epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
7. 8. 2020
ID: 111494upozornění pro uživatele

Právní (ne)regulace sdílených elektrokoloběžek

Zatímco někteří nové dopravní prostředky v rámci tzv. elektromobility vítají a využívají, jiní je nejčastěji s odkazem na neohleduplnost jejich uživatelů považují za přítěž stávající dopravy. K tomu dochází pochopitelně především ve větších městech, kde se jich zejména kvůli poskytovatelům sdílených elektrokoloběžek v současné době vyskytuje relativně velké množství. Následující text nastiňuje vybrané problémy v oblasti náhrady škody a příslušných komunikací, které jsou pro provoz sdílených elektrokoloběžek určeny, a přihlíží i k jejich regulaci v některých nám příbuzných právních řádech (Německo, Rakousko).

Úvod − nové technologie versus právní regulace

V dnešní době přirozeně často dochází k tomu, že technologie předběhne její právní úpravu. Oblast elektrokoloběžek, ale i jiných inovativních dopravních prostředků v rámci elektromobility (např. elektrokolo, segway, jednokolka − airwheel, kolonožka − hoverboard nebo elektroboard) je toho ukázkovým příkladem. Při uvedení sdílených elektrokoloběžek do provozu proto přirozeně vznikla právní nejistota, kterou osoby, kterých se provoz elektrokoloběžek týká, musí řešit. Řešení přitom může spočívat v adekvátním výkladu stávajících právních předpisů, nebo − pokud je to v moci těchto osob − v přijetí příslušných předpisů obsahujících novou regulaci.

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

Pod pojmem sdílené elektrokoloběžky, na které se tento text zaměřuje, přitom s ohledem na aktuální parametry v české praxi rozumím elektrokoloběžku, která má omezenou maximální rychlost do 25 km/h a výkon do 250 W.[1]

Odpovědnost za škodu

Reklama
ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
3 285 Kč bez DPH

Koupit

U elektrokoloběžek si lze klást otázku, zda je v rámci odpovědnosti za škodu způsobenou třetím osobám máme považovat spíše za jízdní kolo s tím, že za způsobené škody bude odpovídat pouze řidič na základě své nedbalosti, nebo za motorové vozidlo s tím, že za způsobené škody bude odpovídat jejich provozovatel stejně jako za provoz automobilu bez ohledu na svou nedbalost.

Pokud totiž způsobí škodu např. kolemjdoucímu chodci cyklista, má chodec právo na její náhradu pouze tehdy, pokud cyklista jednal nedbale, tedy pokud si nepočínal tak, jak lze od cyklisty průměrných vlastností očekávat.[2] Pokud ovšem způsobí škodu chodci řidič automobilu jako vozidla, které není (převážně) poháněno lidskou silou, bude v rámci tzv. přísné objektivní odpovědnosti za provoz dopravního prostředku odpovídat chodci za způsobenou škodu jeho provozovatel.[3] A to i tehdy, pokud se nedopustil žádného nedbalého jednání, např. pokud škoda vznikla v důsledku náhlé technické závady vozidla, které nemohl sám nijak zabránit.

Důvodem pro takto přísnou odpovědnost je především zvýšená nebezpečnost provozu takového motorového vozidla, kvůli které je zavedeno i povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla s možností uplatnit nárok na náhradu škody přímo u příslušné pojišťovny.

Dle účinné právní úpravy u provozu elektrokoloběžky však nelze mít pochybnosti o tom, že elektrokoloběžka je motorovým vozidlem v rámci uvedené objektivní odpovědnosti za provoz dopravního prostředku, neboť převažujícím způsobem pohonu zcela jistě není (převážně) lidská síla. Jejich řidič se totiž na nich běžně veze, aniž by se alespoň částečně odrážel od země. Za škodu způsobenou třetím osobám proto odpovídá provozovatel elektrokoloběžky bez ohledu na svou nedbalost. A to i přesto, že účinná právní úprava u sdílených elektrokoloběžek nestanoví povinné pojištění.

Provozovatelem se přitom rozumí osoba, která nikoli jen přechodně provozuje dopravní prostředek na vlastní účet a nebezpečí a fakticky s ním disponuje.[4] Touto osobou tak nemusí být pouze sám řidič. U sdílených elektrokoloběžek tomu je zpravidla tak, že jejím provozovatelem je společnost, která je pronajímá, neboť ta rozhoduje alespoň rámcově o tom, jak a kde bude dopravní prostředek užíván, požívá užitky ve formě nájemného a hradí opravy takových prostředků.[5]

Toto řešení však může vyvolávat oprávněné pochybnosti právě s ohledem na to, jaká je nebezpečnost provozu sdílené elektrokoloběžky i ve vztahu k nebezpečnosti obdobných dopravních prostředků. Např. v Německu zákon vyjímá z objektivní odpovědnosti provozovatele všechna vozidla, která se na rovině nemohou pohybovat rychleji než 20 km/h.[6] V Rakousku se elektrokoloběžky s maximálním výkonem motoru 600 W a rychlostí 25 km/h považují v zásadě za běžná kola.[7] S ohledem na to jejich provozovatel v Rakousku rovněž neodpovídá v rámci objektivní odpovědnosti.

Jelikož český zákonodárce nemohl v době formulování dané koncepce odpovědnosti za škodu předvídat tento technologický vývoj, mám za to, že by se měla přinejmenším otevřít odborná diskuse nad případnou novelizací příslušné právní úpravy, a to i s ohledem na uvedené zahraniční úpravy a legitimní důvody pro stanovení objektivní odpovědnosti.

Příslušné komunikace

Dalším souvisejícím problémem je to, že na rozdíl od jiných dopravních prostředků český zákon o silničním provozu zatím výslovně nestanoví, kde lze nebo nelze se sdílenou elektrokoloběžkou jezdit.

Odpověď závisí na tom, zda je možné v rámci tohoto zákona i na elektrokoloběžku vztáhnout úpravu jízdních kol či elektrokol s tzv. slabším výkonem ve smyslu příslušné evropské legislativy,[8] nebo tzv. osobních přepravníků, což je český zákonný termín pro samovyvažovací zařízení (např. segway) nebo obdobné technické zařízení,[9] nebo dokonce zda nedospět k závěru, že elektrokoloběžka je ve smyslu tohoto zákona také motorovým vozidlem.

Dle posledního stanoviska Ministerstva dopravy jsou sdílené elektrokoloběžky v současné době považovány v tomto směru stejně jako výše uvedená elektrokola s tzv. slabším výkonem za jízdní kola. V důsledku toho je jim dle Ministerstva dopravy povolen vjezd na stejné komunikace jako jízdním kolům a na chodníku je jízda s takovou elektrokoloběžkou zásadně zakázána.[10]

To samozřejmě neznamená, že se stejný názor i přesto, že se jeví být nejpřesvědčivější, prosadí i v soudní praxi v rámci případných sporů. Lze připomenout, že obdobně nejasná situace nastala i před přijetím zvláštní úpravy týkající se vozítek segway, což potvrzuje tehdejší odborná literatura: „Jde o elektrické vozítko s vlastním pohonem, a tudíž jej lze, podle našeho názoru, zařadit do kategorie motorových vozidel, neboť splňuje jeho definiční znaky. (V tom dochází k rozporu s momentálním stanoviskem Ministerstva dopravy a Policie ČR, které nepovažuje segway za motorové ani nemotorové vozidlo, ale za chodce s tím, že jej lze užívat v provozu na pozemních komunikacích pouze na chodníku za podmínky, že je provozováno v rychlosti chůze.).“[11]

S ohledem na veškeré tyto problémy by bylo tak z mého pohledu nejvhodnější stejně jako u samovyvažovacích zařízení přijetí nové regulace, která by jasně a přehledně stanovila, kde je se sdílenými elektrokoloběžkami možné jezdit a upravila i veškeré související otázky.

Tak je tomu právě např. v Německu, kde je již od června 2019 v účinnosti tzv. nařízení o účasti menších elektrických vozidel na silničním provozu.[12] V Německu je tak postaveno najisto, že sdílené elektrokoloběžky mají jezdit primárně na komunikacích pro jízdní kola a v případě, pokud to není možné, na silnici. Jízda na chodníku je zásadně zakázána.[13] Rovněž i v Rakousku byla přijata novela příslušného nařízení o silničním provozu.[14] Sdílené elektrokoloběžky mají jezdit v zásadě na stejných komunikacích jako jízdní kola.[15] Obě zahraniční úpravy však nevylučují, aby příslušné orgány povolily za určitých dalších podmínek jízdu i na chodnících. Bez dalšího to však možné není.

Závěr

Sdílené elektrokoloběžky přinesly několik nových problémů. Pokud tyto problémy nelze přesvědčivě a přehledně řešit na základě platné právní úpravy, je třeba se zamyslet nad novou a vhodnější právní regulací. Tento text nastínil pouze některé problémy v oblasti odpovědnosti za škodu a příslušných komunikací pro jejich provoz. Dalšími problémy k analýze jsou bezesporu např. vhodný věk pro jejich řízení, povinné pojištění, povinnost mít při jízdě přilbu nebo vymezení příslušných míst k parkování.
 

JUDr. Vojtěch Lovětínský, LL.M.,
advokát



Doležal & Partners s.r.o., advokátní kancelář

Koliště 1912/13
602 00 Brno

Růžová 1416/17
110 00 Praha

Tel.:    +420 543 217 520
e-mail:    office@dolezalpartners.com

___________________________________
[1] „Společnost Lime, která v Praze provozuje zhruba 1500 koloběžek, uvedla, že jejich stroje mají omezenou maximální rychlost na 24,9 km/h a výkon 250 wattů.“ Tisková zpráva, dostupná na www, k dispozici >>> zde.
„Elektrokoloběžka umí vyvinout rychlost až 25 kilometrů v hodině.“ Tisková zpráva, dostupná na www, k dispozici >>> zde.
[2] Srov. § 2912 odst. 1 občanského zákoníku.
[3] Srov. § 2927 odst. 1 občanského zákoníku.
[4] Srov. Melzer, F. Komentář k § 2927, in Melzer, F., Tégl, P. a kol. Občanský zákoník – velký komentář. Sv. IX. § 2894–3081. Praha: Leges, 2018, m. č. 267 – 307.
[5] Srov. Lovětínský, V. Elektrokola, elektrokoloběžky a objektivní odpovědnost. Právní rozhledy 2020, č. 1, s. 5.
[6] Ustanovení § 8 odst. 1 německého zákona o silničním provozu (Straßenverkehrsgesetz – „StVG“).
[7] Ustanovení § 2 odst. 1 č. 22 písm. d) a § 88b rakouského nařízení o silničním provozu (Straßenverkehrsordnung – „StVO“).
[8] Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 ze dne 15. 1. 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.
[9] Srov. ustanovení § 60a zákona o silničním provozu.
[10] Srov. tisková zpráva, dostupná na www, k dispozici >>> zde; Srov. stanovisko, dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[11] Kovalčíková, D., Štandera, J. Zákon o provozu na pozemních komunikacích. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2011. Komentář k § 2.
[12] Verordnung über die Teilnahme von Elektrokleinstfahrzeugen am Straßenverkehr – „ekFV“.
[13] Srov. tisková zpráva, dostupná na www, k dispozici >>> zde.
[14] Srov. § 88b StVO.
[15] Srov. stanovisko, dostupné na www, k dispozici >>> zde.


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


JUDr. Vojtěch Lovětínský, LL.M. (Doležal & Partners)
7. 8. 2020

Poslat článek emailem

*) povinné položky

Další články:

  • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
  • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
  • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
  • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
  • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
  • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
  • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
  • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
  • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
  • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
  • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
  • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
  • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
  • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
  • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Konference

  • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
  • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
  • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
Archiv

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
  • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
  • Společná domácnost
  • Obchodní vedení společnosti
  • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
  • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
  • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
  • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
  • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
  • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
  • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
  • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
  • Obchodní vedení společnosti
  • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
  • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
  • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
  • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
  • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
  • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
  • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
  • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
  • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
  • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
  • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

Soudní rozhodnutí

Společná domácnost

Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

ESLP po členských státech požaduje, aby zajistily nejen ochranu dětí před samotným pachatelem, ale také trvá na důsledné prevenci před sekundární viktimizací dětí způsobenou...

Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

V případě zajištění nosičů dat a jejich obsahu zahrnujícího mimo jiné i komunikaci obviněného s obhájcem a údaje, které nejsou zcela zjevně potřebné pro trestní řízení a...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.