epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 5. 2016
    ID: 101496upozornění pro uživatele

    K smysluplnosti některých obsahových náležitostí koncesního projektu

    Koncesní projekt představuje výchozí dokument pro zpracování koncesní dokumentace v řízeních, jejichž cílem je uzavření významné koncesní smlouvy[1]. Koncesním projektem je dle § 21 odst. 2 zákona 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „KZ“), míněno „základní vymezení činnosti, která má být předmětem koncesní smlouvy, základní vymezení ekonomických podmínek a právních vztahů vyplývajících z realizace koncesní smlouvy a ekonomické posouzení výhodnosti jejího zajištění formou koncesní smlouvy.“

     
     ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o.
     
    Dle metodiky (dále jen „Metodika“), vydané pro účely aplikace KZ Ministerstvem pro místní rozvoj (dále jen „
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    MMR“), by měl koncesní projekt „popsat úplný obchodní případ projektu včetně jeho technického, ekonomického a právního řešení a demonstrovat ekonomickou výhodnost a předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu.“ Fakticky lze tedy na koncesní projekt nahlížet jako na popis základních znaků a náplně uvažované koncese a na zdůvodnění jejího udělení z hlediska povinnosti péče řádného hospodáře, či spíše z hlediska dodržení principů účelnosti, efektivity a hospodárnosti při nakládání s veřejnými prostředky. Koncesní projekt v podstatě zachycuje základní premisy a z nich vycházející postup úvah, na jejichž základě dospěl zadavatel k závěru o vhodnosti udělení koncese v koncesním řízení. Úvahy a analýzy obvykle vtělované do koncesních projektů by přitom právě s ohledem na povinnost péče řádného hospodáře nutně musel před zahájením koncesního řízení učinit každý zadavatel bez ohledu na to, zda by byl koncesní projekt formalizován zákonnou úpravou (jako je tomu v případě § 21 a n. KZ) či nikoliv.

    Institut koncesního projektu přitom, na rozdíl od převážné části právní úpravy koncesí, provedené KZ, není výsledkem implementace Evropských směrnic a ani svou koncepcí ne zcela odpovídá účelu KZ, jímž je především poskytnout právní rámec procesních pravidel kontraktace vedoucí k udělení koncese. Z hlediska těchto procesních pravidel KZ toliko ve svém § 22 odst. 1 stanoví, že koncesní projekt musí být schválen nejpozději před zahájením koncesního řízení a v případě koncesního dialogu nejpozději předtím, než zadavatel vyzve zájemce k podání nabídek. Současně však § 22 odst. 4 KZ uvádí, že neschválení koncesního projektu či skutečnost, že by podkladem pro zpracování koncesní dokumentace měl být jiný dokument, než právě koncesní projekt, nemají vliv na platnost koncesní smlouvy. Případné nepořízení koncesního projektu však bude zcela nepochybně naplňovat znaky správního deliktu dle § 27 odst. 1 písm. f) KZ („Zadavatel se dopustí správního deliktu tím, že nepořídí nebo neuchová dokumentaci koncesního řízení podle § 33“) s maximální sazbou pokuty 10 000 000 Kč.

    Obsahové náležitosti koncesního projektu stanoví § 3 a § 4 vyhlášky 217/2006 Sb., vydané MMR k provedení KZ (dále jen „
    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Koncesní vyhláška“). Stěžejní součástí koncesního projektu je dle § 3 odst. 1 Koncesní vyhlášky popis možných variant zajištění potřeb zadavatele a analýza způsobu realizace doporučené varianty. Tato analýza musí dle § 3 odst. 2 Koncesní vyhlášky obsahovat alespoň dvě formy řešení (zajištění potřeb zadavatele) s tím, že srovnává vždy výhodnost zajištění dané služby nebo provedení díla podle KZ se způsobem zajištění dané služby nebo provedení díla jinou formou. Srovnávané varianty musí být zpracovány ve shodném rozsahu a členění tak, aby byla zajištěna jejich plná vzájemná srovnatelnost. Pokud zajištění dané služby nebo provedení díla není vyjmuto z působnosti zákona o veřejných zakázkách, je vždy jednou ze srovnávaných forem řešení veřejná zakázka. Z analýzy přitom má vyplynout, zda je pro zajištění dané služby nebo provedení díla vhodné a ekonomicky výhodné pro zadavatele postupovat podle KZ. Pokud přitom koncesní projekt k  závěru o vhodnosti postupovat dle KZ dospěje (a potenciálně se tak stane budoucím podkladem pro zpracování koncesní dokumentace), musí obsahovat i celou řadu dalších náležitostí stanovených dále v § 4 Koncesní vyhlášky.

    Koncesní vyhláška tedy stanoví povinnost srovnání alespoň dvou variant zajištění potřeb zadavatele, přičemž jednou z těchto variant je koncese a druhou „klasická“ veřejná zakázka v případě, že stavební práce či služby, které mají být v rámci projektu zhotoveny či poskytnuty nejsou vyjmuty z působnosti zákona o veřejných zakázkách. Pro obligatorní porovnání koncese a veřejné zakázky tedy normotvůrce zvolil výlučně hledisko právní, nikoli hledisko věcné či faktické. Toto porovnání má dle Metodiky obsahovat „vypracování dvou finančních modelů - komparátoru veřejného sektoru (Public Sector Comparator, dále též „PSC“) a referenčního PPP projektu. První model reprezentuje náklady zadavatele spojené s projektem, pokud by byl zadán tradiční veřejnou zakázkou, druhý model představuje „stínovou“ nabídku od potenciálních soukromých partnerů, pokud by byl projekt realizován formou PPP. Na základě porovnání obou modelů je možné získat představu o dosahovaných úsporách projektu („test hodnoty za peníze“). Zadavatel tak bude moci zhodnotit, zda je pro něj ekonomicky výhodné realizovat projekt formou PPP.“

    Tento způsob srovnání, z nějž patně MMR vycházelo i při formulaci § 3 a § 4 Koncesní vyhlášky, je dle mínění autorů tohoto článku nejvíce přiléhavý pro koncese, jejichž předmětem je zajištění spolupráce veřejného a soukromého sektoru v projektech, obsahujících významnou investiční část, zajišťující středně- či dlouhodobou návratnost. Právě ohledně této investiční části by pak připadalo v úvahu srovnání výhodnosti její realizace jako „klasické“ veřejné zakázky, či v rámci koncese. Typicky by takové porovnání nalezlo své místo v případě koncesí na vybudování rozsáhlých prvků dopravní (či energetické) infrastruktury, zhotovené a (spolu)financované konsorcii podnikatelů převážně z oblasti stavebnictví a bankovnictví, a následné umožnění brát užitky z provozu této infrastruktury zejména ve formě přímého výběru poplatků za užívání této infrastruktury či podílu z výnosu zadavatele za provoz sítě, jejíž součástí by se takto zhotovená infrastruktura stala (např. podílu z výběru mýta).

    Ačkoli zákonodárce pravděpodobně takový vývoj nepředpokládal (a ani my jej nepokládáme za žádoucí), za dobu účinnosti KZ bylo v České republice uděleno naprosté minimum koncesí, které by odpovídaly jednomu z cílů KZ, jímž byla nepochybně právě snaha poskytnout jednoznačný rámec pro zajištění spolupráce veřejného a soukromého sektoru v oblasti investic do infrastruktury sloužící k uspokojování veřejných potřeb. Typicky právě v oblasti investic do dopravní infrastruktury naopak po minulých zkušenostech s nepříliš vydařenými a mediálně ne zcela pozitivně prezentovanými projekty panuje na straně zadavatelů vůči institutu koncesí dokonce jistá nedůvěra. Naopak, značná část koncesí, které byly dosud uděleny postupem dle KZ, se týká oblasti provozování vodovodů a kanalizací (jak potvrzují rovněž údaje, získané a uveřejněné v rámci dozorové činnosti Ministerstva financí, které se však týkají jen koncesí udělovaných municipalitami). Předmětem menší, nadále však významné části, pak bylo poskytování sociálních služeb (zejména v oblasti provozování domovů pro seniory či obdobných zařízení).

    Právě tyto dvě shora uvedené kategorie koncesí nesou typický společný znak, spočívající v tom, že nezahrnují investice ze strany koncesionáře do vybudování určité infrastruktury, nýbrž spočívají v provozování infrastruktury již existující, která je mu pro tento účel poskytnuta zadavatelem, jemuž obvykle nadále přísluší odpovědnost za investice do jejího rozšiřování či obnovy. Současně služby, které jsou předmětem těchto koncesí, zpravidla nebývají vyjmuty z působnosti zákona o veřejných zakázkách, proto se i zde nutně musí uplatnit obligatorní porovnání „klasické“ veřejné zakázky a koncese v koncesním projektu. Zajištění těchto služeb formou veřejné zakázky je však obtížně představitelné, a to převážně z ekonomických důvodů či důvodů, které by zadání služeb postupem dle zákona o veřejných zakázkách činily nepřiměřeně obtížným.

    V případě služeb v oblasti provozování vodohospodářské infrastruktury tato obtíž spočívá zejména v tom, že případná veřejná zakázka by patrně mohla sestávat nanejvýš ze služeb představujících určité servisní činnosti, u nichž nelze dopředu určit jejich rozsah (který závisí na počtu odběratelů užívajících příslušnou vodohospodářskou infrastrukturu a jejím rozsahu, který se může měnit v čase). Navíc jde často o služby poskytované nahodile (zejména v reakci na havárie či meteorologické jevy, jako je sucho či povodně). K okamžiku zadání případné veřejné zakázky by tak bylo možné její předmět vymezit pouze rámcově, výsledkem zadávacího řízení by tedy nutně muselo být uzavření rámcové smlouvy, kterou však lze uzavřít nanejvýš na čtyři roky. Vzhledem k nutnosti stabilního a dlouhodobého smluvního vztahu s dodavatelem (aby byla splněna povinnost zadavatele zajistit plynulé zásobování pitnou vodou) a na druhé straně vysokým nákladům spojeným se zadávacím řízením (včetně rizik, která mohou nastat v jeho průběhu), je tedy zajištění provozu vodovodu nebo kanalizace ve formě veřejné zakázky zcela nevhodné. Zvláštní úprava provozování vodovodů a kanalizací, provedená zákonem 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, naopak vytváří podmínky k tomu, aby mohl být provoz vodovodů a kanalizací zajišťován třetí osobou ve formě typické koncese s poskytnutím možnosti výběru vodného a stočného koncesionáři, který rovněž nese související obchodní rizika.

    Podstatou koncesí v oblasti sociálních služeb je pak bezprostřední a úzký vztah mezi koncesionářem – provozovatelem zařízení sociálních služeb a jeho klienty – přímými adresáty sociálních služeb, kteří za jejich poskytování platí úhradu (případně spolu hrazenou rovněž z veřejných rozpočtů). Zejména bezprostřednost tohoto vztahu a dále zvláštní podmínky poskytování sociálních služeb, které vyplývají ze zvláštní právní regulace, provedené zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, činí ekonomicky a právně obtížně představitelným, že by sociální služby reálně poskytoval dodavatel vybraný v zadávacím řízení dle zákona o veřejných zakázkách, avšak úhrada za tyto služby by náležela zadavateli.

    Reálnou variantou zajištění plnění v obou výše uvedených případech (vodohospodářství a sociální služby) koncesí není (a ani nemůže být, jak bylo výše naznačeno) zajištění tohoto plnění ve formě veřejné zakázky, nýbrž situace, kdy by příslušné činnosti, jinak svěřené koncesionáři, vykonával zadavatel sám či prostřednictvím k tomu určené účelově zřízené organizace či společnosti. V rámci rozhodování o tom, zda příslušné plnění zajistit formou koncese, by se tak měl zadavatel koncentrovat spíše na srovnávací analýzu s touto realistickou a v úvahu připadající variantou zajištění plnění vlastními silami. Naopak povinnost zpracování porovnání s veřejnou zakázkou se v takové situaci jeví jako poněkud formalistická a nadbytečná. Tato dle našeho mínění příliš svazující právní úprava náležitostí koncesního projektu může vést v kombinaci s tím, že minimální počet porovnávaných variant v koncesním projektu činí dvě, v konečném důsledku až ke zkreslení závěrů koncesního projektu v tom smyslu, že pořizovatel v koncesním projektu věnuje prostor na porovnání koncese s veřejnou zakázkou na úkor porovnání se skutečně realizovatelnými a realistickými variantami či se těmto variantám s ohledem na formální naplnění povinností dle § 3 Koncesní vyhlášky nebude věnovat vůbec.

    Je otázkou, zda povinnost zpracování koncesního projektu bude zachována i v nové právní úpravě zadávacích řízení, jejímž prostřednictvím dojde mezi jiným i k implementaci směrnice č. 2014/23/EU, nově upravující na unijní úrovni udělování koncesí. Tato směrnice totiž koncesní projekt ani jemu obsahově obdobný dokument, resp. jeho zpracování nevyžaduje. Současně MMR deklarovalo záměr držet se při implementaci této směrnice toho, aby byl vytvořen zákon, který bude obsahovat primárně procesní pravidla sloužící k podpoře konkurenčního prostředí a který naopak ponechá prostor k ochraně principů účelnosti, hospodárnosti a efektivity v nakládání s veřejnými prostředky jiným právním normám. Jak přitom bylo výše uvedeno, koncesní projekt je z hlediska procesní úpravy udělování koncesí poměrně méně významný a spíše se týká právě ochrany posledně jmenovaných principů. Pokud však bude institut koncesního projektu zachován, měl by normotvůrce rovněž pečlivě zvážit, zda stávající, poměrně podrobná právní úprava formálních náležitostí koncesního projektu skutečně naplnila zamýšlený účel a zda naopak nemohla tento účel spíše jistým způsobem ohrozit.


    Mgr. Lukáš Sommer

    Mgr. Lukáš Sommer
    ,
    advokát

    Mgr. Jan Měkota

    Mgr. Jan Měkota
    ,
    advokát


    ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o.

    GEMINI Center
    Na Pankráci 1683/127
    140 00 Praha 4

    Tel.:    +420 224 216 212
    Fax:    +420 224 215 823
    e-mail:    praha@rowanlegal.com

    Právnická firma roku 2015

    -------------------
    [1] Významná koncesní smlouva je definována v § 20 KZ prostřednictvím prahového předpokládaného příjmu koncesionáře, a to různě pro jednotlivé typy veřejných zadavatelů.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Lukáš Sommer, Mgr. Jan Měkota (ROWAN LEGAL)
    17. 5. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • Právo na účinné vyšetřování
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.