epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 4. 2004
    ID: 24802upozornění pro uživatele

    Ukradli vám auto, kolik asi dostanete?

    Kolik nám zaplatí pojišťovna v případě havárie nebo krádeže automobilu? Ne každému z nás je to jasné. Většinou ještě tak víme, že existuje pojištění dvojí: povinné za způsobené škody a dobrovolné, obvykle nazývané havarijní. Tím naše vědomosti o problematice končí.

    Ze zákona musí být každé motorové vozidlo pojištěno takzvaným povinným ručením.
    Zákonné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, jak zní oficiální název, za nás odškodní poškozeného, kterému způsobíme škodu naším automobilem.

    Plnění z tohoto pojištění jde tedy vždy poškozenému, ale pokud jsme například rozbili vlastní automobil a jsme viníkem nehody, musíme opravu svého vozu zaplatit sami. Naopak, pokud jsme při nehodě stranou poškozenou, můžeme uplatnit náhradu škody z povinného ručení viníka.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Patero rad

    1. Vybírejte pojistku
    Rozmyslete si, jaký druh pojištění bude nejvýhodnější. Pojišťovny nabízejí několik produktů.

    2. Vybírejte pojišťovnu
    Nechte si zpracovat nabídky u jednotlivých pojišťovacích ústavů, podle ceny vozu, až poté se rozhodněte, kde to bude nejvýhodnější.

    3. Čtěte podmínky
    Přečtěte si pojistné podmínky, aby vás nepřekvapila snížená či vyloučená možnost finančního plnění.

    4. Počítejte s placením
    Při uzavření smlouvy budou ve většině pojišťoven chtít vidět automobil a první splátku v hotovosti.

    5. Hlaste se k bonusům
    Pokud vám již vznikl nárok na bonus za bezeškodní průběh pojištění, vyžadujte jeho přiznání při uzavření smlouvy i u jiné pojišťovny.

    "Havárka" pokrývá další rizika

    Pokud máme sjednáno havarijní pojištění a způsobíme nehodu, můžeme náhradu škody na vlastním vozidle uplatnit u své pojišťovny. Havarijní pojištění motorových vozidel je totiž určeno k úhradě škod vzniklých na našem vozidle havárií, vandalismem, krádeží, případně živelní událostí. "Havárka" patří mezi pojistky, které si sjednáváme dobrovolně. Jan Žalčík z České pojišťovny říká: "Havarijní pojištění začíná tam, kde končí povinné ručení. Zabezpečuje tedy majitele vozidla prakticky proti všem rizikům, které mu v souvislosti s vlastnictvím a provozem vozidla hrozí."

    Uvedený výčet rizik, která jsou zajištěna ze strany pojišťoven v rámci havarijního pojištění, samozřejmě není vyčerpávající. Řadu ostatních možností, jako například poškození zavazadel, věcí osobní potřeby a následky úrazu osob v autě, je možné připojistit. Pojišťovny nabízejí řadu variant. "Havarijní pojištění považujeme za velmi důležité v zásadě pro klid každého řidiče. Nehledě k tomu, že Česká republika patří z hlediska počtu havárií i odcizených vozů ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy k nadprůměru," říká Marek Vích, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

    Náhrady v případě krádeže
    Jak je to s vyplácením náhrad za jednotlivé škody? Největší polemika existuje kolem náhrady za totální havárii, kdy je automobil na odpis, a za odcizení vozidla. Nepochopení problému, které se ve všech pojišťovnách objevuje prakticky denně, spočívá pravděpodobně v tom, že si klient pojišťovny pořádně nepřečetl pojistné podmínky, které podepisoval. Automobil si motorista pojišťuje podle faktury, na které je uvedena kupní cena vozu, ale podle pojistných podmínek má v případě totální havárie nebo odcizení automobilu nárok jen na takzvanou obecnou nebo časovou cenu.

    V podstatě to znamená, že nedostane víc, než by mu v okamžiku krádeže nebo totálního zničení vozu zaplatili v autobazaru. Jak MF DNES zjistila u několika tuzemských pojišťoven zabývajících se pojištěním motorových vozidel, jejich podmínky se v tomto bodě a řadě dalších prakticky shodují. Takže jen s malou nadsázkou lze říci, že ve chvíli koupení a vyjetí z autosalonu ztrácí nový automobil ihned na své ceně zhruba 25 procent. Řidič uzavírá pojistku sice na kupní cenu, ale pokud by mu vůz právě v tu chvíli ukradli, dostane téměř o čtvrtinu méně.

    Pojistné u nového vozu

    Škoda Fabia Combi 1,2 pořizovací cena cca 300 000 Kč Spoluúčast je u všech pojišťoven 5 % při min. 5000 Kč

    Orientační základní sazba pojištění (Kč)
    Česká pojišťovna 10 773
    Česká podnikatelská pojišťovna 16 500
    Kooperativa 10 800
    Allianz 11 160

    Sazby pojistného jsou orientační. Konečná sazba se stanoví vždy podle skutečné ceny vozidla a jeho vybavení a může dále obsahovat nejrůznější slevy a bonusy.

    Pojistné u staršího vozu

    Škoda Fabia Combi 1,4 cena dle tabulek cca 200 000 Kč Spoluúčast je u všech pojišťoven 5 % při min. 5000 Kč

    Orientační základní sazba pojištění (Kč)
    Česká pojišťovna 10 400
    Česká podnikatelská pojišťovna 12 780
    Kooperativa 9820
    Allianz 11 160

    Sazby pojištění jsou opět pouze orientační, zjištěné dotazy u přepážek pojišťoven. Konečné sazby se mohou ve výsledku lišit.

    A co oprava po havárii?
    Jiná je situace při opravě havarovaného vozu. Zde uhradí pojišťovny opravu v ceně nových náhradních dílů. Cena opravy pak nesmí překročit celkovou výši pojistného. A nesmíme zapomenout na odečtení výše spoluúčasti. Celková škoda v jednom roce také nesmí přesáhnout původní pojištěnou cenu. Co to znamená? Například u České pojišťovny si pojistíte automobil v kupní ceně 300 000 korun. Pokud v jednom roce havarujete, vyplatí vám pojišťovna opravu vozu. Máte však smůlu a automobil je v tomto roce navíc vykraden. Pojišťovna opět vyplatí škodu. A pokud by vám nakonec vůz ukradli, dostanete ještě něco vyplaceno, ale to pouze v případě, že celková výše škod v tomto smolném roce již nepřesáhla původní částku, kterou jste pojišťovali. Žádná pěkná perspektiva, že...?

    Není lepší změnit pojistku?
    Vokamžiku, kdy jsou takto nastaveny pojistné podmínky, vzniká samozřejmě otázka, zda by nebylo výhodnější po uplynutí určité doby původní smlouvu rozvázat a uzavřít smlouvu novou na nižší cenu vozidla. MF DNES si udělala průzkum u několika pojišťoven, kde se ptala na tuto možnost, a nechala si orientačně vypočítat výši pojistného. Podle toho se výsledné ceny příliš neliší. Když uplatníte jednotlivé bonusy a slevy, dostanete se nakonec na cenu, která se liší maximálně v několika stokorunách za roční pojistné. Například u pojišťovny Allianz pojistí automobil vždy na cenu nového vozu. Slevy za stáří začínají u této pojišťovny až u vozidel starších čtyř let.

    "Pokud bychom za výhodu považovali výši pojistného," říká Jan Žalčík z České pojišťovny, "tak nelze jednoznačně říci, zda smlouvu vypovědět a uzavřít novou, či zůstat u té stávající. Výše pojistného vždy závisí na míře rizika spojeného s daným typem a stářím vozidla. V některých případech to výhodné je, v některých případech ne, a to zejména u vozidel, která takzvaně drží cenu, jinými slovy, v průběhu let příliš neztrácejí svou hodnotu." "Situace, kdy klient po třech letech vypoví ke konci pojistného období pojistnou smlouvu a uzavře smlouvu novou na obecnou, obvyklou cenu, může být někdy výhodná," říká Jiří Borský, tiskový mluvčí České podnikatelské pojišťovny. "Jde o případ, kdy zdražování havarijního pojištění dosahuje menší dynamiky než propad ceny vozidla včetně vyjetého bonusu za bezeškodný průběh. Lze se však setkat také s případy, kdy takovéto přepojištění klientovi přináší spíše starosti a vyšší pojistné."

    Vyplatí se pojistit i starší auto?

    Majitel automobilu zcela určitě dojde k otázce, zda se vyplatí havarijně pojistit i starší automobil. U nového pravděpodobně nebude váhat, ale u více či méně ojetého ano. Výše pojistné částky závisí na řadě aspektů. Například u České pojišťovny vycházejí kalkulace takto:

    Značka vozidla
    Z nové nebo obvyklé ceny vozidla se pojistné pohybuje v rozmezí od 3,7 % u tuzemských vozidel až po 11,01 %, například u vozů Mercedes

    Výše spoluúčasti
    1 %, minimálně 1000 Kč až po 30 %, minimálně 30 000 Kč

    Dovoz vozidla
    Autorizovaný/neautorizovaný (přirážka 20 % za individuální dovoz)

    Stáří vozidla
    Přirážka 12 % za každý začínající rok stáří

    Zabezpečení
    Sleva 10 % za mechanické, 20 % za vyhledávací zařízení, celkem tedy možno až 30 %

    Bezeškodní průběh
    Sleva 10 % až 50 %

    Havarijní pojištění tedy může být zajímavé i u staršího vozidla; pokud bude přihlášeno autorizovaným dovozcem, dobře zabezpečeno, uplatníte některý z bonusů a vyberete si přiměřenou spoluúčast. Naopak u vozidla, které bylo dovezeno individuálně, relativně nové, ale je bez zabezpečení, bez možnosti uplatnění bonusu, nemusí být havarijní pojištění pro řadu motoristů zajímavé. V sazbě pojištění hraje také důležitou roli riziko odcizení u jednotlivých značek. Tomu odpovídají nastavené pojistné sazby.

    Na jak dlouho?
    Většina pojišťoven uzavírá smlouvu na dobu neurčitou, případně je pojistným obdobím jeden rok s možností automatického prodloužení na následující rok. Zvolit si lze placení v ročním, pololetním nebo čtvrtletním cyklu, přičemž platby v kratších časových obdobích vždy znamenají navýšení celkové částky pojistného proti zaplacení jednou za rok. Například u Kooperativy uzavírají klienti smlouvu termínovanou, na tři roky. Pak má majitel automobilu možnost smlouvu revidovat a nastavit nové podmínky.

    Marek Vích z této pojišťovny k tomu říká: "Po uplynutí tří let se určitě vyplatí obnovit pojistnou smlouvu například z hlediska obchodní slevy za věrnost, jejíž výše závisí na počtu let. Zároveň by měl motorista pečlivě zvážit obchodní nabídky jednotlivých pojišťoven. Měl by mít totiž nárok na to, aby se mu každoročně pojistné snižovalo podle toho, jak se stárnutím snižuje hodnota vozidla, a tudíž i možná výše plnění pojišťovnou. Kooperativa každoročně stáří vozidla zohledňuje."

    Pozor na výpovědi
    Pokud budete chtít pojistku vypovědět, musíte se řídit konkrétními pojistnými podmínkami pojišťovny. Jsou různé. Platí zde například tříměsíční výpovědní lhůta, případně se setkáte při výpovědi bez udání důvodů s možností výpovědi nejpozději šest týdnů před následující splátkou a podobně.

    Zdroj: Idnes



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jiří Svoboda
    2. 4. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
    • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
    • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
    • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
    • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Správní žaloba
    • 10 otázek pro ... Michala Jaška
    • Neoprávněné přijímání vkladů – I. část
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • DEAL MONITOR
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Správní žaloba

    Přestože je nepravá retroaktivita procesních norem obecně přípustná, a je také obecným východiskem při časové kolizi dvou právních norem, nelze ji mechanicky prosazovat i v těch...

    Restituce

    Církevní právnická osoba může oprávněně očekávat, že orgány veřejné moci náležitě zhodnotí, zda předmětné nemovitosti, jež jsou (byly) předmětem uplatněného restitučního...

    Dílo s nehmotným výsledkem

    Spor o zaplacení ceny za provedení díla není sporem vyplývajícím z práva duševního vlastnictví podle § 9 odst. 2 písm. g) o. s. ř. ani tehdy, pokud se zhotovitel ve smlouvě o dílo...

    Náhrada nemajetkové újmy (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro stanovení náhrady nemajetkové újmy u znásilněné ženy je rozhodující, zda jde („jen“) o zásah do osobnostních práv (zejména svobody rozhodování v sexuálních vztazích a...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Za škodu se v právní teorii i praxi považuje újma, která nastala v majetkové sféře poškozeného, a je objektivně vyjádřitelná penězi. Skutečnou škodou je nutno rozumět takovou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.