epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 1. 2016
    ID: 99740upozornění pro uživatele

    Zákon o státní službě – nová problematika veřejného práva

    Zákon 234/2014 Sb., o státní službě, který má představovat komplexní úpravu poměrů mezi státními zaměstnanci a služebními orgány a úřady, nabyl účinnosti zásadně ke dni 1. 1. 2015. Je tato kodifikace krokem vpřed k fungování moderní správy či jen ústupkem provedeným k harmonizaci českých předpisů s evropským právem?

     
     Havel, Holásek & Partners s.r.o., advokátní kancelář
     
    Předmět působnosti zákona o státní službě je vymezen jako úprava právních poměrů státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní správu, organizačních věcí státní služby, služebních vztahů státních zaměstnanců, odměňování státních zaměstnanců a řízení ve věcech služebního poměru, a dále úprava organizačních věcí týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu (viz § 1). Zákon o státní službě tedy přináší speciální právní úpravu postavení státních zaměstnanců (většina těchto otázek byla dosud upravena v zákoníku práce). Zákon o státní službě zároveň i negativně vymezuje, na které osoby se tento zákon nevztahuje (viz § 2).

    Zákon o státní službě definuje státního zaměstnance jako fyzickou osobu, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu služby (viz § 6; k vymezení služby viz § 5). Podmnožinu státních zaměstnanců tvoří představení, jakožto obdoba vedoucích zaměstnanců v režimu zákoníku práce. Z vymezení služby a jejích oborů (zmocnění pro vydání nařízení vlády), vyplývá, že se jedná o obecně definované činnosti, kterým se v různém stupni intenzity věnuje každý správní úřad.

    Jedním ze stěžejních bodů zákona o státní službě je systemizace (viz § 17), která by měla spočívat v právně jistém uspořádání vztahů ve státní správě a která by měla zakotvit jasná pravidla pro určení počtu služebních míst či nastavit pevné hranice objemu prostředků na platy státních zaměstnanců. Dále se u systemizace mluví o tzv. zákazu konkurence, který je uvalen na omezený počet služebních míst. Systemizace je vytvořena Ministerstvem vnitra České republiky „v dohodě“ s Ministerstvem financí České republiky, které má jistou možnost diskrece, a je schvalována vládou na následující kalendářní rok. První systemizace nabyla účinnosti dne 1. 7. 2015.

    Těžištěm nové kodifikace státní služby je však služební poměr samotný. Služební poměr je s účinností od počátku roku 2015 zásadně upraven zákonem o státní službě, ačkoliv tato právní úprava obsahuje i odkazy na zákoník práce. Zákoník práce se na zákon o státní službě nepoužije subsidiárně, ale pouze v mezích stanovené delegace. Naopak, na řízení ve věcech služby (viz § 159) se použije subsidiárně správní řád (viz § 160).

    Ve věcech služebního poměru jedná a rozhoduje služební orgán (k vymezení služebního orgánu viz § 10 zákona o státní službě). Specifičnost služebního poměru tkví zejména v jeho veřejnoprávní povaze - postavení státních zaměstnanců je již ze své povahy odlišné než postavení zaměstnanců v soukromoprávní sféře. Prvotní odchylností je způsob vzniku služebního poměru, který je, zakládán jednostranným právním úkonem – rozhodnutím - služebního orgánu, nikoliv dvoustrannou dohodou zaměstnavatele a zaměstnance. Již z tohoto je zřejmé, že zásada autonomie vůle je ve služebním poměru upozaděná a převládá zde vztah nadřízenosti a podřízenosti obou dotčených subjektů. Rovněž v úpravě změn služebního poměru se projevuje nadřazenost služebního orgánu. Stejně tak ukončení služebního poměru má veřejnoprávní specifika – např. pokud jsou splněny podmínky pro ukončení služebního poměru, nemůže se služební orgán (na rozdíl od zaměstnavatele v režimu soukromého práva) rozhodnout pro jeho zachování. Služební poměr může skončit přímo ze zákona, a to z taxativně uvedených důvodů (viz § 74), mezi které patří např. odsouzení pro úmyslný trestný čin proti pořádku ve věcech veřejných nebo dovršení věku 70 let.

    Stejně jako vznik, změny a zánik služebního poměru rovněž obsah služebního poměru v sobě opět odráží specifika veřejnoprávní regulace postavení státních zaměstnanců. Zákon o státní službě zakotvuje povinnosti a práva státních zaměstnanců, příkazy k výkonu služby a pravidla pro ocenění za příkladný výkon služby. Z dikce ustanovení § 77 zákona o státní službě vyplývá, že se v daném případě jedná o taxativní vymezení veškerých povinností, které státní zaměstnanec má. Státní zaměstnanci, jež zastávají pozici tzv. představených, pak mají zákonem stanoveny další specifické povinnosti.

    Zákon o státní službě upravuje rovněž kárnou odpovědnost (§ 87 a násl.). Služební kázní se rozumí řádné plnění povinností státního zaměstnance vyplývajících mu z právních předpisů, ze služebních předpisů a z příkazů (k příkazům viz § 84 a násl.). Zaviněné porušení služební kázně je kárným proviněním; kárné provinění je specifickým typem správního deliktu.

    Zákon o státní službě pozitivně i negativně vymezuje okruhy vztahů, na které se vztahuje řízení ve věcech služby (viz § 159). Výslovně je to například přijetí do služebního poměru, zařazení na služební místo, jmenování na služební místo představeného, odměňování, změna služebního poměru, kárná odpovědnost, skončení služebního poměru či odchodné. Spory vyplývající z otázek ohledně služebního poměru nebudou řešeny v soukromoprávním režimu, ale v režimu veřejného práva. Na řízení ve věcech služby se použije subsidiárně správní řád. Toto specifikum se projeví zejména v postupu při obraně proti různým rozhodnutím služebního orgánu – typicky odvolání k nadřízenému služebnímu orgánu. Rozhodnutí v řízeních ve věcech služby budou rovněž přezkoumatelná ve správním soudnictví – krajskými soudy v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu dle § 65 soudního řádu správního, popř. Nejvyšším správním soudem v řízení o kasační stížnosti.

    Zákon o státní službě obsahuje dosti komplikovaná přechodná ustanovení, která mají nastavit jasná pravidla pro období přechodu na novou úpravu platného a účinného zákona. Z nich mj. vyplývá, že nejpozději od 1. 7. 2017 budou všichni státní zaměstnanci vykonávat svou pracovní činnost nikoli v pracovním, ale ve služebním poměru, který je vztahem veřejnoprávním, a to se všemi důsledky, které z takové kategorizace plynou. Především, případné zaměstnanecké spory (včetně kárných řízení) budou nově předmětem práva správního, nikoli pracovního.


    František Korbel

    František Korbel,
    partner,

    Kateřina Staňková

    Kateřina Staňková,
    advokátka


    Havel, Holásek & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Florentinum
    Na Florenci 2116/15
    110 00 Praha 1

    Tel.: +420 255 000 111
    Fax: +420 255 000 110
    e-mail: office@havelholasek.cz

    Právnická firma roku 2015

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    František Korbel, Kateřina Staňková ( Havel, Holásek & Partners )
    19. 1. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Výpočet a zdroj odměny insolvenčního správce při zrušení konkursu
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Novela trestního zákoníku
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • 10 otázek pro ... Adama Šimice
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Nutná obhajoba, obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Pracovněprávní vztahy (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem zákona č. 301/2020 Sb. bylo zajistit poskytovateli zdravotních služeb kompenzaci zvýšených personálních nákladů a zabránit tak propouštění zdravotníků a snižování...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.