epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    10. 1. 2024
    ID: 117455upozornění pro uživatele

    Práva cestujících v letecké přepravě: na co mají cestující právo v případě zrušení či zpoždění letu?

    Mezinárodní letecká přeprava dnes tvoří samozřejmou součást našich životů: už si ani nedovedeme představit, že by nebylo možné pohodlně letecky cestovat na služební cestu nebo na dovolenou. Každým rokem – s výjimkou doby pandemické – roste počet přepravovaných cestujících a provedených letů, nezřídka však u letů dochází k různým nepravidelnostem, jako je zrušení či zpoždění letu nebo odepření nástupu na palubu. Jaká práva mají v takových situacích cestující?

    Prameny právní úpravy a působnost Nařízení 261/2004

    Zásadními prameny právní úpravy v této oblasti jsou Montrealská úmluva[1] a Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004[2] (dále jen „Nařízení 261/2004“). Zejména uvedené nařízení je u zrušení a zpoždění letů, jakož i u odepření nástupu na palubu, stěžejní, a na něj se proto v tomto článku budeme koncentrovat.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Než cestující začne uvažovat o uplatnění svých práv podle Nařízení 261/2004, je potřeba nejprve posoudit, zda je vůbec dána působnost tohoto právního předpisu. Aby byla aplikace nařízení dána, musí být, zjednodušeně řečeno, kumulativně splněny následující podmínky:

    1. cestující odlétá z letiště na území členského státu EU nebo EHP (Island, Norsko, Lichtenštejnsko[3]) a Švýcarska[4], nebo cestující sice odlétá z letiště umístěného na území třetí země, avšak místo příletu se nachází v členském státě EU, na Islandu, v Norsku nebo Švýcarsku a současně je provozující letecký dopravce dopravcem Společenství[5] a cestující neobdržel náhradu v této třetí zemi[6];
    2. má potvrzenou rezervaci pro předmětný let a přihlásí se v předepsaném čase k přepravě (s výjimkou zrušení letu, kdy z logiky věci nelze po cestujících požadovat, aby se i přesto na letišti přihlašovali k přepravě)[7].

     

    Reklama
    Proces registrace ochranné známky EU (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    Proces registrace ochranné známky EU (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    20.11.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Zrušení letu

    Jednou z nepravidelností, kterou může být let dotčen a které se věnuje Nařízení 261/2004, je zrušení letu. Zrušením je ve smyslu textace nařízení, jakož i ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie (dále také „SDEU“), třeba rozumět neuskutečnění naplánovaného letu: jde tedy jednak o situace, kdy letadlo vůbec nevzletí, ale také o případy, kdy letadlo sice vzlétne, ale následně je nuceno (nehledě na to, co je příčinou) se vrátit na letiště odletu a letecký dopravce převede cestující na lety jiné.[8] Jako na zrušený bude nahlíženo také na let, u něhož je letadlo odkloněno na jiné letiště než letiště plánovaného příletu (s výjimkou letiště na území téhož města či regionu)[9], za zrušený naopak nelze považovat let s vynuceným mezipřistáním.[10]

    V případě zrušení letu má být cestujícím nabídnuta možnost volby mezi: 1.) náhradou pořizovací ceny letenky, 2.) přesměrováním při nejbližší příležitosti za srovnatelných dopravních podmínek a 3.) přesměrováním v době dle přání cestujícího za srovnatelných dopravních podmínek.[11] Volba by přitom měla být na cestujícím, který může s ohledem na své priority zvážit, co mu nejvíce vyhovuje.

    Při zrušení letu má být dále cestujícím nabídnuto poskytnutí péče: občerstvení, telefonní hovory a za stanovených podmínek i ubytování v hotelu.[12] V případě, že cestující nejsou o zrušení letu informováni v intervalu stanoveném nařízením (v zásadě alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu, případně i později za současné nabídky výhodného přesměrování), vzniká jim také právo na náhradu škody. To pak může činit 250 € (u letů o délce do 1.500 km), 400 € (u všech letů v rámci EU delších než 1.500 km a u ostatních letů o délce od 1.500 km do 3.000 km) nebo 600 € (u letů mimo EU od 3.000 km).[13] Důkazní břemeno ohledně toho, zda a kdy byli cestující informováni, leží na provozujícím leteckém dopravci. V případech, kdy cestující využije při koupi letenky služeb zprostředkovatele (různé weby tohoto zaměření jsou čím dál populárnější), ale tohoto zprostředkovatele nezmocnil k přijímání písemností, a letecký dopravce o zrušení letu ve lhůtě informuje zprostředkovatele, ten však tuto informaci cestujícímu předá až po uplynutí lhůty, cestující bude mít i tak právo na náhradu škody ve smyslu čl. 7.[14]

    Zpoždění letu

    Nařízení 261/2004 neobsahuje výslovnou definici pojmu zpoždění letu, do této problematiky však významně promluvila judikatura Soudního dvora Evropské unie. V rozhodnutí ve věci Sturgeon totiž SDEU dovodil, že v případě zpoždění letu o délce 3 a více hodin mají cestující právo na náhradu škody ve smyslu čl. 7 nařízení (tedy 250 €, 400 €, 600 € v závislosti na délce letu, jak bylo popsáno výše).[15] Tento závěr byl překvapivý, jelikož na první pohled z textace Nařízení 261/2004 neplyne, a setkal se také se značnou kritikou, avšak v současné době je již plně následován judikaturou Soudního dvora EU i vnitrostátních soudů. Cestující se proto mohou paušální kompenzace ve smyslu čl. 7 nařízení dovolávat i v případě letu dotčeného alespoň tříhodinovým zpožděním.

    Kromě toho mají cestující v případě zpoždění také v závislosti na jeho délce a délce letu právo na poskytnutí péče (občerstvení, telefonních hovorů a emailových zpráv) a případně též ubytování v hotelu, je-li v důsledku zpoždění očekávaný čas odletu o den později než čas původně oznámený. V případě zpoždění trvajícího minimálně 5 hodin má cestující právo na náhradu pořizovací ceny letenky spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu při nejbližší příležitosti.[16]

    Pro zjištění relevantní délky zpoždění je přitom nutno vycházet z porovnání plánovaného času příletu, tedy času, který je uveden na letence, a času skutečného příletu, kterým je třeba rozumět okamžik otevření alespoň jedněch dveří letadla.[17]

    Odepření nástupu na palubu

    Důvodem odepření nástupu na palubu bývaly typicky situace tzv. overbookingu, tedy případy, kdy letecký dopravce na předmětný let rezervuje více míst, než je skutečně k dispozici. Příčiny odepření nástupu však mohou být i jiné, v době pandemie covid-19 k těmto situacím docházelo hojně např. v souvislosti s nesplněním protiepidemických opatření. Ať už je však příčinou odepření nástupu cokoli, Nařízení 261/2004 stanoví práva cestujících, je-li jim nástup na palubu odepřen proti jejich vůli. Předně by měl provozující letecký dopravce takové cestující neprodleně odškodnit v souladu s čl. 7 nařízení, tedy poskytnutím paušální kompenzace ve výši 250 €, 400 € nebo 600 € v závislosti na délce letu (podrobněji srov. výše).[18] Cestující má dále možnost volby mezi náhradou pořizovací ceny letenky a přesměrováním při nejbližší příležitosti nebo v době dle jeho přání, a to za srovnatelných dopravních podmínek.[19] Letecký dopravce má dále cestujícím nabídnout přiměřenou péči (občerstvení v odpovídajícím rozsahu, telefonní hovory) a za splnění podmínek též ubytování v hotelu.[20]

    Mimořádné okolnosti: jak se může letecký dopravce zprostit povinnosti k náhradě škody?

    Provozující letecký dopravce není povinen náhradu škody podle výše rozebraného článku 7 Nařízení 261/2004 platit, a to za kumulativního splnění následujících podmínek: 1.) zrušení či významné zpoždění letu bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, 2.) mezi takovouto mimořádnou okolností a významným zpožděním, resp. zrušením letu musí být přímá příčinná souvislost, 3.) mimořádným okolnostem by nebylo možné zabránit ani za současného přijetí všech přiměřených opatření.[21]

    Není divu, že provozující letečtí dopravci obrany mimořádnými okolnostmi hojně využívají a lze se domnívat, že nezřídka cestujícím odmítají náhradu škody poskytnout i v případech, kdy je náhrada na místě, což je však pro cestující bez právního vzdělání obtížné zjistit a posoudit. Problémem mimořádných okolností je totiž mimo jiné to, že jde o poměrně abstraktní pojem, jehož definici Nařízení 261/2004 neobsahuje, toliko vyjmenovává, ve kterých případech o mimořádné okolnosti může jít.[22] S ohledem na to je třeba přihlížet k judikatuře Soudního dvora EU, která je v této problematice velmi bohatá. Pokud je příčinou zrušení či významného zpoždění událost, která „pro svoji povahu není vlastní běžnému výkonu činnosti leteckého dopravce a vymyká se jeho účinné kontrole“, půjde o mimořádnou okolnost.[23] Uvedený test, nazývaný dle rozsudku, v němž byl poprvé použit, jako test Wallentin-Hermann, SDEU následuje i v další judikatuře a podle toho posuzuje, jaké události představují mimořádnou okolnost a jaké nikoli. Mimořádnou okolností tak kupříkladu není porucha vyvolaná předčasným selháním některých součástí letadla[24], naopak poruchy způsobené sabotáží či terorismem nebo skrytá výrobní vada již užívané flotily letadel ohrožující letovou bezpečnost zásadně mimořádnou okolností budou.[25] Mimořádnou okolnost pak bude představovat kolize letounu s ptákem[26], poškození pneumatiky letadla nárazem cizího předmětu nacházejícího se na letištní dráze[27] nebo uzavření letištní dráhy v důsledku na ní uniknuvšího benzínu.[28]

    Závěr

    Lze uzavřít, že Nařízení 261/2004 obsahuje poměrně zajímavý katalog práv cestujících a nepochybně je projevem rysu unijní úpravy usilující o co možná největší ochranu spotřebitele. Byť je nařízení mnohdy tvrdě kritizováno, ať už pro rozpor s Montrealskou úmluvou, nepřehlednost ještě zvýrazněnou rozhodnutím Sturgeon nebo nevyvážené zvýhodnění cestujících proti leteckým dopravcům, je zřejmé, že alespoň některých svých cílů formulovaných v důvodové zprávě Komise dosáhlo. Cestující jsou nyní v případě zpoždění, zrušení letu a odepření nástupu chráněni silněji než dříve, je ale ještě třeba, aby si svých práv dle Nařízení 261/2004 byli naplno vědomi a dovolávali se jich i přes neochotu, se kterou se v praxi budou u leteckých dopravců setkávat.


    Mgr. Filip Čermák


    Purkyt & Co. advokátní kancelář

    náměstí 14. října 496/13
    150 00 Praha 5

    Tel:         +420 257 223 737
    E-mail:   office@purkyt.cz


     

    [1] Úmluva o sjednocení některých pravidel pro mezinárodní leteckou dopravu z roku 1999.

    [2] Celým názvem Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91.

    [3] Vzhledem k tomu, že v Lichtenštejnsku se nenachází žádné letiště, nebude aplikace reálná i přesto, že jde o součást EHP.

    [4] Na základě Dohody o letecké dopravě uzavřené mezi Evropským společenstvím a Švýcarskou konfederací v roce 1999.

    [5] Dopravcem Společenství se dle čl. 2 písm. c) Nařízení 261/2004 rozumí stručně řečeno letecký dopravce s platnou licencí v některém členském státě v souladu s nařízením Rady (EHS) č. 2407/92 ze dne 23. 7. 1992.

    [6] Čl. 3 odst. 1 písm. a), písm. b) Nařízení 261/2004.

    [7] Čl. 3 odst. 2 písm. a) Nařízení 261/2004.

    [8] Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 13. 10. 2011, Sousa Rodríguez a další proti Air France SA, ve věci C-83/10, ECLI:EU:C:2011:652.

    [9] Rozsudek Soudního dvora (čtvrtého senátu) ze dne 22. 4. 2021, WZ proti Austrian Airlines, AG, ve věci C-826/19, ECLI:EU:C:2021:318.

    [10] Usnesení Soudního dvora (osmého senátu) ze dne 5. 10. 2016, Ute Wunderlich a další proti Bulgarian Air Charter Limited, ve věci C-32/16, ECLI:EU:C:2016:753.

    [11] Čl. 5 odst. 1 písm. a) ve spojení s čl. 8 odst. 1 Nařízení 261/2004.

    [12] Čl. 5 odst. 1 písm. b) ve spojení s čl. 9 Nařízení 261/2004.

    [13] Čl. 5 odst. 1 písm. c) ve spojení s čl. 7 Nařízení 261/2004.

    [14] Rozsudek soudního dvora (prvního senátu) ze dne 21. 12. 2021, Airhelp Limited proti Laudamotion GmbH, ve věci C-263/20, ECLI:EU:C:2021:1039.

    [15]  Rozsudek Soudního dvora (čtvrtého senátu) ze dne 19. 11. 2009, Sturgeon proti Condor Flugdienst GmbH a Böck, Lepuschitz proti Air France SA, ve spojených věcech C-402/07 a C-432/07, ECLI:EU:C:2009:716.

    [16] Čl. 6 ve spojení s čl. 9 a čl. 8 odst. 1 písm. a) Nařízení 261/2004.

    [17]  Rozsudek Soudního dvora (devátého senátu) ze dne 4. 9. 2014, Germanwings GmbH proti Ronnymu Henningovi, ve věci C-452/13, ECLI:EU:C:2014:2141.

    [18] Čl. 4 odst. 3 ve spojení s čl. 7 Nařízení 261/2004.

    [19] Čl. 4 odst. 3 ve spojení s čl. 8 odst. 1 Nařízení 261/2004.

    [20] Čl. 4 odst. 3 ve spojení s čl. 9 Nařízení 261/2004.

    [21] Čl. 5 odst. 3 Nařízení 261/2004.

    [22] K tomu srov. recitály 14. a 15. Nařízení 261/2004.

    [23] Rozsudek Soudního dvora (čtvrtého senátu) ze dne 22. 12. 2008, Wallentin-Hermann proti Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA, ve věci C-549/07, ECLI:EU:C:2008:771.

    [24] Rozsudek Soudního dvora (devátého senátu) ze dne 17. 9. 2015, Corina van der Lans proti Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV, ve věci C-257/14, ECLI:EU:C:2015:618.

    [25] Tamtéž.

    [26] Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. 5. 2017, Pešková, Peška proti Travel Service, a.s., ve věci C315/15, ECLI:EU:C:2017:342.

    [27] Rozsudek Soudního dvora (třetího senátu) ze dne 4. 4. 2019, Germanwings GmbH proti Wolfgangu Pauelsovi, ve věci C-501/17, ECLI:EU:C:2019:288.

    [28] Rozsudek Soudního dvora (čtvrtého senátu) ze dne 26. 6. 2019, André Moens proti Ryanair Ltd., ve věci C-159/18, ECLI:EU:C:2019:535.

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Filip Čermák (Purkyt & Co.)
    10. 1. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Náhrada za vnos do SJM při zániku SJM smrtí některého z manželů v pozůstalostním řízení
    • Porušení zásady presumpce neviny orgány činnými v trestním řízení a náhrada škody za nezákonné trestní stíhání
    • Odčinění nemajetkové újmy v souvislosti se zásahem do pověsti právnické osoby
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • „Co je svéprávnost ?“ – „když je člověk sám sebou“
    • Legitimace drobných podnikatelů v rámci hromadných žalob
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Srovnání české a švýcarské praxe při moderaci smluvní pokuty v kontextu sportovního práva
    • Byznys a paragrafy, díl 21.: Podnikání v energetice
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.11.2025Od obalu po původ zboží: EU regulace a retail 2025 (online - živé vysílání) - 21.11.2025
    • 28.11.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 28.11.2025
    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 05.12.2025Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 5.12.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Náhrada za vnos do SJM při zániku SJM smrtí některého z manželů v pozůstalostním řízení
    • Právo stavby a jeho uplatnění v praxi
    • DEAL MONITOR
    • Kontakt rodiče s dětmi
    • Porušení zásady presumpce neviny orgány činnými v trestním řízení a náhrada škody za nezákonné trestní stíhání
    • Odčinění nemajetkové újmy v souvislosti se zásahem do pověsti právnické osoby
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Použití cenového minima při hodnocení nabídek ve veřejné zakázce
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Porušení zásady presumpce neviny orgány činnými v trestním řízení a náhrada škody za nezákonné trestní stíhání
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury

    Soudní rozhodnutí

    Kontakt rodiče s dětmi

    Obecné soudy poruší práva rodiče na rodinný život a na péči o děti a jejich výchovu zaručená čl. 10 odst. 2 a čl. 32 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, pokud vyloučí zcela...

    Péče o dítě

    Stát má pozitivní povinnost zajistit nejen vydání rozhodnutí upravujícího poměry k nezletilým dětem, ale i jeho faktický výkon; soudy jsou proto povinny aktivně využívat dostupné...

    Bezplatná obhajoba (exkluzivně pro předplatitele)

    V řízení o žádosti obviněného o bezplatnou obhajobu podle § 33 odst. 2 trestního řádu je třeba majetkovou potencialitu obviněného hodnotit na základě konkrétních a aktuálních...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Nebylo-li rozhodnutí trestního soudu, v jehož důsledku dochází k pravomocnému zproštění obžaloby, při vyhlášení odůvodněno, šestiměsíční subjektivní promlčecí lhůta k...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Obecné soudy se dopustí nepřípustné svévole, pokud odkáží poškozeného v trestním řízení s nárokem, který byl v trestním řízení spolehlivě prokázán, na občanskoprávní řízení.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.