epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 11. 2009
    ID: 58686upozornění pro uživatele

    Vznik spotřebitelské smlouvy v internetovém obchodě

    Smyslem tohoto článku je především rozvířit debatu na dané téma. Autor si je vědom toho, že otázky spojené s e-kontraktací jsou poněkud problematické a že názor, který v tomto článku prezentuje, může působit poněkud „provokativně“. Přesto se rozhodl jej publikovat s ohledem na důležitost dané otázky pro běžné spotřebitele.

    Internet již dávno není pouze komunikačním médiem. Je často přirovnáván ke specifickému prostoru, kam člověk pomocí moderní technologie vstupuje a žije v podstatě tak trochu jiným životem než v reálu. Faktem ale je, že s fenoménem internetu souvisí celá řada právních problémů, ať už jsou to problémy spojené s pácháním trestné činnosti po internetu, otázky jurisdikce, rozhodného práva pro konkrétní právní vztahy, formy právního úkonu učiněného elektronicky apod.[1] V tomto článku se zaměřím pouze na jeden z těchto složitých problémů. Tímto problémem je e-kontraktace. Otázka zní: Kdy vzniká smlouva uzavřená na internetu?

    Pro ilustraci důležitosti této otázky uvedu následující příklad:

    Spotřebitel si v internetovém obchodě vyhlédl konkrétní výrobek, resp. konkrétní typ výrobku, dejme tomu DVD přehrávač určité značky, určitý model, určitou barvu a určitých funkcí, které byly v internetovém obchodě u výrobku popsány. Tento výrobek byl v internetovém obchodě nabízen za určitou cenu, která se spotřebiteli zdála velmi výhodná. Spotřebitel vložil v internetovém obchodě tento výrobek do virtuálního košíku a odeslal svůj požadavek na nákup tohoto zboží.

    Prodejce potvrdil přijetí jeho objednávky v souladu s ustanovením § 53 občanského zákoníku mailem, ve kterém byla pouhá informace o tom, že prodejce zaznamenal tuto transakci nazvanou jako objednávka. Následoval další mail od prodejce, ve kterém spotřebitele informoval, že zboží momentálně nemá na skladě, ale že jeho dodávku očekává během několika málo dní. Další den přišel spotřebiteli další mail, ve kterém jej prodávající informuje o tom, že zboží je již na skladě, bohužel s ohledem na zvýšenou cenu od dodavatele, není prodejce schopen dostát ceně uvedené v internetovém obchodě, ale nabízí spotřebiteli tento výrobek za o několik set korun vyšší cenu.

    Po právní stránce má v takové situaci otázka vzniku smlouvy zásadní důležitost. Pokud bychom uvažovali o tom, že smlouva vznikla již transakcí provedenou spotřebitelem na internetu, pak by mohl spotřebitel požadovat po prodejci dodání zboží za původní cenu. Pokud budeme chápat transakci spotřebitele – objednávku zaslanou prodávajícímu skrze internetový obchod - za nabídku, pak musíme chápat mail prodejce o zvýšení ceny zboží teprve jako protinávrh a smlouva tak dosud nevznikla. Spotřebitel tak v takovém případě může protinávrh prodejce buď přijmout a uzavřít tak smlouvu, nebo jej odmítnout a smlouva pak nebude uzavřena.

    K uzavření smlouvy je třeba nabídky a přijetí – offerty a akceptace. Otázkou tedy je, co je v uvedeném případě nabídkou na uzavření smlouvy. Je to již nabídka prodejce na internetových stránkách, nebo je to teprve jednání spotřebitele na internetu, kdy vkládá zboží do virtuálního košíku a odesílá tak prodejci informaci o tom, že má o dané zboží zájem?

    Většina „konzervativních“ právníků se bude patrně klonit ke druhé možnosti. Budou patrně argumentovat nutností učinění nabídky určité osobě tak, jak to stanoví občanský zákoník v ustanovení § 43a. Spotřebitelské smlouvy se přitom řídí právě ustanovením občanského zákoníku. V takovém případě bude podle tohoto názoru umístění nabídky prodejce na internetové stránky pouhou výzvou k předkládání nabídek (tzv. invitatio ad offerendum, invitation to treat). Zastánci této koncepce v podstatě přirovnávají nabídku internetového obchodu k inzerci v tisku, či jistému druhu reklamy. Internet je v takovém případě chápán pouze jako médium, přes které se přenáší informace z „reálného“ světa.

    Není přitom bez zajímavosti, že Obchodní zákoník umožňuje v ustanovení § 276 odst. 1 učinění nabídky i vůči neurčitým osobám. Znamená to tedy, že pokud zboží do košíku vloží podnikatel při jednání v rámci své podnikatelské činnosti, jedná se o akceptaci? Takovéto řešení, kdy bude povaha právního úkonu vykládána podle režimu Občanského či Obchodního zákoníku, by jistě nepřispělo k právní jistotě a působilo by poněkud schizofrenně.

    Tzv. distanční smlouvy jsou v Občanském zákoníku upraveny v ustanovení § 53. Tato úprava upravuje uzavírání smluv prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Není z ní ale zcela zřejmé, zda řeší také otázku offerty a akceptace. Je zde upraveno využití jak internetu, tak e-mailu či telefonu. V dalších ustanoveních se přitom hovoří o návrhu a jeho obsahových náležitostech. Z tohoto pohledu je také poněkud sporné, jak si vykládat například ustanovení § 53 odst. 5 Občanského zákoníku, kde je stanoveno, že dodavatel je povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně spotřebiteli potvrdit přijetí jeho objednávky. Komentář k Občanskému zákoníku uvádí, že § 53 „představuje odchylku (výjimku) z obecného principu, že návrhem na uzavření smlouvy může být pouze projev vůle určený (adresovaný) individuálně určitým osobám, neboť v oblasti spotřebitelských smluv umožňuje uzavření smlouvy i na základě projevu vůle adresovaného neurčitému okruhu osob.[2] Dle tohoto názoru se tato výjimka vztahuje na všechny tam uvedené prostředky komunikace na dálku. Tato argumentace je podpořená úpravou v komunitárním právu, konkrétně směrnicí EP a Rady č. 97/7/ES.

    Ať už souhlasíme se vztažením tohoto názoru na všechny prostředky komunikace na dálku uvedené v ustanovení § 53, z hlediska posuzování transakcí uskutečňovaných v internetovém obchodě je tento názor zcela jistě použitelný. Dle mého názoru je také třeba se zabývat současnou povahou internetu jako skutečného virtuálního prostoru – kyberprostoru, který nezná hranic[3]. Nabídka internetového obchodu má jinou povahu než jen pouhé výzvy k učinění nabídky. Spotřebitel „vstupuje“ do virtuálního prostoru internetového obchodu, kde je mu prodejcem nabízeno zboží. Toto zboží je spotřebitel schopen virtuálně posoudit, a to přečtením technické specifikace, a je především schopen virtuálně toto zboží vybrat a zakoupit.

    Rozdíl mezi internetovým obchodem a pouhou propagační nabídkou, jakou je například leták, je ten, že internetový obchod umožňuje spotřebiteli učinit samotnou transakci. Přes reklamní leták nebo výlohu obchodu smlouvu uzavřít nelze. Internet však takovou transakci umožňuje.

    Nabídka k uzavření smlouvy je českým občanským zákoníkem definována jako projev vůle směřující k uzavření smlouvy, jenž je určen jedné nebo více určitým osobám. Nutno říci, že tato definice není definicí pouze českou, ale definicí všeobecně přijímanou. Problém určitosti osob zde může skutečně nastat. Ve virtuálním světě lze o určité „reálné“ osobě hovořit poměrně obtížně. Faktem ale je, že pokud se oprostíme od tradičního chápání internetu jako pouhého komunikačního prostředku, pak můžeme hovořit o tom, že spotřebitel virtuálně navštívil virtuální prostor prodejce, ve kterém tento nabízí výrobky k prodeji. Při procesu kontraktace je třeba vždy přihlížet ke skutečné a projevené vůli jednajících stran. Úmysl k uzavření smlouvy na straně prodejce je jednoznačný, pokud samotný internetový obchod umožňuje učinit transakci, která připomíná klasickou transakci v obchodě, resp. prodej na objednávku. Projevem vůle prodávajícího směřujícím k uzavření smlouvy je umístění nabídky v internetovém obchodě. Dojití návrhu na uzavření smlouvy konkrétnímu spotřebiteli, který „vstoupil“ do internetového obchodu lze spatřovat v seznámení se s nabídkou prodávajícího. Nejedná se tedy o neurčitý okruh osob, kterým je nabídka určena, ale o určitou osobu, kterou lze definovat jako konkrétního návštěvníka internetového obchodu. Internetový prodávající tak nabízí zboží konkrétnímu návštěvníkovi - spotřebiteli, který si vybírá z jeho nabídky. Spotřebitel, který se takto seznámil s nabídkou prodávajícího, pak jednostranným projevem vůle směřujícím k uzavření kupní smlouvy, akceptuje prostřednictvím internetového obchodu nabídku prodávajícího a smlouva je uzavřena. V podstatě se tak jedná o jednání prodávajícího a kupujícího v reálném čase za pomocí technologie umožňující setkání prodávajícího a kupujícího v internetovém obchodě.

    Prodejce umísťuje do internetového obchodu zboží jednoznačně za účelem jeho prodeje a měl by proto odpovídat za správnost tam uvedených údajů vč. ceny zboží. Jiná situace nastává, pokud prodejce umístí na internet nabídku, která neumožňuje učinit virtuální nákup. Vůle prodávajícího k uzavření smlouvy zde v takové situaci chybí. Jedná se tak skutečně pouze o výzvu k učinění nabídky, kterou musí spotřebitel činit jinými prostředky – například mailem, klasickou poštou či osobní návštěvou kamenného obchodu prodávajícího. V takovém případě se nejedná o nákup učiněný prostřednictvím internetu, ale pouze o nákup učiněný na základě informací získaných z internetu. Právní povaha takového obchodu je tak zcela jiná, neboť k samotnému smluvnímu jednání dochází nikoliv v kyberprostoru, ale v reálném prostoru. Teprve v tomto okamžiku je pak možno posuzovat projevy vůle jednajících stran.

    Kdybychom se i nadále drželi „klasického“ výkladu a za nabídku k uzavření smlouvy považovali až objednávku spotřebitele, pak by mohlo docházet, a v praxi skutečně někdy dochází, ke zneužívání tohoto výkladu ze strany prodejců. Nabídkou v internetovém obchodě, kterou by nikdy nehodlali splnit, by mohli přitahovat pozornost ke svému internetovému obchodu. Spotřebitel přilákán touto nabídkou by spotřebitel zaslal svoji objednávku, kterou by prodejce považoval za offertu. Následně by prodejce v rámci své „protinabídky“ nabídl spotřebiteli výrobek za cenu, za kterou jej nabízejí i ostatní prodejci. Spotřebitel by takovou protinabídku pravděpodobně přijal, protože by mu nestálo za to objednávat stejné zboží za stejnou cenu ještě jednou. Prodejce by tak získal neoprávněnou výhodu na trhu. Z jeho strany by se mohlo jednat maximálně o porušení ustanovení § 5 zákona 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, tedy o porušení zákazu používání klamavých obchodních praktik dle přílohy 1 písm. d) tohoto zákona. Toto ustanovení se týká tzv. vábivé reklamy. Dokazování porušení tohoto ustanovení však bývá v praxi poněkud problematické a v případě internetových obchodů takřka nemožné.

    Pokud ovšem budeme internetový obchod, který umožňuje učinit virtuální nákup, považovat za nabídku prodejce spotřebiteli, může se každý spotřebitel domáhat plnění z již uzavřené smlouvy, tzn. dodání zboží za původně nabízenou cenu. Ochrana spotřebitele by tak byla zajištěna nejen veřejnoprávními prostředky, ale také soukromoprávní cestou. Internet by tak měl být konečně chápán nikoliv jako pouhý komunikační prostředek, ale měla by být zohledněna specifika tohoto novodobého fenoménu, a to i s jeho právními konotacemi.


    Mgr. Tomáš Palla,
    spolupracovník SOS - Sdružení obrany spotřebitelů, o.s.

    --------------------------------------------------------------------------------

    [1] Na tyto a další problémy spojené s e-kontraktací upozorňují například Polčák a Štědroň In: POLČÁK, R., ŠTĚDROŇ, B. K některým právním otázkám e-kontraktace, Právní rozhledy 18/2004, C.H. Beck: 2004
    [2] ŠVESTKA, J., SPÁŠIL, J., ŠKÁROVÁ, M., HULMÁK, M. A KOL Občanský zákoník I § 1-459. Komentář. 1. Vyd. Praha: C. H. Beck, 2008, str. 441
    [3] Některými autory byl kyberprostor chápán jako samostatný prostor bez reálného zakotvení již v 90. letech, viz např. JOHNSON, D. R., POST, D.G. Law and Borders - The Rise of Law in Cyberspace, Stanford Law Review, Vol. 48, p. 1367, 1996  

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Tomáš Palla
    4. 11. 2009

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Exekuce
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Novela trestního zákoníku
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Klamavá reklama
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.