epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    31. 7. 2015
    ID: 98530upozornění pro uživatele

    Řízení o inovačním partnerství

    Legislativní rada vlády obdržela v polovině července roku 2015 očekávaný návrh zákona o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), který byl připravován ze strany Ministerstva pro místní rozvoj v souvislosti s transpozicí nové směrnice o zadávání veřejných zakázek 2014/24/EU (dále jen „směrnice 2014/24/EU“). Podle deklarovaného harmonogramu by se tímto návrhem zákona měla Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR zabývat již na podzim tohoto roku s plánovanou účinností zákona od 1. 1. 2016. Nejzazší termín řádné transpozice směrnice do národní legislativy představuje poté datum 18. dubna 2016.

     
     Advokátní kancelář Tinthoferová
     
    Obsahem předloženého návrhu zákona je rovněž nový druh zadávacího řízení, který představuje tzv. řízení o inovačním partnerství. Připravovaný ZZVZ tak nepřináší pouze žádané zmírnění administrativní náročnosti procesu zadávání veřejných zakázek, ale rovněž nové možnosti spolupráce mezi zadavateli a dodavateli, jejichž existenci ocení zejména výzkumné instituce poptávající specifická inovativní řešení. Obsahem tohoto článku bude představení tohoto nového druhu zadávacího řízení.

    Povinnost členských států transponovat do národních právních řádů možnost využití inovačního partnerství plyne z čl. 26 směrnice 2014/24/EU[1], přičemž deklarovaným účelem této části transpozice je zajištění udržitelně vysoké kvality veřejných služeb v Evropě, kdy smyslem zavádění inovačního partnerství je dispozice institutem usnadňujícím zadávání veřejných zakázek v oblasti inovací a související prohlubování možné spolupráce mezi soukromými a veřejnými subjekty v rámci výzkumu a vývoje inovativních řešení.

    Řízení o inovačním partnerství je v ustanovení § 54 předkládaného návrhu ZZVZ upraveno jako speciální druh zadávacího řízení, který je možno použít pouze po předchozím naplnění určitých podmínek. Detailní úprava tohoto druhu zadávacího řízení je poté obsažena v hlavě VII. předkládaného návrhu ZZVZ.

    Základní výhodou, kterou použití řízení o inovačním partnerství nabízí, je možnost veřejného a soukromého sektoru vytvářet dlouhodobá inovační partnerství pro vývoj a následnou koupi nových inovativních výrobků, služeb nebo stavebních prací, přičemž následné pořízení vyvinutého předmětu plnění může ze strany zadavatele probíhat již bez potřeby samostatného zadávacího řízení. Využitím řízení o inovačním partnerství tak může být v důsledku podněcován trh a spolu/financován vývoj zadavatelem požadovaných produktů. Inovační partnerství je tak určeno pro případy, kdy náklady na žádaný výzkum a vývoj jsou buď velmi vysoké a dodavatelé by tento výzkum bez možnosti následných dodávek sami z vlastní iniciativy v daném čase neprováděli, respektive kdy výzkum směřuje k vývoji specifického zadavatelem požadovaného produktu. Uvedený rámec možnosti financování aplikovaného výzkumu veřejným sektorem tak v obecné rovině výrazně rozšiřuje prostor pro synergii v oblasti výzkumu a vývoje.

    Předpokládaná hodnota dodávek, služeb nebo stavebních prací nesmí být podle ustanovení § 69 předkládaného návrhu ZZVZ nepřiměřená investici potřebné pro jejich vývoj, přičemž pro stanovení předpokládané hodnoty inovačního partnerství je dle ustanovení § 23 předkládaného návrhu ZZVZ rozhodná celková předpokládaná hodnota výzkumných a vývojových činností, které proběhnou ve všech fázích inovačního partnerství, spolu s předpokládanou hodnotou plnění, která mohou být v rámci inovačního partnerství vyvinuta a pořízena. Jedná se tak o zvláštní pravidlo pro stanovení předpokládané hodnoty, které je založeno na základním principu kumulace předpokládaných hodnot všech souvisejících následné zadávaných zakázek. Touto obecnou premisou přiměřenosti zákonodárce promítá do podmínek použití řízení o inovačním partnerství rovněž obecnou zásadu hospodárnosti a stanoví limity používání řízení o inovačním partnerství v nevhodných případech, kdy by náklady na výzkum a vývoj byly ve srovnání s náklady následného pořízení předmětu veřejné zakázky nízké. Otázkou v daných konsekvencích zůstává vlastní posouzení předmětné hospodárnosti a souvisejících požadavků zadavatele v čase, kdy až aplikační praxe zadavatelů a kontrolních institucí vymezí její žádanou míru.

    Zadavatel tak bude dle předmětného návrhu ZZVZ moci zadat veřejnou zakázku v řízení o inovačním partnerství, výhradně pokud nelze potřebu vývoje inovativního výrobku nebo služby nebo inovativních stavebních prací a následné koupě výsledných dodávek, služeb nebo stavebních prací uspokojit prostřednictvím řešení, která jsou na trhu již dostupná, což je projekcí požadavku směrnice 2014/24/EU nepoužívat inovační partnerství způsobem, který by bránil hospodářské soutěži či který by hospodářskou soutěž omezoval nebo ji narušoval.[2] Je současně odpovědností zadavatele, aby struktura zamýšleného partnerství a zejména doba trvání a hodnota jednotlivého plnění v zásadě odrážela stupeň inovace navrhovaného řešení a související posloupnost výzkumných a inovačních kroků potřebných k vývoji inovativního řešení.

    Vlastní postup v zadávacím řízení je poté v rámci předkládaného návrhu ZZVZ upraven v ustanovení § 70.

    Řízení o inovačním partnerství zahajuje zadavatel odesláním oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění, čímž zadavatel vyzývá neomezený počet dodavatelů k podání žádosti o účast. Zadavatel současně stanoví lhůtu pro podání žádosti o účast, a to v délce nejméně 30 dnů od zahájení řízení o inovačním partnerství. Zadavatel je povinen v zadávacích podmínkách vždy určit ty požadavky na plnění veřejné zakázky, které představují minimální technické podmínky a které musí řádně podané nabídky splňovat, přičemž tyto musí být specifikovány takovým způsobem, aby dodavatelé měli ke zpracování podkladů objektivní informace a současně mohlo být splnění požadovaných parametrů zadavatelem řádně posouzeno. Zadavatel je dále povinen v zadávacích podmínkách vymezit pravidla, jimiž se budou řídit práva duševního vlastnictví, což se v důsledku může jevit jako zcela zásadní bod zadávacích podmínek.

    Veřejný zadavatel může vždy rozhodnout o zavedení inovačního partnerství s jedním či několika partnery, kteří budou odděleně provádět činnosti v oblasti výzkumu a vývoje. V případě inovačního partnerství s několika partnery nezpřístupní veřejný zadavatel bez výslovného souhlasu řešení navržená některým z dodavatelů ani jiné důvěrné informace sdělené dodavatelem v rámci jednání či předmětného partnerství.

    Z podstaty nalézání nového řešení plyne poté potřeba široce jednat o rozdílných návrzích a způsobech plnění veřejné zakázky, proto možnost jednání není nad rámec základních zásad zadávacího řízení ze strany předkladatele návrhu ZZVZ nikterak omezena.

    V průběhu jednání je tak zadavatel povinen zajistit především rovné zacházení se všemi uchazeči. Za tímto účelem nesmí poskytovat informace diskriminačním způsobem, který by mohl zvýhodnit některé uchazeče vůči jiným. Zadavatel má povinnost písemně informovat všechny uchazeče, jejichž žádosti o účast, respektive nabídky nebyly vyřazeny, o jakýchkoliv změnách technických specifikací nebo jiných částí zadávací dokumentace, jež se netýkají stanovení minimálních požadavků. V návaznosti na tyto změny zadavatel poskytne uchazečům potřebný dostatek času na zapracování a opětovné předložení pozměněných nabídek.

    Jednání o nabídkách a případné snižování počtu účastníků provádí zadavatel v zásadě obdobně jako v případě jednacího řízení s uveřejněním. Zadavatel je však oprávněn řízení o inovačním partnerství rozčlenit na více fází, a to v závislosti na postupných cílech v procesu výzkumu, vývoje a realizace předmětu inovačního partnerství. Pokud zadavatel využije možnosti rozfázovat inovační partnerství, je povinen v zadávacích podmínkách předem stanovit pravidla pro poskytování odměn za dosažení těchto jednotlivých cílů.

    Pokud zadavatel realizuje vývojovou fázi produktu s více dodavateli, jsou tito povinní provádět činnosti v oblasti výzkumu a vývoje odděleně; v dané úvaze o četnosti dodavatelů pro vývojovou fázi by měl být zadavatel veden typem inovativního řešení, povahou zamýšleného cíle a poměrem nákladů na vývojovou fázi vůči nákladům na realizaci finální dodávky, kdy v obecné rovině předkladatel návrhu ZZVZ doporučuje s ohledem na zásadu hospodárnosti nákladnější výzkum provádět s jedním partnerem, respektive s výrazně nižším počtem partnerů, nežli výzkum méně nákladný, kde naopak nalézáme efekt diverzifikace rizika neúspěchu a potenciální ekonomický přínos z většího počtu efektivních řešení dané problematiky.

    Pokud si to zadavatel vyhradí v zadávacích podmínkách, může po každé fázi rozhodnout o ukončení inovačního partnerství nebo, jedná-li se o inovační partnerství s několika partnery, o snížení počtu partnerů a ukončení smluv s nimi. Toto rozhodnutí je zadavatel povinen učinit s ohledem na již dosažené výsledky jednotlivých dodavatelů v kontextu svých potřeb realizace požadovaného řešení, čímž je naplňován princip efektivity vynakládání veřejných prostředků v čase.

    Pro vlastní výběr dodavatele zadavatel nesmí použít kritérium nejnižší nabídkové ceny nebo kritérium nejnižších nákladů. Předložený návrh ZZVZ tak přejímá tezi transponované směrnice 2014/24/EU o neadekvátnosti výběru dodavatele inovativního řešení s vysokou přidanou hodnotou na základě jediného hodnotícího kritéria nejnižší nabídkové ceny[3], kdy opačný přístup může rovněž dle našeho názoru výrazně ohrozit kvalitu zadavatelem zamýšleného cíle. Při výběru zájemců naopak v úvahu připadají kritéria týkající se schopností zájemců v oblasti výzkumu a vývoje, respektive schopností se zaváděním inovativních řešení.

    Závěr

    Lze tak shrnout, že smyslem existence řízení o inovačním partnerství, jakožto nového druhu zadávacího řízení v návrhu ZZVZ, je usnadnění zadávání specifických veřejných zakázek v oblasti inovací a související růstový efekt plynoucí z umožnění širší spolupráce mezi soukromými a veřejnými subjekty v rámci výzkumu a vývoje inovativních řešení.

    Charakterem se v případě řízení o inovačním partnerství jedná o druh zadávacího řízení, který je možno definovaným způsobem použít pouze po předchozím naplnění určitých podmínek.

    Cílem konkrétního použití řízení o inovačním partnerství je poté vývoj inovativního produktu, služby nebo stavebních prací a následný nákup výsledných dodávek, služeb nebo stavebních prací, pokud jsou v souladu s úrovní výkonnosti a maximálními náklady dohodnutými mezi zadavateli a účastníky. Vlastní inovační partnerství může být rozloženo do po sobě jdoucích fází, které musí být adekvátní objektivní posloupnost kroků v procesu výzkumu a inovačního vývoje a mohou zahrnovat zpracování výrobku, poskytnutí služeb nebo dokončení stavebních prací. V souladu se zásadou hospodárnosti je ze strany zadavatele vhodné stanovit průběžné cíle, jichž mají partneři dosáhnout, a navázat výplatu odměny v příslušných splátkách na naplnění těchto dílčích cílů. Na základě daných cílů může veřejný zadavatel po každé fázi současně rozhodnout o ukončení inovačního partnerství nebo, jedná-li se o inovační partnerství s několika partnery, o snížení počtu partnerů ukončením smluv na jednotlivé veřejné zakázky, za předpokladu, že si tyto možnosti a podmínky, za nichž jich může využít, v zadávací dokumentaci vymezil.

    Lze tak předpokládat, že institutu řízení o inovačním partnerství budou využívat zejména výzkumné instituce poptávající specifická inovativní řešení, při jejichž nalézání bude moci být výrazněji a zejména efektivněji zapojován rovněž soukromý sektor, přičemž hranici předmětné efektivity a hospodárného nakládání s veřejnými prostředky v čase naznačí v případě schválení předkládaného návrhu ZZVZ v daném znění až aplikační praxe jednotlivých zadavatelů a kontrolních institucí, kterou bude bezesporu zajímavé nadále sledovat.


    Mgr. Petr Zatloukal,
    advokátní koncipient

    Mgr. Ing. Ivo Macek,
    advokátní koncipient


    Advokátní kancelář Tinthoferová

    Staňkova 557/18a
    602 00 Brno

    Tel.: +420 538 728 617
    e-mail: tinthoferova@aktap.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES; dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] V některých případech by k odstranění těchto účinků mohlo dle směrnice 2014/24/EU přispět vytvoření inovačního partnerství s několika partnery.
    [3] Dle 49 bodu odůvodnění směrnice 2014/24/EU  platí, že Inovační partnerství by se měly zadávat výhradně na základě nejlepšího poměru mezi cenou a kvalitou, neboť se jedná o nejvhodnější způsob srovnávání nabídek na inovativní řešení.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Petr Zatloukal, Mgr. Ing. Ivo Macek ( Advokátní kancelář Tinthoferová )
    31. 7. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.