epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 10. 2000
    ID: 197upozornění pro uživatele

    Zpráva o zákonu č. 59/2000 Sb. o veřejné podpoře, který nabyl účinnosti k 1. květnu 2000.

    Zákon o veřejné podpoře upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky ČR vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jeho přidruženými státy a na straně jedné a ČR na straně druhé



    I.
    Úvod

    1. Zákon o veřejné podpoře upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky ČR vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jeho přidruženými státy a na straně jedné a ČR na straně druhé.
    2. Na základě zákona o veřejné podpoře vznikne při Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně (dále jen „Úřad“) takzvaná monitorující instituce pro veřejnou podporu, která bude plnit informační povinnost ČR vůči Komisi evropského společenství a bude mít povinnost předkládat Komisi evropského společenství roční zprávy o poskytované veřejné podpoře.
    3. Zákon o veřejné podpoře vzniká jako dočasná norma. V okamžiku, kdy ČR vstoupí do EU, tyto pravomoci přejdou na Evropskou komisi v Bruselu tak, jak je tomu u všech členských zemí.

    II.
    Obecná ustanovení

    1. Na základě tohoto zákona je zakázáno poskytovat veřejnou podporu způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení hospodářské soutěže, a to tak, že by zvýhodňovala určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a členskými státy EU.

    2. Ustanovení §2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře hovoří o zákazu všech forem veřejné podpory. Absence přesné definice je záměrná, protože forem veřejné podpory je celá řada a bylo by obtížné všechny formy definičně obsáhnout. Jako příklady jednotlivých druhů podpor lze uvést následující:
    - podpory podnikům na investice na výzkum a vývoj vzdělání
    - kapitálové podpory veřejným podnikům
    - půjčky a záruky
    - pomoc v oblasti poradenství
    - pomoc podnikům investovat do projektů na ochranu životního prostředí
    - daňová zvýhodnění a úlevy na platbách na sociálním a zdravotním zabezpečení
    - odpisy provozních ztrát státem vlastněných podniků
    - pomoc za účelem přípravy státem vlastněných podniků pro privatizaci
    - prodej půdy/majetku se slevou
    - legislativa, jejíž cílem je chránit či zaručit tržní podíl
    - slevy na daních
    - bezplatná reklama ve státní televizi
    - infrastrukturní projekty ve prospěch identifikovatelných koncových uživatelů.

    3. V §2 zákona o veřejné podpoře je obsažen zákaz, jež se vztahuje na podporu poskytnutou Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovanou z veřejných prostředků. Orgánem veřejné správy se rozumí orgán státní správy nebo orgán samosprávy. Pokud jde o pojem veřejných prostředků, je zřejmé, že se nejedná pouze o prostředky státního rozpočtu, ale o širší vymezení. Veřejné prostředky tak např. zahrnují i prostředky příjemci nikoliv přímo poskytnuté, ale příjemcem ušetřené v důsledku poskytnuté výhody.

    4. Aby se jednalo o veřejnou podporu ve smyslu §2 zákona o veřejné podpoře, podpora musí mít selektivní charakter. Tento požadavek rozlišuje mezi opatřeními obecné hospodářské politiky státu ovlivňující všechny podnikatelské subjekty a opatřeními zaměřenými pouze na určité podnikatelské subjekty nebo odvětví. Opatření mající plošný dopad na všechny subjekty nezvýhodňují určité podniky nebo odvětví výroby a nejsou proto veřejnou podporou ve smyslu ustanovení §2 zákona.
    5. Výjimky ze zákazu uvedeného v odstavci 1. jsou možné pouze na základě zákona nebo na základě rozhodnutí Úřadu.

    III.
    Výjimky ze zákazu veřejné podpory

    1. Zákonný zákaz veřejných podpor není absolutní. Ustanovení §§4 a 5 zákona upravují tzv. obecné a zvláštní výjimky s výčtem jednotlivých kategorií podpor, na které se zákonný zákaz buď vůbec nevztahuje nebo kterým mohou být uděleny výjimky v řízení před Úřadem.
    2. Podle §4 odst. 1 písm (b) (c) se zákaz nevztahuje na veřejné podpory malého rozsahu poskytnutou příjemci v tříletém období počínající dnem, kdy bylo poskytování veřejné podpory zahájeno, v celkové výši nepřesahující částku 100.000 EUR, na veřejné podpory sociálního charakteru a veřejné podpory určené k náhradě škod způsobených živelnou pohromou nebo jinými mimořádnými událostmi. Tyto veřejné podpory jsou považovány automaticky za slučitelné a není tedy nutné je podřídit povolovacímu postupu. Zda se jedná o uvedenou výjimku však může opět posoudit pouze Úřad.
    3. Zákon dále uvádí kategorie veřejných podpor, na něž se zákaz veřejné podpory nevztahuje, jestliže pro ně Úřad povolil výjimku. Tyto kategorie jsou formulovány velmi obecně a záleží na uvážení Úřadu, zda-li výjimku povolí.

    4. Za zvláštní výjimky podle §5 mohou být považovány veřejné podpory, které mají zejména:
    (a) napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru,(b) přispět k uskutečnění některého významného projektu společného zájmu České republiky a Evropské Unie nebo napravit vážnou poruchu v hospodářství České republiky,(c) usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem,(d) napomoci kultuře a zachování kulturního dědictví, jestliže neovlivní podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie a hospodářské soutěže v míře odporující společnému zájmu.

    5. Veřejná podpora exportu podléhá řízení o povolení výjimky bez ohledu na velikost podpory. Přímá podpora exportu (např. formou exportních prémií, apod.) je považována za neslučitelnou, neboť narušuje soutěž a společný trh. Toto se však nevztahuje na veřejnou podporu exportu realizovanou v rámci Ujednání o podmínkách státem podporovaných vývozních úvěrů (tzv. Konsensus OECD) prostřednictvím státu nebo státem určených institucí (EGAP, ČEB).
    IV.
    Řízení před Úřadem

    1. Zákon stanovuje v §9 povinnost všech poskytovatelů předběžně notifikovat poskytnutí veřejných podpor nebo jejich programů Úřadu.

    2. Řízení o povolení výjimky ze zákazu se zahajuje před Úřadem na základě “Žádosti o povolení výjimky", kterou podává Úřadu poskytovatel.
    3. Účastníkem řízení o povolení výjimky je poskytovatel. Příjemce není účastníkem tohoto řízení.
    4. Po řádném posouzení Úřad vydá rozhodnutí, jímž výjimku z obecného zákazu poskytnutí veřejné podpory podle §2 odst. 1 zákona povolí, nebo povolí pouze za určitých podmínek stanovených v rozhodnutí, nebo nepovolí.
    5. Úřad rozhoduje ve lhůtách stanovených v §49 Správního řádu. V případě, kdy je možné rozhodnout na podkladě údajů dodaných účastníkem řízení, rozhoduje Úřad bezodkladně. V ostatních případech vydá Úřad rozhodnutí do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech vydá Úřad rozhodnutí ve lhůtě 60 dnů. Pokud nebude možné vydat rozhodnutí v uvedených lhůtách, bude o tom účastník řízení vyrozuměn společně s uvedením důvodů, proč nemohlo být rozhodnuto v těchto lhůtách.
    6. Řízení o zrušení veřejné podpory se zahajuje z podnětu Úřadu nejpozději do 10 let od poskytnutí veřejné podpory.
    7. Z výše uvedeného vyplývá důležitý princip, totiž, že příjemce veřejné podpory je oprávněn využít veřejnou podporu až po nabytí právní moci rozhodnutí o povolení výjimky. Veřejná podpora, která je poskytována či využívána v rozporu s podmínkami stanovenými v rozhodnutí, musí být vrácena poskytovateli.


    V.
    Pokuty

    1. Pokuty může Úřad uložit ve třech případech:

    (a) za nesplnění informační povinnosti,
    (b) za neposkytnutí úplných a pravdivých podkladů a informací, které Úřad potřebuje pro provedení kontroly, zda příjemce využil podpory v souladu se zákonem, a
    (c) za nesplnění vykonatelného rozhodnutí o (i) zrušení veřejné podpory a o (ii) uložení povinnosti příjemci odvést veřejnou podporu poskytovateli.

    2. Výše uvedené pokuty může Úřad ukládat pouze před uplynutím 3 leté subjektivní lhůty, nejpozději však v 10 leté objektivní lhůtě.

    VI.
    Doporučení

    1. Základním pravidlem pro jakýkoliv projekt veřejné podpory nebo změnu stávajících projektů je jejich co nejvčasnější notifikace Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
    2. Jak již bylo uvedeno v předcházejících částech, pojem veřejné podpory je velmi široký, zahrnuje celou řadu forem a nikoliv pouze přímé udělení finančních prostředků (dotace). Poskytnutí veřejné podpory, která nebyla notifikována a schválena Úřadem vystavuje poskytovatele nebezpečí uložení vysokých pokut ze strany Úřadu a rovněž pro příjemce podpory znamená riziko vrácení jak již vyplacené veřejné podpory, tak i zaplacení úroků z této podpory.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Mužík
    4. 10. 2000

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.