epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 2. 2022
    ID: 114224upozornění pro uživatele

    Vyřízení žádosti o poskytnutí informace se zaměřením na anonymizaci údajů

    Žadatelka se obrátila na veřejného ochránce práv se žádostí o poskytnutí informace ve smyslu informačního zákona[1] a postupně obdržela několik rozhodnutí. Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „ÚOOÚ“), na který se musela obrátit, neboť nesouhlasila s postupem při vyřizování její žádosti o poskytnutí informace, totiž Kanceláři veřejného ochránce práv („povinný subjekt“) jeho rozhodnutí vracel pro nepřezkoumatelnost a rozpor s některými ustanoveními správního řádu[2], jak dál v textu blíže uvedu.

    Předesílám, že smyslem tohoto článku není dopodrobna rozebrat všechna rozhodnutí, kterými ÚOOÚ vrátil věc povinnému subjektu k projednání, ale zaměřím se na otázku anonymizace údajů při poskytování informací.

    Na základě své žádosti o poskytnutí informace obdržela žadatelka od povinného subjektu „Sdělení o poskytnutí informace a rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti podle informačního zákona“[3].

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Proti rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti podala v zákonné lhůtě odvolání.

    Dále podala stížnost podle informačního zákona, neboť nesouhlasila s rozsahem anonymizace provedené v poskytnuté informaci, resp. zaslaných dokumentech. Povinný subjekt v tomto směru nevydal žádné rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti a nebylo možné v daný okamžik reagovat jinak než podáním stížnosti. Lze citovat např. ze Sborníku stanovisek veřejného ochránce práv: „Kdykoli povinný subjekt neposkytne žadateli požadované informace (byť i jen zčásti“), aniž by zároveň žádost odložil, vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti.“[4] Podotýkám, že neposkytnutí informace se děje formou rozhodnutí, které žadateli umožňuje využít práva na odvolání, případně práva na soudní ochranu, k čemuž v tomto případě nedošlo.

    Reklama
    IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    21.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Povinný subjekt uznal, že stížnost je důvodná a vydal rozhodnutí o částečném odmítnutí poskytnutí požadovaných informací. Proti rozhodnutí povinného subjektu, kterým částečně odmítl žádost o poskytnutí informace, podala žadatelka v zákonem stanovené lhůtě odvolání.

    Žadatelka argumentovala mj. tím, že anonymizace byla provedena povinným subjektem v takovém rozsahu, že nemůže posoudit, zda povinný subjekt postupoval v souladu s platnou právní úpravou, a proto se obrátila na ÚOOÚ. Jak uvedla, její žádost o poskytnutí informace směřovala k veřejné kontrole povinného subjektu, avšak rozsah anonymizace, provedené povinným subjektem, veřejnou kontrolu povinného subjektu neumožnil.

    ÚOOÚ rozhodnutí povinného subjektu zrušil pro porušení některých ustanovení správního řádu, viz níže. ÚOOÚ konstatoval, povinný subjekt sice odkázal na související právní rámec, ale již opomněl uvést konkrétní správní úvahu v tom smyslu na základě jakých skutečností dospěl k závěru, že dotčené anonymizované údaje bez jejich bližšího rozlišení, požívají ochrany poskytnuté ustanovením § 8a odst. 1 informačního zákona.[5]

    Zároveň ÚOOÚ upozornil na to, že konkrétní úvahy a důvody, které povinný subjekt k neposkytnutí dotčených informací (anonymizaci) vedly, měly být obsaženy v rozhodnutí, kterým poskytnutí informací, byť i jen částečně, odmítá, neboť v případě absence konkrétní správní úvahy ve vztahu k jednotlivě požadovaným informacím nebude nadřízený orgán schopen tyto důvody a závěry vedoucí k vydání napadeného rozhodnutí náležitě přezkoumat.

    Poukázal na to, že z napadeného rozhodnutí není zřejmé, zda provedený rozsah anonymizace poskytnutých údajů byl skutečně nezbytný k tomu, aby nebylo možné poskytnuté informace spojit s konkrétní fyzickou osobou, a tuto náležitě identifikovat.

    Ve vztahu k tzv. testu proporcionality ÚOOÚ uvedl, že nebylo zřejmé, jakým způsobem povinný subjekt tento test provedl, jakým způsobem hodnotil naplnění jednotlivých kritérií tohoto testu, a jaké úvahy jej k tomuto závěru vedly.

    Po posouzení rozhodnutí povinného subjektu ÚOOÚ dospěl k závěru, že rozhodnutí povinného subjektu je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů a povinný subjekt tak postupoval v rozporu s ustanovením § 3 a § 68 odst. 3 správního řádu.

    Žadatelka poté obdržela další rozhodnutí povinného subjektu, kterým se částečně odmítá žádost o poskytnutí informace.

    Proti tomuto rozhodnutí podala žadatelka v zákonem stanovené lhůtě odvolání. Opět poukázala na rozsah anonymizace a odkázala současně na odůvodnění rozhodnutí povinného subjektu, který sám uvedl: „ …žadatel o informaci bude vždy v situaci, kdy se dozví o neposkytnuté informaci pouze v obecné rovině a není tedy schopen posoudit správnost znečitelnění každé věty správním orgánem – nezná totiž jejich přesný obsah…“.

    Povinný subjekt neshledal důvod pro změnu svého rozhodnutí, přičemž odvolání žadatelky spolu se spisovým materiálem postoupil ÚOOÚ.

    ÚOOÚ poté rozhodnutí povinného subjektu v části potvrdil a v části opět zrušil pro porušení některých ustanovení správního řádu a věc vrátil povinnému subjektu k novému projednání.

    ÚOOÚ dospěl k závěru, že povinný subjekt ve vztahu k odmítnutí poskytnutí informací majících charakter osobních údajů, dále informací týkajících se osobnosti a projevů osobní povahy (u dvou poskytnutých písemností) v napadeném rozhodnutí nerespektoval závazný názor ÚOOÚ vyjádřený v předchozím rozhodnutí, kdy v napadeném rozhodnutí neuvedl konkrétní úvahy, které jej vedly k neposkytnutí dotčených informací. Povinný subjekt sice odmítnuté informace specifikoval druhově, provedl a řádně zhodnotil i test proporcionality, nicméně ÚOOÚ má pochybnosti o rozsahu provedeného znečitelnění informací vztahujícím se ke konkrétním subjektům, zejména však veřejným institucím. Z napadeného rozhodnutí není dle názoru Úřadu také zřejmé, jaké úvahy a konkrétní skutečnosti vedly povinný subjekt ke znečitelnění poskytnutých informací v takto širokém rozsahu. Povinný subjekt tak dle názoru ÚOOÚ zatížil své rozhodnutí nepřezkoumatelností, neboť jak z napadeného rozhodnutí, tak i z předloženého spisového materiálu není ÚOOÚ zřejmé, jaké důvody vedly ve vztahu k dotčeným písemnostem k znečitelnění poskytnutých informací v takovém rozsahu. ÚOOÚ dospěl k závěru, že rozhodnutí povinného subjektu je ve výše uvedeném rozsahu nepřezkoumatelné a povinný subjekt postupoval v rozporu s ustanovením § 3 a § 68 odst. 3 správního řádu.

    Závěrem tak shrnu to nejpodstatnější pro postup povinných subjektů při anonymizaci osobních údajů, které vyplynulo z výše zmíněné kauzy.

    Podle čl. 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“) jsou státní orgány a orgány územní samosprávy povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.

    Poznamenávám, že dle ust. § 8a odst. 1 informačního zákona poskytne povinný subjekt informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu. Osobními údaji se rozumí veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě (subjektu údajů), přičemž identifikovatelnou je taková fyzická osoba, kterou lze přímo, ale také nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.  

    Obecným principem práva na informace, viz zmíněný článek 17 odst. 5 Listiny, který je promítnut i do informačního zákona, je zpřístupňování v zásadě všech informací, které se vztahují k činnosti povinných subjektů s tím, že jakékoliv omezení tohoto přístupu, pokud má být ústavně konformní, musí být stanoveno zákonem a zároveň musí být „nezbytné“[6].

    Tzv. formální podmínka pro omezení přístupu k informacím je zakotvena v ust. § 7 až § 11 informačního zákona, případně ji lze nalézt i v jiných právních předpisech. Platí, že každé takovéto omezení má být učiněno správním rozhodnutím.

    Rozhodnutí povinného subjektu bude zatíženo nepřezkoumatelností, jestliže nadřízenému orgánu nebude zřejmé, jaké důvody vedly ve vztahu k dotčeným písemnostem ke znečitelnění poskytnutých informací v určitém rozsahu.

    Podle ustanovení § 12 informačního zákona provede povinný subjekt všechna omezení práva na informace tak, že poskytne požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení těch informací, u nichž to stanoví zákon. Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření. V odůvodněných případech povinný subjekt ověří, zda důvod odepření trvá.

    Existují-li dva či více v zásadě rovnocenné výklady jednoho ustanovení, omezujícího právo na informaci, je nutné volit ten, který toto právo co nejméně omezuje. Ve skutečnosti se nejedná o nic jiného než o specifické „provedení“ testu proporcionality.

    Mgr. Marcela Fadrná,
    právnička

     

    [1] Zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen informační zákon.

    [2] Zákon 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

    [3] Poznamenávám, že toto rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti se týkalo části věci, v níž v té době nebylo ukončeno šetření veřejného ochránce práv.

    [4] Sborník veřejného ochránce práv, Informace, autorský kolektiv, 2019.

    [5] Dle ustanovení § 8a odst. 1 informačního zákona poskytne povinný subjekt informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu.

    [6] Čl. 4 odst. 4 Listiny a ve vztahu k právu na informace také z článku 17 odst. 4 Listiny.

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Marcela Fadrná
    9. 2. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Informativní veřejné aplikace versus soukromé justiční databáze
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Historické právo stavby - starý institut s mimořádnou aktuálností

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • DEAL MONITOR
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Daňové řízení
    • K výpovědní době
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • K výpovědní době
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Důkazní břemeno

    Jestliže byla prokázána pravost (úředně neověřeného) podpisu výstavce na směnce vlastní, lze předpokládat také to, že výstavce se podepsal pod text uvedený na směnečné listině....

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.