Záplava zákonů a jak ji zastavit
Může běžný občan či podnikatel existovat bez toho, aniž byť i nevědomě porušuje právní předpisy?
Skóre: | 0.77 |
---|---|
Název zdroje: | Hospodářské noviny |
Datum vydání: | 14.06.2007 |
Nadpis: | Záplava zákonů a jak ji zastavit |
Strana: | 10 |
Rubrika: | názory |
Autor: | Dalibor Veřmiřovský |
Náklad: | 61571 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 14.06.2007 05:19 |
Identifikace: | DCHN20070614020045 cz |
Klíčová slova: | správy (5x), právní (4x), legislativní (4x), právním řádu (2x), právem (2x), právních (2x), právních předpisů (2x), právo, právního předpisu, práva, normy, soudy, zákony, Sbírky zákonů, právní normy, právní řád, právní předpisy, legislativního |
Může běžný občan či podnikatel existovat bez toho, aniž byť i nevědomě porušuje právní předpisy?
V České republice platí 26 171 předpisů různé právní síly. Z toho 2086 činí zákony. Celý právní řád je tak obsažen ve 130 tisících paragrafů... Lze tento stav ještě nazývat právem? Je vůbec v lidských silách pojmout tak obsáhlé množství pravidel a dokonce se jimi i řídit?
Jeden dovnitř? Jeden ven!
Situace v českém právním řádu má povahu krize - či požáru, který musí být hašen. Jak na to? Iniciátorem nápravy musí být vláda. Musí jít příkladem všem, kdo disponují legislativní iniciativou.
Vláda by měla - alespoň u právních předpisů, které vzejdou z jejího pera - vyhlásit legislativní "stop stav" a podmínit přijímání právních předpisů splněním podmínky "one in - one out". Tedy přijetí každého nového právního předpisu podmínit derogací právního předpisu již platného. Zjednodušeně lze toto pravidlo zavést pod heslem "Konec ukládání dalších povinností".
Vláda by rovněž měla ustavit tým expertů, který by vyhodnocoval nejen právní normy, ale zejména agendy v nich upravené. Tým by se zabýval zejména tím, zda je výkon agendy vůbec smysluplný a opodstatněný, zda se důvod regulace nemíjí s účinkem, zda je agenda vykonávána efektivně a zda nelze regulovaného stavu dosáhnout jinými nástroji či mechanismy.
Ať je Sbírka elektronická
Zpracování takto složitých analýz navrhovaných regulací nelze provádět bez kvalitní informační podpory. To si vyžádá investice do vytvoření informačního systému - softwarového nástroje, který umožní nejen provádění analýz na základě právních a společenských vazeb, ale i na základě statistických dat, včetně možného modelování variant.
Protože právo musí být srozumitelné a sdělitelné běžným občanům, nelze opomenout opatření, kterými jej lze k občanům přiblížit. Jedním z nich je otevření procesu normotvorby laické veřejnosti, a to formou veřejného připomínkového řízení k návrhům právních předpisů ve všech fázích legislativního procesu.
Druhým, naprosto nezbytným krokem je nahrazení tištěné Sbírky zákonů její elektronickou podobou. Nejenže se takto ročně ušetří 200 milionů korun na její distribuci a nákup, ale zejména se občanům zpřístupní platné a konsolidované znění právních předpisů, například prostřednictvím Portálu veřejné správy.
Občané se budou moci seznámit s platným právem a odstraní se rovněž stav, kdy soudy mnohdy nesoudí podle platného práva, ale dle nezávislého odrazu práva v právních informačních systémech.
Aby právo bylo právem
Výše uvedená opatření zprůhlední, zkvalitní, ale také zpomalí proces přijímání právních předpisů.
Tyto kroky jsou nezbytné k tomu, aby se právo opět stalo právem, odstranila se živelná normotvorba a přestaly vznikat normy s jepičím životem a právo opět nabylo v čase trvalých hodnot, jež se nemění s každým novým složením vlády či parlamentu.
Autor, bývalý náměstek ministra pro informatiku, je členem projektu eStát.cz
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz