epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    30. 5. 2002
    ID: 17107upozornění pro uživatele

    „Zákaz tabákové reklamy“ aneb Jak je to doopravdy...

    Sněmovnou nedávno prošla novela zákona o regulaci reklamy, která zpřísňuje podmínky pro propagaci tabákových výrobků. Účinná by měla být od 1.7.2002 a kontrakty, uzavřené před tímto datem budou defintivně ex lege ukončeny k 30.6.2004.

    Sněmovnou nedávno prošla novela zákona o regulaci reklamy, která zpřísňuje podmínky pro propagaci tabákových výrobků. Účinná by měla být od 1.7.2002 a kontrakty, uzavřené před tímto datem budou defintivně ex lege ukončeny k 30.6.2004. Jde částečně i o rychlou opravu novely 138/2002 Sb., dle které bylo možno umístit tabákovou reklamu s plochou <10 m i přímo do školních tříd, částečně pak o harmonizaci právní úpravy ČR s právem EU. – byť, viz níže, jsme dle mého názoru poněkud papežštější, než papež sám a než bylo nezbytně nutné. Článek se vztahuje k tomu znění novely, jak byla přijata Poslaneckou sněmovnou. K její platnosti a samozřejmě i účinnosti však vede ještě dlouhá cesta.

    Cílem navrhované úpravy je zpřesnění regulace reklamy a prodeje takových výrobků. Kouření je totiž podle předkladatelů zákona, poslanců Janečka a Holáně, na prvních příčkách mezi příčinami úmrtí v lidské populaci. Na počátku řetězce příčin se pak podle důvodové zprávy k novele nacházejí tabákové koncerny, které nabízejí své produkty s pomocí velmi rafinované a účinné reklamy. Nepřijatelná je především téměř neomezená možnost reklamy zaměřené na mladistvé, kteří jí prý vzhledem ke svému věku a vyspělosti podléhají mnohem snáze než dospělý člověk. Drtivá většina kuřáků začíná s kouřením v mladistvém věku nebo na prahu dospělosti. V zemích, kde byla reklama zakázána, došlo k poklesu spotřeby cigaret až o několik desítek procent. Rovněž tak výskyt řady chorob lze také do značné míry přičíst na vrub kouření.
    Vzhledem k tomu, že Světová zdravotnická organizace i Světová banka doporučují zákaz reklamy na tabákové výrobky, je současný právní stav v rozporu se směřování EU.

    Reklama na tabákové výrobky by podle předkladatelů měla být i v rozporu s „duchem Listiny základních práv a svobod“, která zaručuje zvláštní ochranu dětí a mladistvých. Ve své důvodové zprávě předkladatelé argumentují ustanovením §2 odst.4 zákona 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, který říká, že: “reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví...“. Tento gramatický výklad by však ale nutně vedl k absolutnímu zákazu reklamy na alkoholické nápoje, tabákové výrobky, dovedeno ad absurdum i na sladkosti a jízdní kola.V budoucnu tedy lze předpokládat, pokud již ne další novelu, velmi zajímavou judikaturu.

    Dosavadní úprava propagaci tabákových výrobků povolovala s tím, že ji na určitých místech a za určitých okolností zakazovala. Po novele, projde-li celým legislativním procesem, se reklama na tabákové výrobky kogentním ustanovením §3 odst.1 obecně zakazuje.

    Následující ustanovení pak vyjmenovávají přípustné výjimky z tohoto pravidla. Zákaz se nevztahuje na oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky (s výjimkou reklamy v oblasti rozhlasového a televizního vysílání) a na reklamu ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků. Reklama v provozovnách, ve kterých se poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb, je přípustná, jedná-li se o reklamu umístěnou v té části provozovny, která je určena k prodeji tabákových výrobků.

    Dále se zákaz nevztahuje na prodej publikací obsahujících reklamu, pokud byly publikovány a tištěny v třetích zemích a nejsou určeny především pro trh ČR.

    Stávající úprava varování na tabákových výrobcích a v reklamách na ně zůstává zachována, s tím, že je zdvojnásobena povinná plocha varování (20%, bílý podklad, tučné písmo na nejméně 80% výšky plochy). Zvětšení plochy tohoto nápisu a jeho zvýraznění účinek zvýší a varovný nápis tak snad naplní svůj smysl.

    Jako specifická forma reklamy se zakazuje i sponzorování, jehož přímým či nepřímým účinkem je propagace tabákových výrobků. Praktický dopad tohoto ustanovení lze velmi dobře ilustrovat na závodních vozidlech jedné ze stájí formule 1, která je v některých zemích nucena přes logo svého generálního sponzora, výrobce tabákových výrobků, překládat laminátovou desku se jménem David, která je ovšem v naprosto shodné grafické úpravě jako původní logo a také beze zbytku plní svůj původní propagační účel.

    Bohulibý úmysl zákonodárce tak bezpochyby dojde naplnění – „tabáková reklama“ zmizí z veřejných prostranství a v delším časovém horizontu dojde i k ozdravění populace a patrně i snížení počtu kuřáků.

    Tato skutečnost ale asi nepotěší návštěvníky stovek kulturních akcí dotovaných tabákovými koncerny, kteří si budou muset výrazně připlatit na vstupném a charitativní organizace, které byly na mnohdy nikoli skoupých darech tabákových koncernů závislé. Nu, ne vždy se podaří zákonodárci nevylít se zdravotní a humánní vaničkou i dítě v ní schované...

    Martin Strnad
    martin.strnad@centrum.cz



    § 3
    Tabákové výrobky

    (1) Reklama na tabákové výrobky a rovněž sponzorování, jehož účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je reklama na tabákové výrobky, jsou zakázány, pokud není dále stanoveno jinak.

    (2) Za reklamu na tabákové výrobky se pro účely tohoto zákona považuje také
    a) distribuce tabákových výrobků zdarma, jejímž účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je propagace tabákového výrobku,
    b) reklama, která se nezmiňuje přímo o tabákovém výrobku, ale využívá ochranné známky,1) emblému nebo jiného charakteristického rysu tabákového výrobku, pokud dále není stanoveno jinak.

    (3) Za reklamu na tabákové výrobky se nepovažuje užití ochranné známky1) tabákového výrobku registrované nebo užívané pro tabákové nebo jiné výrobky nebo služby před účinností tohoto zákona na reklamu jiných než tabákových výrobků nebo služeb. Přitom způsob, jakým je informace o výrobku nebo službě šířena, musí být zřetelně odlišen od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku.

    (4) Zákaz reklamy podle odstavce 1 se nevztahuje na
    a) oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky,
    b) reklamu na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků nebo ve výkladní skříni a na označení těchto prodejen,
    c) reklamu na tabákové výrobky v provozovnách, ve kterých se prodává nebo poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb, jedná-li se o reklamu umístěnou v té části provozovny, která je určena k prodeji tabákových výrobků,
    d) prodej publikací obsahujících reklamu na tabákové výrobky, které jsou publikované a tištěné v třetích zemích, pokud nejsou především určeny pro trh v České republice.

    (5) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až c) musí obsahovat zřetelné varování tohoto znění: „Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu“, a to v rozsahu nejméně 20 % reklamního sdělení. U písemné reklamy musí být text varování uveden na bílém podkladu uspořádaném podél spodního okraje reklamní plochy v rozsahu nejméně 20 % této plochy. Text musí být vytištěn černým velkým tučným písmem tak, aby dosáhl celkovou výšku nejméně 80 % výšky bílého podkladu. Reklama šířená audiovizuálním způsobem musí obsahovat titulky s varováním podle vět první a druhé.

    (6) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až c) nesmí
    a) být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména zobrazením těchto osob nebo užitím prvků, prostředků nebo akcí, které takové osoby převážně oslovují,
    b) nabádat ke kouření slovy nebo například tím, že zobrazuje scény s otevřenými krabičkami cigaret nebo scény, kde lidé kouří nebo drží cigarety, balíčky cigaret nebo jiné tabákové výrobky nebo kuřácké potřeby.
    (7) V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání vzorků tabákových výrobků široké veřejnosti, mající za cíl propagaci tabákového výrobku.

    (8) Televizní pořady nesmějí být sponzorovány právnickými nebo fyzickými osobami, jejichž hlavním předmětem podnikání je výroba nebo prodej tabákových výrobků.“.


    Čl. II
    Přechodné ustanovení

    Reklama vytvořená nebo šířená na základě smluv uzavřených přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se posuzuje po dobu 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona podle dosavadní právní úpravy.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Martin Strnad
    30. 5. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zpráva o vztazích

    Přepracováním zprávy o vztazích nedochází k vytvoření nové zprávy o vztazích, neboť i nadále jde o zprávu o vztazích za určité (stejné) období, která byla pouze opravena či...

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.