epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 7. 2016
    ID: 102136upozornění pro uživatele

    Pozorný občan nebude ve veřejných zakázkách od 1. října 2016 žádán?

    Čitatelé článku jistě již zaslechli v různých rozhlasových stanicích[1] živé hlášení ostatních posluchačů upozorňující na provádění policejní kontroly či měření rychlosti. Uvedené informace jsou totiž většinou posluchačů žádány.[2] Autor článku se tak táže, proč s nabytím účinnosti[3] zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), podněcování[4] Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“) k prošetření možných závadných jednání v oblasti veřejných zakázek nebude žádoucí.[5] Výše uvedené hlášení posluchačů je mařením kontrolní činnosti kompetentního orgánu, kdežto ztížení přístupu k podnětu v oblasti veřejných zakázek je de facto zabráněním k tomu, aby k samotné kontrolní (přezkumné) činnosti mohlo vůbec docházet.

    Předmětný § 259 ZZVZ je perfektní právní normou,[6] který nejenže stanovuje poplatek ve výši 10 000 Kč[7] za každou veřejnou zakázku, ale uvádí v odst. 4 zásadní informaci, že nebyl-li s podáním podnětu poplatek v požadované lhůtě[8] zaplacen, podnět se nevyřizuje. Poplatek je dokonce vždy nevratný,[9] tj. též v případě, kdy by se prokázalo, že namítané jednání uvedené v podnětu bylo skutečně správním deliktem.

    Ustanovení § 259 odst. 6 uvádí, že
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    osvobození od poplatku ani prodloužení lhůty pro zaplacení poplatku
    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    není přípustné, zaplacení poplatku se tak bude týkat i jiných subjektů než jen občanů či právnických osob s čistě komerčními zájmy, ale i policie, státního zastupitelství, dotačních orgánů aj., tj. všech, které mají bdít nad regulérností zadávacích řízení.

    Dle názoru autora článku může být ustanovení § 259 ZZVZ posuzováno jako rozporné s článkem 18 Listiny základních práv a svobod týkající se petičního práva, kde se v odst. 1 uvádí, že petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného[10] nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. Jelikož podnět je petici obsahově podobný, měla být možnost učinit jeho podání jakožto výkon ústavně zaručeného práva zákonodárcem respektována; jeho zpoplatnění tak může být posouzeno jako ústavně nevyhovující.

    Na základě výše uvedeného je dané ustanovení napadnutelné. Nicméně, je třeba vyčkat, až se podatel podnětu, který odmítne zaplatit daný poplatek, rozhodne podstoupit přes správní soudnictví cestu až k Ústavnímu soudu České republiky. Ústavní soud by měl dané ustanovení zrušit, jelikož je nesystémové a bezdůvodné. Právní řád České republiky, konkrétně správní řád[11] stanovuje, že správní orgán[12] je podněty přijímat povinen.[13] Je tak skutečně úmyslem zákonodárce, aby se občané či jiné subjekty stali nevšímavými v záležitostech veřejných? Ústavní stížnost může být dle § 72 zákona o Ústavním soudu[14] podána fyzickou nebo právnickou osobou podle článku 87 odst. 1 písm. d) Ústavy, jestliže ta tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručené ústavním pořádkem.

    Navíc, s ohledem na poplatkovou povinnost u podnětu, je třeba upozornit na to, že podatelé se mohou začít častěji obracet na policii a státní zastupitelství, podávat tam trestní oznámení,[15] která je navíc možno podávat i anonymně. Uvedené orgány činné v trestním řízení jsou povinny za určitých okolností daná podání postoupit jinému kompetentnímu orgánu.[16] Již výše bylo uvedeno, že i tyto orgány jsou povinny za podání podnětu ÚOHS zaplatit poplatek …

    Jakými právními prostředky se vlastně může dodavatel, který není přesvědčen o regulérnosti zadávacího řízení a jemuž přístup k podávání podnětu bude značně ztížen, bránit? Může podat námitky či návrhy k zahájení řízení.[17] Zde je namístě uvést, že v souvislosti s námitkami se možnost podávání podnětu též postupně zpřísňuje. Od 1. 4. 2012 je v zákoně 137/2006 Sb., konkrétně § 110 odst. 9, uvedeno, že stěžovatel, který nevyužil možnosti podat námitky, není oprávněn podat podnět k ÚOHS v téže věci.[18] Jelikož ÚOHS disponuje i svým kontrolním oddělením v sekci veřejných zakázek, kde by měl pracovat s živými causami, tak by mu neměla být upírána možnost zabývat se podněty od všímavých subjektů. Nebo mají mít pro jeho činnost větší relevanci např. informace z médií?

    Nesystémově je v § 259 odst. 7 uvedeno, že se v případě zpoplatnění podnětu zákon o správních poplatcích nepoužije.[19]

    Autor chápe to, že podáním podnětů, které jsou nepravdivého obsahu, může být zpomalováno zadávací řízení u samotného zadavatele. Ale je na ÚOHS, aby ten rychle dané podněty vyřizoval.

    Autor též zaznamenal podání jedné organizace u ÚOHS,[20] která předala strojově vygenerované podněty možných pochybení při zadávacích řízení, a to v počtu přes čtvrt milionu. Zde je zřejmé, že takový nápad ÚOHS naprosto paralyzuje.

    Nicméně, i přes excesy v podání dané organizace autor závěrem uvádí, že není vhodné fakticky bránit prostému chudému jedinci k podání podnětu k ÚOHS. Proto autor článek zakončuje doufáním, že předmětné ustanovení bude Ústavním soudem zrušeno či zaměstnanci ÚOHS sice budou dle zákonné dikce podnět nevyřizovat, ale budou k některým důležitým tvrzením v něm uvedeném přihlížet.


    Mgr. Ing. Jan Hajzler

    Mgr. Ing. Jan Hajzler
    ,
    právník specializující se na veřejné zakázky z pozice zadavatele i dodavatele

    e-mail:    hajzler.jan@seznam.cz

    --------------------------------
    [1] Na rozdíl od sousedů ze Slovenska, veřejnoprávní Český rozhlas se k dotyčnému jednání zatím nepropůjčuje.
    [2] Namísto toho, aby se účastníci silničního provozu chovali dle pravidel i v případě, kdy nad nimi nevisí meč potrestání v podobě finanční či bodové sankce.
    [3] 1. 10. 2016.
    [4] Viz ustanovení § 259 ZZVZ.
    [5] Jelikož bude značně složitější, viz v dalším textu zejména ustanovení týkající se poplatku 10 000 Kč.
    [6] Obsahuje sankci, která se uplatní v případě, že subjekt, kterému vyplývá závazek ze základní dispozice, předmětný závazek nesplní.
    [7] Při projednávání v parlamentu byla diskutována částka až 50 000 Kč nebo její stanovení přímo úměrně s ohledem na předpokládanou hodnotu dané zakázky.
    [8] Viz § 259 odst. 3 ZZVZ: Poplatek je splatný s podáním podnětu na účet ÚOHS.
    [9] Viz § 259 odst. 5 ZZVZ; V této souvislosti je nutné zmínit ustanovení dosud účinného zákona 137/2006 Sb. týkající se kauce při podání návrhu na zahájení řízení, dle kterého se kauce vrací mj. v případě, kdy bylo přezkoumávané jednání účastníka posouzeno jako správní delikt /Viz ustanovení § 115 odst. 4; Obdobně § 255 ZZVZ/.
    [10] Nikoliv jen čistě soukromého.
    [11] Zákon 500/2004 Sb.
    [12] Do této kategorie spadá i ÚOHS a na jeho jednání se obecně ustanovení správního řádu užijí.
    [13] § 42: K tomu, aby bylo řízení zahájeno z moci úřední; Nikoliv a contrario hledat cesty, jak podání odmítat.
    [14] Zákon 182/1993 Sb.
    [15] V trestním řádu, zákoně 141/1961 Sb., není trestní oznámení definováno. Uvádí se však v § 59 odst. 5 a 6 a § 158 odst. 2.
    [16] § 171 odst. 1 trestního řádu: Státní zástupce postoupí věc jinému orgánu, jestliže výsledky přípravného řízení ukazují, že nejde o trestný čin, že však jde o skutek, který by mohl být jiným příslušným orgánem posouzen jako přestupek, jiný správní delikt nebo kárné provinění.
    [17] Detailnější analýza problematiky by byla nad rámec tématu tohoto článku. Řízení může být zahájeno nejen na návrh podatele, ale též ex offo v důsledku kontrolní činnosti ÚOHS nebo na základě podnětu jakékoliv fyzické či právnické osoby.
    [18] Zákonodárce měl v úmyslu, aby dodavatel mající zájem o danou zakázku využíval institutů námitek a návrhu k zahájení řízení. Toto ustanovení lze však obejít např. tím, že podnět podá zaměstnanec dodavatele. Obdobné ustanovení je obsaženo též v ZZVZ § 258 odst. 2: Podnět k zahájení řízení z moci úřední, který podá stěžovatel, jenž v téže věci nevyužil možnosti podat námitky, se nevyřizuje.
    [19] Kritika senátorky E. Wagnerové při projednávání v Senátu ČR: „On to totiž, když to vezmu dogmaticky, tak on to totiž žádný poplatek není, je to vlastně sankce a penalizace za to, že se prostý jednotlivec nebo nějaká případně skupina jednotlivců rozhodli bránit společenství před nějakými nekalými praktikami a obtěžují tím vrchnost.“
    [20] Více informací dostupných na www, k dispozici >>> zde. 


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Ing. Jan Hajzler
    29. 7. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.