epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    1. 7. 2024
    ID: 118229upozornění pro uživatele

    Ještě k uzavírání plánovacích smluv

    Na serveru epravo.cz vyšel dne 30. 5. 2024 článek Oskara Blažka s názvem „Jak napsat plánovací smlouvu dnes a po 1.7.2024“*. Na tento článek věnovaný uzavírání plánovacích smluv bych chtěl tímto reagovat, a částečně jej doplnit o své vlastní poznatky. Obecně známým faktem je, že zákon 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „StavZ 2021“) nabyl účinnosti 1. 1. tohoto roku. V současné době se nacházíme v tzv. přechodném období podle § 334a StavZ 2021, které začalo 1. 1. a skončí 30. 6. tohoto roku. V tomto přechodném období se až na stanovené výjimky, jako jsou např. vyhrazené stavby, postupuje podle dosavadních právních předpisů, tedy především podle zákona 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (dále jen „StavZ 2006“).

    Je pravdou, že v dobách účinnosti StavZ 2006 zákonná úprava tzv. plánovacích smluv uzavíraných mezi obcemi a investory v podstatě neexistovala. Otázky, které podle § 130 an. StavZ 2021 půjde nově řešit veřejnoprávní plánovací smlouvu, se dříve řešily inominátními smlouvami uzavřenými podle občanského zákoníku. Tyto smlouvy často upravovaly např. součinnost při budování veřejné infrastruktury, finanční či jiná plnění poskytnutá investorem obci i součinnost obce ve správních řízeních, která mohla spočívat zejména v nevyužívání opravných prostředků. Tyto inominátní smlouvy mohly být v praxi označovány např. jako plánovací smlouvy, smlouvy o spolupráci či smlouvy o součinnosti. Dosavadní praxi, kdy obce jako veřejnoprávní korporace uzavíraly bez zákonné úpravy inominátní smlouvy, vnímám jako spíše problematickou. Na jedné straně si obce tímto způsobem mohly bez zákonného titulu vynucovat finanční příspěvky výměnou za „součinnost“ ve správních řízeních, v kterých obec vystupuje jako účastník, na straně druhé se obce mohly uzavřením nevýhodné „plánovací“ smlouvy pod hrozbou smluvní pokut či náhrady škody připravit o pozdější možnost hájit veřejný zájem tam, kde by to bylo potřeba.

    StavZ 2021 zavádí nový institut plánovací smlouvy. Stranami plánovací smlouvy jsou stavebník na straně jedné a obec, městská část hlavního města Prahy, kraj nebo vlastník veřejné infrastruktury na straně druhé. Podle nové úpravy již nepůjde o smlouvy soukromého práva, ale o smlouvy veřejnoprávní. Plánovací smlouvy podle StavZ 2021 bude možné uzavírat po uplynutí tzv. přechodného období, tedy od 1. 7. 2024.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V této souvislosti bych však chtěl upozornit na úpravu veřejnoprávních smluv nyní v tzv. přechodném období. StavZ 2006 v době své účinnosti (tj. do 31. 12. 2023) úpravu podobnou § 130 a násl. StavZ 2021 neobsahoval. Došlo však k pozoruhodnému legislativně technickému úkazu, kdy zrušený a neúčinný StavZ 2006 byl k 1. 1. 2024 doplněn o § 43a, 43b a 43c, které obsahují úpravu plánovacích smluv obdobnou té v novém StavZ 2021. Tato ustanovení byla do StavZ 2006 vložena novelou provedenou zákonem 465/2023 Sb., konkrétně jeho čl. III bodem 2. Lze upozornit na to, že tuto atypickou novelu zrušeného zákona nezachytily ani některé komerční služby poskytující úplná znění právních předpisů (např. Zákony pro lidi, viz zde, naopak v systému ASPI se tato novela projevila) a dokonce ji nezachytilo ani ověřené úplné znění StavZ 2006 v elektronickém systému Sbírky zákonů a mezinárodních smluv spravovaném Ministerstvem vnitra. I přes tuto problematickou konstrukci novelizace zrušeného předpisu se domnívám, že možnost uzavírání veřejnoprávních plánovacích smluv je zde již od 1. 1. tohoto roku (nikoli až od 1. 7.), vůle zákonodárce, aby bylo možné veřejnoprávní úpravu plánovacích smluv použít již v tzv. přechodném období, je zjevná.

    Nesouhlasím s názorem obsaženém v článku kolegy Blažka, že „přijetí úpravy plánovacích smluv nebrání obcím v tom, aby i nadále uzavíraly s investory inominátní smlouvy dle občanského zákoníku.“ Jsem toho názoru, že nadále již nebude možné, aby obce uzavíraly s investory inominátní soukromoprávní smlouvy, jejichž obsah by se překrýval s možným obsahem plánovacích smluv podle § 131 StavZ 2021. Domnívám se, že pokud se bude obec chtít zavázat např. k tomu, že poskytne stavebníkovi součinnost k uskutečnění záměru, že učiní kroky k vydání územně plánovací dokumentace, že po sjednanou dobu nevydá nebo nezmění územně plánovací dokumentaci, anebo že nebude ve správních nebo soudních řízeních týkajících se povolení záměru uplatňovat návrhy, vyjádření a opravné prostředky, bude tak moci učinit pouze v režimu veřejnoprávní smlouvy podle § 130 a násl. StavZ 2021 (resp. do 30. 6. 2024 podle § 43a a násl. StavZ 2006), a nikoli formou inominátní soukromoprávní smlouvy. Uzavření inominátní soukromoprávní smlouvy namísto veřejnoprávní by mohlo být považováno za obcházení zákona, popř. hrozí, že by takové smlouvy byly absolutně neplatné.

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Rozdíly mezi veřejnoprávní smlouvu uzavřenou podle StavZ 2021 a dosud uzavíranými soukromoprávními inominátní smlouvami jsou zásadní, naopak společné mají to, že při jejich uzavírání obec jedná v samostatné působnosti.

    První rozdíl spočívá v tom, jaký orgán obce je o uzavření smlouvy oprávněn rozhodnout. Ust. § 132 StavZ 2021 stanoví, že plánovací smlouvu uzavíranou obcí schvaluje zastupitelstvo obce (obdobně zastupitelstvo kraje, hl. m. Prahy nebo její městské části).

    Naopak o uzavření inominátní „plánovací“ smlouvy podle občanského zákoníku mohla rozhodnout rada obce v rámci své zbytkové pravomoci podle § 102 odst. 3 zákona 128/2000 Sb., o obcích (pokud by si takovou pravomoc nevyhradilo podle § 84 odst. 4 zákona o obcích zastupitelstvo). Výjimkou, kdy o uzavření inominátní „plánovací“ smlouvy muselo rozhodnout zastupitelstvo, byly případy, kdy obsah „plánovací“ smlouvy zasahoval do vyhrazených pravomocí zastupitelstva podle § 85 zákona o obcích, tj. např. pokud docházelo k převodu či nabytí nemovitých věcí [s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací, viz § 85 písm. a) zákona o obcích]. Např. pokud se obec do konce minulého roku zavázala k poskytnutí součinnosti k uskutečnění záměru a investor se zavázel poskytnout obci příspěvek na vybudování veřejné infrastruktury, byla orgánem obce příslušným rozhodnout o uzavření takové smlouvy rada obce.

    Zatímco „plánovací“ smlouvy vydávané za inominátní smlouvy podle občanského zákoníku schválené po 1. 1. tohoto roku zastupitelstvem obce by bylo teoreticky možné posoudit podle jejich obsahu jako smlouvy veřejnoprávní, inominátní „plánovací“ smlouvy schválené pouze radou obce by byly absolutně neplatné, a to zejména s ohledem na § 41 zákona o obcích.

    Dalším rozdílem je to, jakým způsobem jsou řešeny spory ze soukromoprávních a veřejnoprávních smluv. Obecně platí, že spory z veřejnoprávních smluv jsou řešeny příslušným správním orgánem, a to ve sporném řízení podle § 141 zákona 500/2004 Sb., správní řád, zatímco spory ze soukromoprávních smluv jsou řešeny před civilními soudy. Dalším specifikem veřejnoprávních smluv je to, že jejich soulad s právními předpisy může být přezkoumán v přezkumném řízení (viz § 165 správního řádu), zatímco u soukromoprávních smluv toto nepřipadá v úvahu. Podle § 132 odst. 2 StavZ 2021 je k přezkumu souladu plánovací smlouvy, kterou uzavřela obec, s právními předpisy a k rozhodování sporů z ní příslušný krajský úřad. V případě sporů plynoucích z inominátní „plánovací“ smlouvy uzavřené po 1. 1. tohoto roku by mohl nastat také problém s určením příslušností orgánu, který by takový spor měl řešit, otázkou zejména je, jak by k podaným civilní žalobám přistupovaly soudy.

    Dále lze upozornit na to, že zatímco povinnosti, ke kterým se ve veřejnoprávní plánovací smlouvě může zavázat stavebník, jsou stanoveny demonstrativně (viz § 131 odst. 3 StavZ 2021), povinnosti, ke kterým se může zavázat obec, jsou stanoveny taxativně (viz § 131 odst. 1 a 2 StavZ 2021). Podle § 130 odst. 2 StavZ 2021 může plánovací smlouva obsahovat i úpravu práv a povinností osob v oblasti soukromého práva. Nad rámec záležitostí uvedených v § 131 StavZ 2021 by bylo v plánovací smlouvě možné např. sjednat směnu určitých pozemků mezí obcí a stavebníkem. Pouze v případě práv a povinností v oblasti soukromého práva by bylo možné zvažovat, zda se tato práva a povinnosti „vtělí“ do veřejnoprávní plánovací smlouvy, anebo zda bude uzavřena samostatná smlouva v čistě soukromoprávním režimu.

    Domnívám se, že pokud StavZ 2021 stanoví, že plánovací smlouva je veřejnoprávní smlouvou, a zároveň upravuje okruh záležitostí, o kterých ji lze uzavřít, není nadále možné o těch samých záležitostech uzavírat inominátní soukromoprávní smlouvy. Ačkoli lze očekávat, že postupný rozjezd veřejnoprávních plánovacích smluv bude přinášet celou řadu aplikačních obtíží, lékem na tyto obtíže však dle mého názoru nemůže být snaha o uzavírání inominátních soukromoprávních smluv, neboť to může místo očekávané flexibility přinést problémy ještě daleko větší.


    Mgr. Pavel Kopecký
    advokátní koncipient

    prof. JUDr. Martin Kopecký, CSc., advokátní kancelář

    Revoluční 24
    110 00 Praha 1

    e-mail: advokacie@martin-kopecky.cz


    * Článek je k dispozici >>> zde.

     


    Mgr. Pavel Kopecký
    1. 7. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Klamavá reklama
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Neplatnost vydědění a její důsledky

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.