epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    14. 5. 2004
    ID: 25992upozornění pro uživatele

    Jak se stát dobrým manažerem

    To, že je někdo dobrý prodejce, finančník nebo IT specialista vůbec neznamená, že bude dobrý manažer. Dovednosti, které dělají manažera manažerem, člověk obvykle nedostane jen tak do vínku. Musí se je naučit. Od koho se dá řízení lidí naučit? Nejčastěji od svého šéfa. A zde je kámen úrazu.

    David je úspěšný mladý muž. Po absolvování Vysoké školy ekonomické nastoupil jako obchodní zástupce jedné z mezinárodních společností se sídlem v Praze. Hned od začátku patřil mezi nejlepší členy týmu. Jeho klienti byli spokojení a zrovna tak i Davidovi šéfové. Chválili si jeho rychlý úsudek, sebevědomí, ambice a zejména schopnost odprezentovat a prodat téměř cokoli. Nikoho tedy neudivilo, že vedení společnosti už po dvou letech nabídlo Davidovi vedení celého týmu. Dosahoval nejlepších výsledků, kolegové ho milovali a ambice z něho sálala na míle daleko.
    Po půl roce bylo všechno jinak.

    Sebevědomého, ambiciózního Davida, který vždy patřil mezi nejlepší, ostatní nepoznávali. Tým pod jeho vedením už čtyři měsíce za sebou neplní plán, jednotliví obchodní zástupci nemají přehled o svých cílech, týmové schůzky se konají tak sporadicky, že nikdo už ani pořádně neví, kolik čeho se má prodat a jak se vůbec týmu jako celku daří. Když je třeba něco řešit, David je zřídkakdy k dispozici. Sám objíždí klienty a stále tak vykonává svou původní práci obchodního zástupce, kterou umí, a práci manažera jako by se vyhýbal. Díky tomu, že problémů je tolik, nedělá v podstatě nic jiného, než že je řeší. „Ale jaký je výsledek?“, ptají se ostatní. „Nepamatuji se, že bychom se za poslední půlrok věnovali plánování, hodnocení výsledků, rozvoji týmu nebo vzdělávání.“ říká jeden z členů Davidova týmu. „Jakoby se nám David spíš vyhýbal.“

    Většina firem povyšuje své lidi do manažerských pozic na základě jejich odborných znalostí a dovedností. Jak přemýšleli Davidovi vedoucí? Umí prodávat. To znamená, že umí vést lidi! Bohužel praxe a zkušenost říká, že tato domnělá závislost je mylná.

    To, že je někdo dobrý prodejce, finančník nebo IT specialista vůbec neznamená, že bude dobrý manažer. Dovednosti, které dělají manažera manažerem, člověk obvykle nedostane jen tak do vínku. Musí se je naučit. Na vysoké škole ani na MBA programech se bohužel dovednostem vedení a řízení lidí mnoho času nevěnuje, a tak nejčastější cestou k efektivnímu vedení lidí je učení se od ostatních. Od koho se dá řízení lidí naučit? Nejčastěji od svého šéfa. A zde je kámen úrazu.

    Podle našich zkušeností až 90% firem povyšuje své zaměstnance do manažerských pozic na základě úspěchů v jejich oboru. Tak jako Davida. Rovnice je v tomto případě vždy jednoduchá: „Jsi dobrý prodejce (nebo jiný odborník), budeš dobrý manažer!“ Nový manažer tak ale vždy a spolehlivě narazí na realitu, kdy jeho šéfa také někdo před časem „hodil do vody“ a nemá se tak příliš od koho učit. Ve finále dojdeme ke zjištění, že máme ve firmách tisíce a tisíce „samouků“. Ti ve většině případů prošli počátečním klopýtáním a tak nějak se naučili řídit a vést svůj tým. To klopýtání ovšem ukrutně bolí. Ti z nás, kteří si jím prošli, mi dají za pravdu. Ze dne na den nejste zodpovědní pouze za své výsledky, ale za výsledky celé skupiny lidí. Jak s týmem trvale dosahovat výsledků tak, aby to lidi bavilo a pracovali s Vámi rádi, Vás nikdo pořádně neučil. Takoví manažeři (a výzkumy indikují, že je jich bohužel většina) sice v řízení lidí dosahují výsledků, ale jejich styl je plný zlozvyků, často spíše „dělají“ než „řídí“ a různých manažerských technik a dovedností využívají minimálně.

    Existují firmy (a já se vždy raduji, když takovou poznám), které  těmto situacím proaktivně předcházejí. Věnují se rozvojovému a kariérovému plánování a takový David už třeba dva roky dopředu ví, že se chce věnovat vedení lidí a může se na to připravovat. Co jsou ty hlavní dovednosti, které manažer potřebuje a které by si měl zažít ještě předtím, než se manažerem skutečně stane? Z té řádky znalostí a dovedností bych vybral pět bodů.

    1. Dovednost stanovit měřitelné (SMART) cíle.
    2. Z „hromady“ aktivit a úkolů vybrat to důležité – prioritizovat.
    3. Schopnost vidět a okomentovat chování ostatních - dát a přijmout zpětnou vazbu.
    4. Umět řídit a vést „situačně“ a podle těchto zásad efektivně delegovat.
    5. Umět vést a/nebo fasilitovat schůzky.

    Proč tyto dovednosti a proč ne jiné? Je několik základních věcí, které potřebujeme proto, abychom v práci dosahovali výsledků a práce nás bavila. Manažer je manažerem od toho, aby tyto potřeby dokázal uspokojit. Každý z nás potřebuje:

    • vědět, co se od něho očekává.  Manažer musí být schopen definovat roli a zodpovědnosti, shodnout se na měřitelných cílech a vybrat to nejdůležitější, čeho je třeba dosáhnout (cíle a priority).
    • dostat příležitost dokázat, co v něm je. Každý potřebujeme něco jiného, každý jsme v jiné situaci. Manažer musí být schopen se přizpůsobit lidem, které vede a vést je podle toho, na co jsou připraveni (situační vedení a delegování).
    • pravidelně slyšet, jak se mu/jí daří. Každý toužíme po pochvale, všichni potřebujeme slyšet, co se nám podařilo a že jsme důležití. Manažer si musí umět všímat toho, kde se daří, a mluvit o tom (zpětná vazba).
    • pomoc, aby se zlepšil(a). Většina z nás chceme růst a učit se nové věci. Manažer si musí udržovat přehled o tom, co se chtějí členové jeho týmu učit, kam chtějí růst, a to jim také zajistit.
    • odměnu. Do práce nechodíme jen pro dobrý pocit. Manažer musí umět ocenit a odměnit výsledky.

    Kde se to dá naučit? Obvykle si neuvědomujeme, kolik příležitostí k rozvoji manažerských dovedností existuje. Společnosti se touto problematikou buďto vůbec nezabývají, anebo své manažery posílají na občasná školení. Přitom existuje tolik způsobů jak pomoci novým manažerům nedělat staré chyby. Posuďte sami.

    1. Obohacení pozice:  Oddelegujte více pravomocí a autonomie v rámci současné role.
    2. Rozšíření pozice: Přidejte nové zodpovědnosti současné roli.
    3. Koučování: Koučujte ho/jí v současné roli, zaměřte se na klíčové dovednosti.
    4. Speciální projekt: Zadejte speciální úkol v oblasti rozvoje vedení lidí ve vašem podniku.
    5. Rotace pozic: Nechte ho/jí pracovat max. 6 měsíců v jiné pozici.
    6. Zástup: Využijte příležitosti, kdy je jiný manažer na dovolené, a předejte jeho zodpovědnosti.
    7. Učení se od vedoucího: Nechte ho/jí pracovat přímo s člověkem, kterého má v budoucnu zastoupit.
    8. Mentorování: Zajistěte mu/jí mentora (interně nebo i zvenku). 
    9. Rozvoj leadershipu: Nechte ho/jí vést schůzky, projekty, prezentace.
    10. Školící úkol: Zadejte nastudování knih, www, návštěvu školení a proškolení zbytku týmu.
    11. Konference: Ať navštíví odbornou konferenci, přednese tam krátký příspěvek.
    12. Publikování článků: Nechte ho/jí napsat a publikovat článek na téma řízení lidí.
    13. Odborné školení: Vyšlete ho na odborné školení.

    V případě Davida (jedná se o skutečný příběh, pouze jsme pozměnili jméno) už nebyl čas pro plynulý, dlouhodobý rozvoj. Díky intenzivnímu koučování v kombinaci s odbornými školeními zaměřenými na vedení a řízení lidí to netrvalo dlouho a začal dosahovat „starých“ výsledků. „Šrám“ na jeho sebevědomí je ovšem hluboký. Nedovolte, aby se ve vaší firmě objevili další Davidové.

    Zdroj: Idnes



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Hajzler
    14. 5. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Matzner: Diskutujeme ještě o Garančním fondu. Advokáti ho zatím nevzali za svůj
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen 2025
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Nemajetková újma a náklady řízení
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Nealkoholický nápoj neznamená ZERO ALKOHOL, aneb ne všechny nealkoholické nápoje jsou bez alkoholu. Co je nealkoholický nápoj podle zákona?
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Lze ve smlouvě o převodu podílu v SRO pro případ vady předmětu koupě platně sjednat závazný způsob určení výše slevy z kupní ceny prostřednictvím znaleckého posudku vypracovaného předem určeným znalcem?
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025

    Soudní rozhodnutí

    Adhezní nárok v trestním řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je porušením základních práv poškozené osoby v trestním řízení, pokud obecný soud trvá na zpracování znaleckého posudku jako klíčového podkladu pro rozhodnutí o uplatněném...

    Adhezní nárok zvlášť zranitelné oběti (exkluzivně pro předplatitele)

    Postup obecného soudu, kterým svévolně nepřizná uplatněný adhezní nárok, ač jsou pro to splněny zákonné podmínky, je porušením ústavně zaručeného práva oběti na spravedlivý...

    Dovolání - rozlišování skutkových a právních námitek (exkluzivně pro předplatitele)

    Pokud Nejvyšší soud právní otázku předestřenou v dovolání označí za polemiku se skutkovým stavem, a proto neposoudí, zda tato právní otázka zakládá přípustnost dovolání,...

    Nemajetková újma a náklady řízení

    Pokud obecný soud žalobci ve sporu o přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu, v němž žalobce prokáže základ svého nároku, nepřizná plnou náhradu nákladů řízení a toto...

    Přezkum nákladových výroků v bagatelní výši (exkluzivně pro předplatitele)

    Proti rozhodnutím o částkách svou výší bagatelních, u nichž zákon nepřipouští dovolání, je důvodnost ústavní stížnosti s výjimkou extrémních rozhodnutí vyloučena. Stejně tak...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.