epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop1
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 8. 2018
    ID: 108072

    Evropská unie po brexitu

    Evropská unie po brexitu
    Václav Šmejkal (ed.)
    Praha, Wolters Kluwer ČR, a. s., 2018, 240 stran

    Evropská unie po brexitu
    Autor: Václav Šmejkal (ed.)
    Praha, Wolters Kluwer ČR, a. s., 2018, 240 stran


    Publikaci je možné zakoupit >>> zde.  



    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    10.2
    Obecný dopad brexitu do fiskální sféry

    Přetržení smluvních vazeb mezi Spojeným královstvím a Evropskou unií, potažmo ostatními členskými státy, může mít, vnímáno optikou Spojeného království, podstatný vliv např. na daňověprávní konsekvence přeshraničního působení jak fyzických, tak zejména právnických osob. Hrozí situace, kdy nebude docházet k aplikaci norem primárního a sekundárního unijního práva, které byly přijaty ve prospěch daňových subjektů, kdy pro významné finanční instituce bude výhodnější přemístit své sídlo na území jiného členského státu, dojde k narušení (resp. k nezbytné modifikaci) mezinárodního obchodu mezi Spojeným královstvím a dalšími členskými státy apod. Může se přitom stát, že uvedené negativní dopady bude možné spatřovat jak v rovině individuální, v níž lze z výše uvedených důvodů očekávat nárůst daňové povinnosti vybraných subjektů, tak v rovině celospolečenské, což se může projevit např. v nižším inkasu daní v rámci celého státu. 

    Ačkoliv bude mít brexit dopad jak na přímé, tak na nepřímé daně, považuji osobně za velmi nepravděpodobné, že by tato okolnost měla zásadní vliv na podobu a fungování britského daňového systému. V oblasti přímých daní byla totiž dosud ponechána naprostá většina daňové suverenity  jednotlivým členským státům a k harmonizaci docházelo pouze v dílčích otázkách, typicky ve prospěch daňového subjektu. Oblast nepřímých daní (tedy nejčastěji daně z přidané hodnoty a spotřebních daní) je naopak harmonizována značnou měrou, to však neznamená, že by bylo nutné dosud funkční systém zásadně měnit, byť při dosažení téměř plné daňové suverenity.

    K daňové politice se velmi úzce váže problematika celní. Případné opuštění celní unie  by pro Spojené království znamenalo nutnost zavést zcela nový celní systém, ideálně při využití současné personální a instrumentální infrastruktury. V úvahu přichází rovněž teoretická varianta, kdy by došlo k dobrovolnému převzetí unijní celní úpravy, což by vedlo k zachování kontinuity, avšak umožnění jednostranných změn vybraných parametrů by v daném případě bylo legislativně obtížnější. V posledních měsících se v této souvislosti uvažuje o možném zrušení veškerých dovozních cel na území Spojeného království, což by naopak mělo mít na veřejné rozpočty pozitivní dopady. Variant řešení, jak dojít k zamýšlenému cíli, tedy aby byly dopady brexitu na rozpočet Spojeného království co nejmenší, je nyní uvažováno hned několik současně a jakékoliv závěry jsou spíše spekulativní povahy. Do značné míry záleží rovněž na tom, jakým konkrétním způsobem k brexitu Spojené království a Evropská unie přistoupí, zda dojde ke sjednání jakéhosi přechodného období, zda se Spojené království s příslušnými orgány Evropské unie dohodne na určité formě bližšího přidružení apod. Všechny tyto aspekty totiž budou mít zcela zásadní vliv na dopady brexitu do daňové oblasti, a nyní proto není možné je zcela exaktně zhodnotit.

    Vzhledem k tomu, že Spojené království patří mezi členské státy, které odvádějí do unijního rozpočtu více, než z něj následně čerpají (jak přímo, tak nepřímo prostřednictvím jiných entit), bude mít brexit citelný dopad na rozpočet Evropské unie. V posledních letech se pohyboval příspěvek Spojeného království na činnost Evropské unie od 12 do 18 mld. eur, z unijního rozpočtu bylo naopak čerpáno okolo 8 mld. eur. Čistá pozice Spojeného království se tedy pohybuje od 4 do 10 mld. eur ve prospěch Evropské unie.  V jednotlivých letech se uvedené údaje liší, přesto patří Spojené království konstantně k zemím významnou měrou financujícím unijní rozpočet. Výpadek těchto příjmů bude tedy nezbytné financovat jiným způsobem. 

    10.3
    Vliv brexitu na přímé daně

    Pokud jde o oblast přímých daní, může mít brexit na britské daňové právo dílčí dopady především s ohledem na chybějící komplexnější harmonizaci přímých daní jako takových. Mezi přímé daně lze řadit jak daně majetkové a daně transferové,  tak zejména daně z příjmů. První uvedené skupiny daní se brexit může dotknout jen minimálně, a to tehdy, kdy např. příslušná vnitrostátní úprava zvýhodňuje příslušníky členských států Evropské unie apod. Daleko více dopadů naopak hrozí v oblasti zdanění příjmů ať už fyzických, nebo právnických osob. 

    Vedle výše uvedených možných zvláštních režimů pro příslušníky členských států Evropské unie jde o další specifické aspekty. První oblastí s potenciálem významnějších dopadů je oblast zvýhodnění daňových subjektů v podobě jednotlivých dílčích směrnic. V současné době lze hovořit především o směrnici o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností , dále o směrnici o společném systému zdanění úroků a licenčních poplatků  a směrnici o společném systému zdanění při fúzích a rozděleních . Všechny tři uvedené směrnice mají za cíl zvýhodnit postavení daňových subjektů při splnění vymezených požadavků. Vzhledem k tomu, že jde o směrnice, je daná úprava transponována do vnitrostátních britských předpisů a z hlediska Spojeného království může být účinná také po brexitu, což se také minimálně v krátkodobém horizontu obecně očekává. Z hlediska Evropské unie, resp. ostatních unijních států je situace poněkud odlišná, neboť vystoupením z Evropské unie se stát stává tzv. třetím státem, jehož pozice je odvislá od případných ad hoc ujednání. Nelze vyloučit situace, kdy by si Spojené království vyjednalo obdobné postavení jako např. Norsko nebo Švýcarsko a postavení jeho daňových subjektů by v tomto ohledu zůstalo téměř nedotčené.

    Další oblastí, která bude brexitem postižena, je oblast judikatury unijních soudních instancí, především SDEU. Rozhodnutí, která v průběhu řady let vytvořila jakýsi ucelený systém „case law“, se pro Spojené království nově stanou nezávazná, což s sebou může přinést jak pozitivní, tak negativní dopady. Potenciální negativní dopady může mít např. nemožnost odkazovat se na rozsudek ve věci Cadbury Schweppes , kde soud mimo jiné konstatoval, že „pouhá skutečnost, že společnost-rezident zřídí vedlejší provozovnu, jako je dceřiná společnost, v jiném členském státě, nemůže založit obecnou domněnku o daňovém podvodu a odůvodnit opatření zasahující do výkonu základní svobody (…)“. Na druhou stranu se může jevit jako výhodné to, že závaznost ztratí také cela řada rozhodnutí, která se zdají být v rozporu se zájmy britských daňových subjektů. Naskýtá se však základní otázka, do jaké míry budou unijní judikaturu v budoucnu reflektovat britské soudy.

    Vystoupení z Evropské unie s sebou dále přinese pomyslné uvolnění rukou, zejména pokud jde o unijní pravidla, k jejichž akceptaci nemusí být Spojené království zcela nakloněno. Příkladem může být vyšší flexibilita při určování sazeb daně. Oblast přímých daní bude nepochybně dotčena další řadou dílčích aspektů. Spojené království např. nebude vázáno budoucími legislativními úpravami týkajícími se společného základu daně z příjmů právnických osob (tzv. CCTB)  a společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob (tzv. CCCTB) . Dále nebude muset čelit vyšetřováním Evropské komise, která se týkají nedovoleného poskytování státní podpory členskými státy nadnárodním společnostem apod.

    10.4
    Vliv brexitu na nepřímé daně

    V oblasti nepřímých daní dojde pravděpodobně k určitým změnám v rámci právních úprav daně z přidané hodnoty, spotřebních daní a energetických daní. Ostatní nepřímé daně zavedené Spojeným královstvím zůstanou brexitem nedotčeny. Pokud se jedná o oblast spotřebních a energetických daní, tyto jsou unijně částečně harmonizovány.  I pokud nedojde k následné formě přidružení Spojeného království k Evropské unii, je pravděpodobné, že současná právní úprava, vycházející primárně z transpozice příslušných směrnic, zůstane nadále zachována. Určitou výhodou může být odstranění unijně stanovených limitů (např. pokud jde o výši sazeb daně, vymezení předmětu daně apod.). Do oblasti nepřímých daní by mohla zasáhnout, stejně jako v případě daní přímých, celá řada vedlejších aspektů. Jedním z nich je potenciální nemožnost budoucího využití judikatury SDEU.

    Co se týče daně z přidané hodnoty, jejíž systém dnes vychází ze směrnice o společném systému daně z přidané hodnoty,  zde lze v důsledku brexitu očekávat významnější změny. Daň z přidané hodnoty je daní značně harmonizovanou, což vyplývá z povahy této daně a z požadavku na jednotný přístup členských států Evropské unie. Transpozicí uvedené směrnice jednotlivými členskými státy tedy došlo k vytvoření významného systému, který funguje napříč všemi členskými státy obdobně, a jakýkoliv jednostranný zásah státu má potenciál tento systém narušit tak, že v konečném důsledku může hrozit nepodrobení předmětného plnění dani ani v jednom státě, případně k podrobení zdanění ve více státech, což by mohlo vést ke dvojímu zdanění, případně nezdanění. S ohledem na to jsou tyto změny až na drobné výjimky nepřípustné. Vystoupením Spojeného království z Evropské unie se (nejen) uvedená směrnice může stát bezpředmětnou. V tomto případě by britský systém daně z přidané hodnoty mohl fungovat nadále podle unijního modelu s tím rozdílem, že by Spojené království bylo nově považováno za mimounijní jurisdikci se všemi dopady, bylo by postaveno na roveň třetím státům a došlo by k ukončení volného přístupu na jednotný trh. Z hlediska ostatních členských států by se přikročilo k aplikaci standardních vývozních, resp. dovozních režimů. 

    Stejně jako může dojít k vytvoření zcela nového systému fungování daně z přidané hodnoty, se nakonec může přistoupit k určité formě přidružení Spojeného království k Evropské unii,  což by mohlo vést k zachování současného stavu s určitými odchylkami. Obnovení suverenity v oblasti nepřímých daní by Spojené království mohlo motivovat k opětovnému zavedení vlastní daňové politiky v oblasti doposud harmonizovaných nepřímých daní, což by se mohlo projevit např. svobodou při určování předmětu, základu nebo sazeb daně, a to i pod úroveň současných minimálních sazeb daní v rámci Evropské unie. V oblasti nepřímých daní nelze dále vyloučit vznik daňové diskriminace při dovozu vybraného zboží, a to z důvodu budoucí absence této unijní překážky. Především v rámci vývozní zahraniční politiky by však bylo potřeba vzít v potaz nepříznivé dopady na britský export v podobně nově vzniklých povinností v oblasti cel, které by na tyto dodávky zboží při opuštění celní unie dopadaly. Současně je zapotřebí mít na mysli výše uvedené riziko dvojího zdanění, resp. nezdanění.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Wolters Kluwer
    27. 8. 2018

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Novela zákona o znalcích: krok ke stabilizaci systému, který se potýkal s provozní nepružností
    • ASPI přechází na webovou verzi: výhody a budoucnost právních technologií
    • Studium LLM v oboru PRÁVO & OBCHODNÍ SEKTOR: Když právo potkává byznys
    • Legal Innovation Day 2025 ukáže, jak na praktické využití AI
    • D.A.S. právní ochrana slaví 30 let a rozšiřuje dostupnost právních služeb
    • Využijte nového AI asistenta pro právní rešerše
    • Českým živnostníkům chybí právní podpora. D.A.S. přináší dostupné řešení
    • ČEZ Prodej spouští inovativní službu flexibility: na dálku bude regulovat přetoky domácích fotovoltaik
    • Veřejné právo jako klíčová oblast právního systému
    • Za oponou vývoje: jak Wolters Kluwer vytváří AI nástroje pro efektivnější právní praxi
    • Rovnováha mezi rodinou a paragrafy: Otcové z D.A.S. sdílejí své strategie

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.