epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 11. 2022
    ID: 115454upozornění pro uživatele

    Soudní přezkum voleb do obecního zastupitelstva z pohledu soudní judikatury

    Více než měsíc uplynul od posledních voleb do obecních zastupitelstev. Na jedné straně je zde velká radost politických subjektů ze získané důvěry od spoluobčanů, na té druhé však hořká pachuť porážky z neúspěchu. I přesto však může do celé této změti zasáhnout ještě jeden právní institut, a sice soudní přezkum řádnosti samotného průběhu voleb do obecních zastupitelstev.

    Volební soudnictví v České republice získalo relativní celistvost v roce 2000, přičemž agenda byla striktně rozdělena mezi konkrétní soudy dle daného druhu voleb a řízení. Současnou podobu soudní kontroly voleb však přinesl teprve zákon 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen „soudní řád správní“), který převedl agendu kontroly voleb výlučně do pravomoci správního soudnictví, když bylo zákonodárcem dovozeno, že kontrola řádnosti voleb svým charakterem poskytuje ochranu veřejných subjektivních práv. Za účelem jejich náležité ochrany je však potřeba, aby se této ochrany k tomu legitimované subjekty důsledně domáhaly.

    Shora uvedená skutečnost je pak důvodem, proč se při tomto soudním přezkumu uplatní zásada dispoziční. Této zásadě je pak učiněno zadost právě podáním návrhu na neplatnost voleb. Právo takový návrh podat pak náleží každému, kdo je zapsán ve stálém seznamu voličů určitého volebního okrsku, kde konkrétní pasivně legitimovaný volební subjekt (jednotlivec či uskupení), byl registrován. Stejného práva se vedle toho může domáhat i volební strana, jejíž kandidátní listina byla pro volby do zastupitelstva v konkrétním volebním okrsku zaregistrována. Tato procesní legitimace nicméně náleží výlučně těmto shora jmenovaným subjektům, v žádném případě se tohoto právo nemůže domáhat jiná právnická osoba, např. spolek, který má totožný název či jinou spojitost s volební stranou, jež byla v daném volebním okrsku registrována.[1]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zároveň pak platí, že navrhovatel může návrh na soudní přezkum voleb podat pouze tehdy, pokud má za to, že byla porušena taková ustanovení, jejichž porušení ve svém důsledku hrubě ovlivnilo výsledek voleb v případě konkrétního kandidáta či voleb jako takových. To znamená, že musí být vyvolány důvodné pochybnosti stran toho, zda jsou volby a jejich výsledek projevem skutečné vůle voličů v daném volebním okrsku. Ústavní soud v této záležitosti zastává názor, že soudy zabývající se volebním sporem mají především z hlediska materiálního posuzovat, zda konkrétní potenciálně nekalé praktiky dosahují takového stupně závažnosti, resp. zda dosahují takového konečného vlivu, že mohou oslabit samotnou integritu voleb, což by v konečném důsledku mohlo způsobit i oslabení samotné demokracie.[2]

    Na druhou stranu však Krajský soud v Ústí nad Labem – pobočka Liberec dovodil, že skutečnost, že volební strana získala alespoň 5 % z celkového počtu platných hlasů, neznamená, že by politická strana automaticky získala nárok na zisk mandátu zastupitele. Pokud politická strana dosáhne zisku 5 % hlasů z celkového počtu platných odevzdaných hlasů, zajistí si tím pouze vstup do skrutinia, tedy další fáze rozdělování mandátů jednotlivých politických stran. Tím pádem nelze za hrubé ovlivnění výsledku voleb považovat situaci, kdy volební strana dosáhne alespoň 5 % z celkového počtu platných hlasů, nicméně v rámci procesu přerozdělování jednotlivých mandátů se „nevejde“ do počtu volených míst sepsaných v konkrétním seznamu podílů pro daný volební okrsek. K takové situaci dochází zejména v případech nízkých podílů, jenž jsou v poměru k ostatním politickým subjektům.[3] Stejně je tomu tak v případě statistických chyb či v situaci, kdy ve více volebních okrscích kandidují uskupení, která společně nejsou nikterak provázána, nicméně mají stejný název.[4] Pokud se v den voleb ozve poděkování dosluhujícímu zastupitelstvu za jeho velmi odpovědnou práci, aniž by byl kterýkoli ze zastupitelů konkrétně jmenován, jedná se podle Krajského soudu v Hradci Králové o jednání, které není v rozporu s právními předpisy či pravidly pro volební agitace a propagace v den samotných voleb.[5] Stejně tak slibování bezplatného vstupu a konzumace na večírku politického uskupení po skončení voleb, jež je provázena doporučením na zvolení konkrétní volební strany, nepředstavuje nepřípustné jednání v rámci vedení volební kampaně.[6] Avšak přímé podplácení konkrétních voličů s tím, aby svůj volební hlas odevzdali konkrétnímu kandidátovi či volebnímu uskupení, je závažným jednáním odporující právnímu řádu České republiky, jež narušuje svobodnou soutěž jednotlivých volebních subjektů.[7]

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Návrh na soudní přezkum voleb musí být podán nejpozději 10 dnů poté, co Státní volební komise vyhlásila výsledky voleb do obecních zastupitelstev. Pokud je podán návrh opožděně či k věcně nebo místně nepříslušnému soudu, hledí se na tento návrh jako na nepřípustný. Účastníky samotného soudního řízení správního jsou vždy navrhovatel a příslušný volební orgán. V případě, že je navrhovatelem politická strana, kteréžto obecně nepřísluší právní osobnost, jedná před soudem prostřednictvím svého volebního zmocněnce.[8] Třetím účastníkem je poté subjekt, jehož účastenství se odvozuje od obsahu podaného návrhu. Může se tedy jednat o politickou stranu, sdružení nezávislých kandidátů, sdružení politických stran, sdružení politických hnutí, nezávislého kandidáta či osobu, jejíž volba byla podaným návrhem napadena. Nicméně samotné ústní jednání není povinným znakem tohoto typu řízení, pročež soud může rozhodnout i bez jeho nařízení. Soudní řád správní nicméně omezuje lhůtu pro vydání usnesení, a to na 20 dní od doručení návrhu na přezkum k věcně a místně příslušnému soudu.

    V každém řízení pak musí být zkoumány celkem 3 proměnné, jejichž kumulativním splněním by došlo k narušení řádného průběhu voleb, a tedy i k nereflektování vůle občanů v daném volebním okrsku. Zmiňovanými podmínkami jsou:

    • materiální posouzení účelu daného jednání a intenzita vlivu konkrétního jednání,
    • existence kauzálního nexu mezi namítaným postupem před volbami a samotným výsledkem voleb a
    • pravděpodobná možnost dopadů konkrétního jednání, jež souvisí s možným obcházením zákona 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, a které by mohlo mít vliv na samotný výsledek voleb.[9]

    K tomu, aby správní soud došel k závěru, že volby do obecního zastupitelstva proběhly v rozporu s právními předpisy, je nutné, aby k takovému závěru vedla logická a snadno vysvětlitelná cesta. Tato musí být schopna relevantně zdůvodnit jakékoli, byť potenciální, rozbroje týkající se pochybného výsledku voleb. Pokud nakonec soud dospěje k závěru, že volba konkrétního kandidáta byla neplatná, může stejným rozhodnutím, kterým uznal neplatnost volby prvního kandidáta, vyhlásit zvolení kandidáta, jenž byl oproti tomu zvolen řádně. Ústavní soud České republiky totiž dospěl k názoru, že samotné vyjádření neplatnosti zvolení kandidáta neznamená automaticky nutnost opakování voleb. Východiskem této situace je, že skutečnost o vymazání kandidáta bude muset být jako oprava zaznamenána do konkrétního zápisu o výsledku voleb do zastupitelstva obce v daném volebním okrsku, neboť v případě pouhého konstatování neplatnosti zvolení kandidáta, by vznikla právní nejistota, jak v daném případě postupovat dále.[10]

    Krajské soudy tedy mají na svých bedrech v rámci volebního soudnictví velmi nelehký úkol, kterým je přezkoumávat zákonnost a platnost proběhlých voleb do zastupitelstev, přičemž musí vždy posoudit na základě předložených tvrzení, zda jednotlivé volební strany měly nebo alespoň mohly mít stejné příležitosti pro oslovení stejného spektra voličů. Stejně tak je velmi nelehké rozhodnout, zda uváděné či alespoň tvrzené praktiky a postupy měly potenciál ovlivnit či zpochybnit věrohodnost volebních výsledků takovým podstatným způsobem, že by zcela prokazatelně dokázaly zpochybnit i jejich platnost. Je nutné si uvědomit, že volební soudnictví je soudnictvím, jehož cílem je chránit samotný volební mandát, nikoliv v případě jakéhokoli zjištěného či prokázaného porušení právních předpisů určit nezvolení daného zastupitelstva.[11]

    Na závěr je pak nutno podoktnout, že institut podání návrhu na neplatnost voleb do obecních zastupitelstev je v České republice užíván toliko výjimečně, např. v roce 2018 bylo po volbách do obecních zastupitelstev evidováno v celém Středočeském kraji pouze 40 návrhů týkajících se převážně podezření ze špatného sčítání hlasů či manipulace s odevzdanými hlasy.[12] Takto nízký počet podaných stížností může značit různé závěry. Pravdou nicméně zůstává, že o opakovaném průběhu voleb se lze dozvědět spíše pouze sporadicky, než aby se jednalo o nějaké zavedené pravidlo. Přezkum voleb do zastupitelstev obcí prostřednictvím správního soudnictví je tedy nepříliš často uplatňovaným institutem v rámci českého právního řádu. Důvodem může být také skutečnost, že právní úprava soudní kontroly voleb do zastupitelstev obcí je po rozhodnutích Ústavního soudu, jehož myšlenky byly v tomto článku citovány, natolik sofistikovaná a komplexní, že v současnosti se nenachází nové „výzvy“, které by před touto právní úpravou stály.

    Mgr. et Mgr. Ondřej Mrázek,
    právník

     
    Advokátní kancelář JELÍNEK & Partneři s.r.o.
     
     
    Pardubice - Dražkovice 181
    533 33  Pardubice - Dražkovice
     
    Truhlářská 1108/3
    110 00  Praha 1
     
    Tel.:        +420 466 310 691
    e-mail:    advokati@advokatijelinek.cz
     

     

     

    [1] Usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem, č. j. 40 A 24/2018-12, ze dne 18. 10. 2018

    [2] Nález Ústavního soudu, č. j. Pl. ÚS 59/10, ze dne 04. 05. 2011

    [3] Usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočka Liberec, č. j. 64 A 17/2018-46, ze dne 05. 11. 2018

    [4] Usnesení Krajského soudu v Praze, 44 A 105/2010-58, ze dne 16. 11. 2010

    [5] Usnesení krajského soudu v Hradci Králové, č. j. Ca 188/2002-25, ze dne 37. 01. 2002

    [6] Nález Ústavního soudu, č. j. III. ÚS 3673/14-4, ze dne 10. 02. 2015

    [7] Usnesení Krajského soudu v Ostravě, č. j. 22 A 151/2010-132

    [8] Usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem, č. j. 40 A 24/2018-12, ze dne 18. 10. 2018  

    [9] Nález Ústavního soudu, č. j. Pl. ÚS 59/10, ze dne 04. 05. 2011

    [10] Nález Ústavního soudu, č. j. III. ÚS 887/06, ze dne 10. 01. 2007

    [11] Nález Ústavního soudu, č. j. I. ÚS 768/06, ze dne 12. 12. 2006

    [12] HOLAKOVSKÝ, Milan. O podaných stížnostech na volby bude soud informovat, až vyprší lhůta Zdroj: https://prazsky.denik.cz/volby-2022/o-podanych-stiznostech-na-volby-bude-soud-informovat-az-vyprsi-lhuta-20221001.html. Pražský deník.cz [online]. Praha: VLTAVA LABE MEDIA [cit. 2022-10-18]. Dostupné z: https://prazsky.denik.cz/volby-2022/o-podanych-stiznostech-na-volby-bude-soud-informovat-az-vyprsi-lhuta-20221001.html


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. et Mgr. Ondřej Mrázek (JELÍNEK & Partneři)
    8. 11. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.