epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
6. 9. 2022
ID: 115228upozornění pro uživatele

Připravované změny v korporátním právu, aneb posílení možnosti využívání digitálních nástrojů a postupů v právu obchodních společností

Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s využíváním digitálních nástrojů a postupů v právu obchodních společností a fungování veřejných rejstříků a dle něhož má být do českého právního řádu implementována tzv. směrnice o digitalizaci (Směrnice EP a Rady (EU) 2019/1151 ze dne 20. června 2019, kterou s mění směrnice (EU) 2017/1132, pokud jde o využívání digitálních nástrojů a postupů v právu obchodních společností), byl vládou poslanecké sněmovně předán již v únoru 2022.

Původně plánovaná účinnost uvedeného návrhu zákona byla stanovena na 1. července 2022, nicméně návrh zákona dosud neprošel celým schvalovacím procesem. Nejzazší termín pro implementaci směrnice o digitalizaci je pak stanoven na 1. srpna 2023.

Uvedená novela navazuje na již účinnou novelu notářského řádu a odráží se v ní všeobecný současný trend směřující k digitalizaci státní správy, jež se má promítnout i v oblasti korporátního práva, když navrhované změny se dotknou zejména zákona o obchodních korporacích, živnostenského zákona a zákona o veřejných rejstřících.

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

Cílem směrnice o digitalizaci je dle důvodové zprávy zejména vyšší míra využívání digitálních nástrojů nejen při vytváření kapitálových společností, ale i v průběhu celého jejich životního cyklu, tedy zavedení možnosti plně elektronického vytvoření kapitálových společností včetně možnosti elektronických zápisů údajů do veřejného rejstříku, ukládání listin do sbírky listin plně elektronicky a zřizování poboček v jiných členských státech plně elektronickou formou. Zároveň je zde i tendence k rozšíření údajů, které budou o kapitálových společnostech veřejně a bezplatně přístupné na internetu a stejně tak by měla být umožněna i výměna informací mezi obchodními rejstříky jednotlivých členských států.

Důvodovou zprávou deklarované cíle směrnice o digitalizaci, potažmo navrhovaného znění zákona, by bylo možné považovat za žádoucí stav, kdyby ovšem byly navrhovaným zněním prosazovány. Z našeho úhlu pohledu tomu však ve skutečnosti není. Navrhovaná právní úprava nepřináší pro podnikatelské subjekty v zásadě nic nového, pozitivně využitelného. Deklarovaná elektronizace byla ve značné míře zavedena již zmiňovanou novelou notářského řádu.

Reklama
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným  (online - živé vysílání) - 3.6.2025
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
3.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
3 285 Kč bez DPH

Koupit

Jednou z hlavních novinek ve smyslu uvedeného návrhu zákona je zavedení tzv. evidence vyloučených osob a s tím spojená úprava překážek výkonu funkce člena voleného orgánu obchodní korporace. Dle směrnice o digitalizaci mají všechny členské státy zavést obdobnou evidenci, aby byla možná vzájemná výměna informací o osobách, u nichž je dána překážka výkonu funkce člena voleného orgánu.

Evidence vyloučených osob bude neveřejná a přístup do ní bude mít pouze omezený okruh subjektů, tj. soudy a notáři a dále také orgány jiných členských států a států EHS (pouze k informaci, zda u osoby existuje překážka výkonu funkce či nikoliv v režimu ano-ne). Evidence vyloučených osob bude propojena s rejstříkem trestů, evidencí přestupků a insolvenčním rejstříkem, proto již nebude pro účely zápisu člena orgánu obchodní korporace nutné předkládat výpis z rejstříku trestů. Nicméně již v současnosti není nutné rejstříkovému soudu výpis z evidence rejstříku trestů dokládat, pakliže zapisovaným jednatelem má být občan České republiky, neboť rejstříkový soud si sám tento výpis z evidence rejstříku trestů zajistí v rámci propojení systémů veřejné správy.

Evidence vyloučených osob je jen jakýmsi dalším nástrojem kontroly ze strany státu, přičemž veškeré údaje o osobách budou zapisovány soudem, případně se budou propisovat prostřednictvím propojení informačních systémů veřejné správy a pro podnikatelské subjekty tedy nebude stanovena žádná ohlašovací či jiná povinnost ve vztahu k zápisu údajů do evidence. Každý však bude moci požádat o vydání výpisu z evidence, případně o potvrzení o tom, že v evidenci nejsou o dané osobě zapsány žádné údaje.

Se vznikem nové evidence vyloučených osob se pojí i navrhovaná změna, dle níž dojde k opuštění vymezení bezúhonnosti podle živnostenského zákona, když překážky výkonu funkce člena voleného orgánu obchodní korporace budou nově definovány přímo v zákoně o obchodních korporacích. V současnosti jsou překážky výkonu funkce vázány na podmínky pro provozování živnosti, ačkoliv v mnoha případech není záměrem obchodní korporace živnostensky podnikat, a proto vazba na překážky výkonu funkce výhradně na  podmínky pro zahájení živnostenského podnikání se jeví jako nevyhovující. Dojde tak k rozpojení soukromoprávní a veřejnoprávní roviny v procesu zakládání obchodních korporací, jež se projeví i v postupu při zakládání obchodních korporací. Dosavadní postup, kdy je nutné společnost nejprve založit, následně získat živnostenské oprávnění a až poté požádat o zápis do veřejného rejstříku se dle navrhované právní úpravy opouští a nově si budou moci zakladatelé (resp. členové statutárního orgánu) zvolit, v jaké fázi procesu založení a vzniku právnické osoby živnost ohlásí. Pakliže ale předmětem podnikání obchodní korporace bude živnostenské podnikání, bude tato muset o živnostenské oprávnění požádat nejpozději ve lhůtě jednoho roku od jejího zápisu do rejstříku, v opačném případě ji bude moci soud zrušit, a to z důvodu uvedeném v § 93 písm. b) zákona o obchodních korporacích.

Avizovaným záměrem uvedeného nově zaváděného postupu by mělo být zrychlení celého procesu vzniku obchodní korporace, je však otázkou, zda k němu skutečně v důsledku uvedené změny dojde. Dle našeho názoru ve značném množství případů nikoliv, neboť v případě, že se jedná o obchodní korporaci, jejímž předmětem podnikání je živnostenské podnikání, tak do doby získání živnostenského oprávnění, nemůže taková obchodní korporace vyvíjet činnost a jedná se o „prázdnou“ obchodní korporaci. Stejně tak ve smyslu této změny nedochází například ke zvýhodnění v rovině finanční, neboť poplatek za zápis změny údajů do veřejného rejstříku v souvislosti se získáním živnostenského oprávnění, bude třeba uhradit.

Dalším ulehčením má být ustoupení od požadavku na předložení dokladu prokazujícího právní titul užívání prostor sídla společnosti při podání žádosti o vydání živnostenského oprávnění v případě, že tento doklad byl předložen již k návrhu na zápis do obchodního rejstříku.

Dle nově navrhované úpravy překážek výkonu funkce by jimi měly být zákaz vykonávat funkci uložený pravomocným rozhodnutím orgánu veřejné moci České republiky, jiného členského státu EU nebo státu EHP, rozhodnutím mezinárodní organizace i rozhodnutím orgánu veřejné moci jiného státu a dále i zákaz vykonávat činnost související s podnikáním v oblasti podnikání nebo oboru činnosti , který odpovídá předmětu podnikání nebo činnosti obchodní korporace. Další překážkou výkonu funkce bude pravomocné odsouzení za vybrané trestné činy (především majetkové a hospodářské povahy). Poslední překážkou výkonu funkce pak bude jako dosud úpadková situace osoby, nicméně oproti stávající úpravě je navrhováno ponechat jakožto překážku výkonu funkce pouze úpadkovou situaci řešenou likvidačním způsobem, tedy konkursem. Do budoucna by tedy úpadek řešený oddlužením již neměl být překážkou pro výkon funkce člena voleného orgánu. Zároveň navrhovaná právní úprava nepřebírá jako překážku neúspěšné skončení insolvenčního řízení v posledních třech letech, když napříště bude osobě ucházející o místo člena voleného orgánu uložena pouze notifikační povinnost o této skutečnosti vůči zakladateli/obchodní korporaci.

Dle návrhu uvedeného zákona by mělo dále dojít k rozšíření informační povinnosti osob, které mají být zvoleny do funkce člena voleného orgánu vůči zakladateli či obchodní korporaci, když tato bude muset informovat o tom, zda je plně svéprávná a zda u ní není dána překážka výkonu funkce, zda zde existují skutečnosti, které by mohly vést ke vzniku překážky výkonu funkce (např. již zahájené soudní řízení) a ze stávající právní úpravy je pak také zachovaná povinnost informovat o tom, zda bylo ohledně majetku této osoby či ohledně majetku právnické osoby, v níž působí či působila v posledních třech letech vedeno insolvenční řízení. Pro splnění informační povinnosti zůstávají zachovány stávající mechanismy a forma tohoto sdělení tak nedozná změn oproti dosavadní právní úpravě.

V zájmu avizovaného zrychlení celého procesu při zakládání obchodních korporací pak má být do § 146 zákona o obchodních korporacích vložen nový odst. 4, dle něhož bude Ministerstvu spravedlnosti uloženo zveřejnit na svých internetových stránkách vzor společenské smlouvy pro plně elektronické vytvoření (minimálně) společnosti s ručením omezeným, když použití takového vzoru bude dobrovolné, nicméně bude spojené s nižší odměnou notáře za sepsání notářského zápisu a s osvobozením od soudního poplatku za zápis společnosti do veřejného rejstříku, což existuje i za současné právní úpravy, jde tedy pouze o užití jiné formulace daného pravidla, když aktuálně je nižší odměna notáře a osvobození od soudního poplatku vázáno na zakladatelské právní jednání o založení společnosti s ručením omezeným, které obsahuje jen povinné náležitosti dle občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích. V zásadě jde tedy jen o formální změny, přičemž z našeho úhlu pohledu bude použitelnost daného vzoru značně omezena a nebude využitelná pro velkou část podnikatelských aktivit, tudíž lze polemizovat o skutečném přínosu z hlediska podnikatelské praxe. Z navrhované změny pak nelze vyvodit ani jakýkoliv přínos s hlediska cenové výhody, když nedochází ani ke snížení nákladů v souvislosti se zakladatelským právním jednáním oproti dosavadní úpravě.

Závěr:

V současné chvíli není jisté, kdy a v jaké konečné podobě bude návrh zákona přijat a kdy nabude účinnosti.

Dle našeho názoru návrh zákona v současném znění ve skutečnosti nepřispívá k naplnění cílů deklarovaných v návrhu jeho důvodové zprávy.

Z logiky věci by měl technický rozvoj a digitalizace vést k usnadnění a zrychlení celé řady procesů, což by bylo nejen v oblasti korporátního práva žádoucí. Bohužel v praxi se ukazuje, že tomu tak být nemusí. Informační systémy a databáze zajišťované a užívané veřejnou správou nejsou vždy efektivní, hospodárné, dostatečně vzájemně propojené a uživatelsky přívětivé. Neustálý nárůst databází, množství shromažďovaných údajů a jejich zpracovávání přináší nemalé náklady a zvyšuje rizika zneužití údajů. Z pohledu právního pak autoři článku obecně postrádají v legislativním procesu dostatečně pečivé posuzování a vážení souladu příslušných návrhů se základními právy a svobodami chráněnými především ústavním pořádkem České republiky.  

Mgr. Petr Švadlena,
advokát a partner

Mgr. Žaneta Švecová,
advokátka

PPS advokáti s.r.o.
 
Velké náměstí 135/19
500 03  Hradec Králové
 
Tel.:      +420 495 512 831-2
Fax:      +420 495 512 838
e-mail:   pps@ppsadvokati.cz


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Petr Švadlena, Mgr. Žaneta Švecová (PPS advokáti)
6. 9. 2022
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
  • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
  • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
  • Přemístění seychelské společnosti do České republiky
  • Americká celní politika Donalda Trumpa a možné dopady na českou ekonomiku
  • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek
  • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
  • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
  • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • 10 otázek pro ... Petru Zaoralovou
  • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
  • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
  • 10 otázek pro ... Michala Jaška
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
  • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
  • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
  • Trestný čin poškození věřitele
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny

Soudní rozhodnutí

Obnova trestního řízení

Je-li v řízení o povolení obnovy coby nový důkaz předložen úřední záznam výpovědi poškozeného jako důležitého svědka, kterou byla podstatným způsobem změněna jeho...

Náhrada nákladů poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

Přizná-li soud poškozené nárok na náhradu nákladů podle § 154 odst. 2 trestního řádu, protože jí nebyl přiznán nárok na náhradu škody, a zároveň výši přiznaných nákladů...

Náhrada nákladů řízení (exkluzivně pro předplatitele)

Proti rozhodnutím o částkách svou výší bagatelních, u nichž zákon nepřipouští dovolání, je důvodnost ústavní stížnosti s výjimkou extrémních rozhodnutí vyloučena. Stejně tak...

Náklady řízení – překvapivé rozhodnutí (exkluzivně pro předplatitele)

Při rozhodování o náhradě nákladů řízení nelze úspěch či neúspěch procesních stran posuzovat ve vztahu k řízení jako celku, nýbrž je nutno každou věc, tj. každý nárok, jenž...

Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

Odvolací soud poruší právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jestliže vyhodnotí důkazy provedené soudem prvního stupně jinak, než jak...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.