epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 4. 2001
    ID: 5813

    Jednání jménem ministerstva

    Svěřuje-li zvláštní zákon oprávnění v konkrétní věci ministerstvu, správní akty jménem tohoto ministerstva může činit nejen příslušný ministr, ale i zaměstnanec ministerstva, který tím byl pověřen. Toto pověření může být učiněno jak ve vnitřních organizačních předpisech ministerstva, tak pro určitý okruh případů nebo i pro jednotlivý případ.

    Svěřuje-li zvláštní zákon oprávnění v konkrétní věci ministerstvu, správní akty jménem tohoto ministerstva může činit nejen příslušný ministr, ale i zaměstnanec ministerstva, který tím byl pověřen. Toto pověření může být učiněno jak ve vnitřních organizačních předpisech ministerstva, tak pro určitý okruh případů nebo i pro jednotlivý případ.


    (Rozsudek Nejvyššího soudu České republiky ze dne 2.8.2000, sp.zn. 21 Cdo 68/2000)


    Nejvyšší soud České republiky rozhodl ve věci o neplatnost odvolání z funkce, vedené u Obvodního soudu pro Prahu 1 pod sp. zn. 27 C 149/98, o dovolání žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 3. června 1999 č.j. 20 Co 151/99-36, tak, že dovolání žalobce se zamítá.


    Z odůvodnění :


    Dopisem ze dne 29.7.1998 č.j. 23647/98-26 sdělilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žalobci, že jej podle ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů odvolává z funkce ředitele S. s. o. u. s., L., J. S. 242 ke dni 7.8.1998. Dopis podepsal vrchní ředitel správní sekce ministerstva S. K.


    Žalobce se domáhal, aby bylo určeno, že toto odvolání z funkce je neplatné. Žalobu odůvodnil zejména tím, že vítězstvím v konkursu splnil podmínku uvedenou v ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona 564/1990 Sb. (ve znění pozdějších předpisů), že po dobu výkonu funkce mu žalovaný nevytknul žádné nedostatky v práci a že S. K. jako vrchní ředitel správní sekce jej neměl právo z funkce odvolat, neboť není statutárním orgánem žalovaného.


    Žalovaný namítal, že odvolání z funkce bylo v souladu s ustanovením § 65 odst.2 zák. práce vydáno písemně a žalobci doručeno a že vrchní ředitel správní sekce byl pověřen ministrem školství, mládeže a tělovýchovy "k výkonu pravomocí" ministerstva podle ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona 564/1990 Sb. (ve znění pozdějších předpisů).


    Obvodní soud pro Prahu 1 rozsudkem ze dne 3.12.1998 č.j. 27 C 149/98-12 žalobě vyhověl a rozhodl, že žalovaný je povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení 1.000,- Kč. Při rozhodování o věci samé vycházel ze zjištění, že žalobce byl dne 5.3.1992 jmenován ministrem průmyslu ČR do funkce ředitele S. o. u. s. v L., které později změnilo název na S. s. o. u. s., a že zřizovatelem tohoto učiliště je v současné době žalovaný. Odvolání z této funkce provedené dopisem ze dne 29.7.1998 je ve smyslu ustanovení § 242 odst.1 písm.a) zák. práce neplatné, neboť podle ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona 564/1990 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) musí být takový úkon učiněn ministerstvem, a to v souladu s organizačním řádem tohoto ministerstva přímo ministrem. Vrchní ředitel správní sekce S. K. nemohl být platně pověřen odvoláváním ředitelů škol, neboť organizační řád ministerstva přenesení oprávnění z ministra na jiné vedoucí zaměstnance ministerstva v tomto směru neumožňuje.


    K odvolání žalovaného Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 3.6.1999 č.j. 20 Co 151/99-36 rozsudek soudu prvního stupně změnil tak, že žalobu zamítl; současně rozhodl, že žalobce je povinen zaplatit žalovanému na náhradě nákladů odvolacího řízení 3.225,- Kč k rukám advokáta . Po doplnění dokazování odvolací soud dospěl k závěru, že není správný názor žalobce o tom, že by z funkce ředitele učiliště mohl být odvolán jen ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. Podle ustanovení § 27 odst.4 zák. práce se jmenováním zakládá pracovní poměr jednak u vedoucích zaměstnanců jmenovaných do funkce podle zvláštních předpisů, jednak u vedoucích zaměstnanců jmenovaných zaměstnavatelem. Pouze u vedoucích zaměstnanců jmenovaných do funkce zaměstnavatelem platí, že jmenování a odvolání může provádět u zaměstnavatele, který je právnickou osobou, výlučně statutární orgán a u zaměstnavatele, který je fyzickou osobou, výlučně zaměstnavatel a že tím nemohou být pověřeny jiné osoby. Žalobce však byl do funkce jmenován podle zvláštního předpisu a jen podle tohoto předpisu může být z funkce odvolán; takovým zvláštním předpisem je ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona 564/1990 Sb. (ve znění pozdějších předpisů), podle kterého jmenování a odvolávání ředitelů škol a školských zařízení přísluší nikoliv výlučně ministru, ale žalovanému ministerstvu. Odvolací soud dále dovodil, že žalobce byl ze své funkce řádně žalovaným odvolán. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy totiž v organizačním řádu ministerstva v souladu se zákonem pověřil příslušnou složku ministerstva a jejího vedoucího zaměstnance výkonem "agendy" jmenování a odvolávání ředitelů škol a školských zařízení a dopisem ze dne 4.2.1998 pověřil "z titulu organizačních oprávnění vyplývajících z funkce ministra" vrchního ředitele správní sekce S. K. "výkonem pravomocí ve věcech personálních k ředitelům škol a školských zařízení" zřizovaných žalovaným (pod pojmem "personální otázky" je třeba rozumět též jmenování a odvolávání ředitelů těchto škol a školských zařízení). S. K. byl proto oprávněn jménem žalovaného ministerstva odvolat žalobce z jeho funkce.


    Proti tomuto rozsudku odvolacího soudu podal žalobce dovolání. Namítá, že S. s. o. u. s. v L. je tzv. přímo řízenou organizací, na níž se pověření příslušné složky žalovaného a jejího vedoucího zaměstnance výkonem jmenování a odvolávání ředitelů škol a školských zařízení uvedené v organizačním řádu žalovaného nevztahuje, a že dopis ministra ze dne 4.2.1998 je jednak v rozporu s ustanovením § 9 odst.2 zák. práce, jednak je v něm rozsah pověření vymezen zcela nedostatečně (zákoník práce "nezná a nepoužívá pojem personální"); organizační řád žalovaného ani dopis ministra ze dne 4.2.1998 proto nemohly založit oprávnění vrchního ředitele správní sekce S. K. odvolat jménem žalovaného žalobce z jeho funkce. Žalobce dále odvolacímu soudu vytýká, že nemá oporu v provedeném dokazování jeho závěr o tom, že by žalobce v době jmenování do funkce ředitele učiliště ani v době odvolání z této funkce nebyl v pracovním poměru k Ministerstvu hospodářství nebo k žalovanému. Odvolací soud totiž toto zjištění učinil z občanského průkazu žalobce, ačkoliv od 1.5.1993 se v občanských průkazech záznamy o vzniku a skončení pracovních poměrů neuvádí. Žalobce rovněž nesouhlasí s výkladem pojmu "jmenovací řízení", provedeným odvolacím soudem. Organizační řád žalovaného obsahuje v čl. 5 A, bodu 13 a 17 ustanovení o pravomoci ministra jmenovat a odvolávat příslušné zaměstnance a není žádný důvod vykládat bod 16 téhož článku tak, že pojem "jmenovací řízení" zahrnuje jmenování i odvolávání z funkce. Žalobce navrhl, aby dovolací soud rozsudek odvolacího soudu zrušil a aby mu věc vrátil k dalšímu řízení.


    Nejvyšší soud České republiky jako soud dovolací (§ 10a o.s.ř.) po zjištění, že dovolání proti pravomocnému rozsudku odvolacího soudu bylo podáno ve lhůtě uvedené v ustanovení § 240 odst. 1 o.s.ř. a že jde o rozsudek, proti kterému je dovolání přípustné podle ustanovení § 238 odst. 1 písm.a) o.s.ř., přezkoumal napadený rozsudek bez jednání (§ 243a odst. 1 věta první o.s.ř.) a dospěl k závěru, že dovolání není důvodné.


    Projednávanou věc je třeba posuzovat i v současné době - vzhledem k tomu, že žalovaný odvolal žalobce z funkce dopisem ze dne 29.7.1998, který mu byl doručen dne 4.8.1998 - podle ustanovení zákona 65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění zákonů 88/1968 Sb., 153/1969 Sb., 100/1970 Sb., 20/1975 Sb., 72/1982 Sb., 111/1984 Sb., 22/1985 Sb., 52/1987 Sb., 98/1987 Sb., 188/1988 Sb., 3/1991 Sb., 297/1991 Sb., 231/1992 Sb., 264/1992 Sb., 590/1992 Sb., 37/1993 Sb., 74/1994 Sb., 118/1995 Sb., 287/1995 Sb. a 138/1996 Sb., tedy podle ustanovení zákoníku práce ve znění účinném do 30.9.1999 (dále jen "zák. práce"), a podle ustanovení zákona 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákonů 190/1993 Sb., 256/1994 Sb. a 139/1995 Sb. (dále jen "zákona o státní správě a samosprávě ve školství").


    Jmenováním se pracovní poměr zakládá u vedoucích zaměstnanců, jmenovaných do funkce podle zvláštních předpisů, a u vedoucích zaměstnanců, které do funkce jmenuje u zaměstnavatele, který je právnickou osobou, statutární orgán, a u zaměstnavatele, který je fyzickou osobou, zaměstnavatel (§ 27 odst.4 zák. práce). Pracovní poměr založený jmenováním vzniká dnem, který byl stanoven k nástupu do funkce; práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele, u něhož je tento zaměstnanec dosud v pracovním poměru, tím nejsou dotčena, nedohodnou-li se jinak (srov. § 65 odst.1 větu první a druhou zák. práce).


    Zaměstnance, který byl do funkce jmenován, lze z této funkce odvolat; odvolání z funkce musí být písemné a doručené druhému účastníku, jinak je neplatné, a výkon funkce končí dnem následujícím po doručení odvolání z funkce, nebyl-li v odvolání uveden den pozdější (srov. § 65 odst.2 zák. práce).


    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jmenuje a odvolává ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje; při jmenování vychází z výsledků konkurzního řízení [srov. § 12 odst.4 písm.d) zákona o státní správě a samosprávě ve školství].


    Z uvedeného mimo jiné vyplývá, že u ředitelů předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, se pracovní poměr zakládá jmenováním, jež provádí podle zvláštních předpisů [ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona o státní správě a samosprávě ve školství] ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dnem, který byl stanoven k nástupu do funkce, jim vzniká - bez zřetele k tomu, zda v této době byli v pracovním poměru k jinému zaměstnavateli - pracovní poměr k předškolním zařízením, školám nebo školským zařízením, jejichž řediteli byli jmenováni.


    Ředitelé předškolních zařízení, škol nebo školských zařízení, zřizovaných ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, mohou být ze své funkce odvoláni. Odvolávání provádí ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [§ 12 odst.4 písm.d) zákona o státní správě a samosprávě ve školství]; postupuje přitom podle svého uvážení (zákon a ani jiné právní předpisy nestanoví pro odvolání z této funkce splnění jakýchkoliv předpokladů) a ředitele může z funkce odvolat z jakéhokoliv důvodu nebo i bez uvedení důvodu. Ve sporu o neplatnost odvolání z funkce ředitele předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, zřizovaného ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, soud zkoumá pouze to, zda odvolání z funkce bylo provedeno k tomu oprávněným subjektem (tj. ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy), zda bylo učiněno písemně a zda bylo odvolávanému řediteli řádně doručeno; v ostatním, zejména z hlediska použitého důvodu odvolání (pokud v něm byl vůbec uveden), soud není oprávněn rozhodnutí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy přezkoumávat.


    V posuzovaném případě bylo zjištěno (správnost zjištění soudů v tomto směru dovolatel nezpochybňuje), že žalobce byl s účinností od 1.4.1992 jmenován ředitelem S. o. u. s. v L.; ode dne 1.1.1998 byl změněn název tohoto učiliště na S. st. o. u. s.v . Jmenováním do funkce vznikl žalobci pracovní poměr k tomuto učilišti, a to bez ohledu na okolnost, zda ke dni 1.4.1992 byl případně v pracovním poměru k jinému zaměstnavateli (srov. ustanovení § 65 odst.1 větu první a druhou zák. práce, které bylo ke dni 1.4.1992 shodné s jeho nynějším zněním). Okolnost, zda žalobce byl (či snad dosud je) též v pracovním poměru k ministerstvu hospodářství nebo k žalovanému, je tedy pro tento spor nerozhodná a nebylo potřebné se jí vůbec zabývat. V předmětném sporu je z tohoto hlediska významné jen to, že jmenováním do funkce ředitele žalobci vznikl pracovní poměr ke S. o. u. s. v L. (později přejmenovanému na S. s. o. u. s. v L.), neboť se případných jiných (dalších) pracovních poměrů žalobce v žádném směru nedotýká a ani dotýkat nemůže.


    Soudy bylo dále zjištěno (ani správnost těchto zjištění dovolatel nezpochybňuje), že odvolání žalobce z funkce ředitele S. s. o. u. s. v L.bylo provedeno písemně a že mu bylo řádně doručeno. S názorem dovolatele, že odvolání z funkce mohl jménem ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy provést jen příslušný ministr a nikoliv vrchní ředitel správní sekce tohoto ministerstva S. K., dovolací soud nesouhlasí.


    Dovolatel v první řadě přehlíží, že u ředitele S. s. o. u. st. v L. se pracovní poměr nezakládá jmenováním ze strany zaměstnavatele, ale - jak správně uvedl též odvolací soud - jmenováním, které provádí orgán odlišný od zaměstnavatele (ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) podle zvláštních předpisů [ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona o státní správě a samosprávě ve školství]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tedy při jmenování ředitele S. s. o. u. s. v L. (a samozřejmě také při odvolávání z této funkce) nevystupuje jako zaměstnavatel, ale jako orgán státní správy ve školství [srov. § 1 písm.e) zákona o státní správě a samosprávě ve školství], zákonem oprávněný zakládat jmenováním pracovní poměr ředitele k S. s. o. u. s. v L.a do tohoto pracovního poměru odvoláním z funkce ředitele zasahovat. Již z tohoto důvodu nelze v posuzovaném případě vycházet z ustanovení § 9 odst.2 zák. práce a z dalších ustanovení, upravujících jednání jménem zaměstnavatele v pracovněprávních vztazích.


    Odvolací soud rovněž správně zdůraznil, že ustanovení § 12 odst.4 písm.d) zákona o státní správě a samosprávě ve školství svěřuje oprávnění jmenovat a odvolávat ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje, ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy a nikoliv osobně ministru školství, mládeže a tělovýchovy. Jménem ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy správní akty v tomto směru může činit nejen příslušný ministr, ale také zaměstnanec ministerstva, který tím byl pověřen; takové pověření může být učiněno jak ve vnitřních organizačních předpisech ministerstva, tak pro určitý okruh případů nebo i pro jednotlivý případ.


    V posuzovaném případě dovolací soud souhlasí se závěrem odvolacího soudu v tom, že organizační řád ministerstva a dopis ministra ze dne 4.2.1998 založily - i přes ne zcela přesnou dikci - oprávnění pro vrchního ředitele správní sekce ministerstva S.K.odvolat jménem ministerstva žalobce z funkce ředitele S. s. o. u. s. v L. Dovolací soud v tomto směru odkazuje na přesvědčivé zdůvodnění rozsudku odvolacího soudu, s nímž se ztotožňuje.


    Z uvedeného vyplývá, že rozsudek odvolacího soudu je z hlediska uplatněných dovolacích důvodů správný. Protože nebylo zjištěno (a ani dovolatelem tvrzeno), že by rozsudek odvolacího soudu byl postižen některou z vad uvedených v ustanovení § 237 odst. 1 o.s.ř., a protože zjištěna nebyla ani jiná vada řízení, která by mohla mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci, Nejvyšší soud České republiky dovolání žalobce podle ustanovení § 243b odst. 1 části věty před středníkem o.s.ř. zamítl.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce epravo.cz
    19. 4. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Korunové dluhopisy
    • Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)
    • Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)
    • Extrémní nesoulad mezi provedenými důkazy a skutkovými a právními závěry (exkluzivně pro předplatitele)
    • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (exkluzivně pro předplatitele)
    • Ztížení společenského uplatnění
    • Odmítnutí dovolání
    • Dobrá víra třetích osob
    • Soukromá vysoká škola
    • Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)
    • Příspěvek na péči

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Korunové dluhopisy
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.