epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    23. 9. 2025
    ID: 120022upozornění pro uživatele

    Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?

    Především v minulém roce jak mezi odbornou veřejností, tak i mezi laiky rezonovalo téma schválení zákona 319/2024 Sb., kterým se mění zákon 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „ZZoSaS“), kterým došlo ke zrušení institutu přísedících u okresních soudů. Ti tak zůstali pouze u krajských soudů v rámci vybraných trestních věcí. Tento článek si nedává za cíl znovu otevírat téma zrušení institutu přísedících u okresních soudů, nýbrž se zaměřuje na otázku volby nových přísedících po 1. 1. 2025.

    Právní úprava ZZoSaS přinesla poměrně jasný zlomový moment, kdy od 1. 1. 2025 zrušila laický prvek u okresních soudů. Z tohoto vyplývá, že veškerá nová řízení, ve kterých by dříve okresní soud rozhodoval v senátu, jsou nyní rozhodována samosoudci. Komplikovanější situace však nastala ve vztahu k řízením, která byla zahájena před účinností ZZoSaS. V základu lze tvrdit, že došlo k novelizaci procesního rázu, v rámci kterého platí základní premisa, že by mělo být postupováno do budoucna podle nových ustanovení, nestanoví-li ve výjimečných případech přechodné ustanovení jinak.

    Právě s ohledem na potenciální dopady okamžitého zrušení přísedících na právo na spravedlivý proces, zejména v trestních věcech, se zákonodárce rozhodl ZZoSaS doplnit přechodnými ustanoveními, skrze které stanovil, že v rámci řízení zahájených před 1. 1. 2025 se použije dosavadní zákonný režim, a tudíž všechna dotčená soudní řízení se dokončí s přísedícími.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Relevantními ustanoveními k otázce volby a funkce přísedících jsou především čl. II bod 1 a 3 ZZoSaS, která zní:

    „1. Výkon funkce předsedy senátu okresního soudu a přísedícího okresního soudu v řízeních zahájených podle zákonů o řízení před soudy přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se do pravomocného skončení těchto řízení řídí dosavadními právními předpisy.“

    Reklama
    Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025
    Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025
    25.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    „3. Funkce přísedícího okresního soudu ve věcech, u nichž podle zákonů o řízení před soudy, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se na rozhodování nepodílejí přísedící, zaniká dnem pravomocného skončení všech řízení, na jejichž rozhodování se v souladu s dosavadními právními předpisy a s rozvrhem práce příslušného soudu ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona přísedící u příslušného okresního soudu podílí.“

    Při výkladu těchto přechodných ustanovení je vhodné rovněž uvést znění důvodové zprávy, která uvádí, že „přechodné ustanovení, které ponechává možnost využití zákona o soudech a soudcích ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona pro řešení organizačních a jiných otázek spojených s výkonem funkce předsedy senátu okresního soudu a přísedícího okresního soudu až do doby pravomocného skončení všech probíhajících řízení, na kterých se tyto osoby v souladu s přechodnými ustanoveními následujících částí tohoto zákona podílejí (bod 1). … Funkce přísedících u příslušného okresního soudu zanikne k okamžiku pravomocného skončení posledního řízení, kde figuruje přísedící. Zánik funkce všech přísedících vázaný na poslední řízení u příslušného okresního soudu je zvolen s úmyslem, aby zde byla možnost doplnění senátů z řad přísedících, kteří v okamžiku nabytí účinnosti zákona nefigurují v konkrétním řízení. V praxi se může stát, že konkrétnímu přísedícímu, který je členem senátu v konkrétním řízení zanikne funkce ze zákonného důvodu (např. smrt), a tak bude nutné senát doplnit jiným přísedícím. Z tohoto důvodu je vhodné zánik funkce i těch přísedících, kteří v okamžiku nabytí účinnosti zákona nevystupují v probíhajícím řízení, vázat až na skončení posledního řízení u příslušného krajského soudu“.[1]

    S ohledem na znění čl. II bodu 1 ZZoSaS a důvodovou zprávu k tomuto ustanovení lze tedy základním gramatickým výkladem dojít k závěru, že „výkon funkce přísedícího v řízeních před soudy“ ani náznakem nezahrnuje pravomoc zastupitelstva obcí a městských částí v Praze volit přísedící okresních soudů dle ustanovení § 64 odst. 1 zákona 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění do 31. prosince 2024. Zároveň je zjevné, že s ohledem na znění čl. II bodu 3 ZZoSaS se neuplatní dřívější časové omezení funkčního období přísedícího na 4 roky, a tudíž není nezbytné provádět „převolby“.[2]

    V zásadě tedy platí, že v důsledku ZZoSaS bylo nepřípustné, aby zastupitelstva obcí a městských částí v Praze volila přísedící okresních soudů, jelikož k tomu postrádala zmocnění. I když se výše uvedený závěr zdá jako poměrně jednoznačný a nesporný, v praxi se tomu tak nestalo. V rámci veřejně dostupných zdrojů lze dohledat, že územní samosprávné celky napříč celou republikou volily i po 1. 1. 2025 přísedící k okresním soudům, přičemž dle dostupných informací tak bylo mnohdy činěno na základě předchozí výzvy příslušného okresního soudu.[3]

    Ve výše zmíněných případech zjevně došlo k nepochopení významu přechodných ustanovení. Namísto aby ustanovení čl. II bodu 3 ZZoSaS bylo chápáno jakožto ex lege prodloužení funkčních období přísedících na předem neurčitou dobu (do pravomocného skončení posledního řízení), tak jej některé soudy a územní samosprávné celky vykládaly jako pokyn, aby došlo k nové volbě ve smyslu ustanovení § 64 odst. 1 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění do 31. prosince 2024.

    Nesprávnost výše uvedeného postupu některých územních samosprávných celků a okresních soudů ostatně potvrzuje i stanovisko Ministerstva spravedlnosti,[4] které se taktéž zcela jednoznačně přiklání k závěru, že obce a městské části v Praze neměly v důsledku ZZoSaS pravomoc volit přísedící.

    Změnu výše uvedené nemožnosti volit přísedící okresních soudů přinesl až čl. II bod 3 zákona č. 269/2025 Sb., kterým se mění zákon 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, jenž s účinností od 6. 8. 2025 znovu umožnil územním samosprávným celkům (a městským částem v Praze) volit přísedící okresních soudů. Toto zmocnění umožňuje volbu nových přísedících pouze v reakci na výzvu předsedy okresního soudu a taktéž je počet volených přísedících limitován počtem, který určí příslušný předseda okresního soudu.

    S ohledem na shora uvedené jsou tedy veškeré volby přísedících v období mezi 1. 1. 2025 a 5. 8. 2025 nicotné. Ve většině případů tyto nicotné volby nepůsobí problémy, neboť na základě čl. II bodu 3 ZZoSaS došlo k automatickému prodloužení mandátu přísedících, kteří byli ve funkci k 1. lednu 2025, a tak jsou nová rozhodnutí zastupitelstev o převolbě přísedících pouze nadbytečná.

    Nicméně problém by nastal v situaci, pokud se zastupitelstvo rozhodlo ve výše uvedeném časovém intervalu zvolit osobu, která k 1. 1. 2025 nebyla ve funkci přísedícího. V takovém případě by totiž jakékoliv rozhodnutí soudu, na kterém by se takováto osoba podílela, bylo stiženo vadou nezákonnosti. Obzvlášť v rámci trestních případů lze toto považovat za věc, která může ohrozit důvěru v českou justici.

    Závěrem tak lze doporučit předsedům jednotlivých okresních soudů, aby provedli kontrolu, zda u jejich soudu nepůsobí přísedící na základě nezákonné, respektive spíše nicotné volby, proběhlé v období mezi 1. 1. 2025 a 5. 8. 2025 a případně přijmout nápravná opatření. Advokátům pak lze doporučit, aby si zjistili, jací přísedící se podílejí na rozhodování případů jejich klientů.

    JUDr. Bc. Jaroslav Verner,
    advokátní koncipient a zastupitel městské části Praha 14


     

    PORTOS, advokátní kancelář s.r.o.

    City Tower
    Hvězdova 1716/2b
    140 00  Praha 4

    Tel.:    +420 224 827 884
    e-mail:    info@portos.cz

     

    [1]  VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY. Důvodová zpráva k návrhu zákona 319/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Dz. Zvláštní část.

    [2] K problematice konce funkčního období dle přechodných ustanovení viz VERNER J., KYRAL R., Konec přísedících u okresních soudů – praktické aspekty přechodných ustanovení. Bulletin advokacie. 2025. č. 6. s 46-48. ISSN 1210-6348.

    [3] Jako příklad lze uvést městskou část Praha 14, městskou část Praha 8, městskou část Praha 12, město Jirkov, město Karviná, město Litoměřice, město Louny, město Teplice, město Žatec či statutární město Ostrava.

    [4] Sdělení Ministerstva spravedlnosti č. j. MSP-72/2025-LO-DOT/3 ze dne 26. února 2025.

     

     


    JUDr. Bc. Jaroslav Verner (PORTOS)
    23. 9. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025
    • 30.09.2025AI v právní praxi v detailu - pokročilé techniky a strategie (online - živé vysílání) - 30.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 2.10.2025
    • 07.10.2025ESG v roce 2025 a jak dál (s praktickými nemovitostními souvislostmi) (online - živé vysílání) - 7.10.2025
    • 07.10.2025AI pro komplexní právní projekty a transakce (online - živé vysílání) - 7.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Michalu Plachkou
    • Dopady aktuálního boje EU proti odlesňování na podnikatele
    • Že je jednotný patent drahý? Záleží na úhlu pohledu. Celoevropskou patentovou ochranu ale zlevňuje
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Problematika přísedících u okresních soudů aneb jak je to s jejich volbou?
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Vyšetřovací zásada v řízení o výživném
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Nezákonné trestní stíhání veřejně činné osoby

    Obecné soudy jsou povinny při stanovení výše zadostiučinění za nezákonné trestní stíhání podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci...

    Veřejná funkce

    Ředitel sekce územního pracoviště finančního úřadu je veřejnou funkcí. Čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod ve spojení s čl. 21 odst. 4 Listiny i čl. 25 písm. c)...

    Daňové řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Důkazní břemeno (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže byla prokázána pravost (úředně neověřeného) podpisu výstavce na směnce vlastní, lze předpokládat také to, že výstavce se podepsal pod text uvedený na směnečné listině....

    Osobnost člověka

    Mezi osoby, které z povahy své činnosti vstupují do veřejného prostoru, musí snášet zvýšenou intenzitu zájmu o svou osobu či výsledky tvorby a jsou vystaveny i větší míře...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.