epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 12. 2011
    ID: 78770upozornění pro uživatele

    Druhá generace zadávacích směrnic - jaká bude?

    Od počátku tohoto roku probíhá diskuse o přípravě nové generace zadávacích směrnic zahájená z podnětu Evropské komise (dále jen „Komise“). Pro připomenutí, v lednu tohoto roku vydala Komise dokument nazvaný zkráceně Zelená kniha o modernizaci politiky veřejných zakázek (dále také „VZ“) v oblasti zadávání veřejných zakázek („Zelená kniha“). Tento dokument, rozdělený do několika kapitol, je koncipován jako přehled návrhů a námětů, jak zlepšit zadávání veřejných zakázek v oblastech, které by měly být předmětem nové právní úpravy. Odpovědi a podněty respondentů na otázky Komise, obsažené v Zelené knize, mají tvořit východiska pro přípravu legislativní reformy v oblasti veřejného zadávání. Návrh nové právní úpravy by měl být předložen koncem roku 2011 či počátkem roku 2012.

     

    WEINHOLD LEGAL

    Modernizace politiky EU v oblasti zadávání veřejných zakázek je součástí širší diskuse nad dalším směřováním evropského hospodářství. Komise v březnu tohoto roku zveřejnila Strategii Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění[1], v němž stanovuje vizi konkurenceschopného evropského sociálně tržního hospodářství v příštích deseti letech. A právě zadávání veřejných zakázek je jedním z tržních nástrojů, které je k dosažení cílů stanovených ve strategii Evropa 2020 třeba využívat.

    Zelená kniha nastiňuje následující oblasti, jimž by se EU v oblasti zadávání VZ měla nadále věnovat s cílem dosáhnout zlepšení veřejného zadávání:

    1.         Určení podstaty pravidel pro zadávání veřejných zakázek;

    2.         Zlepšení nástrojů pro veřejné zadavatele;

    3.         Přístupnější evropský trh veřejných zakázek;

    4.         Strategické využívání zadávání veřejných zakázek v reakci na nové výzvy;

    5.         Zajištění řádných postupů;

    6.         Přístup dodavatelů ze třetích zemí na trh EU.

    Shrnutí odpovědí[2], které Komise na předložené otázky obdržela od občanů, organizací občanské společnosti, orgánů státní správy, podnikatelů, členských států i právních expertů, lze bez nároků na úplnost ve stručnosti představit následovně:

    Ad 1.    Určení podstaty pravidel pro zadávání veřejných zakázek

    Nejdiskutovanější otázkou v této oblasti je nastavení prahových hodnot. Pro jejich zvýšení je většina zadavatelů, zatímco podnikatelé jsou proti jejich zvýšení. Dále v této oblasti existuje jistá podpora požadavku kodifikace kritéria, podle něhož stavební práce, zakázky či služby, které jsou předmětem veřejné zakázky, mají být prováděny pro bezprostřední hospodářský prospěch zadavatele. Rovněž by měla být v nové právní úpravě obsažena definice veřejnoprávního subjektu, vyplývající z judikatury Soudního dvora Evropské Unie („SDEU“).

    Ad 2.    Zlepšení nástrojů pro veřejné zadavatele

    K zajištění vyšší účinnosti veřejného zadávání je třeba přijmout nové nástroje zadávání. Širokou podporu mezi respondenty získal návrh na povolení vyjednávacího řízení s předchozím zveřejněním oznámení o zakázce. Současně v případě vyjednávání však musí být zajištěna ochrana duševního vlastnictví uchazečů. Vyjednávání veřejných zakázek bude klást značné nároky na odbornost zadavatele. V Zelené knize i v odpovědích respondentů bylo zdůrazněno, že pro zlepšení zadávání veřejných zakázek je nutná profesionalizace a zvyšování odbornosti na straně zadavatelů.

    Z odpovědí respondentů dále vyplynul požadavek na zakotvení možnosti zadavatele vzít v zadávacím řízení v úvahu jeho dosavadní zkušenosti s konkrétními uchazeči z předchozích zadávacích řízení.

    Zelená kniha se dále zabývá otázkou, zda a do jaké míry by se měla pravidla veřejného zadávání vztahovat na smlouvy uzavírané mezi orgány veřejné správy. Většina respondentů se vyjádřila pro to, aby na úrovni EU byla stanovena legislativní pravidla ohledně rozsahu a kritérií pro vzájemnou spolupráci veřejných orgánů, a vypracováno jednotné pojetí s určitými společnými kritérii pro takové formy spolupráce veřejných orgánů, které jsou vyňaty z působnosti směrnic o veřejném zadávání.

    Zlepšením pro veřejné zadavatele by mohla být i možnost slučování poptávky a společného zadávání veřejných zakázek, a to i v oblasti přeshraničního zadávání. Významnou překážkou v přeshraničních vztazích je fakt, že není jednoznačně dáno, která jurisdikce by se měla uplatnit, zda prodávajícího, nebo kupujícího. Současně většina evropských jurisdikcí neumožňuje, aby postup zadavatele jednoho členského státu podléhal přezkumu v jiném členském státu. 

    Dalšími oblastmi, jimiž se Zelená kniha v této oblasti zabývá, je otázka regulace subdodávek, podstatné změny zakázek, včetně změny zhotovitele, jakož i možnost stanovení zvláštních nástrojů pro drobné a regionální zadavatele.

    Ad. 3    Přístupnější evropský trh veřejných zakázek

    Hlavním požadavkem Zelené knihy v této části je umožnit lepší přístup pro malé a střední podniky a nově vznikající podniky, které mají značný potenciál vytvářet nová pracovní místa a jsou hlavními nositeli inovací. Nástroji k usnadnění jejich přístupu k veřejným zakázkám by mělo být snižování administrativní zátěže ve fázi výběru, kdy by uchazeč prokazoval splnění kvalifikačních kritérií pouze čestným prohlášením, a skutečné doklady o splnění těchto kritérií by předkládal až úspěšný uchazeč. Pokud jde o stanovení horních hranic u ekonomických požadavků (např. velikost obratu),  jsou respondenti nejednotní.

    Podle mnoha respondentů může mít veřejné zadávání vliv na vytváření struktury trhu a mělo by tudíž na evropské úrovni podporovat takové strategie veřejného zadávání, které podporují hospodářskou soutěž. Jako příklady možných nástrojů jsou respondenty uváděny např. analýzy trhu, zrušení zadávacího řízení v případě, kdy je podána jediná nabídka, nebo omezení subdodávek v případě, kdy existují signály nesoutěžního jednání.   

    Ad. 4    Strategické využívání zadávání veřejných zakázek v reakci na nové výzvy

    Veřejné zadávání se má stát jedním z hlavních nástrojů k dosažení strategických cílů stanovených v dokumentu Evropa 2020, kterými jsou ochrana životního prostředí, účinnější využívání zdrojů energie a boj proti změně klimatu, podpora inovací a sociálního začleňování. Podle většiny respondentů by v zadávacích směrnicích měla být jasně vyjádřena možnost zadavatele začlenit sociální a environmentální kritéria do technických specifikací. Současně většina respondentů podporuje zachování podmínky, že požadavky stanovené veřejným zadavatelem musejí souviset s předmětem zakázky.

    Ad 5.    Zajištění řádných postupů

    Většina respondentů je toho názoru, že otázky předcházení a trestání nekalých obchodních praktik, jako je např. protekcionářství a korupce, by neměly být řešeny na úrovni Evropské unie, nýbrž na úrovni jednotlivých členských států. Většina respondentů se dále shoduje v tom, že je nutné na evropské úrovni jasně definovat obecné pojmy, jako např. “vážné profesní pochybení“, vymezit nepřijatelný „střet zájmů“, apod. Pokud jde o možnost zavedení „samočistících opatření“, jsou respondenti nejednotní.

    Ad 6.    Přístup dodavatelů ze třetích zemí na trh EU

    Zelená kniha se v poslední své části zabývá otázkou, zda rozšířit rozsah těch ustanovení stávajících zadávacích směrnic, která upravují přístupy třetích zemí na trh Společenství. Tyto otázky jsou v současné době součástí samostatné podrobné konzultace[3].

    Závěrem je třeba říci, že výše uvedený přehled, vycházející ze shrnutí odpovědí respondentů na otázky položené v rámci konzultace Komisí, pouze naznačuje, kterými otázkami se bude Komise při přípravě návrhu legislativní reformy zadávání veřejných zakázek zabývat. Vzhledem k tomu, že odpovědi zaslané jednotlivými subjekty jsou již z povahy těchto subjektů často protichůdné, nelze v žádném případě s jistotou předjímat, jakým způsobem a zda vůbec budou navrhovaná řešení v návrhu nové zadávací směrnice obsažena.

    Tereza Juráková

    Tereza Juráková


    Weinhold Legal, v.o.s.

    Charles Square Center
    Karlovo náměstí 10
    120 00 Praha 2

    Tel:     +420 225 335 333               
    Fax:    +420 225 335 444
    e-mail: wl@weinholdlegal.com

    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Viz sdělení Komise ze dne 3. března 2010 – KOM(2010)2020
    [2] Green Paper on the modernisation of the EU public procurement policy  towards a more efficient European Procurement Market – Synthesis of replies
    [3] http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2011/public_procurement_en.htm

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Tereza Juráková ( Weinhold Legal )
    8. 12. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Extrémní nesoulad mezi provedenými důkazy a skutkovými a právními závěry (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud ve své judikatuře ustáleně opakuje, že obecné soudy poruší právo účastníka na soudní ochranu, pokud učiní skutkové a právní závěry, které jsou v extrémním...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.