S hlukem z aut si neví rady ani soudy
Nejméně milion lidí, kteří v Česku trpí hlukem z dopravy, už ví, kudy cesta nevede: zřejmě ne přes žaloby na stát, kraje a města, které jsou za hlučné silnice zodpovědné.
Skóre: | 0.65 |
---|---|
Název zdroje: | Hospodářské noviny |
Datum vydání: | 18.04.2007 |
Nadpis: | S hlukem z aut si neví rady ani soudy |
Strana: | 6 |
Rubrika: | z domova |
Autor: | Vojtěch Blažek |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 18.04.2007 04:42 |
Identifikace: | DCHN20070418030014 cz |
Klíčová slova: | Kauza (2x), zákona, Soud, žaloby, soudkyně, právník, žalobu |
NADTITULEK: ZDRAVÍ
Nejméně milion lidí, kteří v Česku trpí hlukem z dopravy, už ví, kudy cesta nevede: zřejmě ne přes žaloby na stát, kraje a města, které jsou za hlučné silnice zodpovědné.
Soud totiž včera zamítl vůbec první žalobu, v níž lidé požadovali dodržování přísných protihlukových předpisů. Jedná se o případ magistrály v Praze a obyvatel okolních domů, kteří mají v bytech mnohem vyšší hluk, než povolují hygienici.
Jenže i když soud uznal, že lidé žijí v nebezpečném rámusu z automobilů, zároveň rozhodl: je to případ, který nemá rychlé řešení. Ze dne na den zavřít silnici, ani vést dopravu jinudy nelze. "Magistrát nemá možnost hluk v nejbližší době omezit," prohlásila soudkyně Libuše Fritzová.
Stát si hluk neumí hlídat
Verdikt je o to důležitější, že podobných míst, kde hluk přesahuje limity, ale auta nemohou jezdit jinudy, je v zemi mnoho. A často by nepomohlo ani namontování zvukotěsných oken.
Přitom podle zákona o ochraně zdraví za hlučnou silnici zodpovídá její správce, tedy stát, kraje či města. A je to právě mnohdy stát, kdo neplní vlastní protihluková nařízení.
Příklad? Průtah středočeským Kolínem je dlouhá léta nejhlučnější silnicí v kraji. Všichni ovšem vědí, že pomůže až nový obchvat. Ale ten bude hotov - při velmi optimistickém odhadu - nejdříve za čtyři roky. Podobné je to i v případě magistrály, jedné z nejdůležitějších tepen v Praze.
Změna? Možná za pár let
Vše by vyřešil až městský okruh, jenže ten nebude hotov do roku 2011. A navíc: o jeho dostavbě nerozhoduje jen Praha, ale i státní instituce. "Je skličující, když se o porušování předpisů ví, a přesto jsou obyvatelé bezmocní," potvrzuje Ivo Vaněk z Národní hlukové observatoře, která se problémem zabývá. Přitom hluk v bytech podél ulice 5. května je o 10 decibelů vyšší, než stanovují předpisy - 70 decibelů ve dne a 60 v noci. "Nechci doma slyšet jen zpívat ptáčky. Ale já v tom nemůžu v noci spát," tvrdí například Stanislav Louda.
Kauza magistrály přitom ve skutečnosti žádným sporem nebyla: i magistrát totiž uznával, že neví, jak se s hlukem rychle vypořádat.
Nezbývá než čekat
Například snížení rychlosti aut o 30 kilometrů za hodinu by hluk podle výpočtů "stlačilo" jen o 2,5 decibelu.
"Snížit hluk o 10 decibelů by znamenalo prakticky uzavření komunikace," řekl právník magistrátu František Gebaurer. Lidé tak mají jedinou možnost: vyjednávat s magistrátem o bezplatné výměně oken a čekat na městský okruh. Odhady, kolik lidí trpí v Česku hlukem, se různí. Hygienici hovoří o 15 procentech, u kterých hrozí vážné zdravotní potíže.
Jiné zdroje uvádějí až dvojnásobek. A téměř vždy je příčinou hluku doprava. Například v Praze, Brně a Ostravě je ho o desetinu víc než v jiných městech.
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz