epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 1. 2015
    ID: 96653upozornění pro uživatele

    Vyřizování námitek při pozastavení zadávacího řízení předběžným opatřením

    Může zadavatel vyřídit podané námitky v případě, kdy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) vydá předběžné opatření, kterým nařídí zadavateli pozastavit zadávací řízení podle ustanovení § 117 odst. 1 písm. b) zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)? Zde předestíráme krátkou úvahu, proč podle našeho názoru může.

     
     Hirst, a. s.
     
    Zákon v ustanovení § 117 odst. 1 písm. b) uvádí, že „Úřad může před vydáním rozhodnutí ve správním řízení zahájeném podle § 113 v rozsahu nezbytně nutném na návrh účastníka řízení nebo z moci úřední k zajištění účelu řízení nařídit zadavateli toto předběžné opatření: pozastavit zadávací řízení nebo soutěž o návrh.“

    Úřad k vydání předběžného opatření, kterým uloží zadavateli pozastavit zadávací řízení, přistupuje primárně v případě užšího řízení, před podáním nabídek, resp. před odesláním výzvy k podání nabídek, neboť v případě tohoto druhu zadávacího řízení, pokud zadavatel pochybí již při posouzení žádostí o účast zájemců (např. některého zájemce neoprávněně vyloučí z účasti v zadávacím řízení), nebude moci Úřad následně zjednat nápravu formou uložení nápravného opatření, neboť nabídky již byly podány, případně již otevřeny, a nelze neoprávněně vyloučeného zájemce již do zadávacího řízení „navrátit“ a jediným možným způsobem zjednání nápravy ze strany Úřadu by tedy bylo zrušit celé zadávací řízení. Pro vyloučení nutnosti přistupovat k takto nepřiměřenému zásahu do zadávacího procesu tedy slouží předběžné opatření, kterým se zadavateli uloží pozastavit zadávací řízení. V těchto případech předběžné opatření tohoto typu znemožní zadavateli, aby zadávací řízení dospělo do této „nezvratné“ fáze a nápravné opatření, kterým Úřad „pouze“ zruší nezákonné rozhodnutí zadavatele o vyloučení zájemce z účasti v zadávacím řízení, uložit lze.

    Jak vyplývá již ze samotné systematiky (část 2, hlava VI, díl 4 – „Zajištění účelu a průběhu řízení“) zákona 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), předběžné opatření je zajišťovacím institutem, který slouží k zatímní úpravě poměrů do doby, než bude vydáno rozhodnutí, kterým bude správní řízení ukončeno. Ze smyslu použití tohoto institutu i ze samotného textu správního řádu a ustanovení § 117 odst. 1 písm. b) zákona je zřejmé, že vydání předběžného opatření, resp. v něm stanovený zákaz správního orgánu, je třeba vztahovat výlučně k úkonům, které by účel správního řízení mohly ohrozit nebo znemožnit. Rozšiřovat takto zákonem stanovené mantinely předmětu možného zákazu uloženého předběžným opatřením na další úkony, které účel správního řízení nemohou ohrozit či znemožnit, by bylo nutné vykládat jako nezákonný postup správního orgánu rozporný s ústavními principy fungování státní správy.

    Podle autorů tohoto článku se tak předběžné opatření vydané podle § 117 odst. 1 písm. b) zákona (předběžné opatření, kterým Úřad uloží zadavateli pozastavit zadávací řízení) nevztahuje na úkony, kterými zadavatel vyřizuje podané námitky.

    Z textu § 117 odst. 1 písm. b) zákona vyplývá, že předběžným opatřením Úřad pozastaví „zadávací řízení“. Pojem „zadávací řízení“ není v zákoně nikde explicitně definován (snad jen vyjma ustanovení § 17 písm. m) zákona, který „zadávací řízení“ vnímá jako formální rámec závazného postupu zadavatele podle zákona, jehož účelem je zadání veřejné zakázky), přesto však lze ze samotné systematiky zákona vydefinovat úkony zadavatele, které jsou a které nejsou jeho součástí.

    Primárně je třeba podle našeho názoru vycházet ze skutečnosti, že část druhá zákona nazvaná „zadávací řízení“ (a rovněž ani část třetí zákona „zvláštní postupy v zadávacím řízení“) v sobě nezahrnuje úkony zadavatele činěné při vyřizování námitek podle § 111 zákona, které jsou součástí části páté zákona, která je nazvána „ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele“. Sám zákon tedy formálně vyčleňuje postup zadavatele při vyřizování námitek z rámce zadávacího řízení. To ostatně odpovídá i výše uvedené definici „zadávání“, které zákon vnímá jako proces, k němuž dochází v rámci zadávacího řízení a který představuje „postup zadavatele, jehož účelem je zadání veřejné zakázky“. Podle našeho názoru totiž vyřizování námitek zadavatelem nelze vnímat jako součást postupu zadavatele, jehož účelem je zadání veřejné zakázky, nýbrž „pouze“ jako reakci zadavatele na zákonem aprobovaný způsob obrany proti nezákonnosti výše uvedeného postupu zadavatele (jehož účelem je zadání veřejné zakázky). Úkon zadavatele, kterým vyřizuje námitky, není součástí úkonů zadavatele, které tvoří „zadávání“ a tedy zadávací řízení, neboť podle našeho názoru v jejich případě absentuje charakteristika výše citované definice postupu zadavatele, a tou je účel tohoto postupu, kterým je zadání veřejné zakázky (tedy uzavření smlouvy). Vyřizování námitek ze strany zadavatele je tedy úkonem zadavatele, ale nikoliv úkonem zadavatele v zadávacím řízení (stejně jako např. zaslání dokumentace o veřejné zakázce a vyjádření k obdrženému návrhu Úřadu).

    Pokud odhlédneme od argumentu založenému na výše nastíněném „systematickém“ výkladu zákona, dalším podpůrným podkladem pro tvrzení, že předběžné opatření, kterým Úřad uloží zadavateli pozastavit zadávací řízení, nedopadá na vyřizování námitek zadavatelem, může být již výše zmíněná skutečnost, že vydání předběžného opatření slouží výlučně k zajištění účelu správního řízení. Účelem správního řízení vedeného Úřadem je posouzení postupu zadavatele z hlediska dodržení zákona s případným následným uložením nápravného opatření spočívajícího ve zrušení jednotlivého úkonu zadavatele nebo celého zadávacího řízení. Vyřízení námitek, tedy rozhodnutí o nich, žádným způsobem nemůže ohrozit účel správního řízení. Rozhodnutí o námitkách nepředstavuje zásah do zadávacího procesu, jedná se pouze o informaci pro dodavatele, jak s jeho námitkami zadavatel naložil. I v případě, kdy jsou námitky oprávněné a zadavatel jim vyhovuje, jedná se pouze o úkon informativní, přičemž samotná náprava (§ 111 odst. 1 zákona) bude učiněna zadavatelem až následně samostatným úkonem zadavatele.

    Z výše uvedených důvodů se tedy autoři článku domnívají, že pokud Úřad vydá předběžné opatření, kterým uloží zadavateli pozastavit zadávací řízení, nevztahuje se tento zákaz na proces vyřízení námitek dle § 111 zákona. Je třeba ovšem zdůraznit, že tento závěr se týká pouze samotného procesu vyřízení námitek, nikoliv (v případě jejich vyhovění) úkonu zjednání nápravy. Zjednání nápravy nezákonného úkonu zadavatelem by bylo nutné vnímat jako součást zadávacího řízení a tedy jako úkon, na který se předběžné opatření vztahuje. V takovém případě je vhodné v rozhodnutí o vyhovění námitkám příslušnému dodavateli sdělit, že bylo vydáno předběžné opatření, kterým Úřad uložil zadavateli pozastavit zadávací řízení, přičemž ke zjednání nápravy zadavatel přistoupí poté, co předběžné opatření pozbyde platnosti (pochopitelně za předpokladu, že k tomu bude mít zadavatel s ohledem na postup Úřadu vůbec příležitost).

    Na úplný závěr, i pokud by výše uvedený názor autorů článku na možnost vyřídit námitky při pozastavení zadávacího řízení předběžným opatřením nebyl shodný s názorem Úřadu na tuto problematiku, je třeba poznamenat následující. V případě, kdy je Úřadem vydáno předběžné opatření, kterým zadavateli uloží pozastavit zadávací řízení, a zadavatel nebude ve vztahu k obdrženým námitkám postupovat v souladu s § 111 zákona, vystavuje se riziku uložení sankce za spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. g) zákona („Zadavatel se dopustí spáchání správního deliktu tím, že postupuje při vyřizování námitek v rozporu s § 111 zákona.“). Naopak, pokud námitky řádně vyřídí, zákon neobsahuje žádný nástroj, kterým by Úřad toto jednání zadavatele mohl jakkoliv postihnout (ostatně zákon neobsahuje žádný postih ani v případě, kdy zadavatel postupuje dál v zadávacím řízení navzdory vydanému předběžnému opatření; jediná sankce upravená zákonem se týká až konečného uzavření smlouvy v rozporu s předběžným opatřením – viz § 120 odst. 1 písm. d) zákona).


    Mgr. David Říčný

    Mgr. David Říčný,
    analytik veřejných zakázek

    Mgr. Jan Hlavsa

    Mgr. Jan Hlavsa,
    analytik veřejných zakázek


    Hirst, a. s.

    Samaritská 199/16
    301 00 Plzeň

    Tel.: +420 727 817 132
    e-mail: info@hirst.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. David Říčný, Mgr. Jan Hlavsa ( Hirst )
    9. 1. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.