epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    24. 6. 2004
    ID: 26880upozornění pro uživatele

    Úvaha nad změnami zákonů vztahující se k výstavbě v telekomunikacích

    Prokazování veřejného zájmu je ovšem v navrhovaných právních předpisech opět – podobně jako v současném SZ – definováno kruhem – vyvlastnit lze nemovitosti jen pro veřejně prospěšnou infrastrukturu (§ 178 návrhu SZ) a veřejně prospěšnou infrastrukturou se rozumí veřejně prospěšné stavby. Detailu upravuje zákona o vyvlastnění (ZoV), který kruh dokončuje - veřejným zájmem je podle něj (§ 2 návrhu SZ) ochrana veřejného zdraví, ochrana životního prostředí, zajištění obrany a bezpečnosti státu, a dále to, co za veřejný zájem považuje zvláštní zákon: a tímto zvláštním zákonem se rozumí mj. stavební zákon.

    Úvod

    V současné době probíhá bouřlivý kvasný proces v legislativním kotli s nápisem „výstavba v telekomunikacích“. Ve vládě leží návrh zákona o elektronických komunikací (ZoEK) zpracovaný Ministerstvem informatiky, připraven je i nový stavební zákon (SZ), jakož i návrh zákona o vyvlastnění (ZoV) – oba zákony jsou v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Oba zákony by měly reagovat na změněnou společenskou poptávku po legislativě upravující tuto oblast.

    Stran obecných podmínek výstavby telekomunikačních sítí v budoucnosti, příliš mnoho se pravděpodobně nezmění, a pokud ano, tak k snad jen k horšímu. Pro sítě telekomunikační i nadále nebude nutné stavební povolení ani ohlášení (§ 114 odst. 1 písm. b) body 1.– 2. návrhu SZ).

    Obávám se ale, že pro operátory telekomunikačních sítí či lépe řečeno – v souladu s připravovanou legislativou – sítí elektronických komunikací, je tato zpráva jedinou kladnou v souvislosti s předloženou rekodifikací stavebního práva. Všechny úvahy v rámci sektoru byly dosud vedeny linií „horší pro výstavbu v telekomunikacích už to být nemůže“. Nevím, zde jsme se nemýlili…

    Veřejný zájem na budování sítí elektronických komunikací je „nechtěné dítě“ legislativy

    Co se týče veřejné prospěšnosti či veřejném zájmu na budování sítí elektronických komunikací, tento zájem uvedený expressis verbis v návrhu ZoEK byl z tohoto zákona vypuštěn po projednání v LRV, čili návrh SZ v souladu s tím konstatuje, že telekomunikační sítě (lepší je označení sítě elektronických komunikací v souladu s novým předpisovým rámcem elektronických komunikací EU) jsou dle § 2 odst. 1 písm. f) návrhu SZ veřejnou infrastrukturou, která může být i veřejně prospěšnou stavbou stavba, ale jen v případě, že je takto označena ve schválené územně plánovací dokumentaci.

    Prokazování veřejného zájmu je ovšem v navrhovaných právních předpisech opět – podobně jako v současném SZ – definováno kruhem – vyvlastnit lze nemovitosti jen pro veřejně prospěšnou infrastrukturu (§ 178 návrhu SZ) a veřejně prospěšnou infrastrukturou se rozumí veřejně prospěšné stavby. Detailu upravuje zákona o vyvlastnění (ZoV), který kruh dokončuje - veřejným zájmem je podle něj (§ 2 návrhu SZ) ochrana veřejného zdraví, ochrana životního prostředí, zajištění obrany a bezpečnosti státu, a dále  to, co za veřejný zájem  považuje zvláštní zákon: a tímto zvláštním zákonem se rozumí mj. stavební zákon. Dle odkazu zde učiněného je zřejmé, že nebude-li veřejný zájem definován v ZoEK, nebude pro účely výstavby sítí EK pozemek vyvlastnit, ale pouze směnit.

    Potvrdily se tak obavy skeptiků, že veřejný zájem na výstavbě sítí elektronických komunikací – přes proklamace EU o vytvoření informační společnosti v Evropě – nebude v tomto zákoně definován. Jaký to výsměch v odkazu č. 2 ZoV – celá plejáda zde uvedených zákonů s veřejným zájmem na výstavbě síťové infrastruktury počítá – viz např. zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),ve znění pozdějších předpisů,  zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon),ve znění pozdějších předpisů. Dle § 5 návrhu ZoV lze vyvlastnit jen za podmínky, že veřejný zájem na dosažení účelu, pro který je vyvlastnění navrhováno, převažuje nad ochranou dosavadního práva; toto musí vyvlastnitel v řízení prokázat.

    Zatímco tedy Pražská teplárenská, Jihomoravská energetika či Veolia Water jej prokáží odkazem na zákon, GTS či TeliaSonera nebo jiný podnikatel v oblasti EK jej bude dokladovat od A až do Z. A to přesto, že dle § 6 téhož ZoV je stávající zákon o telekomunikacích výslovně zmíněn. Stejnou úvahu podporuje i text důvodové zprávy k § 6, podle níž je „vztah nového zákona ke zvláštním zákonům uvádějícím účely, pro něž je vyvlastnění přípustné, vztahem „subsidiárním“. Zvláštní zákony  případně dle potřeby stanoví další předpoklady vyvlastnění specifické právě pro určitý zvláštní účel, které jdou nad rámec předpokladů stanovených tímto zákonem, a které mohou vymezený obecný režim pouze zpřísnit nikoli usnadnit.“

    Regulační plán

    Zásady územního rozvoje dle § 39 návrhu SZ mj. vymezí plochy a koridory nadmístního významu, pro umístění veřejně prospěšných staveb a opatření ve veřejném zájmu. Obsah zásad územního rozvoje stanoví prováděcí právní předpis. Výstavba veřejně prospěšné infrastruktury by se měla ve smyslu § 67 odst. 2 řídit regulačním plánem, který musí vždy stanovit podmínky pro vymezení pozemků, pro jejich využití a prostorové uspořádání, podmínky pro stavby veřejné infrastruktury a opatření ve veřejném zájmu. K žádosti o pořízení regulačního plánu žadatel doloží doklady prokazující jeho vlastnické nebo obdobné právo k pozemkům a stavbám v řešené ploše, souhlas vlastníků pozemků a staveb v ploše nebo dohodu o parcelaci, pokud k nim žadatel nemá vlastnická nebo obdobná práva.

    Existence regulačního plánu má dopad na typ rozhodnutí o využití území – je nutné územní rozhodnutí, pokud je však záměr v zastavěném území nebo v ploše řešené regulačním plánem a v souladu s veřejnými zájmy chráněnými podle zvláštních právních předpisů, postačuje územní souhlas. Doklady prokazující vlastnické nebo obdobné právo k pozemkům a stavbám v řešené ploše, souhlas vlastníků pozemků a staveb v ploše nebo dohodu o parcelaci, pokud k nim žadatel nemá vlastnická nebo obdobná práva je navrhovatel povinen předložit i v územním řízení, ale souhlas nebo dohoda o parcelaci se nevyžaduje, pokud lze pro navrhovanou stavbu nebo opatření pozemky (stavbu) vyvlastnit nebo směnit návrhu SZ). Dle tohoto ustanovení může úřad územního plánování po splnění podmínek tohoto zákona rozhodnout o směně pozemku určeného regulačním plánem k zastavění nebo pro opatření ve veřejném zájmu za přiměřený pozemek, k němuž má navrhovatel směny vlastnické právo.

    Bez návrhu prováděcího předpisu nelze zásady územního rozvoje ani obsah regulačního plánu (§ 67 odst. 1) rozklíčovat (je otázkou, zda to není v rozporu s principem právní jistoty a předvídatelnosti správního rozhodnutí ve smyslu judikatury Evropského soudu pro lidská práva). Bez přesných podmínek, za nichž lze stavbu, resp. veřejnou infrastrukturu, posoudit jako veřejně prospěšnou  - bez ohledu na to, zda bude našim zájmům příznivá – se zde otvírá prostor pro neomezené správní uvážení a rizika korupce atd. z něj přímo vyplývající.

    Závěr

    Co říci závěrem? Výstavba neustala ani za současného stavu, který není výstavbě liniových staveb ve telekomunikacích právě příznivě nakloněn, na rozdíl od jiných síťových odvětví. Otázkou je, zda se tak nedělo na základě toho, že operátoři problémy tlačí před sebou s nadějí, že příští úprava jim bude více nakloněna. Mnohé napoví i výsledky připomínkového řízení a jednání Legislativní rady vlády. Stejně zajímavé bude i čtení v přechodných ustanoveních všech zde uváděných právních předpisů…



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Bohdan Urban
    24. 6. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Nepředvídatelné fyzické podmínky dle smluvních podmínek FIDIC
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Rok a půl lze stavět obnovitelné zdroje rychleji. Fotovoltaické elektrárny do tří a tepelná čerpadla do jednoho měsíce
    • Nejvyšší soud k otázce nepřímé diskriminace zaměstnance týkající se jeho zdravotního stavu
    • Svěřenský fond a smrt zakladatele, aneb převod vlastnického práva k majetku vkládanému do svěřenského fondu v případě smrti jeho zakladatele
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Výhody a nevýhody řešení sporu metodou Med-Arb
    • Zásadní změna rozhodovací praxe v oblasti modernizace smluvní pokuty
    • A zase ta nakládka …
    • K novému pojetí soudní moderace smluvní pokuty

    Související produkty

    Online kurzy

    • Ustavující zasedání zastupitelstva obce
    • Jsem zastupitelem, co teď?
    • Spolky pohledem daňového práva
    • Darování pro případ smrti alternativou vydědění?
    • Určitost předmětu podnikání ve společenské smlouvě
    Lektoři kurzů
    Mgr. Stanislav Servus,  LL.M.
    Mgr. Stanislav Servus, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. et Mgr.  Pavla  Voříšková, Ph.D.
    JUDr. et Mgr. Pavla Voříšková, Ph.D.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
    doc. JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Lukáš Sommer
    Mgr. Lukáš Sommer
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Daniela Kovářová
    JUDr. Daniela Kovářová
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • 10 otázek pro ... Lumíra Schejbala
    • Dokazování a poučovací povinnost
    • Nepředvídatelné fyzické podmínky dle smluvních podmínek FIDIC
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 5.
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 5.
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Nejvyšší soud k otázce nepřímé diskriminace zaměstnance týkající se jeho zdravotního stavu
    • Správný rozvrh pracovní doby chrání zdraví zaměstnanců
    • Svěřenský fond a smrt zakladatele, aneb převod vlastnického práva k majetku vkládanému do svěřenského fondu v případě smrti jeho zakladatele
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Rok a půl lze stavět obnovitelné zdroje rychleji. Fotovoltaické elektrárny do tří a tepelná čerpadla do jednoho měsíce
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Mimořádné vydržení: Když vydržíte dlouho, vydržíte
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

    Na stát jako na účastníka soudního řízení, zvláště jde-li o řízení o náhradu škody, jež měl svou činností způsobit, jsou kladeny vyšší nároky než na jiný subjekt. Stát...

    Odpovědnost státu za újmu, dědění (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplatnění nároku na náhradu nemajetkové újmy podle zákona č. 82/1998 Sb. poškozeným u úřadu specifikovaném v § 14 zákona č. 358/1992 Sb. je (až na výjimky) podmínkou, bez které...

    Právo na informace (exkluzivně pro předplatitele)

    Společníci si mohou ve společenské smlouvě upravit právo na informace odlišně od zákona. Mohou je pro všechny či jen některé druhy podílů zúžit (např. tak, že někteří...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.