch Grundstücke, als Dienstleistungen auch Rechte und Verpflichtungen; - Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG) – Zákon o nekalé soutěži.

    [3] § 58 Abs. 1 Satz 1 RStV: „Werbung muss als solche klar erkennbar und vom übrigen Inhalt der Angebote eindeutig getrennt sein.“ Staatsvertrag für Rundfunk und Telemedien.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. et Bc. Jiří Hadaš, MBA
    5. 11. 2021
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Compliance program - prevence trestní odpovědnosti právnické osoby
    • Jak legálně zpracovávat pacientská data pro vědecké účely?
    • Krajní nouze a nutná obrana – co mají společného, a v čem se liší?
    • K možnosti pozastavit výkon hlasovacích práv společníka z důvodu porušení povinností při výkonu funkce člena voleného orgánu
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Řešení škod způsobených na veřejně přístupné účelové komunikaci a okolní vegetaci
    • Je čas na dřevěnou revoluci ve stavebnictví?
    • Promlčení nároků na odčinění újmy v pacientských sporech
    • Americké jezero žaluje developera

    Související produkty

    Online kurzy

    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Spolky pohledem daňového práva
    • Nová právní regulace digitálního trhu a služeb
    • Posuzování platnosti autorskoprávních licencí
    • Vybrané aspekty nového zákona o odpadech
    Lektoři kurzů
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    Mgr. Stanislav Servus,  LL.M.
    Mgr. Stanislav Servus, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. et Mgr.  Pavla  Voříšková, Ph.D.
    JUDr. et Mgr. Pavla Voříšková, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
    Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
    Kurzy lektora
    JUDr. Josef Donát, LL.M.
    JUDr. Josef Donát, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
    JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Micková
    Mgr. Michaela Micková
    Kurzy lektora
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Compliance program - prevence trestní odpovědnosti právnické osoby
    • Posuzování okamžiku skutečného vzniku nemoci z povolání za účelem rozvázání pracovního poměru
    • Cloudy a právo - 2 díl: Tisíc a jeden právní požadavek
    • Nejvyšší správní soud – finanční úřady mají právo si od policie vyžádat záznamy z kamer
    • SVJ
    • Označení původu a zeměpisná označení – zásadní novinky
    • Vylučovací žaloba
    • DEAL MONITOR
    • Nelegální stahování autorských děl z pohledu trestního práva
    • Zrušení naplánované nebo určené dovolené a odvolání zaměstnance z dovolené
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Krajní nouze a nutná obrana – co mají společného, a v čem se liší?
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Praktické postřehy ohledně autorskoprávních licenčních doložek ve smlouvách o dílo
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Stavební deník
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Co a kdy přinese do pracovního práva směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách?
    • Letní problémy na pracovišti – řešení z pracovněprávního pohledu

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Vylučovací žaloba

    Kupní smlouva, kterou se převádí nemovitost, jež je předmětem evidence v katastru nemovitostí, nemá účinek převodní, ale pouze účinek obligační. Zavazuje zcizitele (prodávajícího)...

    SVJ

    Je-li smyslem a účelem úpravy v § 8 odst. 1 zákona č. 87/2013 Sb. umožnit příjemci služeb účinnou kontrolu správnosti vyúčtování záloh na služby a určení jejich výše, nemůže...

    Smlouva o převodu obchodního podílu

    Zákon o obchodních korporacích klade na smlouvu o převodu podílu nevtěleného do kmenového listu požadavek na písemnou formu s úředně ověřenými podpisy (§ 209 odst. 2 z. o. k.)....

    Diskriminace

    Oddělení či oddělování příslušníků určité skupiny charakterizované rasovými či etnickými hledisky je nepřípustnou segregací, a to i tehdy, není-li odůvodněno ani motivováno...

    DPH, mezinárodní spolupráce

    K využití informací a podkladů získaných v rámci výměny informací podle kapitoly II nařízení Rady (EU) č. 904/2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.