Langer vytáhl "cukr a bič" na televize
Ministr vnitra a informatiky Ivan Langer přichystal novelu vysílacího zákona, která má rozhýbat nástup digitálních televizí.
Skóre: 0.67
Název zdroje: Hospodářské noviny
Datum vydání: 21.05.2007
Nadpis: Langer vytáhl "cukr a bič" na televize
Strana: 18
Mutace: Podniky a trhy
Rubrika: z domova
Autor: Jan Cizner
Náklad: 61571
Oblast: Celostátní deníky
Zpracováno: 21.05.2007 04:41
Identifikace: DCHN20070521050016 cz
Klíčová slova: novely (2x), soudní spory, soudu, zákona, novelu
NADTITULEK: DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ
Ministr vnitra a informatiky Ivan Langer přichystal novelu vysílacího zákona, která má rozhýbat nástup digitálních televizí. Používá v ní metodu cukru a biče, aby i současné stanice donutil připojit se k jeho plánu. Jednou z možností je vrácení reklamy zpátky na Českou televizi, konkrétně na její digitální kanály.
"Pokud by se ukázalo, že plánované termíny startu digitalizace jsou nereálné, je na místě diskutovat o tom, zda harmonogram přesunu reklamy z České televize pryč neupravit tak, aby se shodoval termínově s digitalizací," říká Langer. "Příjmy z reklamy na České televizi by pak mohly podpořit fond kinematografie a zejména digitální vysílání."
Prostor pro vysílání reklamy na České televizi klesl od ledna na polovinu, tedy na půl procenta vysílacího času, od příštího roku má reklama zmizet zcela. Podle zastánců tohoto návrhu měla uvolněná zhruba miliarda korun na reklamním trhu pomoci nástupu nových, digitálně vysílajících stanic, žijících hlavně právě z reklamy.
Šestice vybraných nových televizí ovšem stále marně čeká na možnost začít vysílat. Problém způsobily hlavně soudní spory kolem udělování licencí. Langerův návrh novely vysílacího zákona počítá s tím, že by mělo analogové vysílání skončit do října 2010, případně i dříve - do září 2009.
Prostor pro digitální vysílání vznikne právě postupným vypínáním současného analogového vysílání. K tomu, aby se Nova a Prima dobrovolně vzdaly svého vysílacího prostoru platného do roku 2017 a 2018, novela navrhuje dát jim jednu až dvě další digitální licence jako kompenzaci. Dvě v případě, že se přikloní k roku 2009.
Pokud by se to nepovedlo, je podle Langra i jeho náměstka Zdeňka Zajíčka na místě začít diskutovat o návratu reklamy do vysílání České televize. To si přejí i velcí inzerenti a mediální agentury, neboť postupným rušením reklamy zůstanou bez nástupu digitalizace na trhu pouze dvě komerční televize. To podle nich přinese další zvýšení ceny reklamy.
Návrh novely vrací licence šesti novým stanicím, které je získaly a následně o ně rozhodnutím soudu přišly. Mají dostat takzvané přechodné licence na pět let, během kterých by měly stanice získat licence řádné.
Televize již dříve oznámily, že kvůli postupu státu zahájily přípravné práce na případné stížnosti k Evropské komisi a arbitráže na ochranu zahraničních investic.
Pokud se podaří novelu rychle prosadit, jsou většinou připravené v únoru nebo březnu příštího roku začít vysílat. "O moc později se už začít vysílat nevyplatí," říká zástupce televize Óčko Jiří Balvín s tím, že potom by se už televize nemohly ucházet o reklamu na další rok, která je živí.
Digitální vysílání má v nadcházejících letech zcela nahradit současné analogové. Lidem to přinese až tři desítky stanic. Evropská komise doporučuje členským státům přejít na digitální vysílání nejpozději do roku 2012.
Česká televize plánuje předběhnout dnešní konkurenty a začít vysílat už v srpnu 2008, tedy v době, kdy startuje olympiáda v Číně. Nyní spolu s telekomunikačním úřadem a Radiokomunikacemi zkoumá, zda dřívější datum stihne.
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz