epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Roční předplatné
  • Více

    Metodický pokyn ze dne 14.12.2001 k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních

    14.12.2001 | Sbírka:  32 338/2000-22 | Částka:  2/2002ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 123/1998 Sb.
    Pasivní derogace: 16 745/2008-22
    32 338/2000-22
    METODICKÝ POKYN
    k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve škole a školských zařízeních
    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
    V Praze dne 14. prosince 2001
    1.
    Úvodní ustanovení
    1.1. Metodický pokyn (dále jen "pokyn") vyplývá ze zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí a z Usnesení vlády České republiky ze dne 23.10.2000 č. 1048 o Státním programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Informuje ředitele základních a středních škol, ředitele školských zařízení o environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě, doporučuje postupy při realizaci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
    Environmentálním vzděláváním, výchovou a osvětou se rozumí:
    - předávání soustavy znalostí a dovedností týkajících se zákonitostí biosféry, vztahů člověka a životního prostředí, problémů životního prostředí z globálního i lokálního hlediska a možností i způsobů dosažení udržitelného rozvoje,
    - rozvinutí schopností uvažovat v souvislostech a chápat interakci přístupů ekologických, technicko technologických, ekonomických i sociálních,
    - podněcování aktivity a tvořivosti zaměřené k žádoucímu jednání,
    - ovlivňování vztahu k přírodě, odpovědnosti za jednání vůči prostředí, ohleduplnosti a spolupráce v mezilidských vztazích,
    - působení na utváření hierarchie životních hodnot a celkového životního stylu ve smyslu potřeb udržitelného rozvoje
    1.2. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta představuje nezastupitelný významný předpoklad udržitelného rozvoje, který je v celém světě pokládán za jedinou možnou pozitivní alternativu rozvoje lidské civilizace. Vytváření podmínek pro jeho realizaci patří i mezi prvořadé zájmy Evropské unie. Základním předpokladem nastoupení cesty k udržitelnému rozvoji je zvýšení ekologického vědomí lidí a jejich odborná připravenost pro kvalitativně nové přístupy v celé technicko ekonomické a sociální oblasti.
    2.
    Program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
    2.1. Základním nástrojem environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školách a školských zařízeních by měl být program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, který by měla vypracovat každá škola a školské zařízení podle svých místních a regionálních podmínek za každý školní rok jako realizační program dlouhodobého programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Jeho realizace může být flexibilní s ohledem na aktuální možnosti a podmínky. Doporučuje se, aby program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty byl součástí koncepce rozvoje školy.
    2.2. V rámci programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty se především doporučuje řešit:
    - možnosti a způsoby uplatňování komplexně pojatého environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v jednotlivých vyučovacích předmětech,
    - způsoby integrovaného přístupu ke zkoumání a uvědomování si vztahů člověka a prostředí a významu udržitelnosti rozvoje,
    - spolupráce školy s rodinou, s obcí, s podnikovou sférou a dalšími subjekty v utváření odpovědných postojů k životnímu prostředí,
    - celoškolské aktivity zaměřené k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě,
    - spolupráce školy s dalšími základními školami (vytváření škol k vzájemnému předávání zkušeností atd.), se školami středními, vyššími odbornými i vysokými (např. k rozšiřování a prohlubování informací z oblasti životního prostředí),
    - využívání středisek, center ekologické výchovy, školních klubů, družin, domovů mládeže k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě,
    - kontakty školy s nevládními organizacemi, zaměřenými n zvyšování úrovně komplexní ekologické výchovy,
    - další vzdělávání pedagogů pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu,
    - úkoly vzdělávání pedagogů pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu,
    - úkoly školního koordinátora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
    2.3. Program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty je vhodné každoročně vyhodnocovat a na základě získaných zkušeností upravovat pro následující školní rok. Doporučuje se, aby jeho přijetí a plnění bylo součástí výroční zprávy školy.
    3.
    Instituce zaměřené k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě v resortu školství, mládeže a tělovýchovy
    3.1. Mezi instituce zajišťující plnění Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v resortu školství, mládeže a tělovýchovy patří:
    - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
    - odbory školství, mládeže a tělovýchovy na krajských úřadech,
    - odbory školství, mládeže a tělovýchovy na magistrátech
    - pedagogická centra,
    - základní a střední školy,
    - mateřské školy,
    - školní družiny, školní kluby, domovy mládeže,
    - střediska pro volný čas dětí a mládeže.
    3.2. Velký význam pro zvyšování odborné a metodické úrovně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty mají také vysoké školy, zejména fakulty připravující učitele.
    3.3. Činnost institucí v resortu školství při zajišťování environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty je provázána s činností institucí působících v dalších resortech a s nevládními organizacemi, zaměřeným k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě.
    3.4. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pověřuje řízením úkolů environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty svého odborného pracovníka, který v této oblasti spolupracuje s pověřenými představiteli přímo řízených organizací resortu školství i s představiteli nevládních organizací. K zajišťování odborné a metodické úrovně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a k šíření informací v této oblasti jsou využívány Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav odborného vzdělávání, Institut dětí a mládeže a Ústav pro informace ve vzdělávání.
    4.
    Doporučený postup pro školy a školská zařízení
    Pro realizaci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty se školám a školským zařízením doporučuje následující postup:
    - zpracovat program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty jako součást koncepce školy a školského zařízení
    - pověřit jednoho z pedagogických pracovníků koordinací environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, vytvářet podmínky pro jeho práci,
    - zvyšovat odbornou úroveň koordinátora environmentálního vzdělávání a výchovy, umožňovat mu účast ve vzdělávacích akcích,
    - vytvářet podmínky pro vypracování a realizaci programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
    - podporovat další vzdělávání učitelů a ostatních pedagogických pracovníků pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu,
    - zajišťovat vybavování školy učebními pomůckami potřebnými pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu,
    - zabezpečovat postupnou ekologizaci provozu školy (šetření energií, třídění odpadů a pod.).
    4.1. Doporučený postup pro koordinátora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
    Pro činnost pracovníka školy a školského zařízení, pověřeného koordinací environmentálního vzdělávání,výchovy a osvěty se doporučuje následující postup:
    - připravuje dlouhodobý program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a jeho každoroční realizační část (roční program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty),
    - účastní se dalšího vzdělávání pro koordinátory environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
    - ve spolupráci s vedením školy a školského zařízení integruje přístupy k poznávání okolního prostředí,
    - navazuje kontakty školy, školského zařízení se středisky (centry ekologické výchovy) a přispívá k využívání jejich nabídek pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu,
    - podněcuje kontakty s rodiči a s dalšími subjekty v oblasti péče o životní prostředí a environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
    - organizuje nebo přispívá k organizaci akcí zaměřených k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě,
    - podněcuje a organizačně přispívá k ekologizaci provozu školy, školského zařízení (formou šetření energií, tříděním odpadů, péčí o zeleň atd.).
    5.
    Doporučení výběru právnických a fyzický osob pro spolupráci při realizaci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
    5.1. Pro spolupráci v realizaci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školství je třeba brát v úvahu:
    - odbornou a metodickou úroveň fyzické, nebo právnické osoby,
    - kompatibilnost pojetí environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty se Státním programem environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
    - bezúhonnost fyzické nebo právnické osoby.
    5.2. Doporučit lze především spolupráci s pracovníky vysokých škol, zvláště fakult připravujících učitele, s představiteli Ministerstva životního prostředí a ostatních resortů pověřenými environmentálním vzděláváním, výchovou a osvětou, s pracovníky středisek (center ekologické výchovy), profesních občanských sdružení, s představiteli dalších nevládních organizací a s pracovníky podnikové sféry, kteří se zabývají problematikou životního prostředí.
    6.
    Závěrečná ustanovení
    6.1. Metodický pokyn k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě ve školách a školských zařízeních nabývá účinnosti k 1.1.2002.
    PaedDr. Jaroslav Müllner v.r.
    náměstek ministra
    Příloha
    Návrh náplně práce koordinátora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
    1. Ředitel školy a školského zařízení pověří koordinováním oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na škole a školského zařízení jednoho z pracovníků školy, školského zařízení.
    2. Pro plnění úkolů environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na škole a školském zařízení se doporučuje, aby koordinátor vykonával následující činnosti:
    - ve spolupráci s ostatními členy pedagogického sboru a s vedením školy připravit rámcový dlouhodobý plán environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a v souladu s ním každoročně připravovat realizační záměry v podobě ročního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
    V rámci programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty se doporučuje:
    - uplatňovat ekologické aspekty v jednotlivých předmětech,
    - integrovat přístupy k poznávání přírody a vztahů člověka k životnímu prostředí,
    - rozvíjet aktivity k mimoškolním prostředím zaměřené k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě,
    - podněcovat a sledovat aktivity zaměřené k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě v dětským a mládežnických kolektivech,
    - napomáhat zavádění integrujících přístupů k poznávání a hodnocení vztahů člověka a životního prostředí ve smyslu přípravy pro udržitelnost rozvoje,
    - připravovat a koordinovat dlouhodobé a trvalé aktivity v péči o životní prostředí (třídění sběru, šetření energií, péče o zeleň a úpravu okolního prostředí, pomoc potřebným atd.), jednorázové akce (Den Země, Světový den životního prostředí, Den vody, apod.) i různě regionální, mezinárodní a další formy aktivity a spolupráce (exkurze, studijní a výměnné pobyty, pracovní činnosti, stáže apod.),
    - rozvíjet spolupráci v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě mezi různými oblastmi naší republiky i v mezinárodním měřítku, navrhovat, popř. pomáhat zajišťovat účast školy a školského zařízení v různých projektech zaměřených k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě,
    - připravovat podklady pro ekologizaci provozu školy a školského zařízení (úprava školního prostředí, šetření energií a materiály, hospodaření s odpady apod.),
    - spolupracovat s dalšími školami a školskými zařízeními při předávání zkušeností a zlepšování úrovně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v zájmu celkové modernizace práce (účastnit se vytváření sítí škol spolupracujících v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě),
    - pomáhat navazovat kontakty školy a školského zařízení vhodné pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu s mimoškolní oblastí, se středisky ekologické výchovy, s podnikovými ekology, s pracovníky Státní ochrany přírody, s různými dalšími pracovníky zabývajícími se péčí o životní prostředí,
    - vést evidenci literatury, časopisů, odborných a metodických příruček, učebních pomůcek a dalších informačních zdrojů (včetně využívání výpočetní techniky) pro environmentální vzdělávání a výchovu a navrhovat jejich doplňování,
    - každoročně ve spolupráci s vedením školy a školského zařízení a ostatními členy pedagogického sboru i se zástupci rodičů připravovat hodnocení programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
    3. Koordinátor environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty si zvyšuje svou odbornou a metodickou připravenost, účastní se různých forem dalšího vzdělávání.
    4. Vedení školy a školského zařízení s koordinátorem environmentálního vzdělávání a výchovy spolupracuje a vytváří potřebné podmínky pro jeho činnost v zájmu plnění úkolů, které v tomto směru školství ukládá zákon č. 123/98 Sb., O právu na informace o životním prostředí a Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 18.10.2023Značka a další duševní vlastnictví v podnikání - využití, ochrana, marketing (online - živé vysílání) - 18.10.2023
    • 19.10.2023Novela ZZVZ se zaměřením na IT veřejné zakázky - Co je v dané oblasti nového? (online - živé vysílání) - 19.10.2023
    • 20.10.2023Jak se dělá skvělá smlouva o dílo – na veřejné zakázky (nejen) na stavební práce (online - živé vysílání) - 20.10.2023
    • 24.10.2023Mezigenerační předání (rodinného) bohatství (ideálně dobře připravené) (online - živé vysílání) - 24.10.2023
    • 25.10.2023Od nápadu k exitu: Právní život start-upu (online - živé vysílání) - 25.10.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (srpen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 29.11.2023TAX FORUM 2024 – daňové a účetní novinky roku 2024 - 29.11.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Daruji versus odkazuji aneb formulační chyba, která Vás může přijít draho
    • Kdy lze považovat nájemní smlouvu za konkludentně uzavřenou?
    • Další významné rozhodnutí NSS v oblasti vnitroskupinových služeb
    • Nájem nemovitých věcí z pohledu DPH
    • Doručování elektronicky i do vlastních rukou po novele zákoníku práce
    • Sousedské spory, jablka a paragrafy
    • Nadbytečnost zaměstnance jako důvod k výpovědi zaměstnance
    • Doručování elektronicky i do vlastních rukou po novele zákoníku práce
    • Nad jedním výběrovým řízením
    • Daruji versus odkazuji aneb formulační chyba, která Vás může přijít draho
    • Smluvní pokuta ve smlouvě o realitním zprostředkování
    • Sousedské spory, jablka a paragrafy
    • Nájem nemovitých věcí z pohledu DPH
    • Nadbytečnost zaměstnance jako důvod k výpovědi zaměstnance
    • Vybrané změny v zákoníku práce podepsané prezidentem
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Zadlužení potomka jako důvod pro vydědění
    • Jak má objednatel postupovat, odmítá-li od zhotovitele převzít nedokončené či vadné dílo?
    • Smluvní pokuta ve smlouvě o realitním zprostředkování
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • Doručování elektronicky i do vlastních rukou po novele zákoníku práce
    • Vybrané změny v zákoníku práce podepsané prezidentem
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Daň z nemovitých věcí (exkluzivně pro předplatitele)

    Pojem „jednotlivá část obce“ (§ 12 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí) je třeba ústavně konformně vyložit tak, že touto částí nemusí být pouze souvislá část...

    Okolnosti vylučující protiprávnost činu

    Za situace, že soud dospěje ke skutkovému závěru, že provedené dokazování neumožňuje učinění závěru, že obviněný v rozsahu celého skutku, který je mu kladen obžalobou za vinu,...

    Počátek běhu lhůty pro podání stížnosti (exkluzivně pro předplatitele)

    Nezbytným předpokladem naplnění smyslu a účelu jednak ústavně zaručeného práva na přístup k soudu (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) a jednak práva na spravedlivý...

    Příkaz k zatčení (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle čl. 8 Listiny je osobní svoboda zaručena (odst. 1), nikdo nesmí být zbaven osobní svobody jinak než z důvodů a způsobem, který stanoví zákon (odst. 2), a zatčení je možné jen...

    Trestněprávní odpovědnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li být určité specifické jednání trestné, musí být pod zákonnou skutkovou podstatu subsumovatelné a nesmí se s ní míjet.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.