I---------------------------------------------------------------I------------I I Akreditované zařízení I Počet I I I měsíců I I---------------------------------------------------------------I------------I I psychosomatika - převážně formou supervidované praxe I 24 I I Poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat podmínky I I I stanovené vzdělávacím programem psychosomatika. I I I--------I------------------------------------------------------I------------I I z toho I psychiatrie - poskytovatel zdravotních služeb I 2 I I I poskytující lůžkovou zdravotní péči I I I I Poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat I I I I podmínky stanovené vzdělávacím programem I I I I psychiatrie. I I I I------------------------------------------------------I------------I I I psychosomatika I 2 I I I Poskytovatel zdravotních služeb musí splňovat I I I I podmínky stanovené vzdělávacím programem I I I I psychosomatika. I I I--------I------------------------------------------------------I------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Aktivity I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Základní psychosomatická péče I 108 I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Bio-psycho-sociální sběr dat, psychosomatická anamnéza, I 20 I I sebezkušenostní seminář I I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Komplexní přístup ve fyzioterapii I 20 I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Komplexní přístup k diagnostice, léčbě a prevenci poruch I 18 I I příjmu potravy I I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Sebezkušenostní skupina I 160 I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Balintovská skupina I 26 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Kurzy I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Lékařská první pomoc I 20 I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Základy zdravotnické legislativy, etiky a komunikace I 12 I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a I 4 I I léčba závislostí I I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Radiační ochrana I 4 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Aktivity I Délka I I I trvání I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Relaxačních metod, hypnózy či focusingu I 20 hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Tělově - terapeutických technik I 20 hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I kurz Komunikace I 20 hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Další kurzy, vědecké a vzdělávací akce garantované příslušnou I 20 hodin I I odbornou společností při České lékařské společnosti J.E. I I I Purkyně (dále jen "ČLS JEP") nebo Institutem postgraduálního I I I vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen "IPVZ") nebo Českou I I I lékařskou komorou (dále jen "ČLK") nebo lékařskou fakultou I I I (dále jen "LF"), popř. další akce (konference, sympozia, I I I sjezdy, kongresy, semináře, apod.) atd. I I I---------------------------------------------------------------I------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Výkony I Počet I I I případů I I---------------------------------------------------------------I------------I I Úvodní rozhovor s pacientem, klinický rozbor, formulace I 15 I I hypotézy o problému, pacienta a stanovení terapeutického I I I plánu (časová osa). I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Konziliární vyšetření (intervence) u pacienta s I 15 I I psychosomatickou problematikou. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Supervidovaná praxe - lékařské vedení v rámci základního I 20 I I oboru adepta pacientů *,** I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Zpracování a prezentace kazuistiky, případně v I 1 I I interdisciplinární spolupráci I I I---------------------------------------------------------------I------------I * Započítá se supervize individuální nebo skupinová (skupina max 5 supervidovaných) a Bálintovské skupiny, max. 6 hodin supervize. ** Hodina supervize je 60 min, hodina výcviková a sebezkušenost je 45 min.
I------------------I---------------------------------------------------------I I Personální I - Školitel má zvláštní odbornou způsobilost nebo I I zabezpečení I zvláštní specializovanou způsobilost v oboru I I I psychosomatika a minimálně 1 rok praxe od získání I I I zvláštní odborné způsobilosti nebo zvláštní I I I specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem I I I 0,5 u daného poskytovatele zdravotních služeb. I I I - Poměr školitel/školenec - 1:2. I I I - Spolupracuje s dalšími zdravotnickými pracovníky, se I I I kterými školitel uskutečňuje pravidelné I I I interdisciplinární klinické semináře, supervizní I I I a/nebo balintovské skupiny, např.: I I I - lékař se specializovanou způsobilostí v základním I I I oboru a prokázanou činností v psychosomatické I I I medicíně, I I I - lékař se specializovanou způsobilostí v oboru I I I psychiatrie s orientací na psychosomatiku a I I I psychoterapii, I I I - specialista v oboru klinická psychologie, I I I psychoterapeut, I I I - lékař se specializovanou způsobilostí v oboru I I I rehabilitační a fyzikální medicína, I I I - specialista v oboru aplikovaná fyzioterapie. I I I - Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o I I I akreditaci zařízení profesním životopisem. I I I - Školitel může navázat smluvní vztahy s dalšími I I I lékaři, kteří splňují základní podmínky pro vedení I I I školenců v psychosomatice (atestace, praxe). I I------------------I---------------------------------------------------------I I Technické a I - Zdravotnické zařízení ambulantní nebo lůžkové I I věcné vybavení I registrované v Národním registru poskytovatelů I I I zdravotních služeb ÚZIS. I I I - Součásti zařízení: I I I - klinická část (ambulance, popř. stacionář, případně I I I lůžka), I I I - učebna pro teoretickou výuku s příslušným I I I vybavením, I I I - knihovna s příslušnou literaturou. I I------------------I---------------------------------------------------------I I Požadované I - Počet nově vyšetřených pacientů - 150 za kalendářní I I výkony I rok. I I------------------I---------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Předmět I I----------------------------------------------------------------------------I I Náhlá zástava krevního oběhu, incidence, diagnóza, základní a rozšířená I I neodkladná resuscitace včetně defibrilace (Basic Life Support a Advanced I I Cardiac Life Support). I I----------------------------------------------------------------------------I I Bezvědomí nejasného původu, křeče, synkopa; náhlé cévní mozkové příhody, I I diagnostické postupy, terapeutické okno, trombolýza systémová, I I intraarteriální. I I----------------------------------------------------------------------------I I Dušnost, hlavní příčiny: respirační etiologie - astma bronchiale, status I I astmaticus, inhalační trauma atd., kardiovaskulární etiologie - kardiální I I selhávání, astma cardiale, edém plic, embolie plicnice, zvláštní stavy: I I tonutí a utonutí, strangulace atd., diagnóza, diferenciální diagnóza., I I terapeutické postupy, principy umělé plicní ventilace. I I----------------------------------------------------------------------------I I Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom, principy a indikace I I trombolýzy, PTCA (Percutaneous Transluminal Coronary Angioplasty), závažné I I dysrytmie a terapeutické přístupy. I I----------------------------------------------------------------------------I I Traumatologie - těžké úrazy, úraz hlavy, páteře, hrudníku, dutiny břišní, I I končetin, polytrauma, poranění el. proudem, termická poranění, hlavní I I zásady ATLS (Advanced Trauma Life Support). I I----------------------------------------------------------------------------I I Šok, diagnóza, klasifikace, příčiny, terapeutické přístupy. I I----------------------------------------------------------------------------I I Hromadné postižení zdraví/osob, základy řešení v přednemocniční a časné I I nemocniční neodkladné péči (PNP a NNP). I I----------------------------------------------------------------------------I I Integrovaný záchranný systém (IZS) a krizová připravenost zdravotnické I I záchranné služby (ZZS) a zdravotnických zařízení (ZZ). I I----------------------------------------------------------------------------I I Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. I I----------------------------------------------------------------------------I I Extramurální porod, péče o novorozence a matku, gynekologické akutní I I stavy. I I----------------------------------------------------------------------------I I Praktická výuka. I I----------------------------------------------------------------------------I I Celkem 20 hodin, nebo e-learning I I----------------------------------------------------------------------------I Znalosti získané v kurzu se ověřují po ukončení testem.
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou I I způsobilostí v oboru urgentní medicíny a praxí nejméně 5 let v oboru, I I nebo se specializovanou způsobilostí v oboru anesteziologie intenzivní I I medicína a praxí v oboru nejméně 5 let, popřípadě se specializovanou I I způsobilostí ve vyučované problematice. I I - Garant kurzu má specializovanou způsobilost v oboru a nejméně 10 let I I praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku. I I - Učebna pro praktickou výuku s vybavením: model (dospělý, dětský a I I novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné I I resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí, I I zejména respiračních a oběhových k objektivizaci účinnosti prováděné I I resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné I I vyhodnocení. I I - Model musí umožnit nácvik: I I - zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, I I Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky, včetně I I intubační a různými technikami tracheální intubace, I I - umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním I I dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem, I I - nácvik intubace dětí včetně novorozenců a umělou plicní ventilaci, I I - zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomií I I (krikotomií), I I - punkci pneumotoraxu, I I - zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylaci periferní I I žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis interna), vena femoralis a I I různé techniky intraoseálního přístupu, I I - diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu I I farmakoterapie a elektroimpulzoterapie. I I - Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí. I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Předmět I I----------------------------------------------------------------------------I I Legislativa. I I----------------------------------------------------------------------------I I Základní právní předpisy ve zdravotnictví a jejich hierarchie. I I----------------------------------------------------------------------------I I Organizace poskytování zdravotních služeb a řízení zdravotnictví. I I----------------------------------------------------------------------------I I Rozhodování pacienta (informovaný souhlas, odmítnutí péče). I I----------------------------------------------------------------------------I I Poskytování zdravotní péče bez souhlasu, omezovací prostředky. I I----------------------------------------------------------------------------I I Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. I I----------------------------------------------------------------------------I I Vedení a nakládání se zdravotnickou dokumentací. I I----------------------------------------------------------------------------I I Náležitá odborná úroveň (lege artis). I I----------------------------------------------------------------------------I I Stížnosti ve zdravotnictví. I I----------------------------------------------------------------------------I I Právní odpovědnost lékaře a poskytovatele zdravotních služeb. I I----------------------------------------------------------------------------I I Poskytování zdravotní péče v Evropské unii a přeshraniční zdravotní péče.I I----------------------------------------------------------------------------I I Systém veřejného zdravotního pojištění. I I----------------------------------------------------------------------------I I Zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění. I I----------------------------------------------------------------------------I I Plátci zdravotního pojištění, práva a povinnosti pojištěnců. I I----------------------------------------------------------------------------I I Systém úhrad zdravotní péče. I I----------------------------------------------------------------------------I I Systém sociálního zabezpečení a lékařská posudková služba. I I----------------------------------------------------------------------------I I Nemocenské pojištění. I I----------------------------------------------------------------------------I I Důchodové pojištění. I I----------------------------------------------------------------------------I I Sociální pomoc a sociální služby. I I----------------------------------------------------------------------------I I Lékařská etika. I I----------------------------------------------------------------------------I I Etické kodexy, etické chování zdravotnických pracovníků. I I----------------------------------------------------------------------------I I Základní principy a etické zásady. I I----------------------------------------------------------------------------I I Etické problémy současné medicíny. I I----------------------------------------------------------------------------I I Komunikace ve zdravotnictví. I I----------------------------------------------------------------------------I I Základní principy a specifika. I I----------------------------------------------------------------------------I I Komunikace mezi zdravotnickými pracovníky, pacientem a osobami jemu I I blízkými. I I----------------------------------------------------------------------------I I Krizová komunikace. I I----------------------------------------------------------------------------I I Celkem 12 hodin, nebo e-learning I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Minimálně 2 lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného I I zdravotnictví, s vysokoškolským vzděláním v oboru právo v magisterském I I studijním programu na vysoké škole v České republice nebo na vysoké I I škole v zahraničí, pokud je takové vzdělání v České republice uznáváno, I I a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 I I let. Lektoři zdravotnického práva dokládají přehled publikační činnosti I I za posledních 5 let a pedagogickou činnost. I I - Součástí lektorského týmu musí být lektoři s ukončeným vysokoškolským I I vzděláním příslušného zaměření a odbornou praxí nejméně 5 let v oblasti I I přednášeného tématu (etika, komunikace a sociální zabezpečení). I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku. I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Předmět I I----------------------------------------------------------------------------I I Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR. I I----------------------------------------------------------------------------I I Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností. I I----------------------------------------------------------------------------I I Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL. I I----------------------------------------------------------------------------I I Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických I I podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence. I I----------------------------------------------------------------------------I I Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a I I závislé. I I----------------------------------------------------------------------------I I Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL. I I----------------------------------------------------------------------------I I Závěr kurzu, shrnutí. I I----------------------------------------------------------------------------I I Celkem 4 hodiny, nebo e-learning I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou I I způsobilostí nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru návykové I I nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, popřípadě se specializovanou I I způsobilostí ve vyučované problematice. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku. I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Předmět I I----------------------------------------------------------------------------I I Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a I I stochastických účinků. Riziko nádorových a dědičných onemocnění. Veličiny I I a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany. Koncepce radiační I I ochrany, základní principy radiační ochrany, legislativní rámec lékařského I I a nelékařského ozáření. I I----------------------------------------------------------------------------I I Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický I I charakter lékařského ozáření, radiační ochrana pacientů. Lékařská pomoc I I fyzickým osobám ozářeným při radiační mimořádné události. Radiologická I I událost, příčiny a možné následky. I I----------------------------------------------------------------------------I I Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů I I ionizujícího záření - význam indikačních kritérií (Věstník MZ). Výběr I I optimální zobrazovací metody. Zobrazovací modality využívající I I neionizující záření. Informování pacientů. I I----------------------------------------------------------------------------I I Úloha aplikujících odborníků a optimalizace radiační ochrany (radiologické I I standardy, diagnostické referenční úrovně). Ozáření dětí, těhotných a I I kojících žen (specifika, opatření, zdůvodnění). Velikosti dávek pacientů I I pro typické radiologické postupy. I I----------------------------------------------------------------------------I I Celkem 4 hodiny, nebo e-learning I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní specializovanou I I způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, pracovní I I lékařství, nukleární medicína a radiační onkologie. I I - Radiologičtí fyzici se specializovanou způsobilostí. I I - Další odborníci s absolvovaným magisterským studiem v oboru ve vztahu k I I vyučovanému tématu. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku. I I----------------------------------------------------------------------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Minimální I I I počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Úvod do psychosomatické medicíny, historický přehled. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Interpersonální medicína. (Modely zdraví a nemoci. I 4 I I Psychoterapeutický přístup v medicíně, hranice I I I psychosomatické intervence. Manifestace životních dilemat, I I I zátěžových situací a interpersonálních procesů v tělesných, I I I duševních a sociálně- komunikačních symptomech). I I I Interpersonální neurobiologie. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Rámcové podmínky a teorie lékařského rozhovoru, práce s I 4 I I časovou osou, praktické ukázky, rozbor. Bio-psycho-sociální I I I dimenze. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatická diagnostika. I 3 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatické aspekty klinických obrazů somatických I 3 I I onemocnění. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Funkční sexuální poruchy. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Poruchy příjmu potravy. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychotrauma a stresové poruchy, mezigenerační přenos I 2 I I traumatu. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v dermatologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v onkologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Pohybový aparát v bio-psycho-sociálním kontextu. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v gynekologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v neurologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v ORL. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v urologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v plicním lékařství a alergologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika ve stomatologii. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v ordinaci praktického lékaře. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v pediatrii. I 3 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Problematika bolesti. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Současný výzkum v psychosomatice. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Úzkostné a nutkavé poruchy. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Deprese a sebevražednost. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Závislostní onemocnění. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika v psychiatrické ambulanci. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychoterapeutické směry vhodné pro psychosomatickou I 4 I I intervenci a psychosomatická psychoterapie. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Současná rodinná a systemická psychoterapie. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Cyklus rodiny. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Starší a umírající pacient. I 4 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Kontrakt v psychosomatice. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Hypnóza a relaxační techniky. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Krátká intervence. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Aktivní naslouchání a cirkulární otázky, vedení rozhovoru. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Genogram. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Externalizace. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatika lékaře a burn-out syndrom. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Hranice a bezpečí v psychosomatice, stupně psychosomatické I 2 I I intervence. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Etika v psychosomatice. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Alternativní a komplementární medicína. I 2 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Bálintovská skupina. I 18 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem nebo e-lerning I 108 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v jakémkoliv oboru a nejméně 5 let I I praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace I I - Lékaři se specializovanou způsobilostí v jakémkoliv oboru nebo se I I zvláštní odbornou způsobilostí v oboru psychosomatika, případně I I zdravotničtí pracovníci v oboru klinická psychologie nebo aplikovaná I I fyzioterapie, kteří získali specializovanou způsobilost dle zákona I I č. 96/2004 Sb. a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se I I specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením. I I - Učebna pro balintovskou skupinu (sezení v kruhu). I I----------------------------------------------------------------------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Úvodní skupina. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Teorie časové osy. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Praktická ukázka časové osy. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Skupina, reflexe. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Vlastní práce s časovou osou, sběr dat, práce ve dvojicích. I 3 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Rozbor časové osy jednotlivých účastníků s výkladem teorie. I 6 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Skupina, reflexe. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Praktické aplikace časové osy účastníků na možnosti I 2 I I jednotlivých oborů. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Závěrečná skupina reflexe. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem I 20 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři se znalostí práce s časovou osou, se kterou pracují nejméně 5 I I let v klinické praxi nebo se zvláštní odbornou způsobilostí v oboru I I psychosomatika nebo s osvědčením o způsobilosti v oboru psychosomatická I I medicína v délce nejméně 3 let. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí I I studijních textů. I I----------------------------------------------------------------------------I *Pokud byl kurz vykonán až 10 let zpátky, bude započítán.
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Komplexní rehabilitační vyšetření a psychosomatická I 3,5 I I konzultace a jejich specifika u psychosomatických pacientů. I I I Komplexní psychosomatická vyšetření v týmu odborníků (lékař, I I I fyzioterapeut a psycholog) u pacientů s obtížemi v oblasti I I I pohybového systému. Možnosti a meze týmové spolupráce v I I I rehabilitaci a psychosomatické medicíně. Praktické zkušenosti I I I rehabilitačního lékaře s atestací v psychosomatice I I I pracujícího v psychosomatickém zařízení se specializací na I I I diagnostiku a léčbu pacientů s obtížemi pohybového systému. I I I Kazuistiky z praxe. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Druhy poruch v oblasti pohybového systému-funkční, I 3,5 I I strukturální, viscerosomatické, psychogenní. Somatické I I I projevy u psychosomatických pacientů. Souvislosti mezi I I I psychickým stavem, tělesným napětím a posturou. Problematika I I I chronické bolesti. Kazuistiky z praxe. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Praktická ukázka práce fyzioterapeuta s pacientem v širším I 4 I I bio-psycho-sociálním kontextu. Vyšetření a léčba pacienta v I I I celku, detailech a psychosomatických souvislostech. Vztahy I I I mezi jednotlivými oblastmi, změny funkce a struktury a jejich I I I reakce. Svalové napětí, jeho odchylky, možnosti jeho I I I ovlivnění. Terapeutická zpětná vazba a učení se ji vnímat. I I I Terapeutická změna. Terapeutické impulzy a terapeutické I I I využití doteku. Palpace. Dýchání a pohyb a jejich využití v I I I rámci psychosomatické léčby. Vyjasnění pojmů: Funkční I I I přístup, struktura a funkce, svalový řetězec, svalové napětí, I I I vnímání, pohybová koordinace, svalová únava, facilitace, I I I inhibice, stabilizace. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychosomatický přístup jako způsob myšlení ve fyzioterapii. I 2 I I Základní principy psychosomatické medicíny v kontextu I I I fyzioterapie: bio-psycho-sociální model zdraví, I I I multifaktoriální teorie onemocnění, systémová teorie, pacient I I I jako subjekt, vztah terapeut a pacient. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Nástroje fyzioterapeuta v péči o psychosomatické pacienty. I 2 I I Týmová spolupráce jako základní nástroj v psychosomatické I I I medicíně. Její možnosti a meze v léčbě psychosomatických I I I pacientů v rámci interdisciplinárního týmu fyzioterapeut, I I I lékař, psycholog a bodyterapeut nebo pohybový či taneční I I I terapeut. Kazuistiky z praxe fyzioterapeuta v I I I psychosomatickém zařízení. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Klinická psychologie a psychoterapie - jejich místo a I 2 I I zmapování možnostív léčbě psychosomatických pacientů. I I I Základní principy a přístupy psychoterapie orientované na I I I tělo. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Praktická ukázka psychoterapie orientované na tělo, jako I 1,5 I I způsobu, jak s psychosomatickými pacienty pracovat komplexním I I I způsobem, který zasahuje tělo, emoce i mysl. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Praktická ukázka "Terapeutické dohody" (kontraktování a I 1,5 I I dojednávání) jako důležitého nástroje používaného v léčbě I I I psychosomatického pacienta. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem I 20 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru rehabilitační a fyzikální I I medicína a klinickou praxí nejméně 5 let oboru rehabilitační lékařství, I I specialisté v oboru aplikovaná fyzioterapie a klinickou praxí nejméně 5 I I let v oboru fyzioterapie a specialisté v oboru klinická psychologie a I I klinickou praxí nejméně 5 let v oboru klinická psychologie. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou i praktickou výuku s příslušným vybavením - I I lehátka, žíněnky, židle, prostěradla, ručníky, deky. I I----------------------------------------------------------------------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Poruchy příjmu potravy - diagnostika (nové přístupy DSM-5), I 4 I I rizikové faktory a etiopatogeneze onemocnění. I I I Individualizovaná indikace ke komplexní léčbě a kazuistiky. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Specifika poruch příjmu potravy v dětském věku a komorbidní I 3 I I onemocnění. Komplexní léčba - kazuistiky. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Nové technologie v prevenci a časné intervenci. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Nové terapeutické metody (vícerodinná terapie) komplexní I 3 I I terapie, vliv a charakteristiky terapeuta, týmová práce, I I I terapeutická vodítka a jejich limity. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Psychologické vyšetření, kognitivní funkce, skupinová a I 3 I I individuální psychoterapie. Rehabilitace u PPP. Nonverbální I I I přístupy. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Nutriční poradenství v terapeutickém týmu, klinické I 2 I I zkušenosti s remediací kognitivních funkcí. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Závěrečné shrnutí, diskuze. I 1,5 I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem I 18 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Kliničtí psychologové nebo lékaři se specializovanou způsobilostí v I I oboru klinická psychologie, psychosomatika nebo psychiatrie s praxí I I minimálně 5 let v dané problematice. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna, promítací zařízení, ev. videodokumentace, práce se sociálními I I sítěmi. I I----------------------------------------------------------------------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Účast v psychoterapeutické skupině (sebezkušenost) 8-15 I 160 I I zdravotnických pracovníků pod vedením erudovaného lektora I I I umožňuje lékaři naučit se lépe reflektovat vlastní emoce při I I I komunikaci v terapeutickém vztahu s pacientem. Rozvíjí I I I osobnost lékaře a přispívá ke schopnosti rozpoznávat I I I indikované pacienty pro systematickou psychoterapii. Skupina I I I se schází s lektorem na pravidelných setkáních v intervalech I I I podle doporučení lektora. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem I 160 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři (lékaři nebo kliničtí psychologové) s funkční specializací v I I systematické psychoterapii akreditovaní Českou psychoterapeutickou I I společností České lékařské společnosti J.E.Purkyně, nebo jinou autoritou I I podle platné legislativy, s klinickou zkušeností v délce nejméně 5 let. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí I I studijních textů, místnost pro práci 10-20 osob. I I----------------------------------------------------------------------------I
I---------------------------------------------------------------I------------I I Předmět I Počet I I I hodin I I---------------------------------------------------------------I------------I I Péče o vztah lékař - pacient, k jeho reflexi a sebereflexi I 26 I I zdravotnického pracovníka slouží metoda práce ve skupině I I I podle Michaela Balinta, kterou vedou vyškolení lektoři. I I I Skupina zdravotníků se schází s lektorem na 2hodinový I I I strukturovaný seminář nad vlastními případy min. 1x za 1-2 I I I měsíce. I I I---------------------------------------------------------------I------------I I Celkem I 26 I I---------------------------------------------------------------I------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Personální zabezpečení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Lektoři erudovaní ve vedení balintovských skupin, akreditovaní I I akreditační komisí MZ pro psychosomatiku. I I----------------------------------------------------------------------------I I Technické vybavení I I----------------------------------------------------------------------------I I - Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí I I studijních textů, místnost pro práci 10-20 osob. I I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I I Doporučená literatura I I----------------------------------------------------------------------------I I BALINT, M. Lékař, jeho pacient a nemoc. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 1999, I I (c)1998. s. 331 Psyché. ISBN 80-7169-734-6 I I----------------------------------------------------------------------------I I BAŠTECKÝ, J. aj. Psychosomatická medicína. Praha: Grada, 1993. s. 363. I I ISBN 80-7169031-7 I I----------------------------------------------------------------------------I I BERAN, J. Základy psychoterapie pro lékaře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. I I s. 155 Psyché. ISBN 80-7169-932-2 I I----------------------------------------------------------------------------I I DANZER, G. Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Vyd. 1. I I Praha: Portál, 2001. s. 244 Spektrum; 21. ISBN 80-7178-456-7 I I----------------------------------------------------------------------------I I DORNER, K., PLOG, U.: Bláznit je lidské. Praha: Grada, 1999. s. 253. ISBN I I 80-7169-628-5 I I----------------------------------------------------------------------------I I ERIKSON, ERIK H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002. s. 387. I I ISBN 80-7203-380-8 I I----------------------------------------------------------------------------I I FALEIDE, Asbjarn O., LIAN, Lilleba B. a FALEIDE, Eyolf Klaeboe. Vliv I I psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. s. I I 240 Psyché. ISBN 978-80-247-2864-3 I I----------------------------------------------------------------------------I I CHROMÝ, K. a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, I I 2005. s. 216. ISBN 80-247-1473-6 I I----------------------------------------------------------------------------I I KŘÍŽOVÁ, E. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Vyd. 1. Praha: I I Sociologické nakladatelství, 2006. s. 142 Studie; sv. 43. ISBN I I 80-86429-57-1 I I----------------------------------------------------------------------------I I KŘÍŽOVÁ, E. a kol. Alternativní medicína jako problém. Vyd. 1. V Praze: I I Karolinum, 2004. s. 131. ISBN 80-246-0754-9 I I----------------------------------------------------------------------------I I KELEMAN, S. Ztělesněná zkušenost: procesuální práce s tělem. Vyd. 1. I I Praha: Portál, 2010. s. 112. ISBN 978-80-7367-664-3 I I----------------------------------------------------------------------------I I KLIMPL, P. Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci. Vyd. 1. I I Praha: Grada, 1998. s.167. ISBN 80-7169-324-3 I I----------------------------------------------------------------------------I I MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. I I 1. Praha: Grada, 2006. s. 332 Psyché. ISBN 80-247-1362-4 I I----------------------------------------------------------------------------I I PAPEŽOVÁ, H, ed. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární I I přístup. Vyd. 1. Praha:Grada, 2010. s. 424, vi s. barev. obr. příl. I I Psyché. ISBN 978-80-247-2425-6 I I----------------------------------------------------------------------------I I PONĚŠICKÝ, J. Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie. Vyd. 2. I I V Praze: Triton, 2004. s. 215. ISBN 80-7254-459-4 I I----------------------------------------------------------------------------I I PONĚŠICKÝ J.: Proces změny v dynamické psychoterapii a psychoanalýze. I I Triton 2019, ISBN 978-80-7553-709-6 I I----------------------------------------------------------------------------I I PROCHASKA, JAMES O. a NORCROSS, JOHN C. Psychoterapeutické systémy:průřez I I teoriemi. [Praha]: Grada, 1999. s. 479 Psyché. ISBN 80-7169-766-4 I I----------------------------------------------------------------------------I I SCHLIPPE, Arist von a SCHWEITZER, Jochen. Systemická terapie a I I poradenství. 1. české vyd. Brno: Cesta, 2001. s. 251. ISBN 80-7295-013-4 I I----------------------------------------------------------------------------I I STACKEOVÁ D. (Eds): Psychosomatická medicína 2020- Nástroje I I psychosomatické medicíny, Palestra, Praha, 2020, ISBN 978-80-87723-60-9 I I----------------------------------------------------------------------------I I TRAPKOVÁ, L. a CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. I I 1. Praha: Portál, c2017.2.vyd. s. 227. ISBN 80-7178-889-9 I I----------------------------------------------------------------------------I I TRESS, W., KRUSSE, J. a OTT, Jurgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. I I 1. Praha: Portál, 2008. s. 394. ISBN 978-80-7367-309-3 I I----------------------------------------------------------------------------I I VYBÍRAL, Z. a ROUBAL, J. Současná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, I I 2010. s. 743. ISBN 978-80-7367-682-7 I I----------------------------------------------------------------------------I I STACKEOVÁ, D. (ed.) Psychosomatická medicína 2020: nástroje I I psychosomatické medicíny. 1. vydání. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a I I sportu Palestra, spol. s r.o.; Liberec: Společnost psychosomatické I I medicíny České lékařské společnosti JEP, 2020. ISBN 978-80-87723-60-9 I I (tisk), ISBN 978-80-87723-61-6 (pdf) I I----------------------------------------------------------------------------I I WATZLAWICK, P., BAVELAS, Janet Beavin a JACKSON, Don D. Pragmatika lidské I I komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Vyd. 1. Hradec I I Králové: Konfrontace, 1999. s. 243. ISBN 80-86088-04-9 I I----------------------------------------------------------------------------I I Odborné časopisy I I----------------------------------------------------------------------------I I PSYCHOSOM, časopis pro psychosomatickou a psychoterapeutickou medicínu; I I www.psychosom.cz, ISSN 1214-6102 I I----------------------------------------------------------------------------I I ČESKÁ A SLOVENSKÁ PSYCHIATRIE, ISSN 1212-0383 I I----------------------------------------------------------------------------I I PSYCHOTERAPIE, ISSN 1802-3983 I I----------------------------------------------------------------------------I I PSYCHIATRIE PRO PRAXI, SOLEN, ISSN 1213-0508 I I----------------------------------------------------------------------------I I PRAKTICKÝ LÉKAŘ, ISSN 0032-6739 I I----------------------------------------------------------------------------I
Úrok z vratitelného přeplatku (§ 155 odst. 5 daňového řádu) vzniká jako pohledávka daňového subjektu vůči státu a předepisuje se na osobní daňový účet v zákonem stanovené...
Poskytuje-li výrobce zboží peněžní odměny pro zaměstnance svých obchodních partnerů za prodej zboží určité značky v souvislosti s výkonem jejich závislé činnosti (program...
Závazné stanovisko správního orgánu o možnosti vycestování cizince, tedy o tom, že mu v zemi původu nehrozí skutečné nebezpečí ve smyslu § 179 odst. 1 zákona č. 326/1999 Sb., o...
Ustanovení § 125c odst. 1 písm. a) bodu 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je nutno vykládat s ohledem na jeho smysl a účel tak, aby přehnaně přísný...
Při rozhodování o výjimečné úhradě zdravotní služby jinak ze zdravotního pojištění nehrazené (§ 16 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění) musí zdravotní...
Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.
Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".
Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.
Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.