epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 1. 2013
    ID: 88473upozornění pro uživatele

    Zamyšlení se nad návrhem zákona o registru povinně zveřejňovaných smluv

    V současné době probíhá v Poslanecké sněmovně[1] projednávání návrhu zákona[2] předloženého poslanci J. Farským a P. Gazdíkem, kterým by došlo k novelizaci zákona o svobodném přístupu k informacím (dále jen jako „ZSPI“), stávajícího Občanského zákoníku, Obchodního zákoníku, zákona o veřejných zakázkách a dále i nového Občanského zákoníku. Předmětem této novelizace je významný zásah do smluvních vztahů všech povinných subjektů dle ZSPI (dále jen jako „povinné subjekty“), kdy tento návrh zákona zamýšlí vztáhnout účinnost většiny smluv uzavíraných povinnými subjekty k okamžiku zveřejnění těchto smluv v nově vzniknuvším elektronickém centrálním registru smluv (dále jen jako „Registr smluv“).

    Letmé seznámení se s některými možnými problémy nové konstrukce účinnosti smluv, či problémy samotného znění návrhu zákona jsme již mohli číst zde v příspěvku Mgr. Vladimíra Petráčka, který se k povinnosti zveřejnění smluv pod sankcí absolutní neplatnosti staví spíše negativně a navrhuje, aby porušení povinnosti zveřejnění bylo sankcionováno „pouze“ pokutou.

    Toto sankční řešení by však bylo v rozporu s jedním z cílů návrhu zákona, kterého předkladatelé chtějí dosáhnout a to je donucení povinných subjektů smlouvy skutečně zveřejnit v co nejkratším termínu. V případě, že by těmto povinným subjektům hrozila jako sankce „pouze“ pokuta, je reálné, že by i nadále docházelo k porušování této povinnosti tak, jak k tomu dochází nyní při vyhýbání se povinnosti zveřejnění smlouvy na základě žádosti dle ZSPI. Můžeme říci, že pokud by mělo dojít v legislativním procesu k takovým změnám návrhu, že by sankcí za porušení povinnosti byla pokuta, je celý tento návrh zákona zbytečný, protože takovéhoto cíle by bylo možno dosáhnout zakomponováním příslušné povinnosti a související sankce pouze do ZSPI. Autor tohoto článku souhlasí s předkladateli návrhu zákona v tom, že pokud má dojít k efektivnímu zprůhlednění hospodaření povinných subjektů, je nutné stanovit takovouto povinnost zveřejnění a to skutečně pod sankcí ne menší než je absolutní neplatnost právního úkonu. Ostatně celá debata nad takovouto povinností je spíše akademická, uvážíme-li, že návrh vychází z obdobné úpravy platící v sousední Slovenské republice již přes dva roky a praktické užití zákona ukázalo, že nově zavedená povinnost smluvním stranám nečiní vážnější obtíže.

    Smyslem tohoto článku však není rozbor (ne)vhodnosti zmiňované absolutní neplatnosti, ale poukázání na možné, a dle mého názoru velice reálné nebezpečí nefunkčnosti systému zveřejňování smluv tak, jak je nyní předkladateli prezentován[3].

    Jak již bylo výše uvedeno a jak sami předkladatelé návrhu zákona uvádějí, jedná se o právní úpravu vycházející z obdobného zákona č. 546/2010 Z.z. platícího na území Slovenské republiky. Při komparaci českého návrhu a slovenské úpravy však zjistíme, že hlavní rozdíl mezi oběma úpravami je ve fungování veřejných registrů, které právní úpravy vytvářejí. Slovenský Centrální registr smluv slouží dle § 5a odst. 4) zákona č. 211/2000 Z.z. o slobode informacií, ke zveřejňování smluv pouze těchto institucí: „ministerstvo, ostatný ústredný orgán štátnej správy, verejnoprávna inštitúcia alebo nimi založená právnická osoba, v ktorej vlastnia väčšinu akcií alebo väčšinový obchodný podiel alebo ktorú ovládajú výšinovým podielom na hlasovacích právach alebo vymenúvajú viac ako polovicu členov správneho orgánu alebo iného výkonného orgánu, alebo kontrolného orgánu“ Dle následujícího odst. 5) stejného paragrafu pak všechny ostatní povinné subjekty (tedy především územně samosprávné celky a jimi zřizované právnické osoby) zveřejňují smlouvy na své webové stránce. V případě, že povinný subjekt nemá webovou stránku, zveřejní se smlouva v Obchodním věstníku.

    Oproti tomu český návrh zákona počítá s vytvořením jednoho centrálního Registru smluv, který bude sloužit jako určitý „super registr“ pro všechny povinné subjekty dle ZSPI. A zde vidím možný zdroj budoucích problémů.

    Podíváme-li se do textu důvodové zprávy, přestože dojde k vytvoření odlišného Registru smluv, než jaký existuje ve Slovenské republice, neváhají předkladatelé návrhu zákona bagatelizovat finanční náročnost celé akce stručným odkazem na slovenské náklady a ještě stručnějším odhadem nákladů v České republice slovy: „Návrh zákona má dopady na státní rozpočet i na rozpočty krajů a obcí. Při jejich kalkulaci lze vycházet ze slovenské zkušenosti. Zprovoznění tamního Centrálneho registru zmlúv si vyžádalo náklady ve výši přibližně 650 000,- Kč. V této částce ovšem nejsou započítány platy dvou osob, které registr spravují. Vzhledem ke skutečnosti, že v českém případě budou požadavky úměrně velikosti země a rozsahu v registru zveřejňovaných dokumentů vyšší, očekáváme náklady v řádu jednotek milionů Kč.“ Předkladatelé se tedy buď snaží „uchlácholit“ zákonodárce finanční nenáročností vzniku Registru smluv, nebo, a to by byla varianta horší, si předkladatelé neuvědomují skutečný objem smluv, kterým bude Registr smluv doslova zavalen. Další prohlášení předkladatele návrhu zákona nám však naznačují, že se spíše jedná o variantu druhou. Např. na základě tohoto článku Mgr. Jana Farského můžeme odhadnout, jak pravděpodobně autoři návrhu došli k uvedeným nákladům spojených se vznikem Registru smluv a jak odhadli i náklady jednotlivých obcí, které spadají pod definici povinných subjektů. Mgr. Jan Farský uvádí, že vychází především ze zkušenosti z města Semily, kde vykonává funkci starosty: „V našem městě s rozpočtem zhruba 130 mil. Kč jsme si již vše modelově ověřili. Všechny smlouvy od 30 tisíc Kč výše (ročně je jich zhruba do 30) zveřejňujeme už teď, zveřejňování smluv od 0 Kč nás už zásadněji další administrativou nezatíží. Faktur máme denně v průměru devět, objednávky dvě. Zvýší se částečně pouze personální požadavky, ale jen v řádu tisíců korun měsíčně.“ Pro lepší srovnání by bylo vhodnější spíše než rozpočet obce uvést počet obyvatel, aby si čtenář mohl modelovou obec zařadit – k 1.1.2012 dle oficiálních stránek[4] města Semily má toto město 8.823 obyvatel.

    Srovnáme-li si město Semily např. se Statutárním městem Opava, které taktéž zveřejňuje většinu svých smluv, můžeme začít tušit skutečný celorepublikový objem zveřejňovaných smluv.

    Ke dni 31.12.2011 mělo Statutární město Opava 58.410 obyvatel. Dle oficiálních stránek města bylo v roce 2012 zveřejněno 1 373 smluv. Nedochází však ke zveřejňování naprosto všech smluv (nezveřejňují se např. nájemní smlouvy na byty), tedy toto číslo není konečné. Dále si je nutné uvědomit, že by docházelo k zveřejnění i většiny smluv příspěvkových organizací města a stanovených obchodních společností. A jako poslední, ale neméně důležitý, je i celkový objem dat zasílaných v rámci povinnosti zveřejňovat objednávky či faktury.

    Shrneme-li si výše uvedené, můžeme dojít k závěru, že díky vytvoření Registru smluv jako centrálního „super registru“ pro veškeré povinné subjekty, bude se muset tento Registr smluv potýkat s mnohonásobně větším počtem dat, než jaký musí zpracovat slovenský Centrální registr smluv, a to z důvodu, že především slovenské obce a jejich zřizované právnické osoby mají povinnost zveřejňovat své smlouvy na svých webových stránkách či v Obchodním věstníku. Přestože uvedený návrh zákona stanoví povinnost Registru smluv zveřejnit smlouvu bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří dnů od jejího přijetí, skutečné fungování Registru smluv může být (a v počátku s největší pravděpodobností i bude) ochromeno množstvím obdržených smluv a tuto zákonnou lhůtu nebude moci dodržet. Související nejistota smluvních stran ohledně nejistého okamžiku účinnosti pak může ohrozit řádné fungování těchto povinných subjektů a nezbývá než souhlasit se stanoviskem vlády[5], které vybízí k širší odborné diskuzi a především uvádí, že „Materiál postrádá jakoukoliv podrobnější analýzu, ze které by bylo možno dovodit, kolik smluv (faktur, objednávek) by pro zveřejňování podle předloženého návrhu zákona připadalo v úvahu, a která by vyhodnotila dosavadní zkušenosti s realizací právní úpravy zavedené v ustanovení § 147a zákona o veřejných zakázkách. Bez takovéto analýzy nelze kvalifikovaně posoudit finanční náročnost ani praktickou realizovatelnost uvedeného záměru.“
     

    Mgr. Petr Michalčík,
    právník statutárního města Opava
    zastupitel obce Velké Hoštice


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Dne 16. ledna 2013 na programu jednání Ústavně právního výboru a dne 22. ledna 2013 na programu jednání Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj
    [2] Sněmovní tisk 740/0, část č. 1/4, k dispozici >>>  zde.
    [3] Anebo spíše přesněji řečeno: hrozící nefunkčnosti systému v jeho počátcích. V každém případě by došlo k absolutnímu ochromení fungování povinných subjektů.
    [4] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [5] Stanovisko vlády ze dne 26.7.2012, sněmovní tisk 740/1, část č. 1/2, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Petr Michalčík
    24. 1. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Posuzování manželství v cizineckém právu aneb správní úvaha o třech významech
    • Informativní veřejné aplikace versus soukromé justiční databáze
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Historické právo stavby - starý institut s mimořádnou aktuálností

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 22.10.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 22.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Zahlazení odsouzení
    • K výpovědní době
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • DEAL MONITOR
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • K výpovědní době
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti

    Soudní rozhodnutí

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Dočasná ochrana (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem § 5 odst. 1 písm. c) a d) zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.