epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 4. 2015
    ID: 97645upozornění pro uživatele

    Výkon veřejné funkce člena zastupitelstva obce - překážka v práci na straně zaměstnance

    Překážky v práci jsou skutečnosti, které brání zaměstnanci ve výkonu práce v pracovní době po časově omezenou dobu.[1]Tyto překážky se mohou vyskytnout jak na straně zaměstnavatele, tak na straně zaměstnance. Překážkami v práci na straně zaměstnance jsou osobní překážky a překážky z důvodu obecného zájmu. Mezi překážky z důvodu obecného zájmu řadíme dle §200 a násl. zákona 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“ nebo „ZP“) výkon veřejné funkce, výkon občanské povinnosti a jiné úkony v obecném zájmu a právě otázkami výkonu veřejné funkce se bude zabývat tento článek.

    Výkonem veřejné funkce se pro účely zákoníku práce rozumí plnění povinností vyplývajících z funkce, která je vymezena funkčním nebo časovým obdobím a je obsazována na základě přímé nebo nepřímé volby nebo jmenováním podle zvláštních právních předpisů. ZP uvádí demonstrativně jako příklad veřejné funkce poslance, senátora, přísedícího a člena zastupitelstva územního samosprávného celku (tzn. obce a kraje). Tento článek se zaměřuje na výkon veřejné funkce člena zastupitelstva obce.

    Právní úprava

    Veřejná funkce člena zastupitelstva obce se řídí zejména zákonem 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“). Zákoník práce lze užít jen v těch případech, kdy jeho jednotlivé ustanovení výslovně uvádí, že se týká i výkonu veřejné funkce člena územního samosprávného celku. Aplikace zákona o obcích má tedy přednost před aplikací zákoníku práce.

    Uvolněný a neuvolněný člen zastupitelstva

    Zákon o obcích rozlišuje členy zastupitelstva obce na dvě základní skupiny a to:

    1) Na členy dlouhodobě uvolněné a členy, kteří před zvolením do funkce člena zastupitelstva obce nebyli v pracovním poměru, ale vykonávají funkci ve stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstva. Dlouhodobě uvolněným pro výkon funkce je člen zastupitelstva obce, který vedle výkonu této funkce neplní žádné povinnosti vyplývající z pracovního poměru.

    2) Na členy neuvolněné, tedy všechny ostatní, kteří netvoří první skupinu.

    Toto dělení má vliv na rozsah výkonu funkce zastupitele a na jeho odměňování. O tom, kteří členové zastupitelstva obce budou svou funkci vykonávat vedle plnění povinností vyplývajících z pracovního poměru a kteří bez souběžného plnění těchto povinností, rozhoduje zastupitelstvo obce, v jehož pravomoci je stanovit počet svých dlouhodobě uvolněných členů.[2]

    Pracovní doba

    Neuvolněný člen zastupitelstva vykonává veřejnou funkci primárně mimo pracovní dobu. Teprve tehdy, není – li to možné, lze považovat výkon veřejné funkce za překážku v práci na straně zaměstnance a zaměstnavatel mu poskytne pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu k výkonu veřejné funkce, avšak v rozsahu nejvýše 20 pracovních dnů v kalendářním roce. Překážku v práci musí zaměstnanec zaměstnavateli prokázat.

    Uvolněný člen zastupitelstva (tzn. zaměstnavatel mu poskytl dlouhodobé pracovní volno) není zaměstnancem obce ve smyslu zákoníku práce, nemá tedy pevně stanovenou pracovní dobu. Veřejnou funkci vykonává 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Jeho pracovní dobu nelze spojovat s úředními hodinami obecního úřadu.

    Odměňování členů zastupitelstva

    Náhrady mzdy nebo platu zaměstnanci v těchto případech obecně nepřísluší, není –li  to výslovně zákonem stanoveno, pokud to není mezi účastníky pracovněprávního vztahu dohodnuto nebo vnitřním předpisem stanoveno jinak.[3]

    Odměňování neuvolněného člena zastupitelstva

    Členu zastupitelstva obce, který je v pracovním poměru a který není pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, poskytne zaměstnavatel náhradu mzdy nebo platu, kterou včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění je zaměstnavateli povinna obec uhradit. Rozsah doby potřebné k výkonu funkce v konkrétním případě určí obec, jak stanovuje § 71 odst. 4 zákona o obcích. Neuvolněnému zastupiteli může být poskytnuta také odměna za výkon funkce z rozpočtu obce. O tom, zda odměna bude poskytnuta a v jaké výši, rozhoduje zastupitelstvo. Při rozhodování o výši odměny je však zastupitelstvo omezeno stanovenou maximální výší odměny nařízením vlády 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev. Neuvolněnému členu zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, může být měsíční odměna poskytnuta až do výše 0,6 násobku výše měsíční odměny stanovené podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení pro uvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty. Měsíční odměna se poskytuje ode dne, který stanoví zastupitelstvo.

    Odměňování dlouhodobě uvolněného člena zastupitelstva

    Členu zastupitelstva obce, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, nepřísluší náhrada mzdy nebo platu od zaměstnavatele, nýbrž měsíční odměna za výkon funkce, kterou mu poskytuje obec dle ust. § 71 odst. 1 zákona o obcích. Tato odměna se vyplácí z rozpočtu obce. Odměna se uvolněnému členu zastupitelstva poskytuje ode dne, kdy byl zvolen nebo jmenován do funkce, za kterou odměna náleží. Takto se postupuje i u toho člena, který nebyl před výkonem veřejné funkce v pracovním poměru.

    Odměňování při souběhu funkcí

    Jestliže dojde k souběhu několika funkcí, náleží uvolněnému členu zastupitelstva ta měsíční odměna, která je nejvyšší a neuvolněnému členu zastupitelstva lze poskytnout odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce.

    Odměna při skončení funkčního období

    Zákon o obcích pojednává mimo jiné i o odměně při skončení funkčního období. Na tuto odměnu mají nárok uvolnění členové zastupitelstva a neuvolněný člen zastupitelstva, jestliže vykonává funkci starosty, za kumulativního splnění dvou podmínek a to, že jim příslušela ke dni voleb do zastupitelstva měsíční odměna a nevznikl jim opětovný nárok na měsíční odměnu. Výše této odměny se stanoví součtem výše měsíční odměny a násobku výše měsíční odměny a počtu celých ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce (max. však 5 let).

    Dovolená

    Neuvolněný člen zastupitelstva má nárok na dovolenou v rozsahu, jaký mu stanovil jeho zaměstnavatel, tzn. řídí se zákoníkem práce.

    Uvolněný člen zastupitelstva má nárok na dovolenou podle zákona o obcích v délce 5 týdnů za kalendářní rok, přičemž po dobu dovolené mu náleží jeho měsíční odměna. Jestliže funkční období tohoto člena netrvalo po dobu celého kalendářního roku, má nárok na poměrnou část dovolené. Zákon o obcích dále stanovuje, že obec poskytne uvolněnému členu zastupitelstva také tu část dovolené, kterou nevyčerpal před uvolněním k výkonu veřejné funkce. Nevyčerpal-li uvolněný zastupitel dovolenou před uplynutím doby uvolnění k výkonu veřejné funkce, poskytne mu ji uvolňující zaměstnavatel.

    V případě, že uvolněný člen zastupitelstva nemohl dovolenou nebo její část čerpat v průběhu příslušného kalendářního roku, převede se mu tento jeho nárok do následujícího kalendářního roku, popř. může tento zastupitel požádat obec o náhradu měsíční odměny za nevyčerpanou dovolenou.


    Mgr. Dominika Vašendová

    Mgr. Dominika Vašendová,
    podnikový právník


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Příručka pro personální a platovou agendu [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí [cit. 2015-04-04]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Srovnej § 84 odst. 2 zákona o obcích.
    [3] Srovnej § 200 zákoníku práce


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Dominika Vašendová
    27. 4. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • K výpovědní době
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Rizika využívání algoritmického managementu na pracovišti
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.11.2025Proces registrace ochranné známky EU (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 20.11.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 21.11.2025Od obalu po původ zboží: EU regulace a retail 2025 (online - živé vysílání) - 21.11.2025
    • 28.11.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 28.11.2025
    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Porušení zásady presumpce neviny orgány činnými v trestním řízení a náhrada škody za nezákonné trestní stíhání
    • Odčinění nemajetkové újmy v souvislosti se zásahem do pověsti právnické osoby
    • Vývoj jednání G7/OECD/USA v oblasti Pillar Two
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Péče o dítě
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Péče o dítě

    Stát má pozitivní povinnost zajistit nejen vydání rozhodnutí upravujícího poměry k nezletilým dětem, ale i jeho faktický výkon; soudy jsou proto povinny aktivně využívat dostupné...

    Bezplatná obhajoba (exkluzivně pro předplatitele)

    V řízení o žádosti obviněného o bezplatnou obhajobu podle § 33 odst. 2 trestního řádu je třeba majetkovou potencialitu obviněného hodnotit na základě konkrétních a aktuálních...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Nebylo-li rozhodnutí trestního soudu, v jehož důsledku dochází k pravomocnému zproštění obžaloby, při vyhlášení odůvodněno, šestiměsíční subjektivní promlčecí lhůta k...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Obecné soudy se dopustí nepřípustné svévole, pokud odkáží poškozeného v trestním řízení s nárokem, který byl v trestním řízení spolehlivě prokázán, na občanskoprávní řízení.

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Neodůvodní-li obecný soud přesvědčivě, proč je výše zadostiučinění za vyvlastňovací a kompenzační řízení v souladu s podstatou základního práva stěžovatelů na náhradu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.